Κείμενο:
Όμηρος Ταχμαζίδης
Η Coca Cola προσπαθεί απεγνωσμένα να επανακάμψει στην ελληνική αγορά. Οι δαπάνες για διαφημίσεις και οι χορηγίες έχουν εκτιναχθεί από πέρυσι στα ύψη, αλλά τα μερίδια αγοράς που απώλεσε προς τις ελληνικές επιχειρήσει του κλάδου των χυμών και των αναψυκτικών δεν επιστρέφουν. Τουναντίον, οι ελληνικές επιχειρήσεις βλέπουν να μερίδια τους στην αγορά να αυξάνονται σταθερά χρόνο με το χρόνο.
Για να παραμείνει στην αγορά και το βασικό προϊόν της εταιρίας, δηλαδή η Cola, η εταιρία διευρύνει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της με διάφορες γνωστές και άγνωστες μάρκες του κλάδου των αναψυκτικών, των χυμών και των αλκοολούχων ποτών, τα οποία εισάγει από διάφορες χώρες: Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σερβία κ.α.
Η αμερικανική εταιρία είχε εκπονήσει ήδη πριν την κρίση ένα σχέδιο φυγής από την Ελλάδα με συγκεντροποίηση των υπηρεσιών και της παραγωγής στην Σόφια της Βουλγαρίας, σε μια προσπάθεια να μειώσει το κόστος και να αυξήσει τα κέρδη της.
Για να παραμείνει στην αγορά και το βασικό προϊόν της εταιρίας, δηλαδή η Cola, η εταιρία διευρύνει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της με διάφορες γνωστές και άγνωστες μάρκες του κλάδου των αναψυκτικών, των χυμών και των αλκοολούχων ποτών, τα οποία εισάγει από διάφορες χώρες: Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σερβία κ.α.
Η αμερικανική εταιρία είχε εκπονήσει ήδη πριν την κρίση ένα σχέδιο φυγής από την Ελλάδα με συγκεντροποίηση των υπηρεσιών και της παραγωγής στην Σόφια της Βουλγαρίας, σε μια προσπάθεια να μειώσει το κόστος και να αυξήσει τα κέρδη της.
Ο σχεδιασμός αυτός ενώ προχωρούσε ικανοποιητικώς, σκόνταψε σε έναν απρόβλεπτο παράγοντα: την στάση των εργαζομένων του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι αντέδρασαν με διαρκείς απεργιακές κινητοποιήσεις όταν η εταιρία αποφάσισε να κλείσει την μονάδα της στην μακεδονική πρωτεύουσα. [Βλ. σχετικώς και το άρθρο στο Διαδίκτυο: Όμηρος Ταχμαζίδης, Έτσι ύπουλα φεύγει η Coca Cola στην Βουλγαρία].
Έκτοτε μαίνεται ένας πόλεμος διαρκείας, ο οποίος διεξάγεται με πείσμα και από τις δύο πλευρές: οι μεν εργαζόμενοι έχουν κινήσει γη και ουρανό καλώντας τους καταναλωτές να σταματήσουν να καταναλώνουν προϊόντα της αμερικανικής πολυεθνικής, χρησιμοποιώντας τα συνθήματα “Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο” και “Κόκκινη κάρτα στα προϊόντα της Coca Cola”, η δε διοίκηση της πολυεθνικής έχει εξαπολύσει αλλεπάλληλα κύματα δικαστικών διώξεων εις βάρος των εργαζομένων σε μια προσπάθεια να ποινικοποιήσει τον αγώνα τους και να τους αναγκάσει με την απειλή χρηματικών προστίμων να “συνθηκολογήσουν” (απαιτήσεις που υπερβαίνουν το ένα εκατομμύριο), συγχρόνως δαπανά εκατομμύρια για να αποτρέψει κάθε αναφορά σε αυτόν τον απεργιακό αγώνα στον τύπο, τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα και στο Διαδίκτυο. [ Η πολυεθνική δυσκολεύεται να ελέγξει την κατάσταση στο Διαδίκτυο και τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, βλ. και το άρθρο, Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola καταρρέει εξαιτίας των social media].
Το επόμενο “δικαστικό ραντεβού” μεταξύ πολυεθνικής και εργαζομένων είναι στις αρχές Οκτωβρίου στα δικαστήρια της Θεσσαλονίκης σε μια άκρως σκοτεινή υπόθεση παρέμβασης στην δικαιοσύνη.
Το επόμενο έτος είναι έτος εκλογικών αναμετρήσεων. Η διεύθυνση της Coca Cola γνωρίζει τι σημαίνει μια προεκλογική περίοδος με ανοικτά μέτωπα με την κοινωνία και τους εργαζομένους. Για αυτό προσπαθεί απεγνωσμένα να αποδείξει ότι η επιχείρηση επενδύει στην Ελλάδα, φροντίζει τους εργαζόμενους της (στο Σχηματάρι δεν υπάρχει συνδικαλιστική οργάνωση και οι εργαζόμενοι είναι έρμαιο των διαθέσεων των στελεχών της αμερικανικής εταιρίας, αλλά και των διαθέσεων διάφορων υπεργολάβων που επιβάλλουν συνθήκες γαλέρας), συμβάλλει στην εθνική οικονομία σε μια προσπάθεια να αντιστρέψει το εις βάρος κλίμα της.
Το επόμενο “δικαστικό ραντεβού” μεταξύ πολυεθνικής και εργαζομένων είναι στις αρχές Οκτωβρίου στα δικαστήρια της Θεσσαλονίκης σε μια άκρως σκοτεινή υπόθεση παρέμβασης στην δικαιοσύνη.
Το επόμενο έτος είναι έτος εκλογικών αναμετρήσεων. Η διεύθυνση της Coca Cola γνωρίζει τι σημαίνει μια προεκλογική περίοδος με ανοικτά μέτωπα με την κοινωνία και τους εργαζομένους. Για αυτό προσπαθεί απεγνωσμένα να αποδείξει ότι η επιχείρηση επενδύει στην Ελλάδα, φροντίζει τους εργαζόμενους της (στο Σχηματάρι δεν υπάρχει συνδικαλιστική οργάνωση και οι εργαζόμενοι είναι έρμαιο των διαθέσεων των στελεχών της αμερικανικής εταιρίας, αλλά και των διαθέσεων διάφορων υπεργολάβων που επιβάλλουν συνθήκες γαλέρας), συμβάλλει στην εθνική οικονομία σε μια προσπάθεια να αντιστρέψει το εις βάρος κλίμα της.
Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας εγκαινίασε το συμπλήρωμα των αποθηκευτικών χώρων κλπ. στο συγκρότημα του Σχηματαρίου με την παρουσία του υφυπουργού Ανάπτυξης Στέργιου Πιτσιόρλα – παρών ήταν και ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Άδωνις Γεωργιάδης, αλλά η αμερικανική πολυεθνική γνωρίζοντας ότι ο συγκεκριμένος πολιτικός είναι ένα καθόλα αμφιλεγόμενο πρόσωπο, δεν έδωσε το όνομά του στην δημοσιότητα!
Η πρακτική της Coca Cola να εμπλέκει πολιτικούς στους σχεδιασμούς της είναι παλιά: η αμερικανική πολυεθνική εκπονεί διάφορα σχέδια έμμεσης και άμεσης διαφήμισης στα οποία εμπλέκει και πολιτικούς με απώτερο στόχο να αμβλύνει την όποια κριτική ασκείται εναντίον της. Πρόσφατο κρούσμα η γελοία κρυφή-συνέντευξη τύπου που έδωσαν στην Θεσσαλονίκη στελέχη της με τον δήμαρχο της πόλης Γιάννη Μπουτάρη και τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα σε μια προσπάθεια να γυρίσουν στην κανονικότητα της εποχής πριν το κλείσιμο του εργοστασίου στην συγκεκριμένη πόλη. Και ο μεν Γιάννης Μπουτάρης είναι πλέον αμφιλεγόμενο αν θα είναι υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ο δε Απόστολος Τζιτζικώστας θα αντιμετωπίσει την πολιτική του αφέλεια κατά τη διάρκεια του προεκλογικού αγώνα της επόμενης χρονιάς: ήδη έχουν διατυπωθεί οι πρώτες αιχμηρές κριτικές στο πρόσωπό του για τη στάση του στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Η πρακτική του προσεταιρισμού των πολιτικών παραγόντων της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι κάτι που υπογραμμίσαμε και αναφορικώς με τον περιφερειάρχη της Θεσσαλίας Κωνσταντίνο Αγοραστό [Βλ. σχετικώς το άρθρο στο Διαδίκτυο, Όμηρος Ταχμαζίδης, H Coca Cola και ο αξύθυμος περιφερειάρχης Θεσσαλία]. Το ίδιο ισχύει και για την επικοινωνιακή χρήση των διαφόρων εγκαινίων και εκδηλώσεων της Coca Cola. Όταν το 2006 ο τότε υπουργός Ανάπτυξης Δημήτρης Σιούφας εγκαινίαζε μια μονάδα της Coca Cola στο Ηράκλειο της Κρήτης –συνοδευόταν και από τον υφυπουργό Απασχόλησης Γεράσιμο Γιακουμάτο – η αμερικανική πολυεθνική διέκοπτε τη συνεργασία της με την τρικαλινή εταιρία “Κλιάφα”, η οποία εμφιάλωνε για λογαριασμό της αμερικανικής πολυεθνικής. [Το εργοστάσιο του Ηρακλείου διατηρείται εν ζωή χάρη στην πίεση που ασκούν οι τοπικές και οι υπόλοιπες ελληνικές εταιρίες στην πολύ σημαντική -από καταναλωτικής σκοπιάς- αγορά της Κρήτης και χάρη στον αγώνα των απεργών της Θεσσαλονίκης. Επ΄ αυτού έχουν πολλά να ειπωθούν, παραπέμπω προχείρως στο άρθρο στο Διαδίκτυο, Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola καπηλεύεται τον μινωικό πολιτσμό ].
Η Coca Cola πέρα από τα εργοστάσια που έκλεισε στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια (Ρόδος, Πάτρα, Αθήνα, Βόλος, Θεσσαλονίκη) είχε διακόψει και τη συνεργασία της με τοπικούς εμφιαλωτές, όπως η “Κλιάφα» στα Τρίκαλα, ο Χήτος στην Ήπειρο, οι Σταματάκης-Θαύμας στις Μοίρες Ηρακλείου, η ΕΠΑΠ στην Ορεστιάδα, στερώντας τις τοπικές κοινωνίας από δεκάδες θέσεις εργασίας.
Η πρακτική της Coca Cola να εμπλέκει πολιτικούς στους σχεδιασμούς της είναι παλιά: η αμερικανική πολυεθνική εκπονεί διάφορα σχέδια έμμεσης και άμεσης διαφήμισης στα οποία εμπλέκει και πολιτικούς με απώτερο στόχο να αμβλύνει την όποια κριτική ασκείται εναντίον της. Πρόσφατο κρούσμα η γελοία κρυφή-συνέντευξη τύπου που έδωσαν στην Θεσσαλονίκη στελέχη της με τον δήμαρχο της πόλης Γιάννη Μπουτάρη και τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα σε μια προσπάθεια να γυρίσουν στην κανονικότητα της εποχής πριν το κλείσιμο του εργοστασίου στην συγκεκριμένη πόλη. Και ο μεν Γιάννης Μπουτάρης είναι πλέον αμφιλεγόμενο αν θα είναι υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ο δε Απόστολος Τζιτζικώστας θα αντιμετωπίσει την πολιτική του αφέλεια κατά τη διάρκεια του προεκλογικού αγώνα της επόμενης χρονιάς: ήδη έχουν διατυπωθεί οι πρώτες αιχμηρές κριτικές στο πρόσωπό του για τη στάση του στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Η πρακτική του προσεταιρισμού των πολιτικών παραγόντων της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι κάτι που υπογραμμίσαμε και αναφορικώς με τον περιφερειάρχη της Θεσσαλίας Κωνσταντίνο Αγοραστό [Βλ. σχετικώς το άρθρο στο Διαδίκτυο, Όμηρος Ταχμαζίδης, H Coca Cola και ο αξύθυμος περιφερειάρχης Θεσσαλία]. Το ίδιο ισχύει και για την επικοινωνιακή χρήση των διαφόρων εγκαινίων και εκδηλώσεων της Coca Cola. Όταν το 2006 ο τότε υπουργός Ανάπτυξης Δημήτρης Σιούφας εγκαινίαζε μια μονάδα της Coca Cola στο Ηράκλειο της Κρήτης –συνοδευόταν και από τον υφυπουργό Απασχόλησης Γεράσιμο Γιακουμάτο – η αμερικανική πολυεθνική διέκοπτε τη συνεργασία της με την τρικαλινή εταιρία “Κλιάφα”, η οποία εμφιάλωνε για λογαριασμό της αμερικανικής πολυεθνικής. [Το εργοστάσιο του Ηρακλείου διατηρείται εν ζωή χάρη στην πίεση που ασκούν οι τοπικές και οι υπόλοιπες ελληνικές εταιρίες στην πολύ σημαντική -από καταναλωτικής σκοπιάς- αγορά της Κρήτης και χάρη στον αγώνα των απεργών της Θεσσαλονίκης. Επ΄ αυτού έχουν πολλά να ειπωθούν, παραπέμπω προχείρως στο άρθρο στο Διαδίκτυο, Όμηρος Ταχμαζίδης, Η Coca Cola καπηλεύεται τον μινωικό πολιτσμό ].
Η Coca Cola πέρα από τα εργοστάσια που έκλεισε στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια (Ρόδος, Πάτρα, Αθήνα, Βόλος, Θεσσαλονίκη) είχε διακόψει και τη συνεργασία της με τοπικούς εμφιαλωτές, όπως η “Κλιάφα» στα Τρίκαλα, ο Χήτος στην Ήπειρο, οι Σταματάκης-Θαύμας στις Μοίρες Ηρακλείου, η ΕΠΑΠ στην Ορεστιάδα, στερώντας τις τοπικές κοινωνίας από δεκάδες θέσεις εργασίας.
Στον προγραμματισμό της να μεταφέρει εκτός Ελλάδος κάθε παραγωγική δραστηριότητα της και σε συνάρτηση με τον πολύχρονο απεργιακό αγώνα της Θεσσαλονίκης η Coca Cola συνέβαλλε απρόθετα στην εκτόξευση κάποιων ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου των αναψυκτικών. Κάποιες από αυτές προήλθαν από τους πρώην εμφιαλωτές της Coca Cola, όπως π.χ. η πολυεθνική, πλέον σήμερα,Green Cola Hellas (ο δόλος της ιστορίας θέλει να εμφιαλώνεται σήμερα ένα μέρος του προϊόντος της εκτός από τις εγκαταστάσεις της Ορεστιάδος και στις εγκαταστάσεις της τρικαλινής επιχείρησης “Κλιάφα”).
Υ.Γ.: Πληροφορίες της τελευταίας στιγμής κάνουν λόγο για υπεργολαβική εμφιάλωση της Green Cola στην Θεσσαλονίκη (στις εγκαταστάσεις γνωστής εταιρείας), λόγω υπερφόρτωσης της κεντρικής παραγωγικής μονάδας της Green Cola Hellas στην Ορεστιάδα του Έβρου.
Ο Όμηρος Ταχμαζίδης είναι μέλος του Ε.Γ. της “Σοσιαλιστικής Προοπτικής” και της δημοτικής “Κίνησης: ποια πόλη μας αξίζει;”
Υ.Γ.: Πληροφορίες της τελευταίας στιγμής κάνουν λόγο για υπεργολαβική εμφιάλωση της Green Cola στην Θεσσαλονίκη (στις εγκαταστάσεις γνωστής εταιρείας), λόγω υπερφόρτωσης της κεντρικής παραγωγικής μονάδας της Green Cola Hellas στην Ορεστιάδα του Έβρου.
Ο Όμηρος Ταχμαζίδης είναι μέλος του Ε.Γ. της “Σοσιαλιστικής Προοπτικής” και της δημοτικής “Κίνησης: ποια πόλη μας αξίζει;”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.