Του Θέμη Κοτσιφάκη,
ΓΓ του ΔΣ της ΟΛΜΕ
Θα έχετε ακούσει το «ενδιαφέρον» που εκδηλώνουν οι εκάστοτε Υπουργοί Παιδείας για την «αναβάθμιση» της Τεχνικής – Επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Ενδιαφέρον εν πολλοίς υποκριτικό, αν αναλογιστούμε τα «επιτεύγματα» των μεγαλεπήβολων «μεταρρυθμίσεων» της τελευταίας 15ετίας στη χώρα μας.
Τα αποτελέσματα των αλλαγών αυτών, τόσο της μετατροπής των ΤΕΛ – ΤΕΣ σε ΤΕΕ και των ΤΕΕ σε ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ, αλλά και της χωρίς καμία αποτίμηση κατάργησης μέσα σε μια νύκτα των Πολυκλαδικών Λυκείων (που ήταν ένας πρωτοποριακός θεσμός για την ενιαιοποίηση γενικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης), είναι πλέον παραπάνω από φανερά. Μεγάλη πτώση του μαθητικού δυναμικού που ακολουθεί την ΤΕΕ και συνεχή απαξίωσή της στην κοινωνία.
Γιατί δεν ήταν μόνο ο αντιεκπαιδευτικός χαρακτήρας των αλλαγών, αλλά και ο τρόπος εφαρμογής τους (χωρίς βιβλία, χωρίς υποδομές και με κραυγαλέα υποχρηματοδότηση).
Αλλά ας δούμε πώς αντιμετωπίζεται και σήμερα η ΤΕΕ ενόψει μιας ακόμα αναμενόμενης «μεταρρύθμισης»:
Κτύπημα 1ο: Τα βιβλία νωρίς φέτος στα σχολεία, πανηγυρίζει το Υπ. Παιδείας. Ναι, αλλά όπως παραδέχεται ο ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, τυπώθηκαν εφέτος μόνο 219 βιβλία για τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ από τα 500 που προβλέπονται. Πέρσι τυπώθηκαν 529 βιβλία για την ΤΕΕ. Αλήθεια, τι έγιναν τα υπόλοιπα;
Κτύπημα 2ο: Μεγάλη μείωση (κατά 45 εκ. €) των δαπανών για την ΤΕΕ αποφασίστηκε πριν λίγες μέρες με την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ Εκπαίδευσης. Κατά τα λοιπά η ΤΕΕ «αποτελεί προτεραιότητα για την πολιτεία».
Κτύπημα 3ο: Η μείωση δαπανών θα συνοδευτεί με κλείσιμο σχολείων (ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ), καταργήσεις ειδικοτήτων και προφανώς μεταφορά των αντίστοιχων προγραμμάτων στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Αυτό φαίνεται τόσο από τον προγραμματισμό του ΕΣΠΑ όσο και από τις κυβερνητικές προθέσεις για νέο κύκλο συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολείων. Αποτέλεσμα αυτού θα είναι μαθητές να μην βρίσκουν αυτό που θέλουν να σπουδάσουν στην περιοχή τους, η εγκατάλειψη του σχολείου και προφανώς η άμεση επιβάρυνση της ελληνικής οικογένειας.
Κτύπημα 4ο: Οι συνεχείς αλλαγές, αλλά και οι νέες συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων και ειδικοτήτων, συμβάλλουν στη δημιουργία τεχνητών υπεραριθμιών στο διδακτικό προσωπικό. Έτσι οι εκπαιδευτικοί της ΤΕΕ γίνονται βορά στις ορέξεις τροϊκανών και κυβέρνησης για υποχρεωτικές μετατάξεις και απολύσεις (αν συνδυαστεί αυτό με τα γενικότερα μέτρα στο δημόσιο) το επόμενο διάστημα.
Μπροστά σε αυτή την κατάσταση είναι φανερό πως θα πρέπει όλοι μαζί να αντισταθούμε στην επέλαση της μνημονιακής πολιτικής και στη δημόσια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Γιατί, δυστυχώς, δεν υπάρχει καμία διέξοδος, αν αυτή συνεχιστεί. Το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα θα καταρρεύσει συνολικά. Και είναι αυταπάτη αν πιστεύει κανείς πως θα σωθεί ένα τμήμα του, πολύ δε περισσότερο που η ΤΕΕ είναι ο τομέας εκείνος που απαιτεί τη μεγαλύτερη φροντίδα και χρηματοδότηση για να σταθεί στα πόδια του.
Θα έχετε ακούσει το «ενδιαφέρον» που εκδηλώνουν οι εκάστοτε Υπουργοί Παιδείας για την «αναβάθμιση» της Τεχνικής – Επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Ενδιαφέρον εν πολλοίς υποκριτικό, αν αναλογιστούμε τα «επιτεύγματα» των μεγαλεπήβολων «μεταρρυθμίσεων» της τελευταίας 15ετίας στη χώρα μας.
Τα αποτελέσματα των αλλαγών αυτών, τόσο της μετατροπής των ΤΕΛ – ΤΕΣ σε ΤΕΕ και των ΤΕΕ σε ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ, αλλά και της χωρίς καμία αποτίμηση κατάργησης μέσα σε μια νύκτα των Πολυκλαδικών Λυκείων (που ήταν ένας πρωτοποριακός θεσμός για την ενιαιοποίηση γενικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης), είναι πλέον παραπάνω από φανερά. Μεγάλη πτώση του μαθητικού δυναμικού που ακολουθεί την ΤΕΕ και συνεχή απαξίωσή της στην κοινωνία.
Γιατί δεν ήταν μόνο ο αντιεκπαιδευτικός χαρακτήρας των αλλαγών, αλλά και ο τρόπος εφαρμογής τους (χωρίς βιβλία, χωρίς υποδομές και με κραυγαλέα υποχρηματοδότηση).
Αλλά ας δούμε πώς αντιμετωπίζεται και σήμερα η ΤΕΕ ενόψει μιας ακόμα αναμενόμενης «μεταρρύθμισης»:
Κτύπημα 1ο: Τα βιβλία νωρίς φέτος στα σχολεία, πανηγυρίζει το Υπ. Παιδείας. Ναι, αλλά όπως παραδέχεται ο ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, τυπώθηκαν εφέτος μόνο 219 βιβλία για τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ από τα 500 που προβλέπονται. Πέρσι τυπώθηκαν 529 βιβλία για την ΤΕΕ. Αλήθεια, τι έγιναν τα υπόλοιπα;
Κτύπημα 2ο: Μεγάλη μείωση (κατά 45 εκ. €) των δαπανών για την ΤΕΕ αποφασίστηκε πριν λίγες μέρες με την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ Εκπαίδευσης. Κατά τα λοιπά η ΤΕΕ «αποτελεί προτεραιότητα για την πολιτεία».
Κτύπημα 3ο: Η μείωση δαπανών θα συνοδευτεί με κλείσιμο σχολείων (ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ), καταργήσεις ειδικοτήτων και προφανώς μεταφορά των αντίστοιχων προγραμμάτων στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Αυτό φαίνεται τόσο από τον προγραμματισμό του ΕΣΠΑ όσο και από τις κυβερνητικές προθέσεις για νέο κύκλο συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολείων. Αποτέλεσμα αυτού θα είναι μαθητές να μην βρίσκουν αυτό που θέλουν να σπουδάσουν στην περιοχή τους, η εγκατάλειψη του σχολείου και προφανώς η άμεση επιβάρυνση της ελληνικής οικογένειας.
Κτύπημα 4ο: Οι συνεχείς αλλαγές, αλλά και οι νέες συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων και ειδικοτήτων, συμβάλλουν στη δημιουργία τεχνητών υπεραριθμιών στο διδακτικό προσωπικό. Έτσι οι εκπαιδευτικοί της ΤΕΕ γίνονται βορά στις ορέξεις τροϊκανών και κυβέρνησης για υποχρεωτικές μετατάξεις και απολύσεις (αν συνδυαστεί αυτό με τα γενικότερα μέτρα στο δημόσιο) το επόμενο διάστημα.
Μπροστά σε αυτή την κατάσταση είναι φανερό πως θα πρέπει όλοι μαζί να αντισταθούμε στην επέλαση της μνημονιακής πολιτικής και στη δημόσια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Γιατί, δυστυχώς, δεν υπάρχει καμία διέξοδος, αν αυτή συνεχιστεί. Το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα θα καταρρεύσει συνολικά. Και είναι αυταπάτη αν πιστεύει κανείς πως θα σωθεί ένα τμήμα του, πολύ δε περισσότερο που η ΤΕΕ είναι ο τομέας εκείνος που απαιτεί τη μεγαλύτερη φροντίδα και χρηματοδότηση για να σταθεί στα πόδια του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.