Του Δημήτρη Μάρδα
Καθηγητή Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ
Σε παλαιότερο άρθρο μας, το 2013, αναδείξαμε ένα πρόβλημα που αφορούσε στον απαρχαιωμένο τρόπο διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης (Βλ. http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=36&artid=191118).
Σύμφωνα με την κατάσταση που αντιμετωπίσαμε τότε, η ανώτατη πολιτική του ηγεσία, παρότι διέθετε, όπως και διαθέτει, ένα εξαίρετο προσωπικό και σύγχρονες εγκαταστάσεις, διακρινόταν για τον παραδοσιακό τρόπο διοίκησης που ακολουθούσε.
Πράγματι, η απουσία αυτόματων μηχανισμών λειτουργίας και επίλυσης των προβλημάτων, οδηγούσε κάποιους πολίτες στους Δημοτικούς Συμβούλους ή στο γραφείο του Δημάρχου. Έτσι κτίζεται η γνωστή πολιτική πελατεία μέσα από ένα σύνολο προσωπικών εξυπηρετήσεων.
Τα ακατάλληλα όμως συστήματα λειτουργίας του Δήμου καλά κρατούν και σε άλλους χώρους. Με αφορμή καταγγελία κατοίκου του Δήμου προς το Συνήγορο του Πολίτη, συγκεντρώσαμε όλα τα δικαιολογητικά που χρειάζονται για την παραλαβή των σημάτων στάθμευσης αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης, που το δικαιούνται οι μόνιμοι κάτοικοι του Δήμου.
Για το εξεταζόμενο σήμα ζητούνται αναλυτικότερα, εκτός των άλλων, φωτοαντίγραφα από ΟΛΕΣ τις σελίδες του εντύπου Ε1, στο οποίο φαίνονται αναλυτικά, όπως γνωρίζουμε, πλην των προσωπικών στοιχείων και της διεύθυνσης κατοικίας, ΟΛΑ τα εισοδήματα του ενδιαφερομένου πολίτη.
Επίσης ζητούνται, από όσους υποβάλλον για πρώτη φορά τη σχετική αίτηση, ΟΛΕΣ οι σελίδες του Ε9 στις οποίες φαίνονται, πλην των στοιχείων που δικαιολογούν την σχέση του κατοίκου με το ακίνητο στο κέντρο της πόλης, ΟΛΗ η ακίνητη περιουσία του ενδιαφερομένου.
Ο Δήμος, δημιουργεί λοιπόν με αυτόν τον τρόπο μια βάση, με προσωπικά δεδομένα εισοδήματος και περιουσίας, κάτι που δεν έχει την παραμικρή σχέση με το εξεταζόμενο αίτημα.
Προς τι λοιπόν η συγκέντρωση όλων αυτών των στοιχείων, όταν από το Ε1 χρειάζεται να κατατεθεί ως δικαιολογητικό μόνο το μέρος της σελίδας όπου είναι καταγεγραμμένα τα προσωπικά στοιχεία του ενδιαφερομένου μαζί με τη διεύθυνση κατοικίας, ενώ από το Ε9 χρειάζεται μόνο η γραμμή εκείνη που περιγράφει τα στοιχεία του ακινήτου στο κέντρο της πόλης;
Ρωτώντας τη σχετική υπηρεσία για τα ανωτέρω, πήραμε στην ακόλουθη απάντηση: Όταν οι πολίτες προσκομίζουν όλα αυτά τα αναλυτικά στοιχεία, τότε με ένα μαρκαδόρο, όσοι θέλουν, σβήνουν όλα τα νούμερα, που σχετίζονται με το εισόδημα, πριν την κατάθεση της σχετικής αίτησης(!!!). Υποθέτουμε το ίδιο ισχύει και για την ακίνητη περιουσία.
Ερώτηση αδαούς. Αντί να δημιουργείται όλη αυτή η φασαρία, γιατί ο Δήμος με μια απλή του απόφαση δεν οδηγεί στον εξορθολογισμό του συστήματος; Μήπως δεν το έχουν σκεφθεί οι τόσο έμπειροι κατά τα άλλα πολιτικοί του ιθύνοντες, μήπως τους διέφυγε αυτή η λεπτομέρεια ή μήπως θεωρούν το όλον θέμα ασήμαντο;
Αν και μπορεί να συμβαίνουν όλα τα προαναφερθέντα, άλλες ερμηνείες δίνουν άλλες εξηγήσεις. Πολίτης, που γνωρίζει το πολιτικό ήθος που διακρίνει τη χώρα, έδωσε την ακόλουθη ερμηνεία: Με όλα αυτά τα δεδομένα, ο Δήμος μπορεί να γνωρίζει αναλυτικά τη «φοροδοτική» ικανότητα του πολίτη, όταν θέλει να προβεί σε πράξεις είσπραξης προστίμων ή οτιδήποτε άλλου «φόρου».
Πιο «διεστραμμένα» μυαλά, δίνουν και άλλες ερμηνείες. Όταν λοιπόν ο Δήμος δεν κάνει το αυτονόητο, τότε εύλογα κάθε ερμηνεία που πηγάζει από αυτήν την απροσεξία ή αμέλεια ή οτιδήποτε άλλη ενδεχόμενη πρόθεση του, είναι δυνατή.
Έχοντας κατά νου τις απόψεις της ηγεσίας του Δήμου για σωρεία θεμάτων, το μόνο που έχουμε να πούμε είναι το εξής. Πρώτα φροντίζουμε να συμμαζέψουμε την καλύβα μας και μετά περιποιούμαστε τον κήπο μας. Πρώτα λοιπόν οργανώνουμε με σύγχρονο τρόπο τις υπηρεσίες μας, εφαρμόζοντας ότι νέο υπάρχει στο χώρο της Διοίκησης και μετά ενδιαφερόμαστε για τη μετωνομασία κεντρικής οδού της πόλης σε Κεμάλ Ατατούρκ, ή για το φύτεμα, λόγου χάρη, γαρυφάλλων αντί για πανσέδες στους ελεύθερους χώρους της πόλης ή για οτιδήποτε σχετικό με τον εξωραϊσμό της εικόνας μας. Προέχει η ουσία!
Τέλος, σημειώνεται το ακόλουθο. Αν ο Συνήγορος του Πολίτη κρίνει ότι κακώς συγκεντρώνονται όλα αυτά τα προσωπικά δεδομένα, τότε όλοι οι σχετικοί φάκελοι, με όλον αυτόν τον… πλούτο των στοιχείων, πρέπει να ριχτούν στην πυρά!
Και αυτό ισχύει για όλους εκείνους τους Δήμους, που ακολουθούν την ίδια πολιτική!
Καθηγητή Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ
Σε παλαιότερο άρθρο μας, το 2013, αναδείξαμε ένα πρόβλημα που αφορούσε στον απαρχαιωμένο τρόπο διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης (Βλ. http://www.agelioforos.gr/default.asp?pid=7&ct=36&artid=191118).
Σύμφωνα με την κατάσταση που αντιμετωπίσαμε τότε, η ανώτατη πολιτική του ηγεσία, παρότι διέθετε, όπως και διαθέτει, ένα εξαίρετο προσωπικό και σύγχρονες εγκαταστάσεις, διακρινόταν για τον παραδοσιακό τρόπο διοίκησης που ακολουθούσε.
Πράγματι, η απουσία αυτόματων μηχανισμών λειτουργίας και επίλυσης των προβλημάτων, οδηγούσε κάποιους πολίτες στους Δημοτικούς Συμβούλους ή στο γραφείο του Δημάρχου. Έτσι κτίζεται η γνωστή πολιτική πελατεία μέσα από ένα σύνολο προσωπικών εξυπηρετήσεων.
Τα ακατάλληλα όμως συστήματα λειτουργίας του Δήμου καλά κρατούν και σε άλλους χώρους. Με αφορμή καταγγελία κατοίκου του Δήμου προς το Συνήγορο του Πολίτη, συγκεντρώσαμε όλα τα δικαιολογητικά που χρειάζονται για την παραλαβή των σημάτων στάθμευσης αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης, που το δικαιούνται οι μόνιμοι κάτοικοι του Δήμου.
Για το εξεταζόμενο σήμα ζητούνται αναλυτικότερα, εκτός των άλλων, φωτοαντίγραφα από ΟΛΕΣ τις σελίδες του εντύπου Ε1, στο οποίο φαίνονται αναλυτικά, όπως γνωρίζουμε, πλην των προσωπικών στοιχείων και της διεύθυνσης κατοικίας, ΟΛΑ τα εισοδήματα του ενδιαφερομένου πολίτη.
Επίσης ζητούνται, από όσους υποβάλλον για πρώτη φορά τη σχετική αίτηση, ΟΛΕΣ οι σελίδες του Ε9 στις οποίες φαίνονται, πλην των στοιχείων που δικαιολογούν την σχέση του κατοίκου με το ακίνητο στο κέντρο της πόλης, ΟΛΗ η ακίνητη περιουσία του ενδιαφερομένου.
Ο Δήμος, δημιουργεί λοιπόν με αυτόν τον τρόπο μια βάση, με προσωπικά δεδομένα εισοδήματος και περιουσίας, κάτι που δεν έχει την παραμικρή σχέση με το εξεταζόμενο αίτημα.
Προς τι λοιπόν η συγκέντρωση όλων αυτών των στοιχείων, όταν από το Ε1 χρειάζεται να κατατεθεί ως δικαιολογητικό μόνο το μέρος της σελίδας όπου είναι καταγεγραμμένα τα προσωπικά στοιχεία του ενδιαφερομένου μαζί με τη διεύθυνση κατοικίας, ενώ από το Ε9 χρειάζεται μόνο η γραμμή εκείνη που περιγράφει τα στοιχεία του ακινήτου στο κέντρο της πόλης;
Ρωτώντας τη σχετική υπηρεσία για τα ανωτέρω, πήραμε στην ακόλουθη απάντηση: Όταν οι πολίτες προσκομίζουν όλα αυτά τα αναλυτικά στοιχεία, τότε με ένα μαρκαδόρο, όσοι θέλουν, σβήνουν όλα τα νούμερα, που σχετίζονται με το εισόδημα, πριν την κατάθεση της σχετικής αίτησης(!!!). Υποθέτουμε το ίδιο ισχύει και για την ακίνητη περιουσία.
Ερώτηση αδαούς. Αντί να δημιουργείται όλη αυτή η φασαρία, γιατί ο Δήμος με μια απλή του απόφαση δεν οδηγεί στον εξορθολογισμό του συστήματος; Μήπως δεν το έχουν σκεφθεί οι τόσο έμπειροι κατά τα άλλα πολιτικοί του ιθύνοντες, μήπως τους διέφυγε αυτή η λεπτομέρεια ή μήπως θεωρούν το όλον θέμα ασήμαντο;
Αν και μπορεί να συμβαίνουν όλα τα προαναφερθέντα, άλλες ερμηνείες δίνουν άλλες εξηγήσεις. Πολίτης, που γνωρίζει το πολιτικό ήθος που διακρίνει τη χώρα, έδωσε την ακόλουθη ερμηνεία: Με όλα αυτά τα δεδομένα, ο Δήμος μπορεί να γνωρίζει αναλυτικά τη «φοροδοτική» ικανότητα του πολίτη, όταν θέλει να προβεί σε πράξεις είσπραξης προστίμων ή οτιδήποτε άλλου «φόρου».
Πιο «διεστραμμένα» μυαλά, δίνουν και άλλες ερμηνείες. Όταν λοιπόν ο Δήμος δεν κάνει το αυτονόητο, τότε εύλογα κάθε ερμηνεία που πηγάζει από αυτήν την απροσεξία ή αμέλεια ή οτιδήποτε άλλη ενδεχόμενη πρόθεση του, είναι δυνατή.
Έχοντας κατά νου τις απόψεις της ηγεσίας του Δήμου για σωρεία θεμάτων, το μόνο που έχουμε να πούμε είναι το εξής. Πρώτα φροντίζουμε να συμμαζέψουμε την καλύβα μας και μετά περιποιούμαστε τον κήπο μας. Πρώτα λοιπόν οργανώνουμε με σύγχρονο τρόπο τις υπηρεσίες μας, εφαρμόζοντας ότι νέο υπάρχει στο χώρο της Διοίκησης και μετά ενδιαφερόμαστε για τη μετωνομασία κεντρικής οδού της πόλης σε Κεμάλ Ατατούρκ, ή για το φύτεμα, λόγου χάρη, γαρυφάλλων αντί για πανσέδες στους ελεύθερους χώρους της πόλης ή για οτιδήποτε σχετικό με τον εξωραϊσμό της εικόνας μας. Προέχει η ουσία!
Τέλος, σημειώνεται το ακόλουθο. Αν ο Συνήγορος του Πολίτη κρίνει ότι κακώς συγκεντρώνονται όλα αυτά τα προσωπικά δεδομένα, τότε όλοι οι σχετικοί φάκελοι, με όλον αυτόν τον… πλούτο των στοιχείων, πρέπει να ριχτούν στην πυρά!
Και αυτό ισχύει για όλους εκείνους τους Δήμους, που ακολουθούν την ίδια πολιτική!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.