Το πρόγραμμα «ΒΙΟτοπος – Η Φύση στην Αυλή μας», το οποίο σχεδίασε και υλοποίησε ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ με την αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και την αιγίδα του ΥΠΑΙΘΠΑ, ολοκληρώθηκε.
Το πρόγραμμα αφορούσε τη δημιουργία «ΒΙΟτόπων» με τη μορφή πρότυπων, παιδαγωγικών βοτανικών κήπων 5 διαφορετικών θεμάτων σε 15 σχολεία και 5 Ιδρύματα Ευπαθών Κοινωνικών Ομάδων, σε όλη την Ελλάδα και είχε τριετή διάρκεια (2012-2015).
Οι ΒΙΟτοποι, έκτασης περίπου 100 τ.μ. ο καθένας, με φυτά χαρακτηριστικών βιοτόπων της ελληνικής φύσης και εικαστικές παρεμβάσεις στις αυλές των σχολείων και των ιδρυμάτων ευπαθών κοινωνικών ομάδων, προετοιμάστηκαν κατάλληλα με τη συμβολή των τοπικών Δήμων και άλλων φορέων, ενώ ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ και το συνεργείο του με την συνεργασία των παιδιών, των καθηγητών και των υπευθύνων ανέλαβαν να αναμορφώσουν τους υπαίθριους χώρους με στόχο το ιδιαίτερο πρασίνισμά τους. Αντίστοιχα η εκπαιδευτική ομάδα του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ οργάνωσε βιωματικές δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Ο στόχος του προγράμματος αποσκοπούσε στην ανάπτυξη στάσεων, συμπεριφορών και δεξιοτήτων, υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος και της διασφάλισης ποιότητας για τη ζωή μας μέσα από:
Την εξοικείωση με τον κόσμο των φυτών και την ανάδειξη της σημασίας διατήρησης της αυτοφυούς άγριας χλωρίδας της Ελλάδας,
Τη μετάδοση της σπουδαιότητας βασικών βιολογικών εννοιών και διαδικασιών στην καθημερινότητά μας: βιοποικιλότητα, άγρια πανίδα, μηχανισμοί δασικών οικοσυστημάτων,
Την ενθάρρυνση της συμμετοχής σε ομαδικές και δημιουργικές δραστηριότητες,
Την οικειοποίηση από τα παιδιά του χώρου του σχολείου, έτσι ώστε να τον φροντίζουν και να τον αισθάνονται ως χώρο δημιουργίας και μάθησης.
Τα κύρια στάδια υλοποίησης του προγράμματος περιλάμβαναν τις παρακάτω δράσεις:
Αυτοψίες και προσδιορισμός θεματικού βοτανικού κήπου σε κάθε περιοχή δράσης.
Ενημερωτική επίσκεψη και Διαμόρφωση βοτανικού κήπου.
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.
Εικαστικές Παρεμβάσεις σε τοίχους.
Συνεχής παρακολούθηση και υλοποίηση διορθωτικών παρεμβάσεων στους θεματικούς βοτανικούς κήπους.
Οι θεματικές ενότητες των κήπων ήταν:
Ο βιότοπος της Αρκούδας
Ο βιότοπος του Λύκου
Δέντρα που προτιμούν το Νερό
Δέντρα επιβράδυνσης της Φωτιάς
Αρωματικά Φυτά / Βότανα
Τα σχολεία και τα ιδρύματα που συμμετείχαν στο ΒΙΟτοπο ήταν:
1ο ΕΠΑΛ Καματερού, ΒΙΟτοπος: ΑΡΚΟΥΔΑ
10ο Γυμνάσιο Περιστερίου, ΒΙΟτοπος: ΦΩΤΙΑ
1ο Γυμνάσιο Μαγούλας, ΒΙΟτοπος: ΦΩΤΙΑ
3ο Γυμνάσιο Ασπροπύργου, ΒΙΟτοπος: ΛΥΚΟΣ
50ο Γυμνάσιο Αθηνών, ΒΙΟτοπος: ΝΕΡΟ
2ο ΓΕΛ Ελευθέριου-Κορδελιού, ΒΙΟτοπος: ΦΩΤΙΑ
Σύμπλεγμα 31ο Γυμνάσιο & 1ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, ΒΙΟτοπος: ΑΡΚΟΥΔΑ
Λύκειο Αμυνταίου, ΒΙΟτοπος: ΑΡΚΟΥΔΑ
Σύμπλεγμα 1ο & 2ο ΓΕΛ Πτολεμαΐδας, ΒΙΟτοπος: ΛΥΚΟΣ
Μουσικό Γυμνάσιο Πτολεμαΐδας, ΒΙΟτοπος: ΛΥΚΟΣ
1ο ΕΠΑΛ Γρεβενών, ΒΙΟτοπος: ΛΥΚΟΣ
Γυμνάσιο Πολυσίτου Ξάνθης, ΒΙΟτοπος: ΛΥΚΟΣ
Σύμπλεγμα σχολείων 3ο & 9ο Γυμνάσιο Τρικάλων, ΒΙΟτοπος: ΛΥΚΟΣ
Μουσικό Σχολείο Καρδίτσας, ΒΙΟτοπος: ΦΩΤΙΑ
ΕΠΑΛ Καστοριάς, ΒΙΟτοπος: ΑΡΚΟΥΔΑ
Φιλήμων Χριστιανικό Κέντρο Επανένταξης, ΒΙΟτοπος: ΦΩΤΙΑ
Ίδρυμα Ορφανοτροφείο Θηλέων "Η ΜΕΛΙΣΣΑ", ΒΙΟτοπος: ΝΕΡΟ
Άσπρες Πεταλούδες, ΒΙΟτοπος: ΝΕΡΟ
Κέντρο Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης, Γ.Ν. Φλώρινας- πρών ΚΕΚΥΚΑμεΑ, ΒΙΟτοπος: ΑΡΚΟΥΔΑ
Οικοτροφείο «Αλκυονίς», Κέντρο Μέριμνας Οικογένειας και Παιδιού, ΒΙΟτοπος: ΑΡΩΜΑΤΙΚΑ ΦΥΤΑ
Πλέον η φυσιολογία των αυλών έχει αλλάζει ριζικά αφού τα σχολεία και τα ιδρύματα φιλοξενούν έναν ΒΙΟτοπο, ενώ τα παιδιά έχουν αποκτήσει μία νέα καθημερινότητα καθότι μετά την ολοκλήρωση των φυτεύσεων έχουν πλέον υιοθετήσει και δεσμευτεί για τη φροντίδα των φυτών του κήπου!
Περισσότερες πληροφορίες, για το πρόγραμμα μπορεί κανείς να δει στο blog του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ ενώ στη σελίδα «ΒΙΟτοπος - Η Φύση στην Αυλή μας» στο Facebook υπάρχει πλούσιο φωτογραφικό υλικό και σχετική ενημέρωση.
Το πρόγραμμα αφορούσε τη δημιουργία «ΒΙΟτόπων» με τη μορφή πρότυπων, παιδαγωγικών βοτανικών κήπων 5 διαφορετικών θεμάτων σε 15 σχολεία και 5 Ιδρύματα Ευπαθών Κοινωνικών Ομάδων, σε όλη την Ελλάδα και είχε τριετή διάρκεια (2012-2015).
Οι ΒΙΟτοποι, έκτασης περίπου 100 τ.μ. ο καθένας, με φυτά χαρακτηριστικών βιοτόπων της ελληνικής φύσης και εικαστικές παρεμβάσεις στις αυλές των σχολείων και των ιδρυμάτων ευπαθών κοινωνικών ομάδων, προετοιμάστηκαν κατάλληλα με τη συμβολή των τοπικών Δήμων και άλλων φορέων, ενώ ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ και το συνεργείο του με την συνεργασία των παιδιών, των καθηγητών και των υπευθύνων ανέλαβαν να αναμορφώσουν τους υπαίθριους χώρους με στόχο το ιδιαίτερο πρασίνισμά τους. Αντίστοιχα η εκπαιδευτική ομάδα του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ οργάνωσε βιωματικές δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Ο στόχος του προγράμματος αποσκοπούσε στην ανάπτυξη στάσεων, συμπεριφορών και δεξιοτήτων, υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος και της διασφάλισης ποιότητας για τη ζωή μας μέσα από:
Την εξοικείωση με τον κόσμο των φυτών και την ανάδειξη της σημασίας διατήρησης της αυτοφυούς άγριας χλωρίδας της Ελλάδας,
Τη μετάδοση της σπουδαιότητας βασικών βιολογικών εννοιών και διαδικασιών στην καθημερινότητά μας: βιοποικιλότητα, άγρια πανίδα, μηχανισμοί δασικών οικοσυστημάτων,
Την ενθάρρυνση της συμμετοχής σε ομαδικές και δημιουργικές δραστηριότητες,
Την οικειοποίηση από τα παιδιά του χώρου του σχολείου, έτσι ώστε να τον φροντίζουν και να τον αισθάνονται ως χώρο δημιουργίας και μάθησης.
Τα κύρια στάδια υλοποίησης του προγράμματος περιλάμβαναν τις παρακάτω δράσεις:
Αυτοψίες και προσδιορισμός θεματικού βοτανικού κήπου σε κάθε περιοχή δράσης.
Ενημερωτική επίσκεψη και Διαμόρφωση βοτανικού κήπου.
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.
Εικαστικές Παρεμβάσεις σε τοίχους.
Συνεχής παρακολούθηση και υλοποίηση διορθωτικών παρεμβάσεων στους θεματικούς βοτανικούς κήπους.
Οι θεματικές ενότητες των κήπων ήταν:
Ο βιότοπος της Αρκούδας
Ο βιότοπος του Λύκου
Δέντρα που προτιμούν το Νερό
Δέντρα επιβράδυνσης της Φωτιάς
Αρωματικά Φυτά / Βότανα
Τα σχολεία και τα ιδρύματα που συμμετείχαν στο ΒΙΟτοπο ήταν:
1ο ΕΠΑΛ Καματερού, ΒΙΟτοπος: ΑΡΚΟΥΔΑ
10ο Γυμνάσιο Περιστερίου, ΒΙΟτοπος: ΦΩΤΙΑ
1ο Γυμνάσιο Μαγούλας, ΒΙΟτοπος: ΦΩΤΙΑ
3ο Γυμνάσιο Ασπροπύργου, ΒΙΟτοπος: ΛΥΚΟΣ
50ο Γυμνάσιο Αθηνών, ΒΙΟτοπος: ΝΕΡΟ
2ο ΓΕΛ Ελευθέριου-Κορδελιού, ΒΙΟτοπος: ΦΩΤΙΑ
Σύμπλεγμα 31ο Γυμνάσιο & 1ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, ΒΙΟτοπος: ΑΡΚΟΥΔΑ
Λύκειο Αμυνταίου, ΒΙΟτοπος: ΑΡΚΟΥΔΑ
Σύμπλεγμα 1ο & 2ο ΓΕΛ Πτολεμαΐδας, ΒΙΟτοπος: ΛΥΚΟΣ
Μουσικό Γυμνάσιο Πτολεμαΐδας, ΒΙΟτοπος: ΛΥΚΟΣ
1ο ΕΠΑΛ Γρεβενών, ΒΙΟτοπος: ΛΥΚΟΣ
Γυμνάσιο Πολυσίτου Ξάνθης, ΒΙΟτοπος: ΛΥΚΟΣ
Σύμπλεγμα σχολείων 3ο & 9ο Γυμνάσιο Τρικάλων, ΒΙΟτοπος: ΛΥΚΟΣ
Μουσικό Σχολείο Καρδίτσας, ΒΙΟτοπος: ΦΩΤΙΑ
ΕΠΑΛ Καστοριάς, ΒΙΟτοπος: ΑΡΚΟΥΔΑ
Φιλήμων Χριστιανικό Κέντρο Επανένταξης, ΒΙΟτοπος: ΦΩΤΙΑ
Ίδρυμα Ορφανοτροφείο Θηλέων "Η ΜΕΛΙΣΣΑ", ΒΙΟτοπος: ΝΕΡΟ
Άσπρες Πεταλούδες, ΒΙΟτοπος: ΝΕΡΟ
Κέντρο Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης, Γ.Ν. Φλώρινας- πρών ΚΕΚΥΚΑμεΑ, ΒΙΟτοπος: ΑΡΚΟΥΔΑ
Οικοτροφείο «Αλκυονίς», Κέντρο Μέριμνας Οικογένειας και Παιδιού, ΒΙΟτοπος: ΑΡΩΜΑΤΙΚΑ ΦΥΤΑ
Πλέον η φυσιολογία των αυλών έχει αλλάζει ριζικά αφού τα σχολεία και τα ιδρύματα φιλοξενούν έναν ΒΙΟτοπο, ενώ τα παιδιά έχουν αποκτήσει μία νέα καθημερινότητα καθότι μετά την ολοκλήρωση των φυτεύσεων έχουν πλέον υιοθετήσει και δεσμευτεί για τη φροντίδα των φυτών του κήπου!
Περισσότερες πληροφορίες, για το πρόγραμμα μπορεί κανείς να δει στο blog του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ ενώ στη σελίδα «ΒΙΟτοπος - Η Φύση στην Αυλή μας» στο Facebook υπάρχει πλούσιο φωτογραφικό υλικό και σχετική ενημέρωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.