Κείμενο: Όμηρος Ταχμαζίδης
“Το κίνημα της >γουλιάς<”: όταν ο αντίπαλος, έστω και στην προσπάθειά του να σε κατασυκοφαντήσει επιλέγει αυτόν τον τρόπο για να απαξιώσει τον αγώνα σου, έχεις επιτύχει μια μεγάλη νίκη – παραδέχεται ότι υπάρχεις και αγωνίζεσαι, ότι δε μπορεί να σε παραγνωρίσει.
Το σύνθημα “Ούτε γουλιά” από τα προϊόντα της Coca Cola απασχόλησε και τη συνάντηση της “Ένωσης Διακινητών Εμπόρων Οίνων και Ποτών Μακεδονίας-Θράκης” με χαμηλόβαθμα στελέχη της πολυεθνικής εταιρίας.
Όπως σημειώνει η εφημερίδα της Ένωσης “Οίνος και Ποτό” (τεύχος 427) “μετά από την εξέλιξη πολλών ιστορικών γεγονότων κατόρθωσαν οι εκπρόσωποι της 3 Ε να επισκεφθούν τα γραφεία της Ένωσης και να υλοποιηθεί η πρόσκληση που απευθύναμε τον Νοέμβριο του 20124”.
Έχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσει κανείς τις αναφορές που κάνει η εφημερίδα των διακινητών στις σχέσεις τους με τα στελέχη της Coca Cola. Για τις επαφές των δύο πλευρών πληροφορούμαστε, ότι παρά τις “αμέτρητες ώρες” της τηλεφωνικής επικοινωνίας, δεν ήταν δυνατή να υλοποιηθεί η συνάντηση των δύο πλευρών και αυτό παρά το γεγονός ότι “η ομάδα των Βόρειας Ελλάδας [σ.σ. της Coca Cola] είναι πανταχού παρών” [sic!]
Τα κενά επικοινωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές, οφείλονται στις συχνές εσωτερικές διαδικασίες της Coca Cola: “Η εμμονή των συχνών εσωτερικών διαδικασιών όμως τους στερεί [σ.σ. στην ομάδα της Coca Cola] ωφέλιμο χρόνο από την επαφή τους με την αγορά”.
Η “εμμονή στις συχνές εσωτερικές διαδικασίες” προκάλεσε και τη συζήτηση γύρω από τη “σχέση των πωλητών με τους πελάτες” και γύρω από “ορισμένες στρεβλές μεθόδους που εφαρμόζονται και αγγίζουν τα όρια της παρατυπίας και της παρανομίας”.
Η εφημερίδα, ωστόσο, δεν εξηγεί ποιες είναι οι μέθοδοι που μετέρχεται η πολυεθνική εταιρία στη διακίνηση των προϊόντων της και “αγγίζουν τα όρια της παρατυπίας και της παρανομίας”.
Συγχρόνως μας πληροφορεί, εμμέσως πλην σαφώς, για τη συρρίκνωση και του τμήματος των πωλητών της Coca Cola: “… η επισκεψιμότητα στα πρατήρια λόγω του ελλιπούς προσωπικού μεταφέρθηκε στα τηλεφωνικά κέντρα”! Αυτό έχει ως συνέπεια να χάνεται η “επαγγελματική αξιοπιστία” τους. Και για αυτό ζητούν από την Coca Cola συγκεκριμένες κινήσεις: “Η εταιρία οφείλει πέρα από τις νομικές ενέργειες για λόγους αξιοπρέπειας να αποδείξει ποιοι και γιατί την κατηγορούν και τι είναι αλήθεια και τι ψέμα”.
Οι χονδρέμποροι της Βόρειας Ελλάδας συμμερίζονται, ταυτοχρόνως, το αίτημα των απεργών και του κινήματος “Ούτε γουλιά… Coca Cola” για την επαναλειτουργία του εργοστασίου: “θεωρούμε ότι το εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης πρέπει να ξαναπαράγει στο μέλλον για πολλούς και διάφορους λόγους”!!!
Η Coca Cola έχει προχωρήσει σε αλλαγή του τρόπου διανομής, έχει ενισχύσει τις σχέσεις της με τους υπερχονδρέμπορους – οι κατηγορίες για παρατυπίες και παρανομίες σχετίζονται και με αυτό - και οι έμποροι διακινητές κινδυνεύουν και αυτοί να βρεθούν “εκτός παιχνιδιού”. Η Coca Cola φαίνεται να έχει πάρει τις αποφάσεις της και επιχειρεί να εφαρμόσει με το στανιό τους δικούς της “νόμους” στην αγορά, γεγονός που εξοργίζει τους εμπόρους: “Εισπράξαμε εξωφρενικά σχέδια της εταιρίας για το 2016 που θα μας βρουν απέναντι. Ευχόμαστε να επικρατήσει η λογική. Συνομιλούμε ως συνεπείς συνεργάτες με ιστορική συνέχεια, στηρίξαμε την εταιρία να γιγαντωθεί, αλλά όλα έχουν τα όρια τους”!!!
Το μποϊκοτάζ στα προϊόντα της Coca Cola έχει αναστατώσει την αγορά του κλάδου, γεγονός που οδηγεί στον “κανιβαλισμό των τιμών στα προϊόντα της εταιρίας”, όπως σημειώνει το έντυπο “Οίνος και Ποτό” (τ. 427).
Είναι προφανές ότι η Coca Cola αντιμετωπίζει περισσότερα προβλήματα από το κίνημα “Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο” των απεργών του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης: εδώ περιλαμβάνονται, εκτός από την κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων, σε ορισμένες περιπτώσεις προϊόντων της, όπως η Fanta σε βαθμό εξαφάνισης από την αγορά, και ζητήματα αναδιαρθρώσεων των δομών λειτουργίας της επιχείρησης, οι οποίες καθυστερούν λόγω του μποϊκοτάζ. Και οι μεν απειλές των χονδρεμπόρων-διακινητών στηρίζονται στη δυναμική του μποϊκοτάζ που έχει αναπτυχθεί γύρα από το κίνημα “Ούτε γουλιά”, η δε αναβλητικότητα της Coca Cola αναφορικά με τα περαιτέρω σχέδια αναδιαρθρώσεων και την επιθυμούμενη από την πλευρά της συγκέντρωση των διανομών στους λεγόμενους “υπερχονδρέμπορους” οφείλεται και αυτή στον ίδιο λόγο.
Οι αναδιαρθρώσεις και η εξαφάνιση των μεσαίων και μικρών εμπόρων διακίνησης θα δώσει στρατηγικό προβάδισμα στην Coca Cola στον τομέα της διακίνησης έναντι των πιο μικρών ελληνικών επιχειρήσεων που την ανταγωνίζονται: οι τελευταίες είδαν τα τελευταία χρόνια να αυξάνονται ραγδαία τα μερίδια τους στην αγορά των αναψυκτικών και των χυμών, λόγω της στροφής του καταναλωτικού κοινού σε προϊόντα εγχώριων επιχειρήσεων και λόγω της συνεχιζόμενης εκστρατείας του μποϊκοτάζ που κάνουν οι απεργοί της Coca Cola Θεσσαλονίκης. Με την στρατηγική κίνηση της υπερσυγκέντρωσης των διανομών η Coca Cola, δε θέλει απλώς να εξαφανίσει τους ενδιάμεσους μικρούς διακινητές, αλλά στοχεύει σε κάτι πιο σημαντικό για την απειλούμενη κυριαρχία της στην αγορά: να αποκόψει δηλαδή τις ελληνικές εκρηκτικά αναπτυσσόμενες εν μέσω κρίσης ελληνικές επιχειρήσεις από την εύκολη πρόσβαση προς το καταναλωτικό κοινό – ελέγχοντας δηλαδή ουσιαστικά το σύστημα διανομής.
Οι έμποροι των διανομών μπορεί σε αυτή τη φάση να θεωρούν ότι μπορούν να απειλήσουν την Coca Cola, αλλά μακροπρόθεσμα θα υποκύψουν στις μεθοδεύσεις της: αντί, λοιπόν, να εκλιπαρούν για την επιβίωσή τους καλά θα κάνουν να στραφούν προς τις ελληνικές επιχειρήσεις του συγκεκριμένου κλάδου, να συμβάλλουν στην περαιτέρω ανάπτυξή τους – να τις ενισχύσουν στον τομέα των διανομών για να ενισχυθούν στη συνέχεια και οι ίδιοι από την ισχυροποίησή τους στην ελληνική αγορά αναψυκτικών.
Τώρα είναι η ευκαιρία τους: όσο ελπίζουν σε συνεννόηση με την Coca Cola και δε διαθέτουν κανένα άλλο μέσο πίεσης, πέρα από την επίκληση των ζημιών που επιφέρει το κίνημα “Ούτε γουλιά Coca Cola”, η τύχη τους είναι προδιαγεγραμμένη – η πολυεθνική θέλει εν μέσω κρίσης να ισοπεδώσει ότι θεωρούσε και θεωρεί εμπόδιο στα σχέδιά της. Και ο έλεγχος των διανομών υπήρξε πάντοτε ένας πόθος της Coca Cola: είναι ο πιο εύκολος τρόπος για να εξαφανίζεις τους αντιπάλους σου από την αγορά – οι έμποροι γνωρίζουν τις πρακτικές της πολυεθνικής με τα ψυγεία και θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κάτι ανάλογο –τηρουμένων των αναλογιών - θα συμβεί και στις διανομές (όσοι θεωρούν ότι δεν υπάρχει σχέδιο για τον εξοστρακισμό τους θα βρεθούν προ εκπλήξεως).
Το μέλλον και των διανομέων βασίζεται στη στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων και των ελληνικών προϊόντων: ως ελληνικά προϊόντα θα πρέπει να αρχίσουμε να ορίζουμε τα προϊόντα εκείνων των επιχειρήσεων, των οποίων τα συμφέροντα στο μεγαλύτερο ποσοστό τους συμβάλλουν πολλαπλασιαστικά στην εθνική οικονομία και ταυτίζονται με τα ευρύτερα συμφέροντα της χώρας – τα προϊόντα της Coca Cola απέχουν παρασάγγας από κάτι τέτοιο, ακόμη και εκεί που παρουσιάζουν ένα “ελληνικό προφίλ” αντιστρατεύονται την εθνική οικονομία και τους οικονομικούς στόχους της χώρας (δεν εννοώ εδώ μόνο την φορο(απο/δια)φυγή την οποία χρησιμοποιεί με “επιστημονικό” τρόπο η πολυεθνική).
Αντί να αλληλοεξοντώνονται οι μικροί έμποροι στην προσπάθειά τους να τιθασεύσουν την Coca Cola, η οποία χρησιμοποιεί τον έναν εναντίον του άλλου, φρονιμότερο είναι να κοιτάξουν τα μακροπρόθεσμα συμφέροντά τους σε συνάρτηση με την ανάπτυξη και κυριαρχία στο χώρο των ελληνικών επιχειρήσεων και τη μείωση της παρουσίας της Coca Cola σε υποφερτά για τον ανταγωνισμό ποσοστά στην αγορά: για να μπορεί ο κάθε επαγγελματίας να επιλέγει και να “δουλεύει” τα προϊόντα που επιθυμεί και όχι εκείνα που του επιβάλλει η Coca Cola – η απεργία και το μποϊκοτάζ των εργαζομένων είναι μια ευκαιρία για να εξοβελιστούν από την αγορά διάφορες μονοπωλιακές πρακτικές που έχουν δημιουργήσει στρεβλές και επώδυνες για τους επαγγελματίες και τους εργαζόμενους του κλάδου καταστάσεις.
Για αυτό: “Ούτε γουλιά Coca Cola” – Διανέμουμε, προωθούμε, καταναλώνουμε ελληνικών συμφερόντων αναψυκτικά και χυμούς > για να απαλλαγεί η ελληνική κοινωνία από τους διαρκείς εκβιασμούς της Coca Cola.
Το σύνθημα “Ούτε γουλιά” από τα προϊόντα της Coca Cola απασχόλησε και τη συνάντηση της “Ένωσης Διακινητών Εμπόρων Οίνων και Ποτών Μακεδονίας-Θράκης” με χαμηλόβαθμα στελέχη της πολυεθνικής εταιρίας.
Όπως σημειώνει η εφημερίδα της Ένωσης “Οίνος και Ποτό” (τεύχος 427) “μετά από την εξέλιξη πολλών ιστορικών γεγονότων κατόρθωσαν οι εκπρόσωποι της 3 Ε να επισκεφθούν τα γραφεία της Ένωσης και να υλοποιηθεί η πρόσκληση που απευθύναμε τον Νοέμβριο του 20124”.
Έχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσει κανείς τις αναφορές που κάνει η εφημερίδα των διακινητών στις σχέσεις τους με τα στελέχη της Coca Cola. Για τις επαφές των δύο πλευρών πληροφορούμαστε, ότι παρά τις “αμέτρητες ώρες” της τηλεφωνικής επικοινωνίας, δεν ήταν δυνατή να υλοποιηθεί η συνάντηση των δύο πλευρών και αυτό παρά το γεγονός ότι “η ομάδα των Βόρειας Ελλάδας [σ.σ. της Coca Cola] είναι πανταχού παρών” [sic!]
Τα κενά επικοινωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές, οφείλονται στις συχνές εσωτερικές διαδικασίες της Coca Cola: “Η εμμονή των συχνών εσωτερικών διαδικασιών όμως τους στερεί [σ.σ. στην ομάδα της Coca Cola] ωφέλιμο χρόνο από την επαφή τους με την αγορά”.
Η “εμμονή στις συχνές εσωτερικές διαδικασίες” προκάλεσε και τη συζήτηση γύρω από τη “σχέση των πωλητών με τους πελάτες” και γύρω από “ορισμένες στρεβλές μεθόδους που εφαρμόζονται και αγγίζουν τα όρια της παρατυπίας και της παρανομίας”.
Η εφημερίδα, ωστόσο, δεν εξηγεί ποιες είναι οι μέθοδοι που μετέρχεται η πολυεθνική εταιρία στη διακίνηση των προϊόντων της και “αγγίζουν τα όρια της παρατυπίας και της παρανομίας”.
Συγχρόνως μας πληροφορεί, εμμέσως πλην σαφώς, για τη συρρίκνωση και του τμήματος των πωλητών της Coca Cola: “… η επισκεψιμότητα στα πρατήρια λόγω του ελλιπούς προσωπικού μεταφέρθηκε στα τηλεφωνικά κέντρα”! Αυτό έχει ως συνέπεια να χάνεται η “επαγγελματική αξιοπιστία” τους. Και για αυτό ζητούν από την Coca Cola συγκεκριμένες κινήσεις: “Η εταιρία οφείλει πέρα από τις νομικές ενέργειες για λόγους αξιοπρέπειας να αποδείξει ποιοι και γιατί την κατηγορούν και τι είναι αλήθεια και τι ψέμα”.
Οι χονδρέμποροι της Βόρειας Ελλάδας συμμερίζονται, ταυτοχρόνως, το αίτημα των απεργών και του κινήματος “Ούτε γουλιά… Coca Cola” για την επαναλειτουργία του εργοστασίου: “θεωρούμε ότι το εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης πρέπει να ξαναπαράγει στο μέλλον για πολλούς και διάφορους λόγους”!!!
Η Coca Cola έχει προχωρήσει σε αλλαγή του τρόπου διανομής, έχει ενισχύσει τις σχέσεις της με τους υπερχονδρέμπορους – οι κατηγορίες για παρατυπίες και παρανομίες σχετίζονται και με αυτό - και οι έμποροι διακινητές κινδυνεύουν και αυτοί να βρεθούν “εκτός παιχνιδιού”. Η Coca Cola φαίνεται να έχει πάρει τις αποφάσεις της και επιχειρεί να εφαρμόσει με το στανιό τους δικούς της “νόμους” στην αγορά, γεγονός που εξοργίζει τους εμπόρους: “Εισπράξαμε εξωφρενικά σχέδια της εταιρίας για το 2016 που θα μας βρουν απέναντι. Ευχόμαστε να επικρατήσει η λογική. Συνομιλούμε ως συνεπείς συνεργάτες με ιστορική συνέχεια, στηρίξαμε την εταιρία να γιγαντωθεί, αλλά όλα έχουν τα όρια τους”!!!
Το μποϊκοτάζ στα προϊόντα της Coca Cola έχει αναστατώσει την αγορά του κλάδου, γεγονός που οδηγεί στον “κανιβαλισμό των τιμών στα προϊόντα της εταιρίας”, όπως σημειώνει το έντυπο “Οίνος και Ποτό” (τ. 427).
Είναι προφανές ότι η Coca Cola αντιμετωπίζει περισσότερα προβλήματα από το κίνημα “Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο” των απεργών του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης: εδώ περιλαμβάνονται, εκτός από την κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων, σε ορισμένες περιπτώσεις προϊόντων της, όπως η Fanta σε βαθμό εξαφάνισης από την αγορά, και ζητήματα αναδιαρθρώσεων των δομών λειτουργίας της επιχείρησης, οι οποίες καθυστερούν λόγω του μποϊκοτάζ. Και οι μεν απειλές των χονδρεμπόρων-διακινητών στηρίζονται στη δυναμική του μποϊκοτάζ που έχει αναπτυχθεί γύρα από το κίνημα “Ούτε γουλιά”, η δε αναβλητικότητα της Coca Cola αναφορικά με τα περαιτέρω σχέδια αναδιαρθρώσεων και την επιθυμούμενη από την πλευρά της συγκέντρωση των διανομών στους λεγόμενους “υπερχονδρέμπορους” οφείλεται και αυτή στον ίδιο λόγο.
Οι αναδιαρθρώσεις και η εξαφάνιση των μεσαίων και μικρών εμπόρων διακίνησης θα δώσει στρατηγικό προβάδισμα στην Coca Cola στον τομέα της διακίνησης έναντι των πιο μικρών ελληνικών επιχειρήσεων που την ανταγωνίζονται: οι τελευταίες είδαν τα τελευταία χρόνια να αυξάνονται ραγδαία τα μερίδια τους στην αγορά των αναψυκτικών και των χυμών, λόγω της στροφής του καταναλωτικού κοινού σε προϊόντα εγχώριων επιχειρήσεων και λόγω της συνεχιζόμενης εκστρατείας του μποϊκοτάζ που κάνουν οι απεργοί της Coca Cola Θεσσαλονίκης. Με την στρατηγική κίνηση της υπερσυγκέντρωσης των διανομών η Coca Cola, δε θέλει απλώς να εξαφανίσει τους ενδιάμεσους μικρούς διακινητές, αλλά στοχεύει σε κάτι πιο σημαντικό για την απειλούμενη κυριαρχία της στην αγορά: να αποκόψει δηλαδή τις ελληνικές εκρηκτικά αναπτυσσόμενες εν μέσω κρίσης ελληνικές επιχειρήσεις από την εύκολη πρόσβαση προς το καταναλωτικό κοινό – ελέγχοντας δηλαδή ουσιαστικά το σύστημα διανομής.
Οι έμποροι των διανομών μπορεί σε αυτή τη φάση να θεωρούν ότι μπορούν να απειλήσουν την Coca Cola, αλλά μακροπρόθεσμα θα υποκύψουν στις μεθοδεύσεις της: αντί, λοιπόν, να εκλιπαρούν για την επιβίωσή τους καλά θα κάνουν να στραφούν προς τις ελληνικές επιχειρήσεις του συγκεκριμένου κλάδου, να συμβάλλουν στην περαιτέρω ανάπτυξή τους – να τις ενισχύσουν στον τομέα των διανομών για να ενισχυθούν στη συνέχεια και οι ίδιοι από την ισχυροποίησή τους στην ελληνική αγορά αναψυκτικών.
Τώρα είναι η ευκαιρία τους: όσο ελπίζουν σε συνεννόηση με την Coca Cola και δε διαθέτουν κανένα άλλο μέσο πίεσης, πέρα από την επίκληση των ζημιών που επιφέρει το κίνημα “Ούτε γουλιά Coca Cola”, η τύχη τους είναι προδιαγεγραμμένη – η πολυεθνική θέλει εν μέσω κρίσης να ισοπεδώσει ότι θεωρούσε και θεωρεί εμπόδιο στα σχέδιά της. Και ο έλεγχος των διανομών υπήρξε πάντοτε ένας πόθος της Coca Cola: είναι ο πιο εύκολος τρόπος για να εξαφανίζεις τους αντιπάλους σου από την αγορά – οι έμποροι γνωρίζουν τις πρακτικές της πολυεθνικής με τα ψυγεία και θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κάτι ανάλογο –τηρουμένων των αναλογιών - θα συμβεί και στις διανομές (όσοι θεωρούν ότι δεν υπάρχει σχέδιο για τον εξοστρακισμό τους θα βρεθούν προ εκπλήξεως).
Το μέλλον και των διανομέων βασίζεται στη στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων και των ελληνικών προϊόντων: ως ελληνικά προϊόντα θα πρέπει να αρχίσουμε να ορίζουμε τα προϊόντα εκείνων των επιχειρήσεων, των οποίων τα συμφέροντα στο μεγαλύτερο ποσοστό τους συμβάλλουν πολλαπλασιαστικά στην εθνική οικονομία και ταυτίζονται με τα ευρύτερα συμφέροντα της χώρας – τα προϊόντα της Coca Cola απέχουν παρασάγγας από κάτι τέτοιο, ακόμη και εκεί που παρουσιάζουν ένα “ελληνικό προφίλ” αντιστρατεύονται την εθνική οικονομία και τους οικονομικούς στόχους της χώρας (δεν εννοώ εδώ μόνο την φορο(απο/δια)φυγή την οποία χρησιμοποιεί με “επιστημονικό” τρόπο η πολυεθνική).
Αντί να αλληλοεξοντώνονται οι μικροί έμποροι στην προσπάθειά τους να τιθασεύσουν την Coca Cola, η οποία χρησιμοποιεί τον έναν εναντίον του άλλου, φρονιμότερο είναι να κοιτάξουν τα μακροπρόθεσμα συμφέροντά τους σε συνάρτηση με την ανάπτυξη και κυριαρχία στο χώρο των ελληνικών επιχειρήσεων και τη μείωση της παρουσίας της Coca Cola σε υποφερτά για τον ανταγωνισμό ποσοστά στην αγορά: για να μπορεί ο κάθε επαγγελματίας να επιλέγει και να “δουλεύει” τα προϊόντα που επιθυμεί και όχι εκείνα που του επιβάλλει η Coca Cola – η απεργία και το μποϊκοτάζ των εργαζομένων είναι μια ευκαιρία για να εξοβελιστούν από την αγορά διάφορες μονοπωλιακές πρακτικές που έχουν δημιουργήσει στρεβλές και επώδυνες για τους επαγγελματίες και τους εργαζόμενους του κλάδου καταστάσεις.
Για αυτό: “Ούτε γουλιά Coca Cola” – Διανέμουμε, προωθούμε, καταναλώνουμε ελληνικών συμφερόντων αναψυκτικά και χυμούς > για να απαλλαγεί η ελληνική κοινωνία από τους διαρκείς εκβιασμούς της Coca Cola.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.