Ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος των ΑΝ. ΔΗΜ. ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ, μίλησε στην ολομέλεια της Βουλής ο Θ. Παραστατίδης για το ΝΣ Υγείας που ήρθε στην Βουλή προς συζήτηση. Προτού όμως μπει στην ουσία του ΝΣ, έκανε αναφορά για τις κινητοποιήσεις των αγροτών. Η ομιλία του έχει ως εξής:
« Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Πριν μπω στην ουσία του ΝΣ, θα ήθελα να κάνω αναφορά στους αγρότες, μιας και είναι σε εξέλιξη οι αγροτικές κινητοποιήσεις, καθότι η καταγωγή μου είναι από ένα κατ΄ εξοχήν αγροτικό και ακριτικό νομό, το Νομό Κιλκίς.
Ως εκ τούτου, αισθάνομαι πραγματικά την ανάγκη να αναφερθώ στον αγώνα των αγροτών που βρίσκονται σήμερα στους δρόμους και αγωνίζονται για την επιβίωση τους, διεκδικώντας την επίλυση των προβλημάτων που τους απασχολούν. Δηλώνω και από το βήμα αυτό την συμπαράσταση μου προς αυτούς.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Πριν από λίγο ο κ. Υπουργός, αναφέρθηκε στο ζήτημα των μεταρρυθμίσεων. Πράγματι μεταρρυθμίσεις πρέπει να γίνονται όπως και διαρθρωτικές αλλαγές. Όμως οι μεταρρυθμίσεις έχουν αξία, όταν βελτιώνουν και διευκολύνουν την καθημερινότητα του πολίτη. Δυστυχώς, θα έλεγα πως ζούμε σε μια περίοδο όπου έχει κακοποιηθεί η έννοια των λέξεων πλέον, διότι οι μεταρρυθμίσεις σήμερα ταυτίζονται με απολύσεις, με διαθεσιμότητες, κινητικότητες κ.λ.π.
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Σήμερα συζητούμε ακόμη μία μεταρρύθμιση στον τομέα της Υγείας μέσω του σημερινού νομοσχεδίου που φέρνει το Υπουργείο Υγείας. Ένα από τα πολλά που έχουν έρθει προς συζήτηση στη Βουλή τα τελευταία χρόνια από τους εκάστοτε Υπουργούς. Κάθε Υπουργός που αναλαμβάνει, προχωράει σε αλλαγή του Συστήματος Υγείας. Είναι αλήθεια πως βαρεθήκαμε να ψηφίζουμε ΝΣ τα οποία όμως δεν έχουν ανάλογα αποτελέσματα και εφαρμογή.
Το υπό συζήτηση ΝΣ περιλαμβάνει ένα πολύ σημαντικό ζήτημα όπως είναι η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και η ανασυγκρότηση των υπηρεσιών αυτής. Σήμερα, η περαιτέρω ανάπτυξη και αναδιοργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Αυτό ορίζει η πραγματικότητα, αυτό απαιτούν οι πολίτες και ένα ΝΣ έχει αξία, όταν ανταποκρίνεται ικανοποιητικά και αποτελεσματικά στις ανάγκες των πολιτών. Έχει αξία όταν δίνει λύση στα προβλήματα.
Σε ένα πρώτο επίπεδο ανάγνωσης, θα μπορούσε κανείς με ευκολία να διαπιστώσει τις καλές προθέσεις του Υπουργού Υγείας. Ο κρατικός φορέας ΠΦΥ θα γίνει πραγματικότητα και ο ΕΟΠΥΥ θα αποτελέσει τον ενιαίο ασφαλιστικό φορέα. Θα καθιερωθεί η ανάπτυξη και επικαιροποίηση Εθνικού Προγράμματος Προληπτικού Ελέγχου Νεογνών, ενώ παράλληλα, θα θεσμοθετηθεί η λειτουργία των Ιατρείων Διακοπής καπνίσματος. Επιπλέον προβλέπεται δημιουργία κινητών μονάδων πρωτοβάθμιας υγείας. Σημαντικό και απαραίτητο.
Θα εφαρμοστούν όμως ;
Φαίνεται πως οι προθέσεις είναι καλές, αλλά δεν έχει διευκρινιστεί ωστόσο η πηγή χρηματοδότησης.
Πώς λοιπόν όλα αυτά θα υλοποιηθούν ;
Είναι εύκολο να συντάσσουμε ένα ΝΣ και να ενσωματώνουμε σε αυτό, διατάξεις που θεωρητικά θα ήταν ιδανικές, αλλά όταν πρόκειται για την πρακτική εφαρμογή τους, να μην γίνεται αναφορά στην εύρεση πόρων.
Βλέπουμε, λοιπόν, πως στο ΝΣ που συζητούμε απόψε, υπάρχουν διατάξεις που κινούνται προς θετική κατεύθυνση. Δυστυχώς όμως, θα αναφέρονται μόνο στο ΝΣ και δεν θα βρουν ποτέ το δρόμο προς υλοποίηση, καθώς δεν υπάρχουν οι πόροι ή τουλάχιστον δεν μας έχει διευκρινίσει ο κ. Υπουργός με ποιον τρόπο θα φτάσουμε στο σημείο, ώστε όλα όσα προτείνει δεν θα μείνουν για ακόμη μία φορά στα άρθρα ενός Νόμου, αλλά θα εφαρμοστούν.
Προχωρώντας σε ένα δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης, διαπιστώνουμε πως η επιχειρούμενη από το Υπουργείο Υγείας μεταρρύθμιση στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, έχει σκοπό τόσο την περαιτέρω μείωση των δημοσίων δαπανών, με συνέπεια τη συρρίκνωση του Δημόσιου τομέα με κλείσιμο μονάδων, όσο και την οικονομική επιβάρυνση των ασθενών, οι οποίοι ήδη τα τελευταία χρόνια έχουν υποστεί τις συνέπειες του υποχρηματοδοτούμενου συστήματος Υγείας.
Να υπογραμμίσουμε στο σημείο αυτό, πως σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας από το 2009 μέχρι το 2011, υπήρξε μείωση δαπανών της τάξης του 28%. Αξιοσημείωτο είναι πως τα οφέλη που προκύπτουν από τις περικοπές, είναι πολύ μικρότερα στο θέμα της μείωσης δαπανών από τις επιπτώσεις της υγείας μακροπρόθεσμα.
Επίσης δεν γίνεται στο ΝΣ οποιαδήποτε πρόβλεψη για τους ανασφάλιστους, οι οποίοι έχουν ξεπεράσει αισίως τα 3 εκατ. Η όποια αναφορά, αφορά ασφαλισμένους, συνταξιούχους και προστατευόμενα μέλη και όχι ανασφάλιστους.
Κύριε Υπουργέ,
Θα ήθελα να διευκρινίσετε επίσης τον ρόλο που καλείται να παίξει ο ΥΠΕΔΙΦΚΑ, ως ελεγκτικός μηχανισμός, στα πλαίσια του ΝΣ αυτού.
Οι αρμοδιότητες του θα παραμείνουν οι ίδιες με αυτές που προϋπήρχαν ;
Παρακαλώ διευκρινίστε το.
Ένα άλλο ζήτημα στο οποίο θα ήθελα να αναφερθώ, είναι η ανυπαρξία περιφερειακής συγκρότησης. Η συγκρότηση του Υγειονομικού Χάρτη της χώρας γίνεται σε επίπεδο υγειονομικών περιφερειών. Υπάρχει ένας παραλογισμός, διότι δεν υπάρχει εδαφική συνέχεια στον σχεδιασμό. Για παράδειγμα, στον Υγειονομικό Χάρτη, βλέπουμε να ανήκουν στην ίδια υγειονομική περιφέρεια, η Λακωνία και η Ήπειρος ενώ ταυτόχρονα, άλλες περιοχές όπως η Μακεδονία, να τεμαχίζονται.
Έρχομαι σε ένα ακόμη σημαντικό θέμα.
Σύμφωνα λοιπόν με το υπό συζήτηση ΝΣ, ο Υπουργός Υγείας είναι αυτός που θα αποφασίζει, για το πόσοι οικογενειακοί γιατροί θα είναι απαραίτητοι ανά ΔΥΠΕ. Το πόσοι γιατροί θα εξυπηρετούν τη δημόσια υγεία σε κάθε υγειονομική περιφέρεια, δεν θα προκύπτει από τις πραγματικές ανάγκες μετά από έρευνα, αλλά θα προκύπτει μετά από απόφαση του Υπουργού Υγείας.
Στην βάση ποιων κριτηρίων ;
Αγαπητοί συνάδελφοι,
η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας είναι μία πολύ σοβαρή υπόθεση για να αντιμετωπίζεται με πρόχειρα ΝΣ, που μόνο σκοπό έχουν τη δημιουργία εντυπώσεων για μία δήθεν αναδιοργάνωση του συστήματος Υγείας. Μελετώντας το σημερινό ΣΝ, γίνεται αμέσως αντιληπτό ότι δεν υπάρχει συνολικός σχεδιασμός που να περιλαμβάνει και να συνδέει τον δημόσιο με τον ιδιωτικό τομέα, καθώς και την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια φροντίδα υγείας.
Κανείς δεν μπορεί να καταστρατηγεί το δικαίωμα των πολιτών, στη δωρεά πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, ούτε να φαλκιδεύει εργασιακά δικαιώματα.
Πρέπει, λοιπόν, να υπάρξει συνολική μεταρρύθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, το οποίο σαφώς και θα εμπεριέχει ένα αναβαθμισμένο σχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Οι ανάγκες του πολίτη στον τομέα της υγεία, επιβάλλεται να τοποθετηθούν στο επίκεντρο της υγειονομικής φροντίδας. Οι παροχές υπηρεσιών υγείας πρέπει να είναι προσιτές στο σύνολο του πληθυσμού, χωρίς φραγμούς κοινωνικού ή οικονομικού χαρακτήρα.
Επιτρέψτε μου να πω, πως το δημόσιο σύστημα υγείας που δημιουργείτε με το ΝΣ αυτό, δεν θα είναι τίποτε περισσότερο από ένα ανοιχτό πεδίο για προσγείωση και κατάληψη χώρου από ιδιωτικές και κερδοσκοπικές δομές πρωτοβάθμιας υγείας.
Ως αποτέλεσμα των όσων προανέφερα, δεν μπορούμε να ψηφίσουμε αυτό το ΝΣ που :
δεν προσφέρει τίποτε καινούριο,
δεν αναμορφώνει και
δεν αναδιοργανώνει σε καμία περίπτωση το Εθνικό Σύστημα Υγείας. »
« Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Πριν μπω στην ουσία του ΝΣ, θα ήθελα να κάνω αναφορά στους αγρότες, μιας και είναι σε εξέλιξη οι αγροτικές κινητοποιήσεις, καθότι η καταγωγή μου είναι από ένα κατ΄ εξοχήν αγροτικό και ακριτικό νομό, το Νομό Κιλκίς.
Ως εκ τούτου, αισθάνομαι πραγματικά την ανάγκη να αναφερθώ στον αγώνα των αγροτών που βρίσκονται σήμερα στους δρόμους και αγωνίζονται για την επιβίωση τους, διεκδικώντας την επίλυση των προβλημάτων που τους απασχολούν. Δηλώνω και από το βήμα αυτό την συμπαράσταση μου προς αυτούς.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Πριν από λίγο ο κ. Υπουργός, αναφέρθηκε στο ζήτημα των μεταρρυθμίσεων. Πράγματι μεταρρυθμίσεις πρέπει να γίνονται όπως και διαρθρωτικές αλλαγές. Όμως οι μεταρρυθμίσεις έχουν αξία, όταν βελτιώνουν και διευκολύνουν την καθημερινότητα του πολίτη. Δυστυχώς, θα έλεγα πως ζούμε σε μια περίοδο όπου έχει κακοποιηθεί η έννοια των λέξεων πλέον, διότι οι μεταρρυθμίσεις σήμερα ταυτίζονται με απολύσεις, με διαθεσιμότητες, κινητικότητες κ.λ.π.
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Σήμερα συζητούμε ακόμη μία μεταρρύθμιση στον τομέα της Υγείας μέσω του σημερινού νομοσχεδίου που φέρνει το Υπουργείο Υγείας. Ένα από τα πολλά που έχουν έρθει προς συζήτηση στη Βουλή τα τελευταία χρόνια από τους εκάστοτε Υπουργούς. Κάθε Υπουργός που αναλαμβάνει, προχωράει σε αλλαγή του Συστήματος Υγείας. Είναι αλήθεια πως βαρεθήκαμε να ψηφίζουμε ΝΣ τα οποία όμως δεν έχουν ανάλογα αποτελέσματα και εφαρμογή.
Το υπό συζήτηση ΝΣ περιλαμβάνει ένα πολύ σημαντικό ζήτημα όπως είναι η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και η ανασυγκρότηση των υπηρεσιών αυτής. Σήμερα, η περαιτέρω ανάπτυξη και αναδιοργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Αυτό ορίζει η πραγματικότητα, αυτό απαιτούν οι πολίτες και ένα ΝΣ έχει αξία, όταν ανταποκρίνεται ικανοποιητικά και αποτελεσματικά στις ανάγκες των πολιτών. Έχει αξία όταν δίνει λύση στα προβλήματα.
Σε ένα πρώτο επίπεδο ανάγνωσης, θα μπορούσε κανείς με ευκολία να διαπιστώσει τις καλές προθέσεις του Υπουργού Υγείας. Ο κρατικός φορέας ΠΦΥ θα γίνει πραγματικότητα και ο ΕΟΠΥΥ θα αποτελέσει τον ενιαίο ασφαλιστικό φορέα. Θα καθιερωθεί η ανάπτυξη και επικαιροποίηση Εθνικού Προγράμματος Προληπτικού Ελέγχου Νεογνών, ενώ παράλληλα, θα θεσμοθετηθεί η λειτουργία των Ιατρείων Διακοπής καπνίσματος. Επιπλέον προβλέπεται δημιουργία κινητών μονάδων πρωτοβάθμιας υγείας. Σημαντικό και απαραίτητο.
Θα εφαρμοστούν όμως ;
Φαίνεται πως οι προθέσεις είναι καλές, αλλά δεν έχει διευκρινιστεί ωστόσο η πηγή χρηματοδότησης.
Πώς λοιπόν όλα αυτά θα υλοποιηθούν ;
Είναι εύκολο να συντάσσουμε ένα ΝΣ και να ενσωματώνουμε σε αυτό, διατάξεις που θεωρητικά θα ήταν ιδανικές, αλλά όταν πρόκειται για την πρακτική εφαρμογή τους, να μην γίνεται αναφορά στην εύρεση πόρων.
Βλέπουμε, λοιπόν, πως στο ΝΣ που συζητούμε απόψε, υπάρχουν διατάξεις που κινούνται προς θετική κατεύθυνση. Δυστυχώς όμως, θα αναφέρονται μόνο στο ΝΣ και δεν θα βρουν ποτέ το δρόμο προς υλοποίηση, καθώς δεν υπάρχουν οι πόροι ή τουλάχιστον δεν μας έχει διευκρινίσει ο κ. Υπουργός με ποιον τρόπο θα φτάσουμε στο σημείο, ώστε όλα όσα προτείνει δεν θα μείνουν για ακόμη μία φορά στα άρθρα ενός Νόμου, αλλά θα εφαρμοστούν.
Προχωρώντας σε ένα δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης, διαπιστώνουμε πως η επιχειρούμενη από το Υπουργείο Υγείας μεταρρύθμιση στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, έχει σκοπό τόσο την περαιτέρω μείωση των δημοσίων δαπανών, με συνέπεια τη συρρίκνωση του Δημόσιου τομέα με κλείσιμο μονάδων, όσο και την οικονομική επιβάρυνση των ασθενών, οι οποίοι ήδη τα τελευταία χρόνια έχουν υποστεί τις συνέπειες του υποχρηματοδοτούμενου συστήματος Υγείας.
Να υπογραμμίσουμε στο σημείο αυτό, πως σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας από το 2009 μέχρι το 2011, υπήρξε μείωση δαπανών της τάξης του 28%. Αξιοσημείωτο είναι πως τα οφέλη που προκύπτουν από τις περικοπές, είναι πολύ μικρότερα στο θέμα της μείωσης δαπανών από τις επιπτώσεις της υγείας μακροπρόθεσμα.
Επίσης δεν γίνεται στο ΝΣ οποιαδήποτε πρόβλεψη για τους ανασφάλιστους, οι οποίοι έχουν ξεπεράσει αισίως τα 3 εκατ. Η όποια αναφορά, αφορά ασφαλισμένους, συνταξιούχους και προστατευόμενα μέλη και όχι ανασφάλιστους.
Κύριε Υπουργέ,
Θα ήθελα να διευκρινίσετε επίσης τον ρόλο που καλείται να παίξει ο ΥΠΕΔΙΦΚΑ, ως ελεγκτικός μηχανισμός, στα πλαίσια του ΝΣ αυτού.
Οι αρμοδιότητες του θα παραμείνουν οι ίδιες με αυτές που προϋπήρχαν ;
Παρακαλώ διευκρινίστε το.
Ένα άλλο ζήτημα στο οποίο θα ήθελα να αναφερθώ, είναι η ανυπαρξία περιφερειακής συγκρότησης. Η συγκρότηση του Υγειονομικού Χάρτη της χώρας γίνεται σε επίπεδο υγειονομικών περιφερειών. Υπάρχει ένας παραλογισμός, διότι δεν υπάρχει εδαφική συνέχεια στον σχεδιασμό. Για παράδειγμα, στον Υγειονομικό Χάρτη, βλέπουμε να ανήκουν στην ίδια υγειονομική περιφέρεια, η Λακωνία και η Ήπειρος ενώ ταυτόχρονα, άλλες περιοχές όπως η Μακεδονία, να τεμαχίζονται.
Έρχομαι σε ένα ακόμη σημαντικό θέμα.
Σύμφωνα λοιπόν με το υπό συζήτηση ΝΣ, ο Υπουργός Υγείας είναι αυτός που θα αποφασίζει, για το πόσοι οικογενειακοί γιατροί θα είναι απαραίτητοι ανά ΔΥΠΕ. Το πόσοι γιατροί θα εξυπηρετούν τη δημόσια υγεία σε κάθε υγειονομική περιφέρεια, δεν θα προκύπτει από τις πραγματικές ανάγκες μετά από έρευνα, αλλά θα προκύπτει μετά από απόφαση του Υπουργού Υγείας.
Στην βάση ποιων κριτηρίων ;
Αγαπητοί συνάδελφοι,
η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας είναι μία πολύ σοβαρή υπόθεση για να αντιμετωπίζεται με πρόχειρα ΝΣ, που μόνο σκοπό έχουν τη δημιουργία εντυπώσεων για μία δήθεν αναδιοργάνωση του συστήματος Υγείας. Μελετώντας το σημερινό ΣΝ, γίνεται αμέσως αντιληπτό ότι δεν υπάρχει συνολικός σχεδιασμός που να περιλαμβάνει και να συνδέει τον δημόσιο με τον ιδιωτικό τομέα, καθώς και την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια φροντίδα υγείας.
Κανείς δεν μπορεί να καταστρατηγεί το δικαίωμα των πολιτών, στη δωρεά πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, ούτε να φαλκιδεύει εργασιακά δικαιώματα.
Πρέπει, λοιπόν, να υπάρξει συνολική μεταρρύθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, το οποίο σαφώς και θα εμπεριέχει ένα αναβαθμισμένο σχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Οι ανάγκες του πολίτη στον τομέα της υγεία, επιβάλλεται να τοποθετηθούν στο επίκεντρο της υγειονομικής φροντίδας. Οι παροχές υπηρεσιών υγείας πρέπει να είναι προσιτές στο σύνολο του πληθυσμού, χωρίς φραγμούς κοινωνικού ή οικονομικού χαρακτήρα.
Επιτρέψτε μου να πω, πως το δημόσιο σύστημα υγείας που δημιουργείτε με το ΝΣ αυτό, δεν θα είναι τίποτε περισσότερο από ένα ανοιχτό πεδίο για προσγείωση και κατάληψη χώρου από ιδιωτικές και κερδοσκοπικές δομές πρωτοβάθμιας υγείας.
Ως αποτέλεσμα των όσων προανέφερα, δεν μπορούμε να ψηφίσουμε αυτό το ΝΣ που :
δεν προσφέρει τίποτε καινούριο,
δεν αναμορφώνει και
δεν αναδιοργανώνει σε καμία περίπτωση το Εθνικό Σύστημα Υγείας. »
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.