"Κατά την συζήτηση στη Βουλή του ν. 4152/2013, η ΔΗΜ.ΑΡ. άσκησε ισχυρή πίεση υποστηρίζοντας την ανάγκη εξαίρεσης των νοικοκυριών που απειλούνται από την φτώχεια από την υποχρέωση καταβολής του ΕΕΤΑ. Η πρόταση αυτή αποτελούσε απαραίτητη επέκταση της ήδη προβλεπόμενης από το νομοσχέδιο εξαίρεσης των ανέργων, που μετά από πρότασή μας είχε ήδη συμπεριληφθεί.
Ως αποτέλεσμα στο άρθρο 1, παράγραφος Α7, υποπαράγραφος 11 έχει προβλεφθεί η υποχρέωση έκδοσης Υπουργικής Απόφασης η οποία θα εξειδικεύει τα κριτήρια απαλλαγής για τα «νοικοκυριά που βρίσκονται σε κατάσταση φτώχειας ή απειλούνται με φτώχεια».
Στο παραπάνω πλαίσιο, εξεδόθη η σχετική Υπουργική Απόφαση. Παρά το θετικό ότι αυτή δεν χρόνισε, ωστόσο επισημαίνεται ότι:
(α) τα εισοδηματικά όρια που θέτει υπολείπονται του ορίου της φτώχειας όπως καθορίζεται από την ΕΛ.ΣΤΑΤ. Συνεπώς αφήνονται ακάλυπτα τα «νοικοκυριά τα οποία απειλούνται από την φτώχεια» και τμήμα των ήδη «φτωχών νοικοκυριών». Ενδεικτικά σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. το κατώφλι φτώχειας για άγαμο χωρίς προστατευόμενα τέκνα είναι 6.591€ και για έγγαμο με δύο προστατευόμενα παιδιά είναι 13.842€. Αντ’ αυτού τα εισοδηματικά όρια που τέθηκαν είναι 6.000€ και 10.000€ αντίστοιχα.
(β) οι διαδικασία και τα δικαιολογητικά, που απαιτούνται για την αίτηση του ενδιαφερομένου, δημιουργούν ισχυρό κίνδυνο αποτροπής των δικαιούχων να ασκήσουν το δικαίωμά τους για εξαίρεση. Ταυτόχρονα το δικαίωμα εξαίρεσης σχετικοποιείται διότι η εξαίρεση δεν είναι αυτόματη και βρίσκεται στην ευχέρεια αυτών που αποφασίζουν επί του αιτήματος (προϊσταμένων των ΔΟΥ).
Βάσει των παραπάνω και με δεδομένη την πρόβλεψη της ίδιας της Υ.Α. ότι τα κριτήρια και οι διαδικασίες αυτές θα εξειδικευτούν περαιτέρω μέχρι τέλος Ιουλίου θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα αντιμετωπιστούν βελτιωτικά τόσο τα παραπάνω προβλήματα όσο και τεχνικές όψεις σε σχέση με τον προσδιορισμό του εισοδήματος (με βάσει το δηλωθέν και όχι το τεκμαρτό εισόδημα) προκειμένου η τελική ρύθμιση να αποτυπώσει τη συζήτηση στη Βουλή, να ανταποκριθεί στο πραγματικό πνεύμα του νόμου και τη βούληση του νομοθέτη να προστατεύσει τα φτωχά νοικοκυριά."
Ως αποτέλεσμα στο άρθρο 1, παράγραφος Α7, υποπαράγραφος 11 έχει προβλεφθεί η υποχρέωση έκδοσης Υπουργικής Απόφασης η οποία θα εξειδικεύει τα κριτήρια απαλλαγής για τα «νοικοκυριά που βρίσκονται σε κατάσταση φτώχειας ή απειλούνται με φτώχεια».
Στο παραπάνω πλαίσιο, εξεδόθη η σχετική Υπουργική Απόφαση. Παρά το θετικό ότι αυτή δεν χρόνισε, ωστόσο επισημαίνεται ότι:
(α) τα εισοδηματικά όρια που θέτει υπολείπονται του ορίου της φτώχειας όπως καθορίζεται από την ΕΛ.ΣΤΑΤ. Συνεπώς αφήνονται ακάλυπτα τα «νοικοκυριά τα οποία απειλούνται από την φτώχεια» και τμήμα των ήδη «φτωχών νοικοκυριών». Ενδεικτικά σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. το κατώφλι φτώχειας για άγαμο χωρίς προστατευόμενα τέκνα είναι 6.591€ και για έγγαμο με δύο προστατευόμενα παιδιά είναι 13.842€. Αντ’ αυτού τα εισοδηματικά όρια που τέθηκαν είναι 6.000€ και 10.000€ αντίστοιχα.
(β) οι διαδικασία και τα δικαιολογητικά, που απαιτούνται για την αίτηση του ενδιαφερομένου, δημιουργούν ισχυρό κίνδυνο αποτροπής των δικαιούχων να ασκήσουν το δικαίωμά τους για εξαίρεση. Ταυτόχρονα το δικαίωμα εξαίρεσης σχετικοποιείται διότι η εξαίρεση δεν είναι αυτόματη και βρίσκεται στην ευχέρεια αυτών που αποφασίζουν επί του αιτήματος (προϊσταμένων των ΔΟΥ).
Βάσει των παραπάνω και με δεδομένη την πρόβλεψη της ίδιας της Υ.Α. ότι τα κριτήρια και οι διαδικασίες αυτές θα εξειδικευτούν περαιτέρω μέχρι τέλος Ιουλίου θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα αντιμετωπιστούν βελτιωτικά τόσο τα παραπάνω προβλήματα όσο και τεχνικές όψεις σε σχέση με τον προσδιορισμό του εισοδήματος (με βάσει το δηλωθέν και όχι το τεκμαρτό εισόδημα) προκειμένου η τελική ρύθμιση να αποτυπώσει τη συζήτηση στη Βουλή, να ανταποκριθεί στο πραγματικό πνεύμα του νόμου και τη βούληση του νομοθέτη να προστατεύσει τα φτωχά νοικοκυριά."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.