Ο Εμμ. Κριαράς γεννήθηκε στις 28 Νοεμβρίου 1906 στον Πειραιά και μεγάλωσε στη Μήλο και στα Χανιά, όπου τελείωσε το Γυμνάσιο. Από το 1924 ως το 1929 φοίτησε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ μετά την αποφοίτησή του εργάστηκε στο Μεσαιωνικό Αρχείο της Ακαδημίας Αθηνών, ως το 1950. Εντωμεταξύ, το 1938, πήρε το διδακτορικό του δίπλωμα από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, με τη διατριβή του Μελετήματα περί τας πηγάς του Ερωτοκρίτου.
Το 1950 εκλέχθηκε τακτικός καθηγητής της Μεσαιωνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, από όπου το 1968 τον απέλυσε η χούντα για τα δημοκρατικά του φρονήματα. Την επόμενη χρονιά εκδόθηκε ο πρώτος τόμος του μνημειώδους έργου του Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας (1100-1669), από το οποίο έχουν εκδοθεί ως τώρα 18 τόμοι.
Συνέγραψε δεκάδες βιβλία (ανάμεσά τους μονογραφίες για τον Ψυχάρη, τον Σολωμό, τον Παλαμά, εκδόσεις παλαιότερων κειμένων της νεοελληνικής λογοτεχνίας κτλ.) και εκατοντάδες άρθρα, στα οποία υπερασπίστηκε με πάθος τον δημοτικισμό. Αρθρογραφούσε κυριολεκτικά μέχρι τις τελευταίες μέρες της ζωής του. Διετέλεσε μέλος επιτροπών που συστήθηκαν από το ελληνικό κράτος για να εισηγηθούν σχετικά με την εφαρμογή των αποφάσεων για την αναγνώριση της δημοτικής ως επίσημης γλώσσας του ελληνικού κράτους (1976, κυβέρνηση Κ. Καραμανλή) και για την καθιέρωση του μονοτονικού συστήματος (1982, κυβέρνηση Α. Παπανδρέου). Για το έργο του και για τη γενικότερη προσφορά του έλαβε δεκάδες τιμητικές διακρίσεις, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ο Εμμ. Κριαράς διετέλεσε μέλος του πρώτου Διοικητικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών (Ιδρύματος Μ. Τριανταφυλλίδη), επιλεγμένος για τη θέση αυτή από τον ίδιο τον Μανόλη Τριανταφυλλίδη. Την τελευταία δεκαετία το Ινστιτούτο εξέδωσε σημαντικά έργα του: Ανιχνεύσεις (2004), Ερευνητικά (2005), Αλληλογραφία (2007), και – μόλις δύο χρόνια πριν, το 2012 – τοΑνακάλημα της Κωνσταντινόπολης.
Σύμφωνα με τις ως τώρα πληροφορίες, η νεκρώσιμη ακολουθία θα ψαλεί στον Ιερό Ναό της του Θεού Σοφίας στη Θεσαλονίκη την Τρίτη 26 Αυγούστου στις 12 μ. (η σορός του θα βρίσκεται εκεί από τις 11 π.μ.), ενώ η ταφή του θα γίνει, σύμφωνα με επιθυμία του, στο Κοιμητήριο του Ακρωτηρίου Χανίων την επομένη.
Το 1950 εκλέχθηκε τακτικός καθηγητής της Μεσαιωνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, από όπου το 1968 τον απέλυσε η χούντα για τα δημοκρατικά του φρονήματα. Την επόμενη χρονιά εκδόθηκε ο πρώτος τόμος του μνημειώδους έργου του Λεξικό της μεσαιωνικής ελληνικής δημώδους γραμματείας (1100-1669), από το οποίο έχουν εκδοθεί ως τώρα 18 τόμοι.
Συνέγραψε δεκάδες βιβλία (ανάμεσά τους μονογραφίες για τον Ψυχάρη, τον Σολωμό, τον Παλαμά, εκδόσεις παλαιότερων κειμένων της νεοελληνικής λογοτεχνίας κτλ.) και εκατοντάδες άρθρα, στα οποία υπερασπίστηκε με πάθος τον δημοτικισμό. Αρθρογραφούσε κυριολεκτικά μέχρι τις τελευταίες μέρες της ζωής του. Διετέλεσε μέλος επιτροπών που συστήθηκαν από το ελληνικό κράτος για να εισηγηθούν σχετικά με την εφαρμογή των αποφάσεων για την αναγνώριση της δημοτικής ως επίσημης γλώσσας του ελληνικού κράτους (1976, κυβέρνηση Κ. Καραμανλή) και για την καθιέρωση του μονοτονικού συστήματος (1982, κυβέρνηση Α. Παπανδρέου). Για το έργο του και για τη γενικότερη προσφορά του έλαβε δεκάδες τιμητικές διακρίσεις, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ο Εμμ. Κριαράς διετέλεσε μέλος του πρώτου Διοικητικού Συμβουλίου του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών (Ιδρύματος Μ. Τριανταφυλλίδη), επιλεγμένος για τη θέση αυτή από τον ίδιο τον Μανόλη Τριανταφυλλίδη. Την τελευταία δεκαετία το Ινστιτούτο εξέδωσε σημαντικά έργα του: Ανιχνεύσεις (2004), Ερευνητικά (2005), Αλληλογραφία (2007), και – μόλις δύο χρόνια πριν, το 2012 – τοΑνακάλημα της Κωνσταντινόπολης.
Σύμφωνα με τις ως τώρα πληροφορίες, η νεκρώσιμη ακολουθία θα ψαλεί στον Ιερό Ναό της του Θεού Σοφίας στη Θεσαλονίκη την Τρίτη 26 Αυγούστου στις 12 μ. (η σορός του θα βρίσκεται εκεί από τις 11 π.μ.), ενώ η ταφή του θα γίνει, σύμφωνα με επιθυμία του, στο Κοιμητήριο του Ακρωτηρίου Χανίων την επομένη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.