Γράφει η Ελβίρα Τικτοπούλου*
Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος
Η ομιλία είναι στενά συνδεδεμένη με την ωρίμανση του ανθρώπου. Ένα παιδί έχει το χάρισμα της ομιλίας από την ημέρα της γέννησής του. Ωστόσο για να μάθει να μιλά, χρειάζεται τα άτομα του περιβάλλοντός του να μιλούν μεταξύ τους και σε αυτό.
Το βρέφος μαθαίνει πολλές λέξεις από τις πρώτες εβδομάδες της ζωής του και είναι ικανό να μάθει οποιαδήποτε γλώσσα του κόσμου. Τα βρέφη και τα νήπια συνήθως «λούζονται στη γλώσσα» από αυτούς που τα φροντίζουν.
Τα προβλήματα, που παρουσιάζουν τα παιδιά, ποικίλλουν. Η συχνότητα των διαταραχών ανέρχεται στο 5%, περισσότερο προσβάλλονται τα αγόρια. Υπάρχουν τρεις μεγάλες κατηγορίες των διαταραχών της ομιλίας και του λόγου:
-η πρώτη εκδηλώνεται ως λανθασμένη προφορά των λέξεων,
-ο δεύτερος τύπος είναι η έλλειψη ευχερούς ομιλίας (π.χ. τραυλισμός),
-η τρίτη κατηγορία χαρακτηρίζεται ως γλωσσική ανικανότητα.
Οι γονείς ενδέχεται να είναι οι πρώτοι που θα παρατηρήσουν και κατανοήσουν τα προβλήματα του παιδιού τους και θα λάβουν τα απαραίτητα μέτρα. Μερικές φορές είναι δυνατόν να τους βοηθήσουν οι απαντήσεις στα ακόλουθα ερωτήματα:
-Είναι φυσιολογικός ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας κάθεται, βαδίζει, τρώει, μιλά;
-Εμφανίζει το παιδί σας περιόδους υπερβολικής διαταραχής ή παροδικής απώλειας της ακοής;
-Απουσιάζει το παιδί συχνά και για μεγάλα χρονικά διαστήματα από την οικογένεια;
-Παρατηρούνται συναισθηματικές συγκρούσεις μεταξύ της μητέρας και του πατέρα ή μεταξύ των γονέων και του παιδιού;
-Είχαν ή εμφανίζουν πρόσωπα του περιβάλλοντος παρόμοια προβλήματα ομιλίας, που θα μπορούσε να τα έχει μιμηθεί το παιδί;
Η αντιμετώπιση του γλωσσικού προβλήματος είναι συντηρητική. Η χειρουργική θεραπεία είναι αναγκαία μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις. Συνήθως διαμορφώνεται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα αποκατάστασης σε συνεργασία του ιατρού με ένα λογοθεραπευτή, ένα φυσιοθεραπευτή, ένα ψυχολόγο και ένα φωνητικό σύμβουλο.
Χειρουργός Ωτορινολαρυγγολόγος
Η ομιλία είναι στενά συνδεδεμένη με την ωρίμανση του ανθρώπου. Ένα παιδί έχει το χάρισμα της ομιλίας από την ημέρα της γέννησής του. Ωστόσο για να μάθει να μιλά, χρειάζεται τα άτομα του περιβάλλοντός του να μιλούν μεταξύ τους και σε αυτό.
Το βρέφος μαθαίνει πολλές λέξεις από τις πρώτες εβδομάδες της ζωής του και είναι ικανό να μάθει οποιαδήποτε γλώσσα του κόσμου. Τα βρέφη και τα νήπια συνήθως «λούζονται στη γλώσσα» από αυτούς που τα φροντίζουν.
Μέχρι το πέμπτο έτος της ηλικίας το παιδί αποκτά την ικανότητα να χρησιμοποιεί την ομιλία ως μέσο επικοινωνίας του με το γύρω περιβάλλον.
Σε κάθε στάδιο της ανάπτυξης του παιδιού εκφράζονται οι ανάγκες του. Η εμφάνιση της ομιλίας στο «φυσιολογικό» παιδί μας βοηθά να καταλάβουμε πως νιώθει, τι σκέφτεται, αν πονάει ή θέλει κάτι.
Σε κάθε στάδιο της ανάπτυξης του παιδιού εκφράζονται οι ανάγκες του. Η εμφάνιση της ομιλίας στο «φυσιολογικό» παιδί μας βοηθά να καταλάβουμε πως νιώθει, τι σκέφτεται, αν πονάει ή θέλει κάτι.
Όλα τα παιδιά που έχουν ακοή, παράγουν μουρμουρητό μέχρι το 12ο μήνα της ζωής τους. Ένα παιδί 36 μηνών πρέπει να έχει στο λεξιλόγιό του 1000 λέξεις και να κάνει σύντομες προτάσεις με νόημα. Τα παιδιά ηλικίας 7-8 χρονών πρέπει να προφέρουν όλες τις λέξεις σωστά. Στην ηλικία των 11-12 ετών επιτυγχάνεται η προφορά των λέξεων παρόμοια με αυτή των ενηλίκων.
Τα προβλήματα, που παρουσιάζουν τα παιδιά, ποικίλλουν. Η συχνότητα των διαταραχών ανέρχεται στο 5%, περισσότερο προσβάλλονται τα αγόρια. Υπάρχουν τρεις μεγάλες κατηγορίες των διαταραχών της ομιλίας και του λόγου:
-η πρώτη εκδηλώνεται ως λανθασμένη προφορά των λέξεων,
-ο δεύτερος τύπος είναι η έλλειψη ευχερούς ομιλίας (π.χ. τραυλισμός),
-η τρίτη κατηγορία χαρακτηρίζεται ως γλωσσική ανικανότητα.
Οι πάσχοντες δυσκολεύονται να εκφράσουν τις σκέψεις ή να τις κατανοήσουν.
Στη διάρκεια της εκμάθησης των λέξεων λαμβάνεται υπόψη η ικανότητά του παιδιού να μαθαίνει. Τα παιδιά χαμηλής αντίληψης ή με προβλήματα της ακοής εμφανίζουν περισσότερα λάθη, όταν μαθαίνουν τις λέξεις, από εκείνα με φυσιολογική ευφυία και ακοή.
Στη διάρκεια της εκμάθησης των λέξεων λαμβάνεται υπόψη η ικανότητά του παιδιού να μαθαίνει. Τα παιδιά χαμηλής αντίληψης ή με προβλήματα της ακοής εμφανίζουν περισσότερα λάθη, όταν μαθαίνουν τις λέξεις, από εκείνα με φυσιολογική ευφυία και ακοή.
Παιδιά με σοβαρά μειονεκτήματα της άρθρωσης συχνά παρουσιάζουν δυσκολίες στην ανάγνωση και τον συλλαβισμό.
Οι γονείς ενδέχεται να είναι οι πρώτοι που θα παρατηρήσουν και κατανοήσουν τα προβλήματα του παιδιού τους και θα λάβουν τα απαραίτητα μέτρα. Μερικές φορές είναι δυνατόν να τους βοηθήσουν οι απαντήσεις στα ακόλουθα ερωτήματα:
-Είναι φυσιολογικός ο τρόπος με τον οποίο το παιδί σας κάθεται, βαδίζει, τρώει, μιλά;
-Εμφανίζει το παιδί σας περιόδους υπερβολικής διαταραχής ή παροδικής απώλειας της ακοής;
-Απουσιάζει το παιδί συχνά και για μεγάλα χρονικά διαστήματα από την οικογένεια;
-Παρατηρούνται συναισθηματικές συγκρούσεις μεταξύ της μητέρας και του πατέρα ή μεταξύ των γονέων και του παιδιού;
-Είχαν ή εμφανίζουν πρόσωπα του περιβάλλοντος παρόμοια προβλήματα ομιλίας, που θα μπορούσε να τα έχει μιμηθεί το παιδί;
Η αντιμετώπιση του γλωσσικού προβλήματος είναι συντηρητική. Η χειρουργική θεραπεία είναι αναγκαία μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις. Συνήθως διαμορφώνεται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα αποκατάστασης σε συνεργασία του ιατρού με ένα λογοθεραπευτή, ένα φυσιοθεραπευτή, ένα ψυχολόγο και ένα φωνητικό σύμβουλο.
Η παρέμβαση του λογοθεραπευτή πρέπει να αρχίσει μέχρι το 5ο έτος της ηλικίας. Πολλές φορές είναι απαραίτητος ο έλεγχος της ακοής. Σημαντικό ρόλο παίζει η οικογένεια του παιδιού με προβλήματα ομιλίας, που το αποδέχεται, το προστατεύει, του βοηθά και το αγαπά.
* Ελβίρα Τικτοπούλου
Ώρες λειτουργίας ιατρείου
9-14 το πρωί, 18 -20.30 το απόγευμα
Τηλέφωνα επικοινωνίας
-2341026825
-6948068352
Ελ. Βενιζέλου 9 (4ος όροφος) 61100 Κιλκίς
* Ελβίρα Τικτοπούλου
Ώρες λειτουργίας ιατρείου
9-14 το πρωί, 18 -20.30 το απόγευμα
Τηλέφωνα επικοινωνίας
-2341026825
-6948068352
Ελ. Βενιζέλου 9 (4ος όροφος) 61100 Κιλκίς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.