Του Φώτη Μισόπουλου
.....η αποδόμηση του Μαρξ είναι φυσικό να συμβαίνει μέσα σ' ένα πεδίο παραγωγής φιλοσοφικών ιδεών. Αν ο Μαρξ θεωρηθεί ταυτόχρονα ''θύμα'' και ''θύτης'', ''θεός'' και ''άνθρωπος'', τα κείμενα κάποιας τέτοιας ''αρχαιολογίας της γνώσης'' -προς την κατεύθυνση μιας ανάγνωσης κατά Φουκώ,- ως ανασκαφές στην αρχαία τραγωδία[1]- μάς μεταφέρουν στις φιλοσοφίες διαφοράς.
Στις περιπτώσεις αυτές η μεταφορά αποκτά ηλιοκεντρική θέση για το υποκείμενο και το αντικείμενο [Ντερριντά, Καμύ][2]. Γιατί, ωστόσο, η αποδόμηση;;; Ισως έτσι καταχτιώνται δυσπρόσιτες κι απρόσμενες γωνιές της ανθρώπινης πίστης είτε σκέψης κι η ιδεολογία εν γένει - ο μαρξισμός στο προκείμενο- αποκτά ''θρησκειακές'' εκδοχές, που είναι απαραίτητες στις εννοιολογίες [σημειολογίες] της Επανάστασης και του εργατικού κινήματος[3]. Βρισκόμαστε σε μια εκδοχή του μύθου.
.....τα πρόσωπα στην κατ' εξοχήν θεοφαγία είναι οι Βάκχες. Η Αγαύη, - ο Πενθέας και ο Διόνυσος, o άνθρωπος και ο θεός, ο βασιληάς και ο ξένος. Τα disjecta membra του Πενθέα ενός βασιλιά-εργάτη που δεν βασίλεψε ποτέ είναι στη σκηνή. Λείπει το κεφάλι.
.....τα πρόσωπα στην κατ' εξοχήν θεοφαγία είναι οι Βάκχες. Η Αγαύη, - ο Πενθέας και ο Διόνυσος, o άνθρωπος και ο θεός, ο βασιληάς και ο ξένος. Τα disjecta membra του Πενθέα ενός βασιλιά-εργάτη που δεν βασίλεψε ποτέ είναι στη σκηνή. Λείπει το κεφάλι.
Η μητερα Αγαύη-κοινωνική και μητρικη έκφραση της πολιτικής προέλευσης ή/και ύπαρξης ενός πολιτικού ιερατείου θ' ακρωτηριάσει μέσα στους φόβους της διαδοχής την υική ύπαρξη, μέσα στην έκσταση που υλοποιεί την εκδίκηση ή την άγνοια με τον φόνο την αιμομιξίας[4].
Ωστόσο η επανεύρεση και συνένωση των ακρωτηριασμένων μελών, είναι η ταυτόχρονη υποδοχή του διονυσιακού στοιχείου μέσα στην έκσταση ενός υποθετικού πολιτικού γίγνεσθαι, μιας Εξέγερσης που θα οδεύσει στην Επανάσταση στη σχέση ''θυμα''-Περσέας [σαν εξιλαστήρια θυσία του εργατικού κινήματος]
.......είναι αδύνατο να μην φανταστούμε τον Μαγιακόφσκι ή τον Μάλεβιτς μεσα σε μια διονυσιακότητα της Εργατικής Επανάστασης- μοναδικά στοιχεία με τα οποία ο ίδιος ο Φουκώ[5] συνέδεσε τον Νίτσε με τον Μαρξ, ή ο Κωστής Μοσκώφ τον Έρωτα με την Επανάσταση [6]. Είμαστε στο τέλος μιας σειράς στιγμάτων που θέλουν να μαζέψουν όσα περισσότερα corpis divinis Mε το κομματιασμα του θνητού Περσέα -ακόμα και του Ορφέα- θα υποδεχτούμε τον κομματιασμένο Διόνυσο, τον Εσταυρωμένο και διαμελισμένο Χριστό.
.....''ο,τι Επάνω έτσι και Κάτω''. Οι Επαναστάσεις έχουν τη συνηγορία των δυο Κόσμων.'Τα disjenta membra, είναι η πραγματική ολοκλήρωση της Επανάστασης και του Έρωτα- η Επανένωσή τους. Η τελική Θεοφαγία είναι αμφίδρομη θυσία : η Μεγάλη Θυσία. Η Πραγματικη Επανάσταση περιέχει την Μεγάλη Επικύρωση : Jesus sera en agonie jusqu' a la fin du monde [Blaise Pascal]
ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ[1] Μισέλ Φουκώ, Η Αρχαιολογία της γνώσης
[2] Ζακ Ντερριντά, Η Λευκή Μυθολογία
[3] Καρλ Μαρξ, Το εγκώμιο του εγκλήματος
[4] Ιαν Κοττ, Θεοφαγία
[5] Μισέλ Φουκώ, Η ιστορία της τρέλας
[6] Κωστής Μοσκώφ, Έρωτας κι Επανάσταση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.