Δημοσιεύει «απόρρητο» έγγραφο με την παραδοχή για σοβαρά λάθη
Η συνταγή που προκάλεσε την παρατεταμένη λιτότητα στη χώρα
Βούλιαξαν την Ελλάδα για να σώσουν την Ευρωζώνη
Ο Τόμσεν επιμένει: Δεν μπορούν να μειωθούν οι φόροι
Σε έγγραφο με την ένδειξη «άκρως απόρρητο» του ΔΝΤ που επικαλείται η Wall Street Journal, o διεθνής Οργανισμός παραδέχεται ότι υποτίμησε σημαντικά τη ζημιά που προκάλεσε η συνταγή λιτότητας στην ελληνική οικονομία, υπογραμμίζοντας ωστόσο πως η αντίδραση στην κρίση έδωσε χρόνο στην Ευρωζώνη να περιορίσει τις επιπτώσεις για την υπόλοιπη Ευρώπη.
Παράλληλα στο ίδιο έγγραφο το Ταμείο παραδέχεται κάποια από τα λάθη του, για τις εκτιμήσεις εξέλιξης του ελληνικού χρέους αλλά και για τη συνταγή λιτότητας που εφαρμόστηκε, ενώ πετά και τα βέλη του προς την Κομισιόν.
Ουσιαστικά το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αφήνει να εννοηθεί πως το μεγαλύτερο όφελος από το «πακέτο» του 2010 δεν το καρπώθηκε τόσο η Ελλάδα όσο ευρύτερα η Ευρωζώνη, καθώς όπως σημειώνεται η διάσωση ήταν μία κίνηση, η οποία «έδωσε στην Ευρωζώνη χρόνο να χτίσει ένα τείχος προστασίας που θα προστάτευε τα υπόλοιπα ευάλωτα κράτη-μέλη και απέτρεψε πιθανές σοβαρές επιπτώσεις για την παγκόσμια οικονομία».
Η ομολογία λάθους από το ΔΝΤ
Παράλληλα, το ΔΝΤ παραδέχεται ότι για να συμμετάσχει στο πρόγραμμα για την Ελλάδα παρέβη τους ίδιους του τους κανόνες για να κάνει το διογκούμενο χρέος της Ελλάδας να φαίνεται βιώσιμο, καθώς η χώρα δεν ικανοποιούσε τρία από τα τέσσερα κριτήρια που θέτει το Ταμείο. Ακόμη, παραδέχεται ότι ήταν περισσότερο αισιόδοξο από ό,τι θα έπρεπε τόσο για τις προοπτικές επιστροφής στις αγορές όσο και στην ικανότητα των κυβερνήσεών της να εφαρμόσει τους όρους του προγράμματος διάσωσης.
Σημειώνει μάλιστα ότι στη διάρκεια των τριών προηγούμενων ετών, ένας αριθμός αξιωματούχων του ΔΝΤ, συμπεριλαμβανομένης της επικεφαλής του Κριστίν Λαγκάρντ υποστήριζαν πως το χρέος της Ελλάδας είναι «βιώσιμο».
Καθυστέρησε το «κούρεμα» του χρέους
Παράλληλα, το ΔΝΤ ασκεί δριμεία κριτική για την καθυστέρηση της αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους το οποίο κατέληξε τελικά να γίνει το Μάιο του 2012 αν και είχε συμφωνηθεί από το 2010.
Η καθυστέρηση αυτή, όπως σημειώνει στο έγγραφό του το ΔΝΤ, σύμφωνα με τη Wall Street Journal, οφείλεται στο ότι το «κούρεμα» ήταν «πολιτικά δύσκολο» λόγω της αντίστασης που προέβαλλαν ορισμένες χώρες της Ευρωζώνης, οι τράπεζες των οποίων διακρατούσαν σημαντικό μέρος του ελληνικού χρέους.
Βέλη κατά της Κομισιόν
Στο απόρρητο αυτό έγγραφο το ΔΝΤ ασκεί, επίσης, κριτική στην Κομισιόν, υποστηρίζοντας ότι «έτεινε να χαράζει πολιτική βάσει των συγκλινουσών εκτιμήσεων, δεν είχε σημειώσει σημαντική επιτυχία στην εφαρμογή όρων δανείου και δεν είχε εμπειρία στη διαχείριση κρίσης», εστίαζε περισσότερο στη «συμμόρφωση με τις νόρμες της Ε.Ε. παρά στην επίδραση στην ανάπτυξη» και «δεν ήταν σε θέση να συνεισφέρει σημαντικά στον καθορισμό των μεταρρυθμίσεων εκείνων που θα προωθούσαν την ανάπτυξη».
Διάσταση απόψεων στην Τρόικα
Παράλληλα σημειώνει ότι εντός των κόλπων της Τρόικα υπήρχε διαφορά απόψεων, ειδικά ως προς τις προβλέψεις για την ανάπτυξη, σημειώνοντας, παράλληλα, ότι κανένα από τα μέλη της δεν θεωρούσε τη συμφωνία ιδανική.
Το ΔΝΤ σημειώνει, ακόμη, ότι αν και οι προβλέψεις για την ανάπτυξη εκτροχιάστηκαν, η Ελλάδα καλούνταν να πετύχει τους ίδιους στόχους για τη μείωση του ελλείμματος. Στόχοι και μακροοικονομικές προβλέψεις δεν αναθεωρήθηκαν για να αντικατοπτρίζουν αυτό που πραγματικά συνέβαινε στην Ελλάδα για 18 μήνες, έως το Δεκέμβριο του 2011, σημειώνει το Ταμείο.
Οι ελληνικές κυβερνήσεις καθυστέρησαν την εφαρμογή του προγράμματος
Τέλος, το ΔΝΤ ασκεί δριμεία κριτική στις ελληνικές κυβερνήσεις για την αποτυχία εφαρμογής των οικονομικών μεταρρυθμίσεων οι οποίες αν είχαν γίνει θα είχε δοθεί ώθηση στον ιδιωτικό τομέα. Μάλιστα, επισημαίνεται ότι το κόστος της προσαρμογής μοιράστηκε με άνισο τρόπο στην κοινωνία.
Ο Τόμσεν λέει πως δεν μπορούν να μειωθούν οι φόροι
Μόνο εάν υπάρχει δημοσιονομικό περιθώριο και μόνο εάν μια τέτοια κίνηση μπορεί να αποδώσει καρπούς, θα πρέπει η ελληνική κυβέρνηση να «χαλαρώσει» κάποια μέτρα, είναι το μήνυμα που στέλνει το ΔΝΤ στην Αθήνα, την ώρα που η ελληνική πλευρά ετοιμάζεται να ξαναθέσει το ζήτημα της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση. Ο Π. Τόμσεν συμπληρώνει, μάλιστα, ότι εάν η ελληνική κυβέρνηση επιμείνει σε μειώσεις φόρων, αρκεί να βρει ισοδύναμα μέτρα, ανεβάζοντας έτσι το βαθμό δυσκολίας. «Η κυβέρνηση δεν αντέχει να πάρει ρίσκα σε αυτό το πεδίο», τονίζει ορθά- κοφτά η Έκθεση του Ταμείου, παραπέμποντας στην επιτακτική ανάγκη πρωτογενών πλεονασμάτων.
Ο πραγματικός κεραυνός από το ΔΝΤ είναι όμως ότι ενώ η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι θα συνεχιστεί- εάν χρειαστεί- και μετά από το 2013 το «πάγωμα» των πλειστηριασμών, το Ταμείο ζητά αλλαγή της νομοθεσίας για την αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων έως τον Αύγουστο και αμέσως μετά άρση της διάταξης για το «πάγωμα» των πλειστηριασμών!!!
Ειδικά όσον αφορά στη συζήτηση για δημοσιονομική χαλάρωση, σύμφωνα με την Έκθεση Αξιολόγησης του ΔΝΤ, οι καλλίτερες των αρχικών εκτιμήσεων δημοσιονομικές επιδόσεις το 2012 και στις αρχές του 2013 οφείλονται κυρίως σε one off μέτρα και ως εκ τούτου η ελληνική πλευρά πρέπει να είναι προσεκτική, επισημαίνοντας μάλιστα ότι δεν ληφθούν μέτρα για τα προβλήματα εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων στο Δημόσιο και στη Φορολογική Διοίκηση, τότε θα προκύψουν σημαντικά δημοσιονομικά «κενά» το 2014 και μετά, υπονοώντας φυσικά ότι θα χρειαστούν πρόσθετα μέτρα! Ούτως ή άλλως το Ταμείο εκτιμά ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα, προκύπτει δημοσιονομικό «κενό» 4,2 δις ευρώ το 2016, που φτάνει στα 4,4 δις ευρώ το 2017.
Σε κάθε περίπτωση προκαλεί αίσθηση ότι και το ΔΝΤ, μετά τον ΟΟΣΑ, βλέπει βαθύτερη ύφεση το 2013 (4,9% αντί 4,2%) αλλά και το 2014, όπου προβλέπει αρνητικούς ρυθμούς 1,4% αντί ανάπτυξης 0,6%!!!!
Οι διαπιστώσεις και οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ
Παραμένουν οι πολιτικές και κοινωνικές εντάσεις λόγω βαθιάς ύφεσης και εκρηκτικής ανεργίας
Αποκλίσεις και αστοχίες στις διαρθρωτικές αλλαγές
Αν και αμβλύνθηκαν τα προβλήματα ρευστότητας στις τράπεζες, η πραγματική οικονομία συνέχισε να συρρικνώνεται
Απογοητευτική η πρόοδος για τη βελτίωση της Φορολογικής Διοίκησης- Παραμένει πρόβλημα η πολιτική παρέμβαση
Πίσω από τα χρονοδιαγράμματα οι αλλαγές στο Δημόσιο- Οι 2.000 που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα το 2012 θα απορροφηθούν σε άλλες θέσεις παρά τις προσδοκίες για σημαντικό αριθμό αποχωρήσεων
Ένας σημαντικός αριθμός εμπροσθοβαρών απολύσεων μπορεί να επιτευχθεί μέσω υποθέσεων πειθαρχικών παραβάσεων και «λουκέτων» σε φορείς. Αυτό θα στείλει ισχυρό μήνυμα ότι έσπασε το ταμπού των απολύσεων στο Δημόσιο
Η προετοιμασία για τις αποκρατικοποιήσεις είναι εκτός χρονοδιαγραμμάτων και η κυβέρνηση πρέπει να τρέξει για να πιάσει τους στόχους του 2013- Υπό εξέταση και η τοποθέτηση ξένων στο ΤΑΙΠΕΔ προς αποφυγήν των πολιτικών παρεμβάσεων
Οι πολιτικές εντάσεις λόγω ανεργίας και απογοήτευσης, το σταθερά υψηλό Χρέος για την επόμενη 10ετία που κλονίζει το επενδυτικό ενδιαφέρον και το ενδεχόμενο σοβαρότερης επιβράδυνσης στην Ευρωζώνη είναι οι σημαντικότεροι κίνδυνοι για το Πρόγραμμα
Εάν αποτύχουν τα μέτρα αυτονόμησης της Γενικής Γραμματείας Εσόδων θα εξεταστεί η συγκρότηση Υπηρεσίας Εσόδων εκτός Δημοσίου
Ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων στο πεδίο των ναυπήγησης το Φθινόπωρο
Διαπιστώνεται χρηματοδοτικό «κενό» 4,6 δις ευρώ στο δεύτερο 6μηνο του 2014- Σημαντική η δέσμευση των Ευρωπαίων για παροχή βοήθειας και πέρα από τη διάρκεια του Προγράμματος
Το Χρέος θα μείνει στα επίπεδα του 147% το 2020 εάν υπάρξουν αποκλίσεις στις προβλέψεις για τους ρυθμούς ανάπτυξης, το πρωτογενές πλεόνασμα και τα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων
Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου παρέχουν ευκαιρίες φοροδιαφυγής
iefimerida.gr
Η συνταγή που προκάλεσε την παρατεταμένη λιτότητα στη χώρα
Βούλιαξαν την Ελλάδα για να σώσουν την Ευρωζώνη
Ο Τόμσεν επιμένει: Δεν μπορούν να μειωθούν οι φόροι
Σε έγγραφο με την ένδειξη «άκρως απόρρητο» του ΔΝΤ που επικαλείται η Wall Street Journal, o διεθνής Οργανισμός παραδέχεται ότι υποτίμησε σημαντικά τη ζημιά που προκάλεσε η συνταγή λιτότητας στην ελληνική οικονομία, υπογραμμίζοντας ωστόσο πως η αντίδραση στην κρίση έδωσε χρόνο στην Ευρωζώνη να περιορίσει τις επιπτώσεις για την υπόλοιπη Ευρώπη.
Παράλληλα στο ίδιο έγγραφο το Ταμείο παραδέχεται κάποια από τα λάθη του, για τις εκτιμήσεις εξέλιξης του ελληνικού χρέους αλλά και για τη συνταγή λιτότητας που εφαρμόστηκε, ενώ πετά και τα βέλη του προς την Κομισιόν.
Ουσιαστικά το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αφήνει να εννοηθεί πως το μεγαλύτερο όφελος από το «πακέτο» του 2010 δεν το καρπώθηκε τόσο η Ελλάδα όσο ευρύτερα η Ευρωζώνη, καθώς όπως σημειώνεται η διάσωση ήταν μία κίνηση, η οποία «έδωσε στην Ευρωζώνη χρόνο να χτίσει ένα τείχος προστασίας που θα προστάτευε τα υπόλοιπα ευάλωτα κράτη-μέλη και απέτρεψε πιθανές σοβαρές επιπτώσεις για την παγκόσμια οικονομία».
Η ομολογία λάθους από το ΔΝΤ
Παράλληλα, το ΔΝΤ παραδέχεται ότι για να συμμετάσχει στο πρόγραμμα για την Ελλάδα παρέβη τους ίδιους του τους κανόνες για να κάνει το διογκούμενο χρέος της Ελλάδας να φαίνεται βιώσιμο, καθώς η χώρα δεν ικανοποιούσε τρία από τα τέσσερα κριτήρια που θέτει το Ταμείο. Ακόμη, παραδέχεται ότι ήταν περισσότερο αισιόδοξο από ό,τι θα έπρεπε τόσο για τις προοπτικές επιστροφής στις αγορές όσο και στην ικανότητα των κυβερνήσεών της να εφαρμόσει τους όρους του προγράμματος διάσωσης.
Σημειώνει μάλιστα ότι στη διάρκεια των τριών προηγούμενων ετών, ένας αριθμός αξιωματούχων του ΔΝΤ, συμπεριλαμβανομένης της επικεφαλής του Κριστίν Λαγκάρντ υποστήριζαν πως το χρέος της Ελλάδας είναι «βιώσιμο».
Καθυστέρησε το «κούρεμα» του χρέους
Παράλληλα, το ΔΝΤ ασκεί δριμεία κριτική για την καθυστέρηση της αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους το οποίο κατέληξε τελικά να γίνει το Μάιο του 2012 αν και είχε συμφωνηθεί από το 2010.
Η καθυστέρηση αυτή, όπως σημειώνει στο έγγραφό του το ΔΝΤ, σύμφωνα με τη Wall Street Journal, οφείλεται στο ότι το «κούρεμα» ήταν «πολιτικά δύσκολο» λόγω της αντίστασης που προέβαλλαν ορισμένες χώρες της Ευρωζώνης, οι τράπεζες των οποίων διακρατούσαν σημαντικό μέρος του ελληνικού χρέους.
Βέλη κατά της Κομισιόν
Στο απόρρητο αυτό έγγραφο το ΔΝΤ ασκεί, επίσης, κριτική στην Κομισιόν, υποστηρίζοντας ότι «έτεινε να χαράζει πολιτική βάσει των συγκλινουσών εκτιμήσεων, δεν είχε σημειώσει σημαντική επιτυχία στην εφαρμογή όρων δανείου και δεν είχε εμπειρία στη διαχείριση κρίσης», εστίαζε περισσότερο στη «συμμόρφωση με τις νόρμες της Ε.Ε. παρά στην επίδραση στην ανάπτυξη» και «δεν ήταν σε θέση να συνεισφέρει σημαντικά στον καθορισμό των μεταρρυθμίσεων εκείνων που θα προωθούσαν την ανάπτυξη».
Διάσταση απόψεων στην Τρόικα
Παράλληλα σημειώνει ότι εντός των κόλπων της Τρόικα υπήρχε διαφορά απόψεων, ειδικά ως προς τις προβλέψεις για την ανάπτυξη, σημειώνοντας, παράλληλα, ότι κανένα από τα μέλη της δεν θεωρούσε τη συμφωνία ιδανική.
Το ΔΝΤ σημειώνει, ακόμη, ότι αν και οι προβλέψεις για την ανάπτυξη εκτροχιάστηκαν, η Ελλάδα καλούνταν να πετύχει τους ίδιους στόχους για τη μείωση του ελλείμματος. Στόχοι και μακροοικονομικές προβλέψεις δεν αναθεωρήθηκαν για να αντικατοπτρίζουν αυτό που πραγματικά συνέβαινε στην Ελλάδα για 18 μήνες, έως το Δεκέμβριο του 2011, σημειώνει το Ταμείο.
Οι ελληνικές κυβερνήσεις καθυστέρησαν την εφαρμογή του προγράμματος
Τέλος, το ΔΝΤ ασκεί δριμεία κριτική στις ελληνικές κυβερνήσεις για την αποτυχία εφαρμογής των οικονομικών μεταρρυθμίσεων οι οποίες αν είχαν γίνει θα είχε δοθεί ώθηση στον ιδιωτικό τομέα. Μάλιστα, επισημαίνεται ότι το κόστος της προσαρμογής μοιράστηκε με άνισο τρόπο στην κοινωνία.
Ο Τόμσεν λέει πως δεν μπορούν να μειωθούν οι φόροι
Μόνο εάν υπάρχει δημοσιονομικό περιθώριο και μόνο εάν μια τέτοια κίνηση μπορεί να αποδώσει καρπούς, θα πρέπει η ελληνική κυβέρνηση να «χαλαρώσει» κάποια μέτρα, είναι το μήνυμα που στέλνει το ΔΝΤ στην Αθήνα, την ώρα που η ελληνική πλευρά ετοιμάζεται να ξαναθέσει το ζήτημα της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση. Ο Π. Τόμσεν συμπληρώνει, μάλιστα, ότι εάν η ελληνική κυβέρνηση επιμείνει σε μειώσεις φόρων, αρκεί να βρει ισοδύναμα μέτρα, ανεβάζοντας έτσι το βαθμό δυσκολίας. «Η κυβέρνηση δεν αντέχει να πάρει ρίσκα σε αυτό το πεδίο», τονίζει ορθά- κοφτά η Έκθεση του Ταμείου, παραπέμποντας στην επιτακτική ανάγκη πρωτογενών πλεονασμάτων.
Ο πραγματικός κεραυνός από το ΔΝΤ είναι όμως ότι ενώ η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι θα συνεχιστεί- εάν χρειαστεί- και μετά από το 2013 το «πάγωμα» των πλειστηριασμών, το Ταμείο ζητά αλλαγή της νομοθεσίας για την αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων έως τον Αύγουστο και αμέσως μετά άρση της διάταξης για το «πάγωμα» των πλειστηριασμών!!!
Ειδικά όσον αφορά στη συζήτηση για δημοσιονομική χαλάρωση, σύμφωνα με την Έκθεση Αξιολόγησης του ΔΝΤ, οι καλλίτερες των αρχικών εκτιμήσεων δημοσιονομικές επιδόσεις το 2012 και στις αρχές του 2013 οφείλονται κυρίως σε one off μέτρα και ως εκ τούτου η ελληνική πλευρά πρέπει να είναι προσεκτική, επισημαίνοντας μάλιστα ότι δεν ληφθούν μέτρα για τα προβλήματα εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων στο Δημόσιο και στη Φορολογική Διοίκηση, τότε θα προκύψουν σημαντικά δημοσιονομικά «κενά» το 2014 και μετά, υπονοώντας φυσικά ότι θα χρειαστούν πρόσθετα μέτρα! Ούτως ή άλλως το Ταμείο εκτιμά ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα, προκύπτει δημοσιονομικό «κενό» 4,2 δις ευρώ το 2016, που φτάνει στα 4,4 δις ευρώ το 2017.
Σε κάθε περίπτωση προκαλεί αίσθηση ότι και το ΔΝΤ, μετά τον ΟΟΣΑ, βλέπει βαθύτερη ύφεση το 2013 (4,9% αντί 4,2%) αλλά και το 2014, όπου προβλέπει αρνητικούς ρυθμούς 1,4% αντί ανάπτυξης 0,6%!!!!
Οι διαπιστώσεις και οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ
Παραμένουν οι πολιτικές και κοινωνικές εντάσεις λόγω βαθιάς ύφεσης και εκρηκτικής ανεργίας
Αποκλίσεις και αστοχίες στις διαρθρωτικές αλλαγές
Αν και αμβλύνθηκαν τα προβλήματα ρευστότητας στις τράπεζες, η πραγματική οικονομία συνέχισε να συρρικνώνεται
Απογοητευτική η πρόοδος για τη βελτίωση της Φορολογικής Διοίκησης- Παραμένει πρόβλημα η πολιτική παρέμβαση
Πίσω από τα χρονοδιαγράμματα οι αλλαγές στο Δημόσιο- Οι 2.000 που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα το 2012 θα απορροφηθούν σε άλλες θέσεις παρά τις προσδοκίες για σημαντικό αριθμό αποχωρήσεων
Ένας σημαντικός αριθμός εμπροσθοβαρών απολύσεων μπορεί να επιτευχθεί μέσω υποθέσεων πειθαρχικών παραβάσεων και «λουκέτων» σε φορείς. Αυτό θα στείλει ισχυρό μήνυμα ότι έσπασε το ταμπού των απολύσεων στο Δημόσιο
Η προετοιμασία για τις αποκρατικοποιήσεις είναι εκτός χρονοδιαγραμμάτων και η κυβέρνηση πρέπει να τρέξει για να πιάσει τους στόχους του 2013- Υπό εξέταση και η τοποθέτηση ξένων στο ΤΑΙΠΕΔ προς αποφυγήν των πολιτικών παρεμβάσεων
Οι πολιτικές εντάσεις λόγω ανεργίας και απογοήτευσης, το σταθερά υψηλό Χρέος για την επόμενη 10ετία που κλονίζει το επενδυτικό ενδιαφέρον και το ενδεχόμενο σοβαρότερης επιβράδυνσης στην Ευρωζώνη είναι οι σημαντικότεροι κίνδυνοι για το Πρόγραμμα
Εάν αποτύχουν τα μέτρα αυτονόμησης της Γενικής Γραμματείας Εσόδων θα εξεταστεί η συγκρότηση Υπηρεσίας Εσόδων εκτός Δημοσίου
Ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων στο πεδίο των ναυπήγησης το Φθινόπωρο
Διαπιστώνεται χρηματοδοτικό «κενό» 4,6 δις ευρώ στο δεύτερο 6μηνο του 2014- Σημαντική η δέσμευση των Ευρωπαίων για παροχή βοήθειας και πέρα από τη διάρκεια του Προγράμματος
Το Χρέος θα μείνει στα επίπεδα του 147% το 2020 εάν υπάρξουν αποκλίσεις στις προβλέψεις για τους ρυθμούς ανάπτυξης, το πρωτογενές πλεόνασμα και τα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων
Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου παρέχουν ευκαιρίες φοροδιαφυγής
iefimerida.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.