Σημεία ομιλίας Γιώργου Φραγγίδη, Βουλευτή Κιλκίς του Κινήματος Αλλαγής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπ. Υγείας «Σύσταση Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), Ρυθμίσεις για τα προϊόντα καπνού και άλλα ζητήματα του Υπουργείου Υγείας»
Η υγεία αποτελεί βασικό δείκτη ευημερίας και ευζωίας των πολιτών μιας χώρας. Οφείλει να είναι κύριο μέλημα της εκάστοτε κυβέρνησης και πρωταρχικό συστατικό της πολιτικής και του προγράμματός της.
Δε μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη μόνο με οικονομικούς όρους και να μη συμπεριλαμβάνουμε στη συζήτηση το θέμα της υγείας των πολιτών.
Σύμφωνα με συμπεράσματα σύγχρονων ερευνών:
Η κατάσταση της υγείας των πολιτών, κυρίως της ψυχικής, επιδεινώνεται συνεχώς, ενώ παρατηρείται έξαρση των χρόνιων παθήσεων.
Τα κατώτερα και φτωχότερα στρώματα του πληθυσμού είναι σαφώς αυτά που πλήττονται περισσότερο.
Οι Έλληνες λαμβάνουν μειωμένη ιατρική περίθαλψη, ειδικά οι μη προνομιούχοι, οι άνεργοι και οι συνταξιούχοι.
Η πρόσβαση στους γιατρούς και στο φάρμακο είναι προβληματική ενώ η δωρεάν υγεία τείνει να αποτελέσει ανέκδοτο, καθώς οι ιδιωτικές δαπάνες υγείας για φάρμακα και γιατρούς είναι πολύ υψηλές και απομειώνουν μεγάλο μέρος του οικογενειακού εισοδήματος.
Στα αίτια επιδείνωσης της υγείας των Ελλήνων προστίθενται:
η ανυπαρξία μηχανισμού ελέγχου της ποιότητας, της καταλληλότητας, της αγοράς και της οικονομικής αποδοτικότητας των υπηρεσιών υγείας.
η ανυπαρξία μηχανισμού ελέγχου της ποιότητας των εξετάσεων, των επεμβάσεων και των θεραπειών.
Η υγεία αποτελεί βασικό δείκτη ευημερίας και ευζωίας των πολιτών μιας χώρας. Οφείλει να είναι κύριο μέλημα της εκάστοτε κυβέρνησης και πρωταρχικό συστατικό της πολιτικής και του προγράμματός της.
Δε μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη μόνο με οικονομικούς όρους και να μη συμπεριλαμβάνουμε στη συζήτηση το θέμα της υγείας των πολιτών.
Σύμφωνα με συμπεράσματα σύγχρονων ερευνών:
Η κατάσταση της υγείας των πολιτών, κυρίως της ψυχικής, επιδεινώνεται συνεχώς, ενώ παρατηρείται έξαρση των χρόνιων παθήσεων.
Τα κατώτερα και φτωχότερα στρώματα του πληθυσμού είναι σαφώς αυτά που πλήττονται περισσότερο.
Οι Έλληνες λαμβάνουν μειωμένη ιατρική περίθαλψη, ειδικά οι μη προνομιούχοι, οι άνεργοι και οι συνταξιούχοι.
Η πρόσβαση στους γιατρούς και στο φάρμακο είναι προβληματική ενώ η δωρεάν υγεία τείνει να αποτελέσει ανέκδοτο, καθώς οι ιδιωτικές δαπάνες υγείας για φάρμακα και γιατρούς είναι πολύ υψηλές και απομειώνουν μεγάλο μέρος του οικογενειακού εισοδήματος.
Στα αίτια επιδείνωσης της υγείας των Ελλήνων προστίθενται:
η ανυπαρξία μηχανισμού ελέγχου της ποιότητας, της καταλληλότητας, της αγοράς και της οικονομικής αποδοτικότητας των υπηρεσιών υγείας.
η ανυπαρξία μηχανισμού ελέγχου της ποιότητας των εξετάσεων, των επεμβάσεων και των θεραπειών.
Γι αυτό είναι επιτακτική η ανάγκη εφαρμογής ιατρικών πρωτοκόλλων, που θα οδηγήσουν σε περιορισμό περιττών εξετάσεων και ιατρικών πράξεων.
Η χρεοκοπία δεν είχε να κάνει μόνο με τα δημοσιονομικά αλλά και με τον εκτροχιασμό στον τομέα της υγείας. Εκεί όπου εφαρμόστηκαν αλόγιστες πολιτικές.
Είναι χαρακτηριστικός ο εκτροχιασμός της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης που από 2,9 δισ. το 2003, εκτοξεύτηκε στα 6,4 δισ. € το 2009.
Από μόνο του το κόστος της υγείας μεταξύ 2004 και 2009 ήταν αρκετό για να οδηγήσει τη χώρα σε μνημόνιο.
Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο για την Υγεία κινείται στη σωστή κατεύθυνση αλλά δε συναντά τα πρωτεύοντα θέματα του ελληνικού συστήματος υγείας, όπως είναι η ανάπτυξη και η χρηματοδότηση, η αναμόρφωση της δομής και της διοίκησης, η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, η χάραξη νέας φαρμακευτικής πολιτικής, η δημιουργία ισχυρής πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, η φροντίδα της ψυχικής υγείας, η αντιμετώπιση των εξαρτήσεων, η πρόληψη, η αντιμετώπιση των χρόνιων παθήσεων, η εκπαίδευση.
Για τη βέλτιστη λειτουργία του συστήματος υγείας, είναι απαραίτητη η σύμπραξη των δύο τομέων, δημόσιου και ιδιωτικού, κάτω από δημόσιο έλεγχο. Η σύμπραξη αυτή θα προσδώσει ευελιξία στο δημόσιο σύστημα υγείας και θα οδηγήσει σε συνολικά καλύτερη παροχή υπηρεσιών προς τον πολίτη.
Ο υπό ίδρυση Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας οφείλει να διασφαλίζει τη διαφάνεια, την εξυγίανση, τη νόμιμη και ορθολογική διαχείριση των κονδυλίων, την προσέλκυση νέων και έμπειρων ιατρών στο ΕΣΥ, το οποίο τελευταία χρόνια χάνει πολλούς καλούς ιατρούς.
Ο συμψηφισμός ποσοστού επί των δαπανών που πραγματοποιούν οι φαρμακευτικές εταιρείες για έρευνα και ανάπτυξη, καθώς και για κλινικές έρευνες, με το ποσό της αυτόματης επιστροφής (CLAWBACK), πρέπει να γίνεται μετά από επιστάμενο έλεγχο από ελεγκτική υπηρεσία του Υπουργείου. Είναι χρήσιμο να επεκταθεί και στον Ιδιωτικό τομέα και να αφορά και σε δαπάνες για σύγχρονο υλικοτεχνικό εξοπλισμό.
Σχετικά με τα πλεονάσματα του ΕΟΠΥΥ, το Κίνημα Αλλαγής πρότεινε σήμερα με τροπολογία τη μείωση της ασφαλιστικής εισφοράς των πολιτών, σε μια προσπάθεια να ελαφρυνθεί ο πολίτης και ιδιαίτερα ο χαμηλόμισθος και ο συνταξιούχος. Προτείναμε την κατάργηση της εισφοράς του 6% στις επικουρικές συντάξεις και τη μείωση τη εισφοράς στο 4% στις κύριες συντάξεις. Επίσης, τη μείωση στο 50% της εισφοράς των πολιτών για συμμετοχή στα φάρμακα και κυρίως εκείνων που το εισόδημά τους είναι ίσο ή κάτω από 700€.
Στον τομέα του φαρμάκου αλλά και του υγειονομικού υλικού και των αντιδραστηρίων, θα πρέπει κεντρικά να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί, (αφού αυτοί που γίνονται από το ΕΚΑΠΥ, καλύπτουν μικρό ποσοστό), ώστε να περιοριστούν οι άσκοπες δαπάνες και να μην υπάρχουν ελλείψεις.
Για το ΕΚΑΒ, θέλω να τονίσω ότι η αντιμετώπιση μιας επείγουσας κατάστασης απαιτεί πολύ σύντομο χρόνο παρέμβασης. Είναι αναγκαίο να επανέλθει ο παλιός τρόπος λειτουργίας του ΕΚΑΒ, δηλαδή η ενεργοποίηση τηλεφωνικού κέντρου των τμημάτων ΕΚΑΒ στα κατά τόπους νοσοκομεία, που θα οδηγήσει σε γρήγορη ανταπόκριση των πληρωμάτων.
Σε σχέση με τις κλίνες ΜΕΘ και ΜΕΝΝ, είναι σωστό να προχωρήσει η κάλυψη των κενών θέσεων ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, ώστε να λειτουργήσουν οι 150 κλίνες που αυτή τη στιγμή δε λειτουργούν. Η ενημέρωση του κέντρου ΕΚΑΒ για τις διαθέσιμες κλίνες των ΜΕΘ-ΜΕΝΝ στα νοσοκομεία, θα πρέπει να γίνεται κάθε μέρα από το Συντονιστή Διευθυντή των Μονάδων σε συνεργασία με τον Πρόεδρο του Επιστημονικού Συμβουλίου του νοσοκομείου.
Επιβάλλεται η συμβολή όλων και απαιτούνται νέες προσεγγίσεις και νέες πολιτικές, με σκοπό ένα ευέλικτο σύστημα υγείας, που θα κινείται μέσα στα σύγχρονα διεθνή δεδομένα, χωρίς πολιτικο-κομματικούς ελέγχους και με μοναδικό στόχο, μια υψηλού επιπέδου παροχή υπηρεσιών υγείας στους πολίτες της χώρας μας.
Η χρεοκοπία δεν είχε να κάνει μόνο με τα δημοσιονομικά αλλά και με τον εκτροχιασμό στον τομέα της υγείας. Εκεί όπου εφαρμόστηκαν αλόγιστες πολιτικές.
Είναι χαρακτηριστικός ο εκτροχιασμός της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης που από 2,9 δισ. το 2003, εκτοξεύτηκε στα 6,4 δισ. € το 2009.
Από μόνο του το κόστος της υγείας μεταξύ 2004 και 2009 ήταν αρκετό για να οδηγήσει τη χώρα σε μνημόνιο.
Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο για την Υγεία κινείται στη σωστή κατεύθυνση αλλά δε συναντά τα πρωτεύοντα θέματα του ελληνικού συστήματος υγείας, όπως είναι η ανάπτυξη και η χρηματοδότηση, η αναμόρφωση της δομής και της διοίκησης, η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, η χάραξη νέας φαρμακευτικής πολιτικής, η δημιουργία ισχυρής πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, η φροντίδα της ψυχικής υγείας, η αντιμετώπιση των εξαρτήσεων, η πρόληψη, η αντιμετώπιση των χρόνιων παθήσεων, η εκπαίδευση.
Για τη βέλτιστη λειτουργία του συστήματος υγείας, είναι απαραίτητη η σύμπραξη των δύο τομέων, δημόσιου και ιδιωτικού, κάτω από δημόσιο έλεγχο. Η σύμπραξη αυτή θα προσδώσει ευελιξία στο δημόσιο σύστημα υγείας και θα οδηγήσει σε συνολικά καλύτερη παροχή υπηρεσιών προς τον πολίτη.
Ο υπό ίδρυση Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας οφείλει να διασφαλίζει τη διαφάνεια, την εξυγίανση, τη νόμιμη και ορθολογική διαχείριση των κονδυλίων, την προσέλκυση νέων και έμπειρων ιατρών στο ΕΣΥ, το οποίο τελευταία χρόνια χάνει πολλούς καλούς ιατρούς.
Ο συμψηφισμός ποσοστού επί των δαπανών που πραγματοποιούν οι φαρμακευτικές εταιρείες για έρευνα και ανάπτυξη, καθώς και για κλινικές έρευνες, με το ποσό της αυτόματης επιστροφής (CLAWBACK), πρέπει να γίνεται μετά από επιστάμενο έλεγχο από ελεγκτική υπηρεσία του Υπουργείου. Είναι χρήσιμο να επεκταθεί και στον Ιδιωτικό τομέα και να αφορά και σε δαπάνες για σύγχρονο υλικοτεχνικό εξοπλισμό.
Σχετικά με τα πλεονάσματα του ΕΟΠΥΥ, το Κίνημα Αλλαγής πρότεινε σήμερα με τροπολογία τη μείωση της ασφαλιστικής εισφοράς των πολιτών, σε μια προσπάθεια να ελαφρυνθεί ο πολίτης και ιδιαίτερα ο χαμηλόμισθος και ο συνταξιούχος. Προτείναμε την κατάργηση της εισφοράς του 6% στις επικουρικές συντάξεις και τη μείωση τη εισφοράς στο 4% στις κύριες συντάξεις. Επίσης, τη μείωση στο 50% της εισφοράς των πολιτών για συμμετοχή στα φάρμακα και κυρίως εκείνων που το εισόδημά τους είναι ίσο ή κάτω από 700€.
Στον τομέα του φαρμάκου αλλά και του υγειονομικού υλικού και των αντιδραστηρίων, θα πρέπει κεντρικά να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί, (αφού αυτοί που γίνονται από το ΕΚΑΠΥ, καλύπτουν μικρό ποσοστό), ώστε να περιοριστούν οι άσκοπες δαπάνες και να μην υπάρχουν ελλείψεις.
Για το ΕΚΑΒ, θέλω να τονίσω ότι η αντιμετώπιση μιας επείγουσας κατάστασης απαιτεί πολύ σύντομο χρόνο παρέμβασης. Είναι αναγκαίο να επανέλθει ο παλιός τρόπος λειτουργίας του ΕΚΑΒ, δηλαδή η ενεργοποίηση τηλεφωνικού κέντρου των τμημάτων ΕΚΑΒ στα κατά τόπους νοσοκομεία, που θα οδηγήσει σε γρήγορη ανταπόκριση των πληρωμάτων.
Σε σχέση με τις κλίνες ΜΕΘ και ΜΕΝΝ, είναι σωστό να προχωρήσει η κάλυψη των κενών θέσεων ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, ώστε να λειτουργήσουν οι 150 κλίνες που αυτή τη στιγμή δε λειτουργούν. Η ενημέρωση του κέντρου ΕΚΑΒ για τις διαθέσιμες κλίνες των ΜΕΘ-ΜΕΝΝ στα νοσοκομεία, θα πρέπει να γίνεται κάθε μέρα από το Συντονιστή Διευθυντή των Μονάδων σε συνεργασία με τον Πρόεδρο του Επιστημονικού Συμβουλίου του νοσοκομείου.
Επιβάλλεται η συμβολή όλων και απαιτούνται νέες προσεγγίσεις και νέες πολιτικές, με σκοπό ένα ευέλικτο σύστημα υγείας, που θα κινείται μέσα στα σύγχρονα διεθνή δεδομένα, χωρίς πολιτικο-κομματικούς ελέγχους και με μοναδικό στόχο, μια υψηλού επιπέδου παροχή υπηρεσιών υγείας στους πολίτες της χώρας μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.