Γράφει η Βασιλική Μαυρογονάτου
Οικονομολόγος – Ειδική Παιδαγωγός
Έχετε ποτέ συναντήσει στα σχολικά σας χρόνια κάποιον ταραξία; Έχετε ακούσει για κάποιο παιδί, το οποίο συνεχώς δημιουργεί προβλήματα στην τάξη, ακόμη και σε ολόκληρο το σχολείο; Ένα παιδί μόνο του να αναστατώνει τόσο κόσμο; Καθηγητές, συμμαθητές, γονείς άλλων μαθητών; Τι φταίει άραγε; Τόση κακία μέσα του; Περίεργο.
Ακόμη και σήμερα, είτε λόγω ελλιπούς ενημέρωσης των καθηγητών είτε λόγω αδιαφορίας, τα παιδιά αυτά αντιμετωπίζονται ως απλοί ταραχοποιοί και τιμωρούνται με αποβολές. Λυπάμαι κύριοι διευθυντές αλλά αυτή δεν είναι η λύση. Το μόνο που κάνετε είναι να ρίχνετε λάδι στη φωτιά και να διογκώνετε το πρόβλημα. Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων δεν είμαστε, δυστυχώς παντογνώστες, δεν είμαστε θεοί να τα ξέρουμε όλα. Έκαστος στο είδος του που λέει και ένα τηλεοπτικό σποτ. Δεν είναι λοιπόν ντροπή να αναζητήσουμε βοήθεια, αλλά επιτακτική ανάγκη.
Σηκώστε το τηλέφωνο καλέστε παιδοψυχίατρο για να εξετάσει την κατάσταση. Είναι ο πλέον αρμόδιος και καταρτισμένος για να σας καθοδηγήσει και να σας βοηθήσει. Παραβλέψτε αν χρειαστεί και την επίσημη διαδικασία στην οποία περιμένετε πότε και αν θα προλάβει να σας επισκεφτεί ο σύμβουλος. Άλλωστε και αυτός δεν νομίζω να καταφέρει και πολλά. Πάρτε πρωτοβουλία και βοηθείστε το παιδί αυτό που με τις πράξεις του αναζητά την προσοχή και φωνάζει για βοήθεια.
Οι διαταραχές συμπεριφοράς εκδηλώνονται με διάφορες κακόβουλες συμπεριφορές. Για παράδειγμα εκφοβισμοί σε υπερβολικό βαθμό, καταστροφική διάθεση, σκληρότητα προς τα ζώα και τους ανθρώπους. Παρουσιάζονται συχνές απουσίες κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, επιθετικότητα ακόμη και απέναντι στους καθηγητές, είναι καχύποπτος και δεν εμπιστεύεται εύκολα κανέναν. Επίσης, καταπατά τα δικαιώματα των άλλων χωρίς καμία ενοχή και δισταγμό.
Τα παιδιά αυτά που χαρακτηρίζονται με διάφορα κοσμητικά επίθετα από όλους, πάσχουν από μια ψυχιατρική ασθένεια, η οποία αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα μπορεί να οδηγήσει μόνο σε παραβατική συμπεριφορά. Επίσης, οι πιο κοινές επιπλοκές της Διαταραχής Προσωπικότητας είναι η κατάθλιψη, βία και αντικοινωνική συμπεριφορά, αυτοκτονία. Είναι λοιπόν, άμεση ανάγκη ο εκπαιδευτικός από τα πρώτα χρόνια του δημοτικού, να μπορεί να αντιλαμβάνεται και να ενημερώνει τον γονέα για την πιθανή ¨νόσο¨ του παιδιού.
Η Διαταραχή Συμπεριφοράς θεραπεύεται, εφόσον ακολουθήσει ψυχοθεραπευτική παρέμβαση. Ο ψυχοθεραπευτής ακούει υπομονετικά και για πολλές συνεδρίες τα ξεσπάσματα του, τον θυμό του, τις κατηγορίες προς αυτόν και γενικά όλο τον κόσμο γύρω του. Με την πάροδο του χρόνου και όταν το παιδί αρχίζει λίγο να τον εμπιστεύεται, ο θεραπευτής του προτείνει κάποιες λύσεις για τα προβλήματα του, οι οποίες δεν περιλαμβάνουν τη βία. Προσπαθεί ο ψυχοθεραπευτής να του δείξει πως δεν απειλείται από τον έξω κόσμο. Σε ορισμένες περιπτώσεις είναι απαραίτητη και η χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής.
Συνεπώς οι εκπαιδευτικοί ας μην αναλαμβάνουμε το βάρος, που δεν μπορούμε να διαχειριστούμε, αλλά ας αναζητούμε την κατάλληλη βοήθεια. Σε καμία περίπτωση οι αποβολές και οι διαπληκτισμοί δεν είναι λύση. Ας βάλουμε στην άκρη τον εγωισμό μας και ας καλέσουμε ειδικούς.
Ακόμη και σήμερα, είτε λόγω ελλιπούς ενημέρωσης των καθηγητών είτε λόγω αδιαφορίας, τα παιδιά αυτά αντιμετωπίζονται ως απλοί ταραχοποιοί και τιμωρούνται με αποβολές. Λυπάμαι κύριοι διευθυντές αλλά αυτή δεν είναι η λύση. Το μόνο που κάνετε είναι να ρίχνετε λάδι στη φωτιά και να διογκώνετε το πρόβλημα. Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων δεν είμαστε, δυστυχώς παντογνώστες, δεν είμαστε θεοί να τα ξέρουμε όλα. Έκαστος στο είδος του που λέει και ένα τηλεοπτικό σποτ. Δεν είναι λοιπόν ντροπή να αναζητήσουμε βοήθεια, αλλά επιτακτική ανάγκη.
Σηκώστε το τηλέφωνο καλέστε παιδοψυχίατρο για να εξετάσει την κατάσταση. Είναι ο πλέον αρμόδιος και καταρτισμένος για να σας καθοδηγήσει και να σας βοηθήσει. Παραβλέψτε αν χρειαστεί και την επίσημη διαδικασία στην οποία περιμένετε πότε και αν θα προλάβει να σας επισκεφτεί ο σύμβουλος. Άλλωστε και αυτός δεν νομίζω να καταφέρει και πολλά. Πάρτε πρωτοβουλία και βοηθείστε το παιδί αυτό που με τις πράξεις του αναζητά την προσοχή και φωνάζει για βοήθεια.
Οι διαταραχές συμπεριφοράς εκδηλώνονται με διάφορες κακόβουλες συμπεριφορές. Για παράδειγμα εκφοβισμοί σε υπερβολικό βαθμό, καταστροφική διάθεση, σκληρότητα προς τα ζώα και τους ανθρώπους. Παρουσιάζονται συχνές απουσίες κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, επιθετικότητα ακόμη και απέναντι στους καθηγητές, είναι καχύποπτος και δεν εμπιστεύεται εύκολα κανέναν. Επίσης, καταπατά τα δικαιώματα των άλλων χωρίς καμία ενοχή και δισταγμό.
Τα παιδιά αυτά που χαρακτηρίζονται με διάφορα κοσμητικά επίθετα από όλους, πάσχουν από μια ψυχιατρική ασθένεια, η οποία αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα μπορεί να οδηγήσει μόνο σε παραβατική συμπεριφορά. Επίσης, οι πιο κοινές επιπλοκές της Διαταραχής Προσωπικότητας είναι η κατάθλιψη, βία και αντικοινωνική συμπεριφορά, αυτοκτονία. Είναι λοιπόν, άμεση ανάγκη ο εκπαιδευτικός από τα πρώτα χρόνια του δημοτικού, να μπορεί να αντιλαμβάνεται και να ενημερώνει τον γονέα για την πιθανή ¨νόσο¨ του παιδιού.
Η Διαταραχή Συμπεριφοράς θεραπεύεται, εφόσον ακολουθήσει ψυχοθεραπευτική παρέμβαση. Ο ψυχοθεραπευτής ακούει υπομονετικά και για πολλές συνεδρίες τα ξεσπάσματα του, τον θυμό του, τις κατηγορίες προς αυτόν και γενικά όλο τον κόσμο γύρω του. Με την πάροδο του χρόνου και όταν το παιδί αρχίζει λίγο να τον εμπιστεύεται, ο θεραπευτής του προτείνει κάποιες λύσεις για τα προβλήματα του, οι οποίες δεν περιλαμβάνουν τη βία. Προσπαθεί ο ψυχοθεραπευτής να του δείξει πως δεν απειλείται από τον έξω κόσμο. Σε ορισμένες περιπτώσεις είναι απαραίτητη και η χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής.
Συνεπώς οι εκπαιδευτικοί ας μην αναλαμβάνουμε το βάρος, που δεν μπορούμε να διαχειριστούμε, αλλά ας αναζητούμε την κατάλληλη βοήθεια. Σε καμία περίπτωση οι αποβολές και οι διαπληκτισμοί δεν είναι λύση. Ας βάλουμε στην άκρη τον εγωισμό μας και ας καλέσουμε ειδικούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.