O εκλογικός νόμος που ισχύει είναι σαφής. Οι δεύτερες εκλογές εντός 18μήνου διεξάγονται με λίστα. Την σειρά των υποψηφίων στις λίστες, αποφασίζουν αποκλειστικά και μόνο οι πολιτικοί αρχηγοί. Αυτό σημαίνει ότι εάν οι πολιτικοί αρχηγοί θέλουν να αλλάξουν την σειρά των υποψηφίων που έχουν ήδη εκλεγεί, μπορούν να το κάνουν χωρίς κανένα πρόβλημα. Δεν τους δεσμεύει δηλαδή η σειρά εκλογής των βουλευτών που εκλέχθηκαν στις τελευταίες εκλογές.
Οι αλλαγές στις έδρες Η εκλογή των βουλευτών με λίστα δεν θα είναι η μεγαλύτερη αλλαγή. Το Σύνταγμα (άρθρο 54) ορίζει ότι αν γίνουν άμεσα βουλευτικές εκλογές και πάντως αν αυτές διεξαχθούν μετά τον Μάιο, τότε πρέπει να διενεργηθούν με βάση την τελευταία απογραφή, δηλαδή εκείνη που έγινε μόλις ένα χρόνο πριν (Μάιος 2011), τα αποτελέσματα της οποίας πρέπει να έχουν δημοσιευθεί μέχρι τα τέλη Μαΐου.
Ακόμα όμως και αν δεν δημοσιευθούν – απαιτούνται τεχνική προεργασία και Προεδρικό Διάταγμα – το Σύνταγμα προβλέπει ρητά ότι μετά την πάροδο ενός έτους από την τελευταία ημέρα διεξαγωγής της απογραφής – ήταν η 24η Μαΐου 2011 – τα αποτελέσματα θεωρούνται δημοσιευμένα.
Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή αν δεν υπάρχουν επεξεργασμένα, έτοιμα προς δημοσίευση, υπάρχει ζήτημα παράβασης καθήκοντος για την αρμόδια Αρχή που διενήργησε την απογραφή του πληθυσμού. Ανοίγουν ταυτόχρονα θέματα προσφυγών μετά τις νέες εκλογές στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (ΑΕΔ) που θα δικαιώσει όσους επιλαχόντες βουλευτές προσφύγουν, αλλάζοντας έτσι το «χρώμα» τουλάχιστον 10 εδρών.
Και αυτό καθώς – όπως εκτιμάται – τα αποτελέσματα της τελευταίας απογραφής θα οδηγήσουν σε ανακατανομή των εδρών που αντιστοιχούν στις εκλογικές περιφέρειες, εφόσον υπάρχουν μεγάλες αλλαγές στον πληθυσμό και την κατανομή του. Αξίζει να σημειωθεί, για παράδειγμα, ότι με βάση τον πληθυσμό του 2011 η εκλογική περιφέρεια της Α’ Αθήνας θα απολέσει 2-3 έδρες προς όφελος της Περιφέρειας Αττικής, θα ενισχυθούν σε έδρες η Α’ και η Β’ Θεσσαλονίκης εις βάρος όμορων νομών με μικρότερο πλέον αριθμό ψηφοφόρων, θα χάσει μία έδρα η Αιτωλοακαρνανία, θα γίνει μονοεδρική η Καστοριά κ.λπ.
Οι αλλαγές στις έδρες Η εκλογή των βουλευτών με λίστα δεν θα είναι η μεγαλύτερη αλλαγή. Το Σύνταγμα (άρθρο 54) ορίζει ότι αν γίνουν άμεσα βουλευτικές εκλογές και πάντως αν αυτές διεξαχθούν μετά τον Μάιο, τότε πρέπει να διενεργηθούν με βάση την τελευταία απογραφή, δηλαδή εκείνη που έγινε μόλις ένα χρόνο πριν (Μάιος 2011), τα αποτελέσματα της οποίας πρέπει να έχουν δημοσιευθεί μέχρι τα τέλη Μαΐου.
Ακόμα όμως και αν δεν δημοσιευθούν – απαιτούνται τεχνική προεργασία και Προεδρικό Διάταγμα – το Σύνταγμα προβλέπει ρητά ότι μετά την πάροδο ενός έτους από την τελευταία ημέρα διεξαγωγής της απογραφής – ήταν η 24η Μαΐου 2011 – τα αποτελέσματα θεωρούνται δημοσιευμένα.
Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή αν δεν υπάρχουν επεξεργασμένα, έτοιμα προς δημοσίευση, υπάρχει ζήτημα παράβασης καθήκοντος για την αρμόδια Αρχή που διενήργησε την απογραφή του πληθυσμού. Ανοίγουν ταυτόχρονα θέματα προσφυγών μετά τις νέες εκλογές στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (ΑΕΔ) που θα δικαιώσει όσους επιλαχόντες βουλευτές προσφύγουν, αλλάζοντας έτσι το «χρώμα» τουλάχιστον 10 εδρών.
Και αυτό καθώς – όπως εκτιμάται – τα αποτελέσματα της τελευταίας απογραφής θα οδηγήσουν σε ανακατανομή των εδρών που αντιστοιχούν στις εκλογικές περιφέρειες, εφόσον υπάρχουν μεγάλες αλλαγές στον πληθυσμό και την κατανομή του. Αξίζει να σημειωθεί, για παράδειγμα, ότι με βάση τον πληθυσμό του 2011 η εκλογική περιφέρεια της Α’ Αθήνας θα απολέσει 2-3 έδρες προς όφελος της Περιφέρειας Αττικής, θα ενισχυθούν σε έδρες η Α’ και η Β’ Θεσσαλονίκης εις βάρος όμορων νομών με μικρότερο πλέον αριθμό ψηφοφόρων, θα χάσει μία έδρα η Αιτωλοακαρνανία, θα γίνει μονοεδρική η Καστοριά κ.λπ.
Εχω την εντυπωση πως και ο νομος Κιλκίς χάνει μια έδρα και απο τρεις πέφτει στις δυο. Απο τα ανεπίσημα αποτελέσματα της περυσινης απογραφης το σύνολο του πληθυσμού του ηταν κατω από 90.000
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΩΣ ΓΙΝΕΤΕ Ο ΝΟΜΟΣ ΚΙΛΚΙΣ ΜΕ 80360 ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ 3ΕΔΡΙΚΗ ΚΑΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ ΜΕ 89580 ΝΑ ΓΙΝΕΤΕ ΑΠΟ 3ΕΔΡΙΚΗ 2ΕΔΡΙΚΗ?
ΑπάντησηΔιαγραφή