Του Δημήτρη Μάρδα
Καθηγητή Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ
Στις 21-22/1/2012 σε άρθρο μας στην ΗΜΕΡΗΣΙΑ με θέμα τη διακίνηση βενζινών-ντίζελ στα χερσαία σύνορα της χώρας, (βλ. http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26516&subid=2&pubid=112804792), παρουσιάζαμε στατιστικά δεδομένα που βοηθούσαν στη δημιουργία μιας πρώτης εικόνας για τμήμα του λαθρεμπορίου καυσίμων. Πηγή των στοιχείων μας ήταν η βάση του εξωτερικού εμπορίου η Comtrade του ΟΗΕ. Αυτή τροφοδοτείται από τις εθνικές υπηρεσίες των κρατών μελών του.
Σύμφωνα με τη μεθοδολογία μας διαπιστώνονταν σημαντικές διαφορές ανάμεσα σ’ ό,τι δηλώναμε ότι εξαγάγαμε προς την Αλβανία, FYROM, Βουλγαρία και Τουρκία και σε ό,τι δήλωναν αυτές οι χώρες ότι εισήγαγαν από εμάς. Ενδεικτικά και όχι εξαντλητικά, χρησιμοποιήθηκαν κάποιοι παράγοντας που ερμήνευαν το φαινόμενο.
Δώδεκα μήνες μετά(!!!), στις αρχές του Φεβρουαρίου του 2013, και χωρίς να έχει προηγηθεί η παραμικρή όχληση ή έγγραφη αντιπαράθεση απόψεων, η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδας (ΟΤΥΕ), με εξώδικο πρόσκληση προς εμάς, παρουσίαζε τη δική της προσέγγιση. Αυτή βασιζόταν σε στατιστικά στοιχεία, που προέρχονταν από το ΚΕΠΥΟ και τις σχετικές υπηρεσίες των όμορων κρατών.
Η ΟΤΥΕ διαπίστωνε ότι δεν υπάρχουν σοβαρές διαφορές ανάμεσα στις δικές μας δηλώσεις για εξαγωγές καυσίμων προς τις ανωτέρω χώρες και τις δηλώσεις των ανωτέρω τεσσάρων κρατών για εισαγωγές από εμάς. Εκεί όπου υπήρχαν κάποιες αποκλίσεις έδινε τη δική της ερμηνεία. Έτσι, οι εν λόγω διαφορές, «…δεν οδηγούν (κατά την ΟΤΥΕ) στο αυταπόδειχτο συμπέρασμα ότι έχουν τελεστεί λαθρεμπορικές παραβάσεις…» σε καύσιμα.
Επιπλέον σημείωνε ότι με τη δική μας ανάλυση μεθοδευμένα ή εν αγνοία μας αδίκησαμε κάποιους(!!!), χωρίς όμως να προσδιορίζει επακριβώς ποίους και με τι τρόπο. Υποθέτουμε ότι αναφέρονταν μόνο στον κλάδο τους.
Αίτημα της ΟΤΥΕ, όπως διατυπώθηκε στην εξώδικο πρόσκλησή της, ήταν η εκ μέρους μας δημόσια ανασκευή των στοιχείων της βάσης δεδομένων Comtrade του ΟΗΕ. Η ΟΤΥΕ ζητούσε λοιπόν εμμέσως πλην σαφώς, την απόρριψη των εν λόγω δεδομένων, καθώς τα θεωρούσε ανακριβή.
Εδώ σημειώσαμε τα εξής στην απάντησή μας προς την ΟΤΥΕ, ως προς την αξιοπιστία των στοιχείων του ΟΗΕ. Αν τα αμφισβητεί η ΟΤΥΕ, μπορεί να απευθυνθεί στη σχετική του υπηρεσία του ΟΗΕ, όπου και εμείς απευθυνθήκαμε, συζητώντας το υπό εξέταση πρόβλημα. Εμείς ικανοποιηθήκαμε από τις εξηγήσεις και ερμηνείες που μου έδωσαν και οι οποίες δεν ανατρέπουν στην ουσία, τα όσα κατέγραψε η μελέτη μας. Επιπλέον, ο επανέλεγχος που κάναμε την Τρίτη 12/2/13, στα δεδομένα της Comtrade που χρησιμοποιήσαμε, δεν έδωσε άλλα αποτελέσματα.
Τέλος, οφείλουν να γνωρίζουν ο συνδικαλιστές της ΟΤΥΕ, ότι η διαδικασία της απόρριψης στατιστικών στοιχείων ενός διεθνούς οργανισμού, και όχι μόνο, απαιτεί ένα άλλο σύνολο πολύπλοκων διεργασιών, που απ’ ότι φαίνεται αγνοούν.
Ως εκ τούτου, προς το θέμα της διαφοράς των δυο προσεγγίσεων, τα δικά μας στοιχεία ερμηνεύονται επαρκώς από τα όσα προτείνει και ο ΟΗΕ για το υπό εξέταση θέμα.
Ως προς την όποια μορφή κατά των τελωνειακών, η θέση μας είναι η εξής: Καθ’ όλη την ανάλυση δεν ασχοληθήκαμε επισταμένα με την οποιαδήποτε εμπλοκή τελωνειακών στο λαθρεμπόριο των καυσίμων, καθώς δεν ήταν αυτό το αντικείμενο της έρευνάς μας.
Αυτό αποφεύχθηκε εσκεμμένα και για τον ακόλουθο λόγο. Υπάρχουν περιπτώσεις λαθρεμπορίου καυσίμων, στο πλαίσιο του ενδοκοινοτικού εμπορίου όπου δεν υφίσταται πράγματι εμπλοκή Ελλήνων τελωνειακών, καθώς δεν πραγματοποιούνται πλέον έλεγχοι στα σύνορα. (Βλ. Βουλγαρία μετά το 2007).
Από την άλλη όμως, υπάρχουν περιπτώσεις όπου είναι αδύνατη η διακίνηση λαθραίων καυσίμων, χωρίς την εμπλοκή τελωνειακών υπαλλήλων. Υπενθυμίζουμε την πολύκροτη υπόθεση διακίνησης λαθραίων καυσίμων των Ισαακίδη-Ανθεμίδη των μέσων της δεκαετίας του 1990.
Κλείνοντας σημειώνεται το ακόλουθο: Όλες οι περιπτώσεις λαθρεμπορίας καυσίμων στα σύνορά μας, που βγαίνουν στο φως της δημοσιότητας, ακόμη και αν δε λαμβάνουν χώρα με τη συνδρομή των τελωνειακών υπαλλήλων, εύλογα ισχυροποιούν τη θέση μας όπως αυτή αναπτύχθηκε στο σχετικό άρθρο της Ημερησίας. Το μόνο ζήτημα προς συζήτηση δεν είναι η ύπαρξη ή μη λαθρεμπορίου καυσίμων, αλλά ο ακριβής προσδιορισμός του μεγέθους του.
Τέλος σημειώνεται ότι ακόμη και αν ταυτίζονται πλήρως τα στοιχεία εξαγωγών-εισαγωγών καυσίμων στο διμερές εμπόριο Ελλάδας όμορων κρατών, το λαθρεμπόριο είναι δυνατό να λάβει χώρα!
Κλείνοντας υπενθυμίζουμε στην συνδικαλιστική ηγεσία της ΟΤΥΕ ότι η ποινικοποίηση της έρευνας γνώρισε την τελευταία της άνθιση στον ύστερο Μεσαίωνα!
Προηγείται πρόκληση για ομιλία και ακολουθεί εξώδικος πρόσκληση!
Το Σάββατο που μας πέρασε και αφού είχε σταλεί η επιστολή μας με όλες τις απαντήσεις στην ΟΤΥΕ, συζητώντας το θέμα με έναν τελωνειακό, αυτός όλο απορία τόνισε το ακόλουθο συμβάν, που μας είχε διαφύγει:
«Στις 13 Ιουλίου οργανώθηκε από την ΟΤΥΕ στη Θεσσαλονίκη συνέδριο με θέμα το λαθρεμπόριο καυσίμων και ήσουν δικός τους καλεσμένος ομιλητής, με θέμα παρουσίασης αυτό που έγραψες πριν επτά μήνες στην Ημερήσια. Αφού δεν τους άρεζαν τα όσα έγραφες, με ποια λογική και γιατί σε κάλεσαν να τα παρουσιάσεις στο συνέδριο; Σε καλούν λοιπόν, εκθέτεις τις απόψεις σου και μετά από έξι μήνες σου στέλλουν εξώδικο γιατί διαφωνούν με θέσεις, που γνώριζαν όμως από πριν; Έπρεπε λοιπόν να αναπτύξεις και προφορικά τις απόψεις σου για να εμπεδώσουν τα κεντρικά σημεία της μεταξύ σας διαφωνίας;»
Αν ενθυμούμασταν το παραπάνω γεγονός, θα το θέταμε εύλογα στον Πρόεδρο της ΟΤΥΕ τον κο Δημ. Τριμπόνια, που υπογράφει την εξώδικο μαζί με τη Γενική Γραμματέα κα Ε. Ρετσινά1, ζητώντας μια λογική εξήγηση.
Τέλος, έχει ζητηθεί από τη Διοίκηση της ΟΤΥΕ, την Πέμπτη 14/2 η άμεση ανάρτηση όλης της απάντησής μας στις «ανακοινώσεις» της ιστοσελίδας της (www.otye.gr), κάτω από την εξώδικό της. Μέχρι την Κυριακή 17/2 δεν έγινε η παραμικρή ανάρτηση.
Καθηγητή Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ
Στις 21-22/1/2012 σε άρθρο μας στην ΗΜΕΡΗΣΙΑ με θέμα τη διακίνηση βενζινών-ντίζελ στα χερσαία σύνορα της χώρας, (βλ. http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26516&subid=2&pubid=112804792), παρουσιάζαμε στατιστικά δεδομένα που βοηθούσαν στη δημιουργία μιας πρώτης εικόνας για τμήμα του λαθρεμπορίου καυσίμων. Πηγή των στοιχείων μας ήταν η βάση του εξωτερικού εμπορίου η Comtrade του ΟΗΕ. Αυτή τροφοδοτείται από τις εθνικές υπηρεσίες των κρατών μελών του.
Σύμφωνα με τη μεθοδολογία μας διαπιστώνονταν σημαντικές διαφορές ανάμεσα σ’ ό,τι δηλώναμε ότι εξαγάγαμε προς την Αλβανία, FYROM, Βουλγαρία και Τουρκία και σε ό,τι δήλωναν αυτές οι χώρες ότι εισήγαγαν από εμάς. Ενδεικτικά και όχι εξαντλητικά, χρησιμοποιήθηκαν κάποιοι παράγοντας που ερμήνευαν το φαινόμενο.
Δώδεκα μήνες μετά(!!!), στις αρχές του Φεβρουαρίου του 2013, και χωρίς να έχει προηγηθεί η παραμικρή όχληση ή έγγραφη αντιπαράθεση απόψεων, η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδας (ΟΤΥΕ), με εξώδικο πρόσκληση προς εμάς, παρουσίαζε τη δική της προσέγγιση. Αυτή βασιζόταν σε στατιστικά στοιχεία, που προέρχονταν από το ΚΕΠΥΟ και τις σχετικές υπηρεσίες των όμορων κρατών.
Η ΟΤΥΕ διαπίστωνε ότι δεν υπάρχουν σοβαρές διαφορές ανάμεσα στις δικές μας δηλώσεις για εξαγωγές καυσίμων προς τις ανωτέρω χώρες και τις δηλώσεις των ανωτέρω τεσσάρων κρατών για εισαγωγές από εμάς. Εκεί όπου υπήρχαν κάποιες αποκλίσεις έδινε τη δική της ερμηνεία. Έτσι, οι εν λόγω διαφορές, «…δεν οδηγούν (κατά την ΟΤΥΕ) στο αυταπόδειχτο συμπέρασμα ότι έχουν τελεστεί λαθρεμπορικές παραβάσεις…» σε καύσιμα.
Επιπλέον σημείωνε ότι με τη δική μας ανάλυση μεθοδευμένα ή εν αγνοία μας αδίκησαμε κάποιους(!!!), χωρίς όμως να προσδιορίζει επακριβώς ποίους και με τι τρόπο. Υποθέτουμε ότι αναφέρονταν μόνο στον κλάδο τους.
Αίτημα της ΟΤΥΕ, όπως διατυπώθηκε στην εξώδικο πρόσκλησή της, ήταν η εκ μέρους μας δημόσια ανασκευή των στοιχείων της βάσης δεδομένων Comtrade του ΟΗΕ. Η ΟΤΥΕ ζητούσε λοιπόν εμμέσως πλην σαφώς, την απόρριψη των εν λόγω δεδομένων, καθώς τα θεωρούσε ανακριβή.
Εδώ σημειώσαμε τα εξής στην απάντησή μας προς την ΟΤΥΕ, ως προς την αξιοπιστία των στοιχείων του ΟΗΕ. Αν τα αμφισβητεί η ΟΤΥΕ, μπορεί να απευθυνθεί στη σχετική του υπηρεσία του ΟΗΕ, όπου και εμείς απευθυνθήκαμε, συζητώντας το υπό εξέταση πρόβλημα. Εμείς ικανοποιηθήκαμε από τις εξηγήσεις και ερμηνείες που μου έδωσαν και οι οποίες δεν ανατρέπουν στην ουσία, τα όσα κατέγραψε η μελέτη μας. Επιπλέον, ο επανέλεγχος που κάναμε την Τρίτη 12/2/13, στα δεδομένα της Comtrade που χρησιμοποιήσαμε, δεν έδωσε άλλα αποτελέσματα.
Τέλος, οφείλουν να γνωρίζουν ο συνδικαλιστές της ΟΤΥΕ, ότι η διαδικασία της απόρριψης στατιστικών στοιχείων ενός διεθνούς οργανισμού, και όχι μόνο, απαιτεί ένα άλλο σύνολο πολύπλοκων διεργασιών, που απ’ ότι φαίνεται αγνοούν.
Ως εκ τούτου, προς το θέμα της διαφοράς των δυο προσεγγίσεων, τα δικά μας στοιχεία ερμηνεύονται επαρκώς από τα όσα προτείνει και ο ΟΗΕ για το υπό εξέταση θέμα.
Ως προς την όποια μορφή κατά των τελωνειακών, η θέση μας είναι η εξής: Καθ’ όλη την ανάλυση δεν ασχοληθήκαμε επισταμένα με την οποιαδήποτε εμπλοκή τελωνειακών στο λαθρεμπόριο των καυσίμων, καθώς δεν ήταν αυτό το αντικείμενο της έρευνάς μας.
Αυτό αποφεύχθηκε εσκεμμένα και για τον ακόλουθο λόγο. Υπάρχουν περιπτώσεις λαθρεμπορίου καυσίμων, στο πλαίσιο του ενδοκοινοτικού εμπορίου όπου δεν υφίσταται πράγματι εμπλοκή Ελλήνων τελωνειακών, καθώς δεν πραγματοποιούνται πλέον έλεγχοι στα σύνορα. (Βλ. Βουλγαρία μετά το 2007).
Από την άλλη όμως, υπάρχουν περιπτώσεις όπου είναι αδύνατη η διακίνηση λαθραίων καυσίμων, χωρίς την εμπλοκή τελωνειακών υπαλλήλων. Υπενθυμίζουμε την πολύκροτη υπόθεση διακίνησης λαθραίων καυσίμων των Ισαακίδη-Ανθεμίδη των μέσων της δεκαετίας του 1990.
Κλείνοντας σημειώνεται το ακόλουθο: Όλες οι περιπτώσεις λαθρεμπορίας καυσίμων στα σύνορά μας, που βγαίνουν στο φως της δημοσιότητας, ακόμη και αν δε λαμβάνουν χώρα με τη συνδρομή των τελωνειακών υπαλλήλων, εύλογα ισχυροποιούν τη θέση μας όπως αυτή αναπτύχθηκε στο σχετικό άρθρο της Ημερησίας. Το μόνο ζήτημα προς συζήτηση δεν είναι η ύπαρξη ή μη λαθρεμπορίου καυσίμων, αλλά ο ακριβής προσδιορισμός του μεγέθους του.
Τέλος σημειώνεται ότι ακόμη και αν ταυτίζονται πλήρως τα στοιχεία εξαγωγών-εισαγωγών καυσίμων στο διμερές εμπόριο Ελλάδας όμορων κρατών, το λαθρεμπόριο είναι δυνατό να λάβει χώρα!
Κλείνοντας υπενθυμίζουμε στην συνδικαλιστική ηγεσία της ΟΤΥΕ ότι η ποινικοποίηση της έρευνας γνώρισε την τελευταία της άνθιση στον ύστερο Μεσαίωνα!
Προηγείται πρόκληση για ομιλία και ακολουθεί εξώδικος πρόσκληση!
Το Σάββατο που μας πέρασε και αφού είχε σταλεί η επιστολή μας με όλες τις απαντήσεις στην ΟΤΥΕ, συζητώντας το θέμα με έναν τελωνειακό, αυτός όλο απορία τόνισε το ακόλουθο συμβάν, που μας είχε διαφύγει:
«Στις 13 Ιουλίου οργανώθηκε από την ΟΤΥΕ στη Θεσσαλονίκη συνέδριο με θέμα το λαθρεμπόριο καυσίμων και ήσουν δικός τους καλεσμένος ομιλητής, με θέμα παρουσίασης αυτό που έγραψες πριν επτά μήνες στην Ημερήσια. Αφού δεν τους άρεζαν τα όσα έγραφες, με ποια λογική και γιατί σε κάλεσαν να τα παρουσιάσεις στο συνέδριο; Σε καλούν λοιπόν, εκθέτεις τις απόψεις σου και μετά από έξι μήνες σου στέλλουν εξώδικο γιατί διαφωνούν με θέσεις, που γνώριζαν όμως από πριν; Έπρεπε λοιπόν να αναπτύξεις και προφορικά τις απόψεις σου για να εμπεδώσουν τα κεντρικά σημεία της μεταξύ σας διαφωνίας;»
Αν ενθυμούμασταν το παραπάνω γεγονός, θα το θέταμε εύλογα στον Πρόεδρο της ΟΤΥΕ τον κο Δημ. Τριμπόνια, που υπογράφει την εξώδικο μαζί με τη Γενική Γραμματέα κα Ε. Ρετσινά1, ζητώντας μια λογική εξήγηση.
Τέλος, έχει ζητηθεί από τη Διοίκηση της ΟΤΥΕ, την Πέμπτη 14/2 η άμεση ανάρτηση όλης της απάντησής μας στις «ανακοινώσεις» της ιστοσελίδας της (www.otye.gr), κάτω από την εξώδικό της. Μέχρι την Κυριακή 17/2 δεν έγινε η παραμικρή ανάρτηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.