Η επόμενη κυβέρνηση πρέπει να μιλήσει με ειλικρίνεια στην ελληνική κοινωνία και κυρίως να την πείσει ότι διαθέτει σχέδιο εξόδου από την κρίση. Πρώτη προτεραιότητα θα πρέπει να είναι η επανεκκίνηση της ανάπτυξης. Δεν υπάρχει κανένας τρόπος ανάσχεσης της ύφεσης πέραν την ενίσχυσης της πραγματικής οικονομίας. Σε αυτήν την κατεύθυνση η ανάγκη ενίσχυσης της Μμε επιχείρησης είναι επιτακτική. Επίσης, ως εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου δεν ζητάμε παροχές, ζητάμε όμως επιτακτικά να αποκατασταθούν οι αδικίες της προηγούμενης περιόδου, πριν να είναι πολύ αργά. Οι χειρισμοί της επόμενης κυβέρνησης στις μισθολογικές μειώσεις, στην υπερφορολόγηση, στην ποινικοποίηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, στην ενοχοποίηση της ελληνικής κοινωνίας πρέπει να είναι ξεκάθαροι, δίκαιοι, άμεσοι και ουσιαστικοί. Αυτό που πέρα και πάνω από όλα χρειαζόμαστε είναι καλύτερη ψυχολογία και ελπίδα για τα επόμενα δύσκολα χρόνια. Το ελληνικό εμπόριο βρίσκεται σε μία δίνη απόγνωσης, ενώ η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά, δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας.
Η νέα κυβέρνηση οφείλει να αναπροσαρμόσει και να αξιοποιήσει άμεσα την τρέχουσα περίοδο υλοποίησης του ΕΣΠΑ που σχεδιάστηκε το 2006, όταν κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί καν τι θα επακολουθήσει. Οι προσαρμογές που έγιναν μετά την κορύφωση της κρίσης, όπως η αύξηση του ορίου de minimis και τα ποσοστά συγχρηματοδότησης, ήταν τελικά μικρής σημασίας μπροστά στο μέγεθος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ελληνικές επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο αυτό, τονίσαμε ότι προτεραιότητα οποιασδήποτε αναπτυξιακής παρέμβασης θα πρέπει να είναι η επιβίωση της επιχειρηματικότητας και η διατήρηση του αριθμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην χώρα μας. Πρέπει να διεκδικήσουμε την αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων σε πιο ευέλικτη μορφή. Υπό τις παρούσες συνθήκες, θεωρούμε ότι πρέπει να χρησιμοποιηθούν τα ευρωπαϊκά αναπτυξιακά εργαλεία με το σκεπτικό της επιβίωσης των επιχειρήσεων. Τέτοια προγράμματα μπορεί να έχουν την μορφή επιδότησης για εκτέλεση νέων παραγγελιών, για αγορές εμπορευμάτων και πρώτων υλών για κάλυψη αναγκών λόγω καθυστερημένων πληρωμών, δόσεων του ΤΕΜΠΜΕ και δυστοκίας στην αγορά γενικότερα. Τα ενεργά προγράμματα όπως Jeremie, Γενική και Νεανική Επιχειρηματικότητα, Εξωστρέφεια, και τα αδιάθετα κονδύλια 8 δις ευρώ των χρηματοδοτήσεων από ΕΤΕπ, Διαρθρωτικά και Ταμεία Εγγυοδοσίας, μπορούν να ενισχύσουν μέχρι πρότινος υγιείς και βιώσιμες επιχειρήσεις, να διατηρήσουν θέσεις εργασίας, να αναπτύξουν ξανά δραστηριότητες και να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα ρευστότητας στην αγορά. Το ζητούμενο στην επιχειρηματικότητα σήμερα είναι η αξιοποίηση σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων μέσω της ευκολότερης πρόσβασης στο τραπεζικό σύστημα. Νομίζω ότι η επανεκκίνηση της Ελληνικής Οικονομίας χρειάζεται οπωσδήποτε την μόχλευση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων και την διοχέτευσή τους χωρίς καθυστέρηση στην αγορά και την μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση.
Η νέα κυβέρνηση δεν πρέπει να κάνει το ίδιο λάθος με τις προηγούμενες. Πρέπει να δείξει πολιτική βούληση, ικανότητα, αποτελεσματικότητα, ταχύτητα και διαφάνεια. Πρέπει να πάψει να λειτουργεί ένα κράτος με υπερτροφικούς και δυσκίνητους μηχανισμούς, με δαιδαλώδεις διαδικασίες, με πολυνομία και γραφειοκρατία που συντηρούν τη διαφθορά και διατηρούν ένα εχθρικό, μη ανταγωνιστικό περιβάλλον για κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα.
Οι επιθέσεις «φοροαρπαγής» ενάντια σε φυσικά και νομικά πρόσωπα ήταν καταστροφικές για την ελληνική αγορά. Επιμένουμε στην ανάγκη μείωσης των φόρων γιατί η σημερινή κατάσταση της υπερφορολόγησης θα οδηγήσει σύντομα σε εσωτερική παύση πληρωμών. Μιλάνε όλοι για μείωση των τιμών στην ελληνική αγορά και έχουν δίκιο. Πώς όμως θα έλθει αυτή η μείωση όταν το 1/4 της τιμής ενός προϊόντος φορολογείται; Με τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στο 19%, 9% και 5% οι τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών θα μειωθούν αισθητά, δίνοντας ανάσες στα νοικοκυριά και τονώνοντας την κατανάλωση.
Έχουμε επανειλημμένα μιλήσει για τη σύνδεση της φορολόγησης των επιχειρήσεων με τη διατήρηση της απασχόλησης. Επιτέλους, ας δοθούν φορολογικά και ασφαλιστικά κίνητρα σε εκείνες τις επιχειρήσεις που δημιουργούν ή διατηρούν θέσεις εργασίας. Μιλήσαμε για flat tax 15%. Δείτε στη Βουλγαρία, όπου αυτός ο φόρος είναι στο 10% πως το βουλγαρικό δημόσιο εισπράττει περισσότερα από το ελληνικό. Και εν τέλει, τα εισπρακτικά ισοδύναμα μέτρα των 11,6 δις, που ψάχνουν όλοι να βρουν μεσα στην επόμενη τριετία, θα προέλθουν από την ίδια τη μείωση της φορολογίας και τον περιορισμό της ετήσιας φοροδιαφυγής των 9 δις, την είσπραξη του ΦΠΑ των 15 δις, τον ενιαίο φόρο ακινήτων των 3,2 δις, την αύξηση των συναλλαγών και της ιδιωτικής κατανάλωσης, των κερδών και της φορολογητέας ύλης και βεβαίως από την περικοπή της σπατάλης στο δημόσιο. Η αγορά πρέπει να βγει από την ύφεση με φορολογικές ανάσες και κίνητρα. Ας της δοθεί, λοιπόν, αυτή η ευκαιρία, από το οικονομικό επιτελείο της νέας κυβέρνησης, με την αναγνώριση και επιβράβευση των συνεπών Μμε επιχειρήσεων.
Η Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος μπορεί να προειδοποιεί για τη διετία 2012-2013 νέα έκρηξη φτώχειας, ανεργίας, λουκέτων, φόρων και κόκκινων δανείων, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι ελληνικές τράπεζες πρέπει να κλειστούν στο καβούκι τους. Εδώ και μήνες λεφτά ακούμε και λεφτά δεν βλέπουμε στην αγορά, παρά τις συνεχείς εξαγγελίες. Το νέο πακέτο των 50 δις ευρώ στήριξης του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος πρέπει επιτέλους να ανοίξει τις πόρτες των τραπεζών στις βιώσιμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η συμφωνία σύστασης νέου επιχειρηματικού ταμείου εγγυήσεων από το οποίο θα χρηματοδοτηθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις με κεφάλαια που θα προέρχονται από το ΕΣΠΑ και θα εποπτεύονται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ήταν μια θετική εξέλιξη. Σε πρώτη φάση αναμένεται να διοχετευθούν μέσω των ελληνικών τραπεζών εγγυήσεις ύψους 1 δις ευρώ για την στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Στη συνέχεια μέσω των δύο νέων Ταμείων Εγγυήσεων μεγάλο μέρος των 14,3 δις ευρώ διαθέσιμων κονδυλίων του ΕΣΠΑ και άλλων περίπου 8 δις ευρώ από το Ταμείο Συνοχής και το Κοινωνικό Ταμείο θα μπορούν να απορροφηθούν με αντίστοιχη τροποποίηση της απαιτούμενης διαδικασίας. Όσον αφορά στη μεσολάβηση των Τραπεζών για την ροή των κονδυλίων στήριξης, έχουμε επισημάνει τις δυσκολίες χρηματοδότησης και της περαιτέρω μείωσης της πιστωτικής επέκτασης κατά επιπλέον -4% προς την πραγματική οικονομία. Αναμένουμε ότι μετά την ανακεφαλαιοποίηση, η οποία όμως μετατίθεται συνεχώς, θα μπορέσουν οι τράπεζες να βελτιώσουν τις συνθήκες ρευστότητας, ώστε να μπορέσει να ξεκολλήσει η αγορά.
Προς αυτήν την κατεύθυνση μπορεί και πρέπει να πιέσει η νέα κυβέρνηση τις τράπεζες τους εταίρους και τους δανειστές μας, ώστε η οικονομία μας να εγκαταλείψει το φαύλο κύκλο της ύφεσης, αντικαθιστώντας τη συνταγή λιτότητας και τα υφεσιακά μέτρα με συγκεκριμένες αναπτυξιακές δράσεις και έργα στα πλαίσια των πρόσφατων σχεδίων της Ε.Ε. για ένα ευρωπαϊκό «Σύμφωνο Ανάπτυξης».
Η νέα κυβέρνηση οφείλει να αναπροσαρμόσει και να αξιοποιήσει άμεσα την τρέχουσα περίοδο υλοποίησης του ΕΣΠΑ που σχεδιάστηκε το 2006, όταν κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί καν τι θα επακολουθήσει. Οι προσαρμογές που έγιναν μετά την κορύφωση της κρίσης, όπως η αύξηση του ορίου de minimis και τα ποσοστά συγχρηματοδότησης, ήταν τελικά μικρής σημασίας μπροστά στο μέγεθος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ελληνικές επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο αυτό, τονίσαμε ότι προτεραιότητα οποιασδήποτε αναπτυξιακής παρέμβασης θα πρέπει να είναι η επιβίωση της επιχειρηματικότητας και η διατήρηση του αριθμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην χώρα μας. Πρέπει να διεκδικήσουμε την αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων σε πιο ευέλικτη μορφή. Υπό τις παρούσες συνθήκες, θεωρούμε ότι πρέπει να χρησιμοποιηθούν τα ευρωπαϊκά αναπτυξιακά εργαλεία με το σκεπτικό της επιβίωσης των επιχειρήσεων. Τέτοια προγράμματα μπορεί να έχουν την μορφή επιδότησης για εκτέλεση νέων παραγγελιών, για αγορές εμπορευμάτων και πρώτων υλών για κάλυψη αναγκών λόγω καθυστερημένων πληρωμών, δόσεων του ΤΕΜΠΜΕ και δυστοκίας στην αγορά γενικότερα. Τα ενεργά προγράμματα όπως Jeremie, Γενική και Νεανική Επιχειρηματικότητα, Εξωστρέφεια, και τα αδιάθετα κονδύλια 8 δις ευρώ των χρηματοδοτήσεων από ΕΤΕπ, Διαρθρωτικά και Ταμεία Εγγυοδοσίας, μπορούν να ενισχύσουν μέχρι πρότινος υγιείς και βιώσιμες επιχειρήσεις, να διατηρήσουν θέσεις εργασίας, να αναπτύξουν ξανά δραστηριότητες και να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα ρευστότητας στην αγορά. Το ζητούμενο στην επιχειρηματικότητα σήμερα είναι η αξιοποίηση σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων μέσω της ευκολότερης πρόσβασης στο τραπεζικό σύστημα. Νομίζω ότι η επανεκκίνηση της Ελληνικής Οικονομίας χρειάζεται οπωσδήποτε την μόχλευση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων και την διοχέτευσή τους χωρίς καθυστέρηση στην αγορά και την μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση.
Η νέα κυβέρνηση δεν πρέπει να κάνει το ίδιο λάθος με τις προηγούμενες. Πρέπει να δείξει πολιτική βούληση, ικανότητα, αποτελεσματικότητα, ταχύτητα και διαφάνεια. Πρέπει να πάψει να λειτουργεί ένα κράτος με υπερτροφικούς και δυσκίνητους μηχανισμούς, με δαιδαλώδεις διαδικασίες, με πολυνομία και γραφειοκρατία που συντηρούν τη διαφθορά και διατηρούν ένα εχθρικό, μη ανταγωνιστικό περιβάλλον για κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα.
Οι επιθέσεις «φοροαρπαγής» ενάντια σε φυσικά και νομικά πρόσωπα ήταν καταστροφικές για την ελληνική αγορά. Επιμένουμε στην ανάγκη μείωσης των φόρων γιατί η σημερινή κατάσταση της υπερφορολόγησης θα οδηγήσει σύντομα σε εσωτερική παύση πληρωμών. Μιλάνε όλοι για μείωση των τιμών στην ελληνική αγορά και έχουν δίκιο. Πώς όμως θα έλθει αυτή η μείωση όταν το 1/4 της τιμής ενός προϊόντος φορολογείται; Με τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στο 19%, 9% και 5% οι τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών θα μειωθούν αισθητά, δίνοντας ανάσες στα νοικοκυριά και τονώνοντας την κατανάλωση.
Έχουμε επανειλημμένα μιλήσει για τη σύνδεση της φορολόγησης των επιχειρήσεων με τη διατήρηση της απασχόλησης. Επιτέλους, ας δοθούν φορολογικά και ασφαλιστικά κίνητρα σε εκείνες τις επιχειρήσεις που δημιουργούν ή διατηρούν θέσεις εργασίας. Μιλήσαμε για flat tax 15%. Δείτε στη Βουλγαρία, όπου αυτός ο φόρος είναι στο 10% πως το βουλγαρικό δημόσιο εισπράττει περισσότερα από το ελληνικό. Και εν τέλει, τα εισπρακτικά ισοδύναμα μέτρα των 11,6 δις, που ψάχνουν όλοι να βρουν μεσα στην επόμενη τριετία, θα προέλθουν από την ίδια τη μείωση της φορολογίας και τον περιορισμό της ετήσιας φοροδιαφυγής των 9 δις, την είσπραξη του ΦΠΑ των 15 δις, τον ενιαίο φόρο ακινήτων των 3,2 δις, την αύξηση των συναλλαγών και της ιδιωτικής κατανάλωσης, των κερδών και της φορολογητέας ύλης και βεβαίως από την περικοπή της σπατάλης στο δημόσιο. Η αγορά πρέπει να βγει από την ύφεση με φορολογικές ανάσες και κίνητρα. Ας της δοθεί, λοιπόν, αυτή η ευκαιρία, από το οικονομικό επιτελείο της νέας κυβέρνησης, με την αναγνώριση και επιβράβευση των συνεπών Μμε επιχειρήσεων.
Η Έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος μπορεί να προειδοποιεί για τη διετία 2012-2013 νέα έκρηξη φτώχειας, ανεργίας, λουκέτων, φόρων και κόκκινων δανείων, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι ελληνικές τράπεζες πρέπει να κλειστούν στο καβούκι τους. Εδώ και μήνες λεφτά ακούμε και λεφτά δεν βλέπουμε στην αγορά, παρά τις συνεχείς εξαγγελίες. Το νέο πακέτο των 50 δις ευρώ στήριξης του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος πρέπει επιτέλους να ανοίξει τις πόρτες των τραπεζών στις βιώσιμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η συμφωνία σύστασης νέου επιχειρηματικού ταμείου εγγυήσεων από το οποίο θα χρηματοδοτηθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις με κεφάλαια που θα προέρχονται από το ΕΣΠΑ και θα εποπτεύονται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ήταν μια θετική εξέλιξη. Σε πρώτη φάση αναμένεται να διοχετευθούν μέσω των ελληνικών τραπεζών εγγυήσεις ύψους 1 δις ευρώ για την στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Στη συνέχεια μέσω των δύο νέων Ταμείων Εγγυήσεων μεγάλο μέρος των 14,3 δις ευρώ διαθέσιμων κονδυλίων του ΕΣΠΑ και άλλων περίπου 8 δις ευρώ από το Ταμείο Συνοχής και το Κοινωνικό Ταμείο θα μπορούν να απορροφηθούν με αντίστοιχη τροποποίηση της απαιτούμενης διαδικασίας. Όσον αφορά στη μεσολάβηση των Τραπεζών για την ροή των κονδυλίων στήριξης, έχουμε επισημάνει τις δυσκολίες χρηματοδότησης και της περαιτέρω μείωσης της πιστωτικής επέκτασης κατά επιπλέον -4% προς την πραγματική οικονομία. Αναμένουμε ότι μετά την ανακεφαλαιοποίηση, η οποία όμως μετατίθεται συνεχώς, θα μπορέσουν οι τράπεζες να βελτιώσουν τις συνθήκες ρευστότητας, ώστε να μπορέσει να ξεκολλήσει η αγορά.
Προς αυτήν την κατεύθυνση μπορεί και πρέπει να πιέσει η νέα κυβέρνηση τις τράπεζες τους εταίρους και τους δανειστές μας, ώστε η οικονομία μας να εγκαταλείψει το φαύλο κύκλο της ύφεσης, αντικαθιστώντας τη συνταγή λιτότητας και τα υφεσιακά μέτρα με συγκεκριμένες αναπτυξιακές δράσεις και έργα στα πλαίσια των πρόσφατων σχεδίων της Ε.Ε. για ένα ευρωπαϊκό «Σύμφωνο Ανάπτυξης».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.