Συνέντευξη στην Πάολα Χαραλαμπίδου
Με τη συμμετοχή ενός νέου, ταλαντούχου, φέρελπι συμπατριώτη μας θα πραγματοποιηθεί το 1ο Φεστιβάλ Πιάνου που διοργανώνει ο Δήμος Κιλκίς σε συνεργασία με το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, στο Συνεδριακό Κέντρο της πόλης του Κιλκίς, το διήμερο 28 και 29 Μαΐου 2017.
Ο λόγος για τον 25χρονο Νίκο Λαβασά, που αποφάσισε ότι ήθελε να ακολουθήσει το δρόμο της μουσικής στην ηλικία των 8 ετών, όταν άκουσε για πρώτη φορά να παίζουν στο πιάνο το «Fur Elise» του Beethoven.
Σήμερα, 17 χρόνια μετά, συνεχίζει με την ίδια αποφασιστικότητα, ωριμότητα και αφοσίωση και παρόλες τις δυσκολίες, λόγω της έλλειψης υποδομών προς νέους καλλιτέχνες, να αισιοδοξεί και να διεκδικεί με αξιώσεις ένα σπουδαίο μέλλον στην κλασική μουσική.
Η συνέντευξη
Γιατί μουσική και όχι κάποια άλλη επιστήμη;
Η μουσική σαν τέχνη και όχι σαν επιστήμη είναι ,αν όχι η υψηλότερη, από τις υψηλότερες μορφές έκφρασης γιατί μπορεί κανείς ψυχικά να συμμετέχει ενεργά σαν ερμηνευτής αλλά και σαν ακροατής, γιατί συμβαίνει εκείνη την στιγμή και μετά χάνεται για πάντα, αργότερα παραμένει σαν ανάμνηση. Ποτέ δεν θα νιώσουμε το ίδιο ακριβώς σε οποιοδήποτε μουσικό δρώμενο βρεθούμε και αυτό είναι και το μαγικό για μένα.
Αγαπημένος συνθέτης;
Δύσκολη ερώτηση. Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιους απ' όλους, από Bach και Beethoven μέχρι Chopin, Liszt , Prokofiev κ.α. Θα το έβρισκα μονότονο να επιλέξουμε συνειδητά έναν συνθέτη, ένα στυλ μουσικής. Πιστεύω ότι αντικατοπτρίζεται μια πτυχή του εαυτού μας για κάθε έργο ή συνθέτη που θα επιλέξουμε να ερμηνεύσουμε ή ακόμα και να ακούσουμε.
Ξεχωρίζεις κάποια στιγμή (συμμετοχή σε φεστιβάλ ή συνεργασία) ως την πιο σημαντική στην μέχρι τώρα πορεία σου;
Η σημαντικότερη στιγμή για μένα είναι όταν πρωτοσυνάντησα την πιανίστα Hideyo Harada πριν από περίπου 2 χρόνια, μέσω του καθηγητή μου Λάμπη Βασιλειάδη, η οποία αφύπνισε μέσα μου κάτι που νοηματοδότησε σε μεγάλο βαθμό αυτό που κάνω. Έκτοτε φροντίζω ώστε να έχω σταθερή επαφή.
Τι σημαίνει για σένα η μουσική;
Πάντα προσέγγιζα την μουσική διαισθητικά χωρίς να προσπαθώ να εκλογικεύσω αυτό που ένιωθα γιατί τότε δημιουργούνται αφηρημένες και εύκολα παρεξηγήσιμες έννοιες. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι η μουσική είναι για μένα μια ελευθερία μέσω της οποίας μπορώ να εκφράσω κάτι που βρίσκεται πέρα από τη συνείδησή μου και να ξεφεύγω από τα “γήινα”.
Παίζεις μόνο ή συνθέτεις κιόλας; Η σύνθεση είναι κάτι που θα σε ενδιέφερε;
Ικανοποιώ τις μικρές συνθετικές μου ανησυχίες μέσω αυτοσχεδιασμών πάνω στο πιάνο που προκύπτουν τυχαία κατά την διάρκεια της μελέτης μου. Δεν έχω επιχειρήσει κάτι πέραν τούτου, αν και θα με ενδιέφερε στο μέλλον.
Πόσο εφικτό είναι στην Ελλάδα του σήμερα για κάποιον νέο να ακολουθήσει το ταλέντο του; Η χώρα μας παρέχει τις υποδομές, αλλά και τη στήριξη που απαιτείται, προκειμένου τα νέα παιδιά να ασχολούνται με την κλασική μουσική και να διαπρέπουν σε αυτή;
Υπάρχουν λιγότερες ευκαιρίες για νέους στην χώρα μας να ακολουθήσουν το ταλέντο τους χωρίς πολλά εμπόδια, συγκριτικά με το εξωτερικό, κυρίως σε μικρότερες περιφερειακές πόλεις, ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν οι υποδομές και η κατάλληλη στήριξη. Παρ'όλα αυτά εάν κάποιος δεν εγκαταλείψει το όνειρό του, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να βρει τρόπο να συνεχίσει να πραγματώνει τους στόχους του χωρίς απαραίτητα να πρέπει να φύγει στο εξωτερικό.
Οι σκέψεις σου για το μέλλον;
Υπάρχει ένα προσχέδιο στο μυαλό μου για τα επόμενα βήματα, αναζητώντας πανεπιστήμια στην Ευρώπη και κυρίως στις ΗΠΑ, αλλά το που θα καταλήξω για να συνεχίσω τις σπουδές μου είναι και θέμα συγκυριών. Για το μόνο που είμαι σίγουρος είναι ότι οπουδήποτε και να βρίσκομαι θα είμαι αφοσιωμένος στο έργο μου.
Ποιος είναι ο σκοπός της διοργάνωσης του Φεστιβάλ στο Κιλκίς;
Ο σκοπός της διοργάνωσης είναι να έρθει σε επαφή ο κόσμος του Κιλκίς που ενδιαφέρεται για το αντικείμενο, με κάτι που έχουμε χτίσει στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο-Τμήμα Μουσικών Σπουδών με τον καθηγητή Λάμπη Βασιλειάδη με ελπίδα να αφυπνίσει και να επηρεάσει θετικά νεότερους μουσικούς.
Τι θα ακούσουμε στο Φεστιβάλ Πιάνου του Κιλκίς;
Την πρώτη μέρα του Φεστιβάλ θα παρουσιάσουμε με άλλους δύο νέους καλλιτέχνες ένα πρόγραμμα επικεντρωμένο περισσότερο στο ρομαντικό πιανιστικό ρεπερτόριο. Το πρωί της ίδιας μέρας θα πραγματοποιηθεί σεμινάριο ανοιχτό προς όλους τους ενδιαφερόμενους νέους μουσικούς από τον Λάμπη Βασιλειάδη και την επόμενη μέρα θα ακολουθήσει ρεσιτάλ πιάνου του ίδιου, με πρόγραμμα με συγκεκριμένο θεματικό άξονα.
Σύντομο βιογραφικό Νίκου Λαβασά
Γεννήθηκε το 1992 στην Θεσσαλονίκη, όπου και ξεκίνησε μαθήματα πιάνου και συνέχισε στο Πολυάνειο Ωδείο Ι.Μ. Κιλκίς.
Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια πιάνου στο πλαίσιο του Θερινού Ινστιτούτου Πιάνου - Piano Plus Festival με τους Eduard Zilberkant, Ann Chang, Robert Satterlee, Eri Nakagawa, Δημήτρη Δημόπουλο κ.α. , σεμινάρια συνοδείας Lied με τον βαρύτονο Andreas Reibenspies, καθώς κι έχει σταθερή επαφή και καθοδήγηση από την πιανίστα Hideyo Harada.
Το χειμερινό εξάμηνο 2014-15 φοίτησε ως υπότροφος Erasmus στην Hochschule fur Musik στο Τρόσινγκεν, Γερμανία, με καθηγητή τον Reinhard Becker.
Έχει συμμετάσχει σε συναυλίες πιάνου στην Ελλάδα (Κέρκυρα, Αθήνα, Ξάνθη, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα κ.α.) και στην Γερμανία (Brache) όπου εμβαθύνει στο ρεπερτόριο μουσικής δωματίου.
Έχει ολοκληρώσει τον προπτυχιακό κύκλο σπουδών στην κατεύθυνση εκτέλεσης πιάνου του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου με καθηγητή τον Λάμπη Βασιλειάδη με βαθμό Άριστα και συνεχίζει τις σπουδές του με τον Βασιλειάδη σε μεταπτυχιακό κύκλο.
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ
Κυριακή 28 Μαΐου
10:00 Σεμινάριο πιάνου με το Λάμπη Βασιλειάδη
20:00 Συναυλία πιάνου με τους:
-Άννα Αλβίζου (J.S. Bach Toccata in C minor, BWV 911, S.Rachmaninoff -Ettude Tableaux Op.33 No 5, P.I.Tchaikovski – Dumka Op.59)
-Ηλία Στασινό (J. Brahms – Variations on a theme of Paganini, Op.35,Book I)
-Νίκο Λαβασά (F. Liszt- Piano Sonata in B minor, S.178)
Δευτέρα 29 Μαΐου
20:00 Ρεσιτάλ πιάνου με το Λάμπη Βασιλειάδη
Ηρωικές παραλλαγές, Έργο 35,
15 Παραλλαγές και μια φούγκα σε μι ύφεση μείζονα
Πέμπτη Συμφωνία (μεταγραφή για σόλο πιάνο, Franz Liszt 464)
Σονάτα, Έργο 109 (Ludwig van Beethoven)
Σήμερα, 17 χρόνια μετά, συνεχίζει με την ίδια αποφασιστικότητα, ωριμότητα και αφοσίωση και παρόλες τις δυσκολίες, λόγω της έλλειψης υποδομών προς νέους καλλιτέχνες, να αισιοδοξεί και να διεκδικεί με αξιώσεις ένα σπουδαίο μέλλον στην κλασική μουσική.
Η συνέντευξη
Γιατί μουσική και όχι κάποια άλλη επιστήμη;
Η μουσική σαν τέχνη και όχι σαν επιστήμη είναι ,αν όχι η υψηλότερη, από τις υψηλότερες μορφές έκφρασης γιατί μπορεί κανείς ψυχικά να συμμετέχει ενεργά σαν ερμηνευτής αλλά και σαν ακροατής, γιατί συμβαίνει εκείνη την στιγμή και μετά χάνεται για πάντα, αργότερα παραμένει σαν ανάμνηση. Ποτέ δεν θα νιώσουμε το ίδιο ακριβώς σε οποιοδήποτε μουσικό δρώμενο βρεθούμε και αυτό είναι και το μαγικό για μένα.
Αγαπημένος συνθέτης;
Δύσκολη ερώτηση. Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιους απ' όλους, από Bach και Beethoven μέχρι Chopin, Liszt , Prokofiev κ.α. Θα το έβρισκα μονότονο να επιλέξουμε συνειδητά έναν συνθέτη, ένα στυλ μουσικής. Πιστεύω ότι αντικατοπτρίζεται μια πτυχή του εαυτού μας για κάθε έργο ή συνθέτη που θα επιλέξουμε να ερμηνεύσουμε ή ακόμα και να ακούσουμε.
Ξεχωρίζεις κάποια στιγμή (συμμετοχή σε φεστιβάλ ή συνεργασία) ως την πιο σημαντική στην μέχρι τώρα πορεία σου;
Η σημαντικότερη στιγμή για μένα είναι όταν πρωτοσυνάντησα την πιανίστα Hideyo Harada πριν από περίπου 2 χρόνια, μέσω του καθηγητή μου Λάμπη Βασιλειάδη, η οποία αφύπνισε μέσα μου κάτι που νοηματοδότησε σε μεγάλο βαθμό αυτό που κάνω. Έκτοτε φροντίζω ώστε να έχω σταθερή επαφή.
Τι σημαίνει για σένα η μουσική;
Πάντα προσέγγιζα την μουσική διαισθητικά χωρίς να προσπαθώ να εκλογικεύσω αυτό που ένιωθα γιατί τότε δημιουργούνται αφηρημένες και εύκολα παρεξηγήσιμες έννοιες. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι η μουσική είναι για μένα μια ελευθερία μέσω της οποίας μπορώ να εκφράσω κάτι που βρίσκεται πέρα από τη συνείδησή μου και να ξεφεύγω από τα “γήινα”.
Παίζεις μόνο ή συνθέτεις κιόλας; Η σύνθεση είναι κάτι που θα σε ενδιέφερε;
Ικανοποιώ τις μικρές συνθετικές μου ανησυχίες μέσω αυτοσχεδιασμών πάνω στο πιάνο που προκύπτουν τυχαία κατά την διάρκεια της μελέτης μου. Δεν έχω επιχειρήσει κάτι πέραν τούτου, αν και θα με ενδιέφερε στο μέλλον.
Πόσο εφικτό είναι στην Ελλάδα του σήμερα για κάποιον νέο να ακολουθήσει το ταλέντο του; Η χώρα μας παρέχει τις υποδομές, αλλά και τη στήριξη που απαιτείται, προκειμένου τα νέα παιδιά να ασχολούνται με την κλασική μουσική και να διαπρέπουν σε αυτή;
Υπάρχουν λιγότερες ευκαιρίες για νέους στην χώρα μας να ακολουθήσουν το ταλέντο τους χωρίς πολλά εμπόδια, συγκριτικά με το εξωτερικό, κυρίως σε μικρότερες περιφερειακές πόλεις, ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν οι υποδομές και η κατάλληλη στήριξη. Παρ'όλα αυτά εάν κάποιος δεν εγκαταλείψει το όνειρό του, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να βρει τρόπο να συνεχίσει να πραγματώνει τους στόχους του χωρίς απαραίτητα να πρέπει να φύγει στο εξωτερικό.
Οι σκέψεις σου για το μέλλον;
Υπάρχει ένα προσχέδιο στο μυαλό μου για τα επόμενα βήματα, αναζητώντας πανεπιστήμια στην Ευρώπη και κυρίως στις ΗΠΑ, αλλά το που θα καταλήξω για να συνεχίσω τις σπουδές μου είναι και θέμα συγκυριών. Για το μόνο που είμαι σίγουρος είναι ότι οπουδήποτε και να βρίσκομαι θα είμαι αφοσιωμένος στο έργο μου.
Ποιος είναι ο σκοπός της διοργάνωσης του Φεστιβάλ στο Κιλκίς;
Ο σκοπός της διοργάνωσης είναι να έρθει σε επαφή ο κόσμος του Κιλκίς που ενδιαφέρεται για το αντικείμενο, με κάτι που έχουμε χτίσει στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο-Τμήμα Μουσικών Σπουδών με τον καθηγητή Λάμπη Βασιλειάδη με ελπίδα να αφυπνίσει και να επηρεάσει θετικά νεότερους μουσικούς.
Τι θα ακούσουμε στο Φεστιβάλ Πιάνου του Κιλκίς;
Την πρώτη μέρα του Φεστιβάλ θα παρουσιάσουμε με άλλους δύο νέους καλλιτέχνες ένα πρόγραμμα επικεντρωμένο περισσότερο στο ρομαντικό πιανιστικό ρεπερτόριο. Το πρωί της ίδιας μέρας θα πραγματοποιηθεί σεμινάριο ανοιχτό προς όλους τους ενδιαφερόμενους νέους μουσικούς από τον Λάμπη Βασιλειάδη και την επόμενη μέρα θα ακολουθήσει ρεσιτάλ πιάνου του ίδιου, με πρόγραμμα με συγκεκριμένο θεματικό άξονα.
Σύντομο βιογραφικό Νίκου Λαβασά
Γεννήθηκε το 1992 στην Θεσσαλονίκη, όπου και ξεκίνησε μαθήματα πιάνου και συνέχισε στο Πολυάνειο Ωδείο Ι.Μ. Κιλκίς.
Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια πιάνου στο πλαίσιο του Θερινού Ινστιτούτου Πιάνου - Piano Plus Festival με τους Eduard Zilberkant, Ann Chang, Robert Satterlee, Eri Nakagawa, Δημήτρη Δημόπουλο κ.α. , σεμινάρια συνοδείας Lied με τον βαρύτονο Andreas Reibenspies, καθώς κι έχει σταθερή επαφή και καθοδήγηση από την πιανίστα Hideyo Harada.
Το χειμερινό εξάμηνο 2014-15 φοίτησε ως υπότροφος Erasmus στην Hochschule fur Musik στο Τρόσινγκεν, Γερμανία, με καθηγητή τον Reinhard Becker.
Έχει συμμετάσχει σε συναυλίες πιάνου στην Ελλάδα (Κέρκυρα, Αθήνα, Ξάνθη, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα κ.α.) και στην Γερμανία (Brache) όπου εμβαθύνει στο ρεπερτόριο μουσικής δωματίου.
Έχει ολοκληρώσει τον προπτυχιακό κύκλο σπουδών στην κατεύθυνση εκτέλεσης πιάνου του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου με καθηγητή τον Λάμπη Βασιλειάδη με βαθμό Άριστα και συνεχίζει τις σπουδές του με τον Βασιλειάδη σε μεταπτυχιακό κύκλο.
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ
Κυριακή 28 Μαΐου
10:00 Σεμινάριο πιάνου με το Λάμπη Βασιλειάδη
20:00 Συναυλία πιάνου με τους:
-Άννα Αλβίζου (J.S. Bach Toccata in C minor, BWV 911, S.Rachmaninoff -Ettude Tableaux Op.33 No 5, P.I.Tchaikovski – Dumka Op.59)
-Ηλία Στασινό (J. Brahms – Variations on a theme of Paganini, Op.35,Book I)
-Νίκο Λαβασά (F. Liszt- Piano Sonata in B minor, S.178)
Δευτέρα 29 Μαΐου
20:00 Ρεσιτάλ πιάνου με το Λάμπη Βασιλειάδη
Ηρωικές παραλλαγές, Έργο 35,
15 Παραλλαγές και μια φούγκα σε μι ύφεση μείζονα
Πέμπτη Συμφωνία (μεταγραφή για σόλο πιάνο, Franz Liszt 464)
Σονάτα, Έργο 109 (Ludwig van Beethoven)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.