Δελτίο τύπου 8ου Δημοτικού Σχολείο Κιλκίς
Τη σχολική χρονιά η Στ τάξη του 8ου Δημοτικού Σχολείου Κιλκίς ενεπλάκησαν σε μια πρωτόγνωρη δράση εξερεύνησης που τους οδήγησε στις τέσσερις άκρες του νομού. Η εκπαιδευτική πρόταση είχε ως στόχο να ωθήσει τους μαθητές σε μια περιπέτεια ανακάλυψης του τόπου τους μέσα από τη διερεύνηση και καταγραφή της χλωρίδας που φύεται στην περιοχή τους και την αποτύπωσή της σε ένα site το οποίο ονομάστηκε «Φ(e)τολόγιο» και αποτελεί την προσφορά του σχολείου στην τοπική κοινωνία.
Παράλληλα η πρόταση αποσκοπούσε στην προώθηση και υιοθέτηση από τους μαθητές μιας συγκεκριμένης στάσης και συμπεριφοράς σχετικά με τη φροντίδα της χλωρίδας αυτής μέσα από την προστασία των βιοτόπων στους οποίους φύεται.
Για να επιτευχθούν τα παραπάνω, οι μαθητές και οι μαθήτριες επισκέφθηκαν διαφορετικά οικοσυστήματα που βρίσκονται στην περιοχή τους και φωτογράφησαν τη χλωρίδα η οποία φύεται σε κάθε ένα από αυτά. Στην προσπάθεια αυτή πολύτιμος αρωγός στάθηκε ο γεωπόνος της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς κος Βασίλειος Ιωαννίδης, χωρίς τη βοήθεια του οποίου η δραστηριότητα δε θα είχε τα αναμενόμενα εκπαιδευτικά αποτελέσματα.
Με βάση τον σχεδιασμό πραγματοποιήθηκαν τέσσερις εξορμήσεις.
Η πρώτη εξόρμηση πραγματοποιήθηκε στο ορεινό οικοσύστημα του όρους Μπέλες (Κερκίνη) καθώς και στο γειτονικό οικοσύστημα της λίμνης Δοϊράνης, την Τετάρτη 29 Απριλίου 2015. Αρχικά η ομάδα αποβιβάστηκε από το λεωφορείο στους πρόποδες του όρους Μπέλες και ακολουθώντας έναν δασικό δρόμο επικεντρώθηκε στα φυτά που υποδείκνυε ο κος Ιωαννίδης. Κάθε φυτό φωτογραφίζονταν και αφού αποσπώνταν από το έδαφος προσεκτικά, τοποθετούνταν σε έναν ειδικό φάκελο προκειμένου να προστατευθεί και να αποξηρανθεί.
Τη σχολική χρονιά η Στ τάξη του 8ου Δημοτικού Σχολείου Κιλκίς ενεπλάκησαν σε μια πρωτόγνωρη δράση εξερεύνησης που τους οδήγησε στις τέσσερις άκρες του νομού. Η εκπαιδευτική πρόταση είχε ως στόχο να ωθήσει τους μαθητές σε μια περιπέτεια ανακάλυψης του τόπου τους μέσα από τη διερεύνηση και καταγραφή της χλωρίδας που φύεται στην περιοχή τους και την αποτύπωσή της σε ένα site το οποίο ονομάστηκε «Φ(e)τολόγιο» και αποτελεί την προσφορά του σχολείου στην τοπική κοινωνία.
Παράλληλα η πρόταση αποσκοπούσε στην προώθηση και υιοθέτηση από τους μαθητές μιας συγκεκριμένης στάσης και συμπεριφοράς σχετικά με τη φροντίδα της χλωρίδας αυτής μέσα από την προστασία των βιοτόπων στους οποίους φύεται.
Για να επιτευχθούν τα παραπάνω, οι μαθητές και οι μαθήτριες επισκέφθηκαν διαφορετικά οικοσυστήματα που βρίσκονται στην περιοχή τους και φωτογράφησαν τη χλωρίδα η οποία φύεται σε κάθε ένα από αυτά. Στην προσπάθεια αυτή πολύτιμος αρωγός στάθηκε ο γεωπόνος της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς κος Βασίλειος Ιωαννίδης, χωρίς τη βοήθεια του οποίου η δραστηριότητα δε θα είχε τα αναμενόμενα εκπαιδευτικά αποτελέσματα.
Με βάση τον σχεδιασμό πραγματοποιήθηκαν τέσσερις εξορμήσεις.
Η πρώτη εξόρμηση πραγματοποιήθηκε στο ορεινό οικοσύστημα του όρους Μπέλες (Κερκίνη) καθώς και στο γειτονικό οικοσύστημα της λίμνης Δοϊράνης, την Τετάρτη 29 Απριλίου 2015. Αρχικά η ομάδα αποβιβάστηκε από το λεωφορείο στους πρόποδες του όρους Μπέλες και ακολουθώντας έναν δασικό δρόμο επικεντρώθηκε στα φυτά που υποδείκνυε ο κος Ιωαννίδης. Κάθε φυτό φωτογραφίζονταν και αφού αποσπώνταν από το έδαφος προσεκτικά, τοποθετούνταν σε έναν ειδικό φάκελο προκειμένου να προστατευθεί και να αποξηρανθεί.
Παράλληλα ο κος Ιωαννίδης έδινε τις κατάλληλες πληροφορίες για το φυτό, όπως τη λατινική ονομασία του, την ελληνική, αλλά και τη δημώδη, πληροφορίες για τις ιδιότητες του φυτού, καθώς και για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, που πολλές φορές καθορίζουν και την ονομασία του. Τα παιδιά φωτογράφιζαν τα φυτά, σημείωναν την ονομασία και τις πληροφορίες στα ειδικά σημειωματάριά τους, ενώ εξέφραζαν τις ερωτήσεις και τις απορίες τους. Στη συνέχεια ακολουθήθηκε η ίδια διαδικασία που περιγράφηκε και στην προηγούμενη φάση, στην παραλίμνια περιοχή της Δοϊράνης.
Συγχρόνως δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να παρατηρήσουν την εντυπωσιακή άγρια πανίδα της περιοχής, όπως κορμοράνους, πελεκάνους, πελαργούς, καθώς και αρκετές χελώνες. Η εμπειρία αυτή τα ενθουσίασε, κι έτσι έληξε με εντυπωσιακό τρόπο η πρώτη εξόρμηση. Κατά την επιστροφή στο σχολείο οι μαθητές και οι μαθήτριες, ακολουθώντας τις οδηγίες του κου Ιωαννίδη, τοποθέτησαν τα φυτά που συνέλλεξαν ανάμεσα σε φύλλα εφημερίδων που είχαν φέρει για τον σκοπό αυτό. Τα φυτά αριθμήθηκαν, ενώ δημιουργήθηκε ένας σχετικός κατάλογος ο οποίος θα βοηθούσε για την περεταίρω καταγραφή και τη συγκέντρωση πληροφοριών.
Την Τρίτη, 5 Μαΐου 2015 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη εξόρμηση στο όρος Κρούσσια που οριοθετεί τον νομό Κιλκίς από τα ανατολικά. Η ομάδα επισκέφθηκε την περιοχή του οικισμού «Ποντοκερασία» και ακολούθησε την ίδια διαδικασία η οποία είχε γίνει οικεία στους μαθητές και στις μαθήτριες. Η διαφορά αυτή τη φορά ήταν ότι δεν ακολουθήθηκε δασικός δρόμος, αλλά μονοπάτι μέσα στο δάσος, γεγονός που έκανε την εμπειρία περισσότερο ενδιαφέρουσα, αλλά και λίγο επικίνδυνη. Κατά την επιστροφή και πάλι τα φυτά αριθμήθηκαν και τοποθετήθηκαν σε εφημερίδες για να αποξηρανθούν.
Την Τρίτη, 12 Μαΐου πραγματοποιήθηκε, η τρίτη και πιο ενδιαφέρουσα εξόρμηση στην περιοχή του όρους Πάικου.
Η ομάδα επισκέφθηκε την περιοχή της Γουμένισσας, όπου έμεινε έκπληκτη από την κρυμμένη φυσική ομορφιά, ενώ ενθουσιάστηκε με τους καταρράκτες που συνάντησε. Στη μέση της διαδρομής τα παιδιά επισκέφθηκαν το οινοποιείο του κου Τίτου Ευτυχίδη. Ο κος Ευτυχίδης υποδέχθηκε τα παιδιά και τους συνοδούς τους. Τους ενημέρωσε για τις τοπικές ποικιλίες που καλλιεργούνται (ξινόμαυρο, νεγκότσκα) και χρησιμοποιούνται για την παραγωγή κρασιού στην περιοχή της Γουμένισσας, ενώ τους περιέγραψε τις βασικές διαδικασίες της αμπελουργίας, αλλά και της οινοποιείας. Στη συνέχεια ξενάγησε την ομάδα στους αμπελώνες, αλλά και στο οινοποιείο, δίνοντας τις κατάλληλες πληροφορίες για τα εργαλεία της εργασίας, αλλά και για τις διαδικασίες που ακολουθούνται. Η περιήγηση ολοκληρώθηκε με τα πλούσια κεράσματα που προσέφερε ο κος Ευτυχίδης.
Την Τρίτη 19 Μαΐου 2015 υλοποιήθηκε η τελευταία εξόρμηση της ομάδας η οποία πραγματοποιήθηκε στην παραποτάμια περιοχή του Αξιού, καθώς και στο Μουσείο Φυσικής ιστορίας της Αξιούπολης. Ακολουθήθηκε η ίδια διαδικασία με περιήγηση στην παραποτάμια περιοχή και τη συλλογή φυτών. Η εξόρμηση ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη στο Μουσείο Φυσική Ιστορίας της Αξιούπολης, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες περιηγήθηκαν στα εκθέματα, ενώ παράλληλα υλοποίησαν ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα σχετικό με το θέμα της εργασίας τους υπό την επίβλεψη της γεωπόνου και υπεύθυνης του Μουσείου.
Με την επιστροφή τους στο Σχολείο οι μαθητές και οι μαθήτριες επεξεργάστηκαν το υλικό, ενώ άντλησαν επιπλέον πληροφορίες από εγκυκλοπαίδειες και το διαδίκτυο.
Ως αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας ήταν να συντάξουν ένα λήμμα για κάθε φυτό το οποίο, μαζί με τις φωτογραφίες του, ανέβαζαν στο site.
Το site αυτό είναι ένα ελάχιστο σημείο αναφοράς για όποιον επιθυμεί να πληροφορηθεί σχετικά με τη χλωρίδα της περιοχής. Παράλληλα το site εμπλουτίστηκε με την κατασκευή και ενσωμάτωση ηλεκτρονικών puzzle.
Με την εφαρμογή της συγκεκριμένης δράσης μαθητές και οι μαθήτριες κλήθηκαν να ερευνήσουν στη φύση, να ανατρέξουν στις πηγές, να διερευνήσουν πληροφορίες, να ανταλλάξουν προφορικά απόψεις, να κατηγοριοποιήσουν τα ευρήματά τους και να συγκρίνουν στοιχεία.
Αυτό που έμεινε από όλη τη δραστηριότητα όμως, σε δασκάλους και παιδιά, είναι η εμπειρία ενός διαφορετικού τύπου μάθησης, που συνδυάζει, επαφή με τη φύση, έρευνα στο πεδίο και αναζήτηση πληροφοριών πέρα από το σχολικό βιβλίο και τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας.
Οι μαθητές, οι μαθήτριες, και οι εκπαιδευτικοί που ενεπλάκησαν στο πρόγραμμα, θα ήθελαν να ευχαριστήσουν: α) Τον κο Ιωαννίδη Βασίλη, Γεωπόνο της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς, για τις γνώσεις του και τον χρόνο που διέθεσε, β) Τον κο Τίτο Ευτυχίδη, για την ξενάγηση και τη φιλοξενία, τον κο Καπίδη Παναγιώτη, για το μάθημα φωτογραφίας και τέλος το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση που χρηματοδότησε την όλη δράση στο πλαίσιο του Προγράμματος «Μαθαίνουμε Παρέα» και χωρίς το οποίο η πρόταση θα είχε μείνει στα χαρτιά.
Το Site μπορείτε να τοβρείτε στην ηλεκτρονική Δ/νση: fetologio-kilkis.webnode.gr
Την Τρίτη, 5 Μαΐου 2015 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη εξόρμηση στο όρος Κρούσσια που οριοθετεί τον νομό Κιλκίς από τα ανατολικά. Η ομάδα επισκέφθηκε την περιοχή του οικισμού «Ποντοκερασία» και ακολούθησε την ίδια διαδικασία η οποία είχε γίνει οικεία στους μαθητές και στις μαθήτριες. Η διαφορά αυτή τη φορά ήταν ότι δεν ακολουθήθηκε δασικός δρόμος, αλλά μονοπάτι μέσα στο δάσος, γεγονός που έκανε την εμπειρία περισσότερο ενδιαφέρουσα, αλλά και λίγο επικίνδυνη. Κατά την επιστροφή και πάλι τα φυτά αριθμήθηκαν και τοποθετήθηκαν σε εφημερίδες για να αποξηρανθούν.
Την Τρίτη, 12 Μαΐου πραγματοποιήθηκε, η τρίτη και πιο ενδιαφέρουσα εξόρμηση στην περιοχή του όρους Πάικου.
Η ομάδα επισκέφθηκε την περιοχή της Γουμένισσας, όπου έμεινε έκπληκτη από την κρυμμένη φυσική ομορφιά, ενώ ενθουσιάστηκε με τους καταρράκτες που συνάντησε. Στη μέση της διαδρομής τα παιδιά επισκέφθηκαν το οινοποιείο του κου Τίτου Ευτυχίδη. Ο κος Ευτυχίδης υποδέχθηκε τα παιδιά και τους συνοδούς τους. Τους ενημέρωσε για τις τοπικές ποικιλίες που καλλιεργούνται (ξινόμαυρο, νεγκότσκα) και χρησιμοποιούνται για την παραγωγή κρασιού στην περιοχή της Γουμένισσας, ενώ τους περιέγραψε τις βασικές διαδικασίες της αμπελουργίας, αλλά και της οινοποιείας. Στη συνέχεια ξενάγησε την ομάδα στους αμπελώνες, αλλά και στο οινοποιείο, δίνοντας τις κατάλληλες πληροφορίες για τα εργαλεία της εργασίας, αλλά και για τις διαδικασίες που ακολουθούνται. Η περιήγηση ολοκληρώθηκε με τα πλούσια κεράσματα που προσέφερε ο κος Ευτυχίδης.
Την Τρίτη 19 Μαΐου 2015 υλοποιήθηκε η τελευταία εξόρμηση της ομάδας η οποία πραγματοποιήθηκε στην παραποτάμια περιοχή του Αξιού, καθώς και στο Μουσείο Φυσικής ιστορίας της Αξιούπολης. Ακολουθήθηκε η ίδια διαδικασία με περιήγηση στην παραποτάμια περιοχή και τη συλλογή φυτών. Η εξόρμηση ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη στο Μουσείο Φυσική Ιστορίας της Αξιούπολης, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες περιηγήθηκαν στα εκθέματα, ενώ παράλληλα υλοποίησαν ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα σχετικό με το θέμα της εργασίας τους υπό την επίβλεψη της γεωπόνου και υπεύθυνης του Μουσείου.
Με την επιστροφή τους στο Σχολείο οι μαθητές και οι μαθήτριες επεξεργάστηκαν το υλικό, ενώ άντλησαν επιπλέον πληροφορίες από εγκυκλοπαίδειες και το διαδίκτυο.
Ως αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας ήταν να συντάξουν ένα λήμμα για κάθε φυτό το οποίο, μαζί με τις φωτογραφίες του, ανέβαζαν στο site.
Το site αυτό είναι ένα ελάχιστο σημείο αναφοράς για όποιον επιθυμεί να πληροφορηθεί σχετικά με τη χλωρίδα της περιοχής. Παράλληλα το site εμπλουτίστηκε με την κατασκευή και ενσωμάτωση ηλεκτρονικών puzzle.
Με την εφαρμογή της συγκεκριμένης δράσης μαθητές και οι μαθήτριες κλήθηκαν να ερευνήσουν στη φύση, να ανατρέξουν στις πηγές, να διερευνήσουν πληροφορίες, να ανταλλάξουν προφορικά απόψεις, να κατηγοριοποιήσουν τα ευρήματά τους και να συγκρίνουν στοιχεία.
Αυτό που έμεινε από όλη τη δραστηριότητα όμως, σε δασκάλους και παιδιά, είναι η εμπειρία ενός διαφορετικού τύπου μάθησης, που συνδυάζει, επαφή με τη φύση, έρευνα στο πεδίο και αναζήτηση πληροφοριών πέρα από το σχολικό βιβλίο και τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας.
Οι μαθητές, οι μαθήτριες, και οι εκπαιδευτικοί που ενεπλάκησαν στο πρόγραμμα, θα ήθελαν να ευχαριστήσουν: α) Τον κο Ιωαννίδη Βασίλη, Γεωπόνο της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς, για τις γνώσεις του και τον χρόνο που διέθεσε, β) Τον κο Τίτο Ευτυχίδη, για την ξενάγηση και τη φιλοξενία, τον κο Καπίδη Παναγιώτη, για το μάθημα φωτογραφίας και τέλος το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση που χρηματοδότησε την όλη δράση στο πλαίσιο του Προγράμματος «Μαθαίνουμε Παρέα» και χωρίς το οποίο η πρόταση θα είχε μείνει στα χαρτιά.
Το Site μπορείτε να τοβρείτε στην ηλεκτρονική Δ/νση: fetologio-kilkis.webnode.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.