Ανακοίνωση Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων
Η εκπαίδευση από το 2010 βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα των μνημονίων με αρνητικές συνέπειες, όχι μόνο στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και στην ίδια τη ζωή των εκπαιδευτικών ως εργαζομένων.
Βρισκόμαστε σήμερα σε μια περίοδο, που από τα πλέον βασικά αιτήματα του συνόλου του εκπαιδευτικού κινήματος είναι οι μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση και η αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου.
Το τελευταίο διάστημα, καθώς η Ν.Δ. βαυκαλίζεται ότι η ώρα της επιστροφής της στην εξουσία πλησιάζει, έχει εντείνει τις επιθέσεις της απέναντι στο δημόσιο σχολείο, προοιωνίζοντας τη νεοφιλελεύθερη μετάλλαξή του.
Πριν από μερικούς μήνες δημοσιοποιήθηκαν οι προτάσεις της για τη δημόσια εκπαίδευση, των οποίων το περιεχόμενο συμβαδίζει απόλυτα τόσο με το πρόσφατο «ευαγγέλιο» του νεοφιλελευθερισμού που κατέθεσε ο Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων για το Δημόσιο Σχολείο, όσο και με τις προτάσεις του ΟΟΣΑ.
Δεν ξεχνάμε ότι ο Τομέας παιδείας της ΝΔ στο πρόσφατο παρελθόν έβλεπε φαντάσματα εκπαιδευτικούς, και δεν ξεχνάμε επίσης ότι ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης, έχει δείξει ξεκάθαρα δείγματα γραφής στο παρελθόν, αφού ως υπουργός διοικητικής μεταρρύθμισης της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, προχώρησε στη διαθεσιμότητα - απόλυση 2500 εκπαιδευτικών από τη δημόσια τεχνική εκπαίδευση. Είναι ο ίδιος που έχει τονίσει επανειλημμένως ότι: «στο Δημόσιο υπάρχει λίπος»!
Από την 82η Δ.Ε.Θ. η Ν.Δ. και ο Πρόεδρός της σάλπισαν νέα επίθεση ενάντια στο δημόσιο δωρεάν σχολείο και στη μονιμότητα των εκπαιδευτικών. Ο ίδιος ξεδίπλωσε το πιο αντιδραστικό προγραμματικό σχέδιο για τη Δημόσια Εκπαίδευση που έχει ακουστεί ποτέ στη χώρα μας.
Από την 82η Δ.Ε.Θ. η Ν.Δ. και ο Πρόεδρός της σάλπισαν νέα επίθεση ενάντια στο δημόσιο δωρεάν σχολείο και στη μονιμότητα των εκπαιδευτικών. Ο ίδιος ξεδίπλωσε το πιο αντιδραστικό προγραμματικό σχέδιο για τη Δημόσια Εκπαίδευση που έχει ακουστεί ποτέ στη χώρα μας.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Μητσοτάκης κατά την ομιλία του στη Δ.Ε.Θ. είπε:«Αξίζουμε πιο αυτόνομα και πιο δημιουργικά σχολεία. Με μεγαλύτερη ελευθερία στην οργάνωση, στη διαχείριση των πόρων, στην επιλογή του διδακτικού προσωπικού. Αλλά και μεγαλύτερη ελευθερία στην κατάρτιση προγράμματος σπουδών, και επιλογή διδακτικών μεθόδων. Με αξιολόγηση παντού…
Ιδρύουμε ένα πρότυπο σχολείο σε κάθε περιφερειακή ενότητα, ξεκινώντας από τις υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Για τους καλύτερους μαθητές. Αυτούς που δεν έχουν τη δυνατότητα να πάνε σε ιδιωτικό σχολείο. Οι νόμοι Μπαλτά – Φίλη – Γαβρόγλου καταργούνται.»
Εφιαλτικές μνήμες επανέρχονται στο νου μας από τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ την περίοδο 2009 – 2014. Δεν ξεχνούμε: τις κατά 35% περικοπές στη δημόσια χρηματοδότηση για την εκπαίδευση, το κλείσιμο χιλιάδων σχολικών μονάδων, την Τράπεζα θεμάτων, τη διάλυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, την εφαρμογή της τιμωρητικής αξιολόγησης-χειραγώγησης, τις διαθεσιμότητες εκπαιδευτικών, διοικητικών πανεπιστημίων και σχολικών φυλάκων, τις υποχρεωτικές μεταθέσεις εκπαιδευτικών σε όλη την επικράτεια, την υποχρεωτική αργία, την πολιτική επιστράτευση των απεργών, την ποινικοποίηση των μαθητικών κινητοποιήσεων, την κατάργηση υποστηρικτικών δομών, και πολλά άλλα ακόμη που οδήγησαν τη δημόσια εκπαίδευση σε κατάρρευση και τους εκπαιδευτικούς σε απόγνωση.
Δεν έχει, λοιπόν, κανένα δισταγμό ο κ. Μητσοτάκης να σχεδιάζει την πλήρη απαξίωση του Δημόσιου Σχολείου και του έργου των εκπαιδευτικών. Η αυτονομία των σχολικών μονάδων που εξαγγέλλει ότι θα εφαρμόσει, περνά μέσα από την ιδιωτικοποίησή τους, καθώς η χρηματοδότηση των σχολείων δεν θα υπάγεται πλέον στην Πολιτεία, αλλά θα προϋποθέτει την αναζήτηση ιδιωτικών κεφαλαίων.
Εφιαλτικές μνήμες επανέρχονται στο νου μας από τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ την περίοδο 2009 – 2014. Δεν ξεχνούμε: τις κατά 35% περικοπές στη δημόσια χρηματοδότηση για την εκπαίδευση, το κλείσιμο χιλιάδων σχολικών μονάδων, την Τράπεζα θεμάτων, τη διάλυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, την εφαρμογή της τιμωρητικής αξιολόγησης-χειραγώγησης, τις διαθεσιμότητες εκπαιδευτικών, διοικητικών πανεπιστημίων και σχολικών φυλάκων, τις υποχρεωτικές μεταθέσεις εκπαιδευτικών σε όλη την επικράτεια, την υποχρεωτική αργία, την πολιτική επιστράτευση των απεργών, την ποινικοποίηση των μαθητικών κινητοποιήσεων, την κατάργηση υποστηρικτικών δομών, και πολλά άλλα ακόμη που οδήγησαν τη δημόσια εκπαίδευση σε κατάρρευση και τους εκπαιδευτικούς σε απόγνωση.
Δεν έχει, λοιπόν, κανένα δισταγμό ο κ. Μητσοτάκης να σχεδιάζει την πλήρη απαξίωση του Δημόσιου Σχολείου και του έργου των εκπαιδευτικών. Η αυτονομία των σχολικών μονάδων που εξαγγέλλει ότι θα εφαρμόσει, περνά μέσα από την ιδιωτικοποίησή τους, καθώς η χρηματοδότηση των σχολείων δεν θα υπάγεται πλέον στην Πολιτεία, αλλά θα προϋποθέτει την αναζήτηση ιδιωτικών κεφαλαίων.
Παράλληλα, το εκπαιδευτικό προσωπικό, που τόσα χρόνια προασπίζεται το Δημόσιο Σχολείο, στηρίζοντάς το υπό δύσκολες συνθήκες, δεν θα είναι σταθερό, αλλά θα εξαρτάται από τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και τη διαχείριση τεχνοκρατών.
Το μοντέλο που «οραματίζεται» επομένως ο κ. Μητσοτάκης έχει την εξής δομή: Αξιολόγηση και απόλυση εκπαιδευτικών, «αυτονομία» και εξάρτηση των σχολείων από ιδιωτικά κεφάλαια (χορηγοί με προοπτική να επεμβαίνουν και στο πρόγραμμα σπουδών), vouchers (κουπόνια) στους γονείς για «ελεύθερη» επιλογή σχολείου, πρόσληψη μάνατζερ για διευθυντές, πρόσληψη προσωπικού από τις σχολικές μονάδες με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον τρόπο πρόσληψης και για τις σχέσεις εργασίας, με την άρση της έννοιας του μόνιμου δημόσιου λειτουργού να είναι κυρίαρχη στη «μεγάλη ιδέα» τους.
Σε αυτό το πλαίσιο, δεν είναι να απορεί κανείς γιατί στη διακαναλική του συνέντευξη ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισήμανε γι’ άλλη μία φορά πως η Δημόσια Εκπαίδευση δεν έχει ανάγκη από προσλήψεις, αγνοώντας ηθελημένα τα χιλιάδες οργανικά κενά στα σχολεία και αποσιωπώντας τον καθημερινό αγώνα των χιλιάδων αναπληρωτών εκπαιδευτικών που γυρνάνε τόσα χρόνια κάθε εσχατιά της Ελλάδας για να στηρίξουν το Δημόσιο Σχολείο και τους μαθητές του.
Επιπλέον, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης υποβάθμισε ξανά το εκπαιδευτικό έργο του Δημόσιου Σχολείου χωρίς να κάνει την παραμικρή αναφορά στην ειδική αγωγή και στις ανάγκες ενός εκπαιδευτικού συστήματος που πρέπει να καλύπτει το σύνολο των μαθητών και των μαθητριών της χώρας.
Σε αυτό το πλαίσιο, δεν είναι να απορεί κανείς γιατί στη διακαναλική του συνέντευξη ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισήμανε γι’ άλλη μία φορά πως η Δημόσια Εκπαίδευση δεν έχει ανάγκη από προσλήψεις, αγνοώντας ηθελημένα τα χιλιάδες οργανικά κενά στα σχολεία και αποσιωπώντας τον καθημερινό αγώνα των χιλιάδων αναπληρωτών εκπαιδευτικών που γυρνάνε τόσα χρόνια κάθε εσχατιά της Ελλάδας για να στηρίξουν το Δημόσιο Σχολείο και τους μαθητές του.
Επιπλέον, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης υποβάθμισε ξανά το εκπαιδευτικό έργο του Δημόσιου Σχολείου χωρίς να κάνει την παραμικρή αναφορά στην ειδική αγωγή και στις ανάγκες ενός εκπαιδευτικού συστήματος που πρέπει να καλύπτει το σύνολο των μαθητών και των μαθητριών της χώρας.
Ταυτόχρονα, δεν απέφυγε προεκλογικές δεσμεύσεις που ακούγονται εύηχα στ’ αυτιά ορισμένων πολιτών, οι οποίοι προφανώς δεν συνειδητοποιούν τις συνέπειες από την εφαρμογή τέτοιων πρακτικών που θα οδηγήσουν σε ένα ελιτίστικο και ιδιωτικοποιημένο σχολείο για λίγους. Υποσχέθηκε την ίδρυση Πρότυπων Σχολείων σε κάθε περιφερειακή ενότητα «για τους καλύτερους μαθητές, αυτούς που δεν έχουν τη δυνατότητα να πάνε σε ιδιωτικά σχολεία». Είναι προφανές ότι για τον κ. Μητσοτάκη μόνο τα ιδιωτικά σχολεία αξίζουν για τους καλύτερους μαθητές, και η Εκπαίδευση μονάχα γι’ αυτούς πρέπει να ενδιαφέρεται!
Τα παραπάνω, αν συνδυαστούν με τη θέση της ΝΔ για «σταδιακό» περιορισμό των δαπανών για την Παιδεία στο 1,9% του ΑΕΠ, την κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και τη δημιουργία ιδιωτικών Πανεπιστημίων, συνθέτουν ένα άκρως αρνητικό τοπίο.
Τα παραπάνω, αν συνδυαστούν με τη θέση της ΝΔ για «σταδιακό» περιορισμό των δαπανών για την Παιδεία στο 1,9% του ΑΕΠ, την κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και τη δημιουργία ιδιωτικών Πανεπιστημίων, συνθέτουν ένα άκρως αρνητικό τοπίο.
Το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο σοβαρό, διότι τις παραπάνω διακηρύξεις του ο κ. Μητσοτάκης τις έντυσε με τον ιδεολογικό μανδύα του Κοινωνικού Δαρβινισμού. Διατύπωσε δηλαδή την άποψη(!) ότι η ανισότητα αποτελεί στοιχείο της ανθρώπινης φύσης ενώ η ΙΣΟΤΗΤΑ καταστρατηγεί την ίδια τη δημοκρατία και τα ατομικά δικαιώματα!
Το εκπαιδευτικό και γονεϊκό κίνημα παλεύοντας μαζί με όλο το λαό ενάντια στις μνημονιακές πολιτικές λιτότητας και στις συνέπειές τους για τη ζωή των εργαζόμενων και τα δημόσια αγαθά, όπως είναι αυτό της Παιδείας, πρέπει να αποκρούσει αποφασιστικά κάθε προσπάθεια επιβολής νεοφιλελεύθερων σχεδίων που θα διαλύσουν ό,τι έχει απομείνει όρθιο στη δημόσια εκπαίδευση.
Το εκπαιδευτικό και γονεϊκό κίνημα παλεύοντας μαζί με όλο το λαό ενάντια στις μνημονιακές πολιτικές λιτότητας και στις συνέπειές τους για τη ζωή των εργαζόμενων και τα δημόσια αγαθά, όπως είναι αυτό της Παιδείας, πρέπει να αποκρούσει αποφασιστικά κάθε προσπάθεια επιβολής νεοφιλελεύθερων σχεδίων που θα διαλύσουν ό,τι έχει απομείνει όρθιο στη δημόσια εκπαίδευση.
Χρειάζεται να εντείνει τους αγώνες του για την αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, για ένα ποιοτικά αναβαθμισμένο δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά. Δεν πρέπει να κάνει ούτε βήμα πίσω από τις διεκδικήσεις του για δημόσιο, δωρεάν, υποχρεωτικό 14χρονο σχολείο με όλους τους αναγκαίους εκπαιδευτικούς σε μόνιμη σχέση εργασίας.
Παράλληλα όμως, δεν μπορεί να μην καταγγέλλει και να μην αποκαλύπτει τα σχέδια της Ν.Δ. και των συμμάχων της, σχέδια βγαλμένα από τα πιο σκοτεινά νεοφιλελεύθερα συρτάρια, που αντιστρατεύονται τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και όλες τις βασικές διεκδικήσεις του εκπαιδευτικού κινήματος για την προάσπιση του κοινωνικού αγαθού της Παιδείας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.