Πρόταση για να εξασφαλιστεί ότι θα παραμείνουν στον αγροτικό χώρο, προς όφελος της εθνικής παραγωγικής διαδικασίας, εκτάσεις και ακίνητα «κόκκινων» δανειοληπτών που βρίσκονται στη δικαιοδοσία της υπό εκκαθάριση ΑΤΕ, επεξεργάζεται το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
Αυτό ανέφερε μεταξύ άλλων ο Υπουργός Βαγγέλης Αποστόλου απαντώντας στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Β΄ Αθηνών Γεωργίου - Δημητρίου Καρρά σχετικά με την διευθέτηση των «κόκκινων» αγροτικών δανείων.
Ειδικότερα, με βάση την πρόταση του ΥΠΑΑΤ θα διαχωριστεί η υποθηκευμένη περιουσία σε αστική και αγροτική. Η χρήση της υποθηκευμένης αγροτικής περιουσίας θα πρέπει να παραχωρηθεί στον Οργανισμό ΟΔΙΑΓΕ προκειμένου, μεταξύ άλλων, να προωθηθούν πολιτικές για την ενίσχυση νέων αγροτών, την παραχώρηση εκτάσεων για καλλιέργειες ζωοτροφών και εν γένει την εφαρμογή των εθνικών στρατηγικών επιλογών για την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του αγροτικού τομέα.
«Λέμε, πολύ απλά, να μας παραχωρηθεί η χρήση και να μην μπουν οι περιουσίες αυτές σε εκκαθάριση και πλειστηριασμό γιατί και οι τιμές θα είναι πάρα πολύ μικρές και ταυτόχρονα θα απαξιωθεί μια αγροτική περιουσία που την θέλει ο αγροτικός χώρος. Οι οφειλέτες που έχουν προβλήματα τέτοιου είδους να συνεχίσουν να λειτουργούν τις επιχειρήσεις τους μη έχοντας τον βραχνά της εξυπηρέτησης των συγκεκριμένων υποχρεώσεων.
Αυτό ανέφερε μεταξύ άλλων ο Υπουργός Βαγγέλης Αποστόλου απαντώντας στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Β΄ Αθηνών Γεωργίου - Δημητρίου Καρρά σχετικά με την διευθέτηση των «κόκκινων» αγροτικών δανείων.
Ειδικότερα, με βάση την πρόταση του ΥΠΑΑΤ θα διαχωριστεί η υποθηκευμένη περιουσία σε αστική και αγροτική. Η χρήση της υποθηκευμένης αγροτικής περιουσίας θα πρέπει να παραχωρηθεί στον Οργανισμό ΟΔΙΑΓΕ προκειμένου, μεταξύ άλλων, να προωθηθούν πολιτικές για την ενίσχυση νέων αγροτών, την παραχώρηση εκτάσεων για καλλιέργειες ζωοτροφών και εν γένει την εφαρμογή των εθνικών στρατηγικών επιλογών για την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του αγροτικού τομέα.
«Λέμε, πολύ απλά, να μας παραχωρηθεί η χρήση και να μην μπουν οι περιουσίες αυτές σε εκκαθάριση και πλειστηριασμό γιατί και οι τιμές θα είναι πάρα πολύ μικρές και ταυτόχρονα θα απαξιωθεί μια αγροτική περιουσία που την θέλει ο αγροτικός χώρος. Οι οφειλέτες που έχουν προβλήματα τέτοιου είδους να συνεχίσουν να λειτουργούν τις επιχειρήσεις τους μη έχοντας τον βραχνά της εξυπηρέτησης των συγκεκριμένων υποχρεώσεων.
Αν δεν μπορούν, εμείς – έχοντας τη χρήση των συγκεκριμένων εκτάσεων – θα αναζητήσουμε νέους αγρότες, νέα συνεργατικά σχήματα έτσι ώστε να μην χαθεί ούτε ένα στρέμμα ούτε ένα τετραγωνικό από την συγκεκριμένη αγροτική περιουσία γιατί την έχουμε απόλυτη ανάγκη» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αποστόλου.
Ακολουθούν τα βασικά σημεία της τοποθέτησης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης:
Τον Αύγουστο του 2012 σε τρία ΦΕΚ που δημοσιεύτηκαν σε απόσταση δευτερολέπτων το ένα με το άλλο αποφασίστηκε ο διαχωρισμός και ταυτόχρονα η μεταφορά της «καλής» τράπεζας σε συγκεκριμένο τραπεζικό ίδρυμα και της κακής στον εκκαθαριστή.
Το ύψος των δανείων των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών στην υπό ειδική εκκαθάριση ΑΤΕ ανερχόταν τότε στα 829 εκατ. ευρώ. Τα ποσά αυτά σήμερα είναι 1, 2 δις ευρώ και αντιστοιχούν σε 40.000 πιστούχους. Από αυτά τα δάνεια καλύπτονται με την εγγύηση του Δημοσίου 7.600 και αναφέρονται σε 120 εκατ. ευρώ.
Οι συγκεκριμένοι πιστούχοι παρά τις ενοχλήσεις δεν μπορούν να ανταποκριθούν - σχεδόν στο σύνολο - λόγω αντικειμενικών δυσκολιών.
Παρόλα αυτά η εκκαθάριση σύμφωνα με το νόμο οφείλει να κινήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες, βάζοντας ως βασικό στόχο να εξασφαλίσει τις απαιτήσεις. Άρα η αποστολή ενός εξωδίκου ήταν αναγκαία προκειμένου να διασφαλιστούν για την εκκαθάριση οι εγγυήσεις του ελληνικού Δημοσίου. Διότι αν περάσουν 5 χρόνια από την έναρξη της καθυστέρησης του εξασφαλισμένου δανείου θα υπάρχει πρόβλημα για την κάλυψη της εγγύησης του Δημοσίου.
Στις ενέργειες αυτές της εκκαθάρισης ορισμένοι οφειλέτες έχουν τη δυνατότητα να επιδιώξουν μέσω του εξωδικαστικού συμβιβασμού ευνοϊκή μείωση και ρύθμιση της οφειλής τους, αρκεί να υποβάλλουν τη σχετική αίτηση όταν ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Για τους υπόλοιπους θα επιδιωχθεί σύντομα να αποκτήσουν δυνατότητα διευθέτησης των οφειλών τους με τις ίδιες προϋποθέσεις που προβλέπει ο εξωδικαστικός συμβιβασμός.
Είναι μια διαδικασία η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί αλλά ακόμη και στην περίπτωση που αυτό δεν καταστεί δυνατό θα εξετάσουμε και την νομική ρύθμιση του θέματος.
Έχουμε ήδη συστήσει τον Οργανισμό ΟΔΙΑΓΕ που έχει στενή σχέση με την προστασία της περιουσίας που συνδέεται με την αγροτική δραστηριότητα.
Στο νομοσχέδιο του ΥΠΑΑΤ που αφορά στην υποχρεωτική αναγραφή της χώρας προέλευσης της πρώτης ύλης - ειδικά στα γαλακτοκομικά προϊόντα και στα κρέατα - έχουμε ετοιμάσει σχετική τροπολογία και θα έρθει εντός των ημερών στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Με την τροπολογία αυτή θα θέσουμε σε διαδικασία λειτουργίας τον συγκεκριμένο Οργανισμό και θα εξειδικεύεται ο ρόλος και η δραστηριότητά του.
Όσον αφορά τα αγροτικά χρέη θα αναφέρω ότι στην «καλή» τράπεζα οι οφειλές όλες που μεταφέρθηκαν σε συγκεκριμένο τραπεζικό ίδρυμα αλλά και γενικά οι οφειλές του αγροτικού χώρου προς τα τραπεζικά ιδρύματα αυτήν την ώρα είναι γύρω στα 2,5 δις ευρώ και από αυτά το 20% είναι ληξιπρόθεσμα, δηλαδή ένα ποσοστό που θα έλεγα σε σχέση με αυτό που συμβαίνει στην υπόλοιπη παραγωγική δραστηριότητα είναι χαμηλό.
Όχι μόνο δεν είναι στις προθέσεις αλλά ούτε και στη δυνατότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης να μπαίνει στα διατραπεζικά και στις ρυθμίσεις.
Απλά εμείς θέλουμε αυτήν την συγκεκριμένη αγροτική περιουσία η οποία είναι υποθηκευμένη και ουσιαστικά έχει μπει στη διαδικασία της εκκαθάρισης να την γλυτώσουμε, δηλαδή να παραμείνει στον αγροτικό χώρο. Δεν θέλουμε αυτήν την ώρα να «θανατωθεί» ούτε η ελάχιστη αγροτική παραγωγική δραστηριότητα. Έχουμε μεγάλη ανάγκη ως χώρα να έχουμε παραγωγή.
Οποιαδήποτε νομοθετική ρύθμιση κι αν γίνει, η οποία εκ των πραγμάτων πρέπει να συνδεθεί με κάποια βιωσιμότητα, δεν υπάρχει περίπτωση να μπορέσει να εξυπηρετηθεί από τους συγκεκριμένους δανειολήπτες, φορείς, συνεταιρισμούς, ιδιώτες…
Άρα λοιπόν εμείς λέμε το εξής: 2,5 δις είναι αυτές οι οφειλές, περίπου άλλο 1 δις είναι οι οφειλές προς το Δημόσιο, (ΦΠΑ, ασφαλιστικά ταμεία κλπ). Να δούμε πως θα σταματήσουμε τη διαδικασία της εκκαθάρισης καταθέτοντας την πρόταση την οποία και επεξεργαζόμαστε:
Να διαχωριστεί η υποθηκευμένη περιουσία σε αστική και αγροτική – εμείς ως υπουργείο δεν μπορούμε να ασχοληθούμε με τα θέματα της αστικής περιουσίας. Δεν λέω να πάει (η αστική περιουσία) στη διαδικασία της εκκαθάρισης, σε πλειστηριασμούς κλπ αυτό όμως δεν είναι αρμοδιότητας του ΥΠΑΑΤ, είναι του εκκαθαριστή και του υπουργείου Οικονομικών.
Εμείς λοιπόν θέλουμε να μας παραχωρηθεί η χρήση της υποθηκευμένης αγροτικής περιουσίας και έχουμε προς τούτο τον ΟΔΙΑΓΕ τον οποίο τώρα δημιουργήσαμε και ο οποίος έχει ήδη ολοκληρώσει την καταγραφή της αγροτικής περιουσίας του Δημοσίου (μιλάμε για καταπατημένες εκτάσεις, ακίνητα κλπ., όλα αυτά προσπαθούμε να τα επικαιροποιήσουμε, να ξέρουμε τι ακριβώς έχουμε).
Και βεβαίως πάρα πολλά θέματα π.χ. προώθησης νέων αγροτών, παραχώρησης εκτάσεων για καλλιέργειες ζωοτροφών είναι θέματα που θέλουμε να τα υπηρετήσουμε μέσα από αυτήν τη διαδικασία.
Ουσιαστικά λοιπόν ο Οργανισμός αυτός, ο ΟΔΙΑΓΕ, θα παραχωρεί χρήσεις ακινήτων αγροτικής γης για να συνεχιστεί η παραγωγική δραστηριότητα. Λέμε πολύ απλά, να μας παραχωρηθεί η χρήση και να μην μπουν στη διαδικασία της εκκαθάρισης και του πλειστηριασμού γιατί και οι τιμές θα είναι πάρα πολύ μικρές και ταυτόχρονα θα απαξιωθεί μια αγροτική περιουσία που την θέλει ο αγροτικός χώρος.
Ακολουθούν τα βασικά σημεία της τοποθέτησης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης:
Τον Αύγουστο του 2012 σε τρία ΦΕΚ που δημοσιεύτηκαν σε απόσταση δευτερολέπτων το ένα με το άλλο αποφασίστηκε ο διαχωρισμός και ταυτόχρονα η μεταφορά της «καλής» τράπεζας σε συγκεκριμένο τραπεζικό ίδρυμα και της κακής στον εκκαθαριστή.
Το ύψος των δανείων των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών στην υπό ειδική εκκαθάριση ΑΤΕ ανερχόταν τότε στα 829 εκατ. ευρώ. Τα ποσά αυτά σήμερα είναι 1, 2 δις ευρώ και αντιστοιχούν σε 40.000 πιστούχους. Από αυτά τα δάνεια καλύπτονται με την εγγύηση του Δημοσίου 7.600 και αναφέρονται σε 120 εκατ. ευρώ.
Οι συγκεκριμένοι πιστούχοι παρά τις ενοχλήσεις δεν μπορούν να ανταποκριθούν - σχεδόν στο σύνολο - λόγω αντικειμενικών δυσκολιών.
Παρόλα αυτά η εκκαθάριση σύμφωνα με το νόμο οφείλει να κινήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες, βάζοντας ως βασικό στόχο να εξασφαλίσει τις απαιτήσεις. Άρα η αποστολή ενός εξωδίκου ήταν αναγκαία προκειμένου να διασφαλιστούν για την εκκαθάριση οι εγγυήσεις του ελληνικού Δημοσίου. Διότι αν περάσουν 5 χρόνια από την έναρξη της καθυστέρησης του εξασφαλισμένου δανείου θα υπάρχει πρόβλημα για την κάλυψη της εγγύησης του Δημοσίου.
Στις ενέργειες αυτές της εκκαθάρισης ορισμένοι οφειλέτες έχουν τη δυνατότητα να επιδιώξουν μέσω του εξωδικαστικού συμβιβασμού ευνοϊκή μείωση και ρύθμιση της οφειλής τους, αρκεί να υποβάλλουν τη σχετική αίτηση όταν ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Για τους υπόλοιπους θα επιδιωχθεί σύντομα να αποκτήσουν δυνατότητα διευθέτησης των οφειλών τους με τις ίδιες προϋποθέσεις που προβλέπει ο εξωδικαστικός συμβιβασμός.
Είναι μια διαδικασία η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί αλλά ακόμη και στην περίπτωση που αυτό δεν καταστεί δυνατό θα εξετάσουμε και την νομική ρύθμιση του θέματος.
Έχουμε ήδη συστήσει τον Οργανισμό ΟΔΙΑΓΕ που έχει στενή σχέση με την προστασία της περιουσίας που συνδέεται με την αγροτική δραστηριότητα.
Στο νομοσχέδιο του ΥΠΑΑΤ που αφορά στην υποχρεωτική αναγραφή της χώρας προέλευσης της πρώτης ύλης - ειδικά στα γαλακτοκομικά προϊόντα και στα κρέατα - έχουμε ετοιμάσει σχετική τροπολογία και θα έρθει εντός των ημερών στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Με την τροπολογία αυτή θα θέσουμε σε διαδικασία λειτουργίας τον συγκεκριμένο Οργανισμό και θα εξειδικεύεται ο ρόλος και η δραστηριότητά του.
Όσον αφορά τα αγροτικά χρέη θα αναφέρω ότι στην «καλή» τράπεζα οι οφειλές όλες που μεταφέρθηκαν σε συγκεκριμένο τραπεζικό ίδρυμα αλλά και γενικά οι οφειλές του αγροτικού χώρου προς τα τραπεζικά ιδρύματα αυτήν την ώρα είναι γύρω στα 2,5 δις ευρώ και από αυτά το 20% είναι ληξιπρόθεσμα, δηλαδή ένα ποσοστό που θα έλεγα σε σχέση με αυτό που συμβαίνει στην υπόλοιπη παραγωγική δραστηριότητα είναι χαμηλό.
Όχι μόνο δεν είναι στις προθέσεις αλλά ούτε και στη δυνατότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης να μπαίνει στα διατραπεζικά και στις ρυθμίσεις.
Απλά εμείς θέλουμε αυτήν την συγκεκριμένη αγροτική περιουσία η οποία είναι υποθηκευμένη και ουσιαστικά έχει μπει στη διαδικασία της εκκαθάρισης να την γλυτώσουμε, δηλαδή να παραμείνει στον αγροτικό χώρο. Δεν θέλουμε αυτήν την ώρα να «θανατωθεί» ούτε η ελάχιστη αγροτική παραγωγική δραστηριότητα. Έχουμε μεγάλη ανάγκη ως χώρα να έχουμε παραγωγή.
Οποιαδήποτε νομοθετική ρύθμιση κι αν γίνει, η οποία εκ των πραγμάτων πρέπει να συνδεθεί με κάποια βιωσιμότητα, δεν υπάρχει περίπτωση να μπορέσει να εξυπηρετηθεί από τους συγκεκριμένους δανειολήπτες, φορείς, συνεταιρισμούς, ιδιώτες…
Άρα λοιπόν εμείς λέμε το εξής: 2,5 δις είναι αυτές οι οφειλές, περίπου άλλο 1 δις είναι οι οφειλές προς το Δημόσιο, (ΦΠΑ, ασφαλιστικά ταμεία κλπ). Να δούμε πως θα σταματήσουμε τη διαδικασία της εκκαθάρισης καταθέτοντας την πρόταση την οποία και επεξεργαζόμαστε:
Να διαχωριστεί η υποθηκευμένη περιουσία σε αστική και αγροτική – εμείς ως υπουργείο δεν μπορούμε να ασχοληθούμε με τα θέματα της αστικής περιουσίας. Δεν λέω να πάει (η αστική περιουσία) στη διαδικασία της εκκαθάρισης, σε πλειστηριασμούς κλπ αυτό όμως δεν είναι αρμοδιότητας του ΥΠΑΑΤ, είναι του εκκαθαριστή και του υπουργείου Οικονομικών.
Εμείς λοιπόν θέλουμε να μας παραχωρηθεί η χρήση της υποθηκευμένης αγροτικής περιουσίας και έχουμε προς τούτο τον ΟΔΙΑΓΕ τον οποίο τώρα δημιουργήσαμε και ο οποίος έχει ήδη ολοκληρώσει την καταγραφή της αγροτικής περιουσίας του Δημοσίου (μιλάμε για καταπατημένες εκτάσεις, ακίνητα κλπ., όλα αυτά προσπαθούμε να τα επικαιροποιήσουμε, να ξέρουμε τι ακριβώς έχουμε).
Και βεβαίως πάρα πολλά θέματα π.χ. προώθησης νέων αγροτών, παραχώρησης εκτάσεων για καλλιέργειες ζωοτροφών είναι θέματα που θέλουμε να τα υπηρετήσουμε μέσα από αυτήν τη διαδικασία.
Ουσιαστικά λοιπόν ο Οργανισμός αυτός, ο ΟΔΙΑΓΕ, θα παραχωρεί χρήσεις ακινήτων αγροτικής γης για να συνεχιστεί η παραγωγική δραστηριότητα. Λέμε πολύ απλά, να μας παραχωρηθεί η χρήση και να μην μπουν στη διαδικασία της εκκαθάρισης και του πλειστηριασμού γιατί και οι τιμές θα είναι πάρα πολύ μικρές και ταυτόχρονα θα απαξιωθεί μια αγροτική περιουσία που την θέλει ο αγροτικός χώρος.
Όσοι λοιπόν έχουν προβλήματα αυτού του είδους, να συνεχίσουν να λειτουργούν τις επιχειρήσεις τους μη έχοντας τον βραχνά της υπηρέτησης των συγκεκριμένων υποχρεώσεων. Αν δεν μπορούν, εμείς – έχοντας τη διαχείριση της χρήσης των συγκεκριμένων εκτάσεων – θα αναζητήσουμε νέους αγρότες, νέα συνεργατικά σχήματα έτσι ώστε να μην χαθεί ούτε ένα στρέμμα ούτε ένα τετραγωνικό από την συγκεκριμένη αγροτική περιουσία γιατί την έχουμε απόλυτη ανάγκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.