Τη βίλα Ζαρντινίδη, ένα εμβληματικό παλιό αρχοντικό της Θεσσαλονίκης δίπλα στο κτίριο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στο Ντεπό, που στο παρελθόν έχει φιλοξενήσει τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, τον Τζιάνι Ανιέλι και άλλες γνωστές προσωπικότητες, απέκτησε ο ομογενής επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης.
Τα συμβόλαια υπογράφηκαν την περασμένη Τετάρτη στη Θεσσαλονίκη, ενώ η αγορά έγινε μέσω μιας νεοσύστατης εταιρείας με έδρα την Κύπρο.
Ο ίδιος ο Ιβάν Σαββίδης, συνοδευόμενος από τη συνεργάτιδά του Εύα Καϊλή, επισκέφθηκε και περιηγήθηκε στη βίλα την περασμένη εβδομάδα. Είχε μάλιστα την ευκαιρία να δει τα άλμπουμ της οικογένειας του Νίκου Ζαρντινίδη, ο οποίος υπήρξε φίλος και συνεργάτης του Κωνσταντίνου Καραμανλή, τόσο προδικτατορικά όσο και μετά τη δικτατορία και υπουργός Δημοσίων Εργων την περίοδο 1977-1980.
Στα άλμπουμ περίοπτη θέση είχε ο πρώην πρόεδρος και πρωθυπουργός, ο οποίος όταν βρισκόταν στη Θεσσαλονίκη περνούσε πολλές από τις προσωπικές του στιγμές μαζί με φίλους του στη συγκεκριμένη βίλα. Τα άλμπουμ δόθηκαν μάλιστα από τους απογόνους της οικογένειας Ζαρντινίδη στον Ιβ. Σαββίδη για να συνοδεύουν την ιστορία αυτού του ξεχωριστού σπιτιού.
Το εντυπωσιακό αρχοντικό, που έχει χαρακτηριστεί ως έργο τέχνης, έχει να παρουσιάσει ιδιαίτερα στοιχεία αρχιτεκτονικής και διακοσμητικής, επηρεασμένα από το κίνημα της Art Neuveaeu. Ο Νίκος Ζαρντινίδης μπήκε στην πολιτική από τις αρχές της δεκαετίας του '50, όταν και εκλέχθηκε για πρώτη φορά βουλευτής και η πολιτική του πορεία συνδέθηκε με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, του οποίου θεωρούνταν πιστός φίλος και συνεργάτης.
Τα συμβόλαια υπογράφηκαν την περασμένη Τετάρτη στη Θεσσαλονίκη, ενώ η αγορά έγινε μέσω μιας νεοσύστατης εταιρείας με έδρα την Κύπρο.
Ο ίδιος ο Ιβάν Σαββίδης, συνοδευόμενος από τη συνεργάτιδά του Εύα Καϊλή, επισκέφθηκε και περιηγήθηκε στη βίλα την περασμένη εβδομάδα. Είχε μάλιστα την ευκαιρία να δει τα άλμπουμ της οικογένειας του Νίκου Ζαρντινίδη, ο οποίος υπήρξε φίλος και συνεργάτης του Κωνσταντίνου Καραμανλή, τόσο προδικτατορικά όσο και μετά τη δικτατορία και υπουργός Δημοσίων Εργων την περίοδο 1977-1980.
Στα άλμπουμ περίοπτη θέση είχε ο πρώην πρόεδρος και πρωθυπουργός, ο οποίος όταν βρισκόταν στη Θεσσαλονίκη περνούσε πολλές από τις προσωπικές του στιγμές μαζί με φίλους του στη συγκεκριμένη βίλα. Τα άλμπουμ δόθηκαν μάλιστα από τους απογόνους της οικογένειας Ζαρντινίδη στον Ιβ. Σαββίδη για να συνοδεύουν την ιστορία αυτού του ξεχωριστού σπιτιού.
Ο ίδιος ο επιχειρηματίας πάντως δεν αποκάλυψε το πώς σκέπτεται να χρησιμοποιήσει το κτίριο, αν δηλαδή θα γίνει η κατοικία του στη Θεσσαλονίκη ή θα το μετατρέψει σε «στρατηγείο» των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του στην Ελλάδα.
Το τίμημα που καταβλήθηκε για την αγορά από τον Ελληνορώσο επιχειρηματία ξεπέρασε τα 2,5 εκατ. ευρώ, ποσό που θεωρείται όμως από ανθρώπους της κτηματαγοράς ως μικρό σε σχέση με την πραγματική αξία της βίλας προ της οικονομικής κρίσης.
Το τίμημα που καταβλήθηκε για την αγορά από τον Ελληνορώσο επιχειρηματία ξεπέρασε τα 2,5 εκατ. ευρώ, ποσό που θεωρείται όμως από ανθρώπους της κτηματαγοράς ως μικρό σε σχέση με την πραγματική αξία της βίλας προ της οικονομικής κρίσης.
Το διατηρητέο κτίριο, ένα πραγματικό παλατάκι που κτίσθηκε το 1906 από την εβραϊκή οικογένεια του Μωρίς Μορπρούγκο, περιλαμβάνει και έναν μεγάλο περίβολο με δέντρα, μέσα στον οποίο υπάρχουν και άλλα κτίσματα και καλύπτει σχεδόν ένα τετράγωνο. Διεθνής οίκος εκτιμητών που κλήθηκε να εκτιμήσει την αξία του, την υπολόγισε στα 4,5-5 εκατ. ευρώ.
Παρ' όλα αυτά οι κληρονόμοι της οικογένειας Ζαρντινίδη μετά από μακρές διαπραγματεύσεις μηνών δέχτηκαν να την παραχωρήσουν τελικά στον Ιβάν Σαββίδη σχεδόν για το μισό ποσό.
Η βίλα Ζαρντινίδη, όπως έγινε γνωστή εδώ και δεκαετίες, αφού αγοράσθηκε το 1952 από την οικογένεια Ζαρντινίδη, κτίσθηκε το 1906 από την οικογένεια του εβραϊκής καταγωγής Μωρίς Μορπρούγκο. Στο τουρκικό κτηματολόγιο ως ιδιοκτήτριά του το 1906 φερόταν η ιταλικής υπηκοότητας σύζυγός του, Φανή Μορπρούγκο.
Η βίλα Ζαρντινίδη, όπως έγινε γνωστή εδώ και δεκαετίες, αφού αγοράσθηκε το 1952 από την οικογένεια Ζαρντινίδη, κτίσθηκε το 1906 από την οικογένεια του εβραϊκής καταγωγής Μωρίς Μορπρούγκο. Στο τουρκικό κτηματολόγιο ως ιδιοκτήτριά του το 1906 φερόταν η ιταλικής υπηκοότητας σύζυγός του, Φανή Μορπρούγκο.
Η τελευταία πέθανε το 1948 στο Μιλάνο της Ιταλίας, ενώ η βίλα μετά την απελευθέρωση είχε τεθεί από το ελληνικό κράτος «υπό μεσεγγύηση του ελληνικού δημοσίου ως εχθρική περιουσία». Τελικά το 1950 αποδόθηκε και πάλι στην οικογένεια Μορπρούγκο -στον νόμιμο κληρονόμο Γεώργιο Μορπρούγκο- για να αγοραστεί το 1952 από τον Γιώργο Ζαρντινίδη.
Το εντυπωσιακό αρχοντικό, που έχει χαρακτηριστεί ως έργο τέχνης, έχει να παρουσιάσει ιδιαίτερα στοιχεία αρχιτεκτονικής και διακοσμητικής, επηρεασμένα από το κίνημα της Art Neuveaeu. Ο Νίκος Ζαρντινίδης μπήκε στην πολιτική από τις αρχές της δεκαετίας του '50, όταν και εκλέχθηκε για πρώτη φορά βουλευτής και η πολιτική του πορεία συνδέθηκε με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, του οποίου θεωρούνταν πιστός φίλος και συνεργάτης.
Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας και πρωθυπουργός είχε μια ιδιαίτερη σχέση με τη Θεσσαλονίκη, όπου είχε μερικούς πολύ στενούς και καλούς φίλους. Αποφεύγοντας τη δημοσιότητα, απολάμβανε τη φιλοξενία και την οικογενειακή ατμόσφαιρα στο αρχοντικό του Ν. Ζαρντινίδη, όπου ήταν ο χώρος των συναντήσεών του με τους λίγους φίλους του, κάθε φορά που επισκεπτόταν τη Θεσσαλονίκη.
Ο Ν. Ζαρντινίδης και η οικογένειά του ήταν και το όνομα της... FIAT επί δεκαετίες στη Βόρεια Ελλάδα, αφού είχαν την αντιπροσωπεία της μεγάλης ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Μάλιστα στη βίλα Ζαρντινίδη έχει φιλοξενηθεί και ο τότε πανίσχυρος πρόεδρος της FIAT, o Τζιάνι Ανιέλι.
Οι «φουρτούνες» ήρθαν πρόωρα για τον Ιβάν Σαββίδη στα επιχειρηματικά του εγχειρήματα στην Ελλάδα. Και δεν είναι μόνο η ΠΑΕ ΠΑΟΚ όπου το τοπίο είναι ευμετάβλητο. Στη ΣΕΚΑΠ για πρώτη φορά υπήρξαν βολές κατά του ομογενούς επιχειρηματία από τους εργαζόμενους και τον ΣΥΡΙΖΑ.
Παρά τις διαβεβαιώσεις που είχαν δοθεί από την πλευρά Σαββίδη στους εργαζόμενους ότι δεν θα γίνουν απολύσεις, όπως ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ Ξάνθης, στην εξ αναβολής γενική συνέλευση πριν από λίγες μέρες η νέα διοίκηση έβαλε με όρους τελεσιγράφου τις νέες και πρωτάκουστες απαιτήσεις της για μειώσεις μισθών που φτάνουν στο 35%, για απολύσεις προσωπικού με την μορφή εθελουσίας εξόδου, ακόμη και δουλειά χωρίς αμοιβή για «σύντομο» διάστημα.
Για ένα σχεδόν οκτάμηνο η Ρωσίδα συνεργάτιδα του επιχειρηματία, Μαρία Γκοντζάρεβα, η οποία είναι το μάτι του τόσο στην ΠΑΕ ΠΑΟΚ όσο και στο ξενοδοχείο «Μακεδονία Παλλάς» καθώς και στη ΣΕΚΑΠ μαζί με τον οικονομικό του σύμβουλο Αλκη Μαυροφρύδη -μέλος του ΔΣ της ΣΕΚΑΠ- ξεσκόνισαν τα πάντα γύρω από το κτίριο, ιδιοκτησιακό, πολεοδομικά, στατική επάρκεια, εφορεία αρχαιοτήτων κ.λπ.
Επίσης ανατέθηκε σε γραφείο αρχιτεκτόνων και έγινε μελέτη για το κόστος των εργασιών αναπαλαίωσης-συντήρησης του κτιρίου, με την έγκριση πάντα της Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων, αφού από το 1984 με υπουργική απόφαση χαρακτηρίστηκε ως έργο τέχνης που χρήζει ειδικής κρατικής προστασίας, όπως και ο περιβάλλων χώρος του.
Το κόστος αυτό ανέρχεται περίπου στο 1 εκατ. ευρώ. Η βίλα μετά και τον θάνατο του Νίκου Ζαρντινίδη το 2001 παραμένει ουσιαστικά ασυντήρητη, ενώ για ένα διάστημα στεγάσθηκε εδώ ένα ωδείο και επίσης στους κήπους του λειτούργησε ένα μπαρ-ρέστοραν. Σε όλη τη διάρκεια της πολύμηνης διαπραγμάτευση ο Ιβάν Σαββίδης δεν εμφανίστηκε πουθενά, παρά μόνο οι συνεργάτες του, που αποδείχθηκαν ιδιαίτερα σκληροί διαπραγματευτές.
Εντύπωση προκαλεί επίσης το γεγονός ότι όλο αυτό το μεγάλο διάστημα δεν διέρρευσε το παραμικρό στα ΜΜΕ και όλοι οι χειρισμοί -πράγμα ασυνήθιστο για τα ελληνικά δεδομένα- κρατήθηκαν κρυφοί, ενώ, και μετά την ολοκλήρωση της αγοράς, την υπογραφή των συμβολαίων και την καταβολή του τιμήματος την περασμένη Τετάρτη, δεν ανακοινώθηκε τίποτα.
Η απόλυτη «τσαρίνα» του Ιβάν Σαββίδη στα οικονομικά του στην Ελλάδα είναι η 33χρονη Ρωσίδα Μαρία Γκοντζάρεβα. Μετρημένη, ευγενική και λιγόλογη, όπως την περιγράφουν όσοι συνεργάζονται μαζί της, ξεκίνησε αρχικά ως το μάτι του επιχειρηματία στον ΠΑΟΚ, όπου τοποθετήθηκε στο ΔΣ της ΠΑΕ και ελέγχει εξονυχιστικά τα οικονομικά του. Οπως λένε, μάλιστα, δεν δίνεται ούτε ένα ευρώ αν δεν το εγκρίνει εκείνη.
Η ίδια έχει και την ευθύνη για το ξενοδοχείο «Μακεδονία Παλλάς» ως εκπρόσωπος της White & Black μέσω της οποίας έγινε η ενοικίαση του γνωστού ξενοδοχείου από τον ομογενή επιχειρηματία. Επίσης, συμμετέχει στο ΔΣ της ΣΕΚΑΠ που όρισε ο ίδιος μετά την εξαγορά της καπνοβιομηχανίας στην Ξάνθη. Ζώντας πάνω από έναν χρόνο στη Θεσσαλονίκη, έχει εγκλιματιστεί στον ελληνικό τρόπο ζωής, ενώ κυκλοφορεί συνεχώς με μια πλειάδα λογιστικών βιβλίων ώστε να ανταποκρίνεται στις πολλαπλές υποχρεώσεις της.
Ο Ν. Ζαρντινίδης και η οικογένειά του ήταν και το όνομα της... FIAT επί δεκαετίες στη Βόρεια Ελλάδα, αφού είχαν την αντιπροσωπεία της μεγάλης ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Μάλιστα στη βίλα Ζαρντινίδη έχει φιλοξενηθεί και ο τότε πανίσχυρος πρόεδρος της FIAT, o Τζιάνι Ανιέλι.
Οι «φουρτούνες» ήρθαν πρόωρα για τον Ιβάν Σαββίδη στα επιχειρηματικά του εγχειρήματα στην Ελλάδα. Και δεν είναι μόνο η ΠΑΕ ΠΑΟΚ όπου το τοπίο είναι ευμετάβλητο. Στη ΣΕΚΑΠ για πρώτη φορά υπήρξαν βολές κατά του ομογενούς επιχειρηματία από τους εργαζόμενους και τον ΣΥΡΙΖΑ.
Παρά τις διαβεβαιώσεις που είχαν δοθεί από την πλευρά Σαββίδη στους εργαζόμενους ότι δεν θα γίνουν απολύσεις, όπως ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ Ξάνθης, στην εξ αναβολής γενική συνέλευση πριν από λίγες μέρες η νέα διοίκηση έβαλε με όρους τελεσιγράφου τις νέες και πρωτάκουστες απαιτήσεις της για μειώσεις μισθών που φτάνουν στο 35%, για απολύσεις προσωπικού με την μορφή εθελουσίας εξόδου, ακόμη και δουλειά χωρίς αμοιβή για «σύντομο» διάστημα.
Για ένα σχεδόν οκτάμηνο η Ρωσίδα συνεργάτιδα του επιχειρηματία, Μαρία Γκοντζάρεβα, η οποία είναι το μάτι του τόσο στην ΠΑΕ ΠΑΟΚ όσο και στο ξενοδοχείο «Μακεδονία Παλλάς» καθώς και στη ΣΕΚΑΠ μαζί με τον οικονομικό του σύμβουλο Αλκη Μαυροφρύδη -μέλος του ΔΣ της ΣΕΚΑΠ- ξεσκόνισαν τα πάντα γύρω από το κτίριο, ιδιοκτησιακό, πολεοδομικά, στατική επάρκεια, εφορεία αρχαιοτήτων κ.λπ.
Επίσης ανατέθηκε σε γραφείο αρχιτεκτόνων και έγινε μελέτη για το κόστος των εργασιών αναπαλαίωσης-συντήρησης του κτιρίου, με την έγκριση πάντα της Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων, αφού από το 1984 με υπουργική απόφαση χαρακτηρίστηκε ως έργο τέχνης που χρήζει ειδικής κρατικής προστασίας, όπως και ο περιβάλλων χώρος του.
Το κόστος αυτό ανέρχεται περίπου στο 1 εκατ. ευρώ. Η βίλα μετά και τον θάνατο του Νίκου Ζαρντινίδη το 2001 παραμένει ουσιαστικά ασυντήρητη, ενώ για ένα διάστημα στεγάσθηκε εδώ ένα ωδείο και επίσης στους κήπους του λειτούργησε ένα μπαρ-ρέστοραν. Σε όλη τη διάρκεια της πολύμηνης διαπραγμάτευση ο Ιβάν Σαββίδης δεν εμφανίστηκε πουθενά, παρά μόνο οι συνεργάτες του, που αποδείχθηκαν ιδιαίτερα σκληροί διαπραγματευτές.
Εντύπωση προκαλεί επίσης το γεγονός ότι όλο αυτό το μεγάλο διάστημα δεν διέρρευσε το παραμικρό στα ΜΜΕ και όλοι οι χειρισμοί -πράγμα ασυνήθιστο για τα ελληνικά δεδομένα- κρατήθηκαν κρυφοί, ενώ, και μετά την ολοκλήρωση της αγοράς, την υπογραφή των συμβολαίων και την καταβολή του τιμήματος την περασμένη Τετάρτη, δεν ανακοινώθηκε τίποτα.
Η απόλυτη «τσαρίνα» του Ιβάν Σαββίδη στα οικονομικά του στην Ελλάδα είναι η 33χρονη Ρωσίδα Μαρία Γκοντζάρεβα. Μετρημένη, ευγενική και λιγόλογη, όπως την περιγράφουν όσοι συνεργάζονται μαζί της, ξεκίνησε αρχικά ως το μάτι του επιχειρηματία στον ΠΑΟΚ, όπου τοποθετήθηκε στο ΔΣ της ΠΑΕ και ελέγχει εξονυχιστικά τα οικονομικά του. Οπως λένε, μάλιστα, δεν δίνεται ούτε ένα ευρώ αν δεν το εγκρίνει εκείνη.
Η ίδια έχει και την ευθύνη για το ξενοδοχείο «Μακεδονία Παλλάς» ως εκπρόσωπος της White & Black μέσω της οποίας έγινε η ενοικίαση του γνωστού ξενοδοχείου από τον ομογενή επιχειρηματία. Επίσης, συμμετέχει στο ΔΣ της ΣΕΚΑΠ που όρισε ο ίδιος μετά την εξαγορά της καπνοβιομηχανίας στην Ξάνθη. Ζώντας πάνω από έναν χρόνο στη Θεσσαλονίκη, έχει εγκλιματιστεί στον ελληνικό τρόπο ζωής, ενώ κυκλοφορεί συνεχώς με μια πλειάδα λογιστικών βιβλίων ώστε να ανταποκρίνεται στις πολλαπλές υποχρεώσεις της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.