Το ντοκιμαντέρ ΦΑΣΙΣΜΟΣ Α.Ε., θα προβληθεί την Κυριακή 3 Αυγούστου στις 10.30 το βράδυ στο θερινό κινηματογράφο “Δημήτριος Ζωηρός” σε συνεργασία με το Θερινό Φεστιβάλ Μουσικής και Τεχνών Κιλκίς Summer Music and Art Festival of Kilkis.
Οι δημιουργοί των ντοκιμαντερ Χρεωκρατία και Catastroika επιστρέφουν με ένα νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο ΦΑΣΙΣΜΟΣ Α.Ε. Θέμα τους όπως μαρτυράει και ο τίτλος ο φασισμός, η ιστορική του εξέλιξη και η σύνδεσή του με την οικονομία.
Το ντοκιμαντέρ αναζητά το ρόλο που έπαιξαν συγκεκριμένοι επιχειρηματίες και πολιτικοί στην άνοδο του φασισμού από την εποχή του Χίτλερ και του Μουσολίνι μέχρι τα χρόνια της Ε.Ε. και του μνημονίου. Συζητώντας με γνωστούς ιστορικούς και δημοσιογράφους, όπως ο Ταρίκ Αλί, ο Γ. Μαργαρίτης, ο Σπ Μαρκέτος κ.α οι δημιουργοί αναζητούν το πραγματικό πρόσωπο του σύγχρονου φασισμού, πίσω και πέρα από τις σβάστικες και τα νεοναζιστικά μορφώματα που αναπτύσσονται στην Ελλάδα και ολόκληρη την Ευρώπη.
Το σενάριο υπογράφει ο δημοσιογράφος Άρης Χατζηστεφάνου ενώ τη σκηνοθετική επιμέλεια έχει ο Άρης Τριανταφύλλου. Υπεύθυνος παραγωγής είναι ο Θάνος Τσάντας και στη δημοσιογραφική έρευνα συμμετείχαν ο Λεωνίδας Βατικιώτης και ο Αποστόλης Φωτιάδης. Τη μουσική του ΦΑΣΙΣΜΟΣ Α.Ε έγραψαν ο Ερμής Γεωργιάδης και το συγκρότημα Last Drive.
Ενας υπουργός που χοροπηδά φωνάζοντας ναζιστικά συνθήματα, εμπνευσμένα από τον Γκέμπελς. Μια ομάδα εφοπλιστών που χρίζει, διά βίου, επίτιμο πρόεδρο έναν αιμοσταγή δικτάτορα. Ενας τραπεζίτης που χρηματοδοτεί τάγματα τραμπούκων και εκτελεστών για να δολοφονούν απεργούς και συνδικαλιστές. Εφημερίδες που επιχειρούν να επιβάλουν ό,τι πιο σκοτεινό και σκουληκιασμένο γέννησε ο 20ός αιώνας.
Η ιστορία του φασισμού και, πολύ περισσότερο, η ελληνική εκδοχή του είναι μια μπερδεμένη υπόθεση. Ισως γιατί, όπως μας εξηγεί και ο ιστορικός Σπύρος Μαρκέτος, η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη, στην οποία οι συνεργάτες των ναζί βγαίνουν κερδισμένοι από τις στάχτες του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, για να στελεχώσουν, στη συνέχεια, τον κρατικό μηχανισμό αλλά και τη λεγόμενη αστική τάξη. Οι πρόσφατες αναφορές, λοιπόν, στο παρελθόν και το παρόν του Μπαλτάκου ήταν μόνον η κορυφή ενός παγόβουνου, γύρω από το οποίο πλέει ολόκληρη η χώρα εδώ και επτά δεκαετίες.
“Ξεκινώντας πριν από σχεδόν ένα χρόνο τα γυρίσματα του «Φασισμός Α.Ε.» γνωρίζαμε ότι εισερχόμαστε σε πορεία σύγκρουσης με αυτό το παγόβουνο. Ξέραμε ότι θα είχαμε απέναντί μας οικογένειες επιχειρηματιών, εκδοτών και πολιτικών που καθόρισαν την πορεία της μετεμφυλιακής Ελλάδας, όπως επίσης γνωρίζαμε από την πρώτη στιγμή ότι θα βρίσκαμε κλειστές τις πόρτες των κυρίαρχων μέσων ενημέρωσης. Ποια από τις λεγόμενες «ναυαρχίδες» του Τύπου θα φιλοξενούσε έστω και μια αναφορά σε ένα ντοκιμαντέρ που αναφέρεται στην ιστορία του δοσιλογικού Τύπου της Κατοχής –και τους επιγόνους εκείνων των εκδοτών;
Οι δημιουργοί των ντοκιμαντερ Χρεωκρατία και Catastroika επιστρέφουν με ένα νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο ΦΑΣΙΣΜΟΣ Α.Ε. Θέμα τους όπως μαρτυράει και ο τίτλος ο φασισμός, η ιστορική του εξέλιξη και η σύνδεσή του με την οικονομία.
Το ντοκιμαντέρ αναζητά το ρόλο που έπαιξαν συγκεκριμένοι επιχειρηματίες και πολιτικοί στην άνοδο του φασισμού από την εποχή του Χίτλερ και του Μουσολίνι μέχρι τα χρόνια της Ε.Ε. και του μνημονίου. Συζητώντας με γνωστούς ιστορικούς και δημοσιογράφους, όπως ο Ταρίκ Αλί, ο Γ. Μαργαρίτης, ο Σπ Μαρκέτος κ.α οι δημιουργοί αναζητούν το πραγματικό πρόσωπο του σύγχρονου φασισμού, πίσω και πέρα από τις σβάστικες και τα νεοναζιστικά μορφώματα που αναπτύσσονται στην Ελλάδα και ολόκληρη την Ευρώπη.
Το σενάριο υπογράφει ο δημοσιογράφος Άρης Χατζηστεφάνου ενώ τη σκηνοθετική επιμέλεια έχει ο Άρης Τριανταφύλλου. Υπεύθυνος παραγωγής είναι ο Θάνος Τσάντας και στη δημοσιογραφική έρευνα συμμετείχαν ο Λεωνίδας Βατικιώτης και ο Αποστόλης Φωτιάδης. Τη μουσική του ΦΑΣΙΣΜΟΣ Α.Ε έγραψαν ο Ερμής Γεωργιάδης και το συγκρότημα Last Drive.
Ενας υπουργός που χοροπηδά φωνάζοντας ναζιστικά συνθήματα, εμπνευσμένα από τον Γκέμπελς. Μια ομάδα εφοπλιστών που χρίζει, διά βίου, επίτιμο πρόεδρο έναν αιμοσταγή δικτάτορα. Ενας τραπεζίτης που χρηματοδοτεί τάγματα τραμπούκων και εκτελεστών για να δολοφονούν απεργούς και συνδικαλιστές. Εφημερίδες που επιχειρούν να επιβάλουν ό,τι πιο σκοτεινό και σκουληκιασμένο γέννησε ο 20ός αιώνας.
Η ιστορία του φασισμού και, πολύ περισσότερο, η ελληνική εκδοχή του είναι μια μπερδεμένη υπόθεση. Ισως γιατί, όπως μας εξηγεί και ο ιστορικός Σπύρος Μαρκέτος, η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη, στην οποία οι συνεργάτες των ναζί βγαίνουν κερδισμένοι από τις στάχτες του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, για να στελεχώσουν, στη συνέχεια, τον κρατικό μηχανισμό αλλά και τη λεγόμενη αστική τάξη. Οι πρόσφατες αναφορές, λοιπόν, στο παρελθόν και το παρόν του Μπαλτάκου ήταν μόνον η κορυφή ενός παγόβουνου, γύρω από το οποίο πλέει ολόκληρη η χώρα εδώ και επτά δεκαετίες.
“Ξεκινώντας πριν από σχεδόν ένα χρόνο τα γυρίσματα του «Φασισμός Α.Ε.» γνωρίζαμε ότι εισερχόμαστε σε πορεία σύγκρουσης με αυτό το παγόβουνο. Ξέραμε ότι θα είχαμε απέναντί μας οικογένειες επιχειρηματιών, εκδοτών και πολιτικών που καθόρισαν την πορεία της μετεμφυλιακής Ελλάδας, όπως επίσης γνωρίζαμε από την πρώτη στιγμή ότι θα βρίσκαμε κλειστές τις πόρτες των κυρίαρχων μέσων ενημέρωσης. Ποια από τις λεγόμενες «ναυαρχίδες» του Τύπου θα φιλοξενούσε έστω και μια αναφορά σε ένα ντοκιμαντέρ που αναφέρεται στην ιστορία του δοσιλογικού Τύπου της Κατοχής –και τους επιγόνους εκείνων των εκδοτών;
Ποιο μεγάλο κανάλι, από αυτά που παραμένουν στη ζωή χάρη στα σκανδαλώδη δάνεια και τις διαφημίσεις των τραπεζών, θα ήθελε να προβάλει μια παραγωγή που παρουσιάζει τον ρόλο του τραπεζικού κατεστημένου στη στήριξη του φασισμού, από τα χρόνια του Μεταξά μέχρι τις ημέρες μας. Και, τέλος, ποιο από τα μεγάλα κόμματα θα δεχόταν να χρηματοδοτήσει μια ταινία που αναζητά ευθύνες για την αναβίωση του φασισμού και στην πολιτική της Ε.Ε. «Αν οι Ευρωπαίοι αποδέχτηκαν τον Τζιαφράνκο Φίνι, δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα να το κάνουν για τη Λε Πεν και, γιατί όχι, να βάλουν και τη Χρυσή Αυγή σε έναν δεξιό κυβερνητικό συνασπισμό» μας λέει στο ντοκιμαντέρ ο γνωστός συγγραφέας Ταρίκ Αλί.
Ισως το πιο συγκινητικό στοιχείο σε όλο αυτό το ταξίδι όμως ήταν ότι όσοι βρέθηκαν δίπλα μας μάς εμπιστεύτηκαν εν λευκώ, χωρίς να ζητήσουν να δουν ή να παρέμβουν με οποιοδήποτε τρόπο στο περιεχόμενο. Καθώς γράφονται αυτές οι γραμμές, περισσότερες από 100 ομάδες πολιτών και οργανώσεις από ολόκληρη την Ευρώπη έχουν ζητήσει να προβάλουν το «Φασισμός Α.Ε.» την πρώτη ημέρα της κυκλοφορίας του, ενώ δεκάδες είναι και οι προτάσεις φεστιβάλ και ιδρυμάτων για το αμέσως επόμενο διάστημα.”
Τα δικαιώματα προβολής του ντοκιμαντέρ ευγενώς έχουν παραχωρηθεί.
Ισως το πιο συγκινητικό στοιχείο σε όλο αυτό το ταξίδι όμως ήταν ότι όσοι βρέθηκαν δίπλα μας μάς εμπιστεύτηκαν εν λευκώ, χωρίς να ζητήσουν να δουν ή να παρέμβουν με οποιοδήποτε τρόπο στο περιεχόμενο. Καθώς γράφονται αυτές οι γραμμές, περισσότερες από 100 ομάδες πολιτών και οργανώσεις από ολόκληρη την Ευρώπη έχουν ζητήσει να προβάλουν το «Φασισμός Α.Ε.» την πρώτη ημέρα της κυκλοφορίας του, ενώ δεκάδες είναι και οι προτάσεις φεστιβάλ και ιδρυμάτων για το αμέσως επόμενο διάστημα.”
Τα δικαιώματα προβολής του ντοκιμαντέρ ευγενώς έχουν παραχωρηθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.