Του Κώστα Μπούζα
Η εφημερίδα, όπως είναι σήμερα γνωστή, γεννήθηκε στα τέλη του δέκατου όγδοου αιώνα, εποχή της διάδοσης των ιδεών του διαφωτισμού. Παρ’ όλα αυτά, όπως και πολλές άλλες δημιουργίες, είχε κι αυτή τους προγόνους της.
Οι πρώτοι λοιπόν απ’ αυτούς τους προγόνους εντοπίζονται χρονικά στην εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, και ήταν οι περίφημες “Βασίλειες Εφημερίδες”, ημερήσια φύλλα με τα καθημερινά συμβάντα στο βασίλειο της Μακεδονίας (τα στρατιωτικά και πολιτικά γεγονότα, τις ασχολίες του βασιλιά και κάποιες πληροφορίες για τα οικονομικά του κράτους). Όμως δεν ήταν διαθέσιμες στο ευρύ κοινό, αλλά μόνο σε έμπιστα άτομα. Υπεύθυνος για την έκδοσή τους, διορισμένος απ’ τον ίδιο τον Αλέξανδρο, ήταν ο Ευμένης ο Καρδιανός. Πάντως, κάποιοι ιστορικοί ερευνητές υποστηρίζουν, πως στη Μακεδονία υπήρχε και παλαιότερη παράδοση δημιουργίας εφημερίδων, οι οποίες έπαιρναν το όνομα του εκάστοτε βασιλιά.
Αν περάσουμε, τώρα, στην ενημέρωση του λαού, σε διάφορες πόλεις της αρχαίας Ελλάδας υπήρχαν κήρυκες που μετέδιδαν τις ειδήσεις προφορικά. Αργότερα, εμφανίστηκαν κάποιοι δημόσιοι γραφιάδες, που τις ετοίμαζαν και σε γραπτή μορφή. Επίσης, στην αρχαία Ελληνική γραμματεία, γίνεται αναφορά σε ένα ιστορικό έργο με τίτλο: “Εφημερίς του Τρωικού πολέμου”, που αποδίδεται σε κάποιον Κρητικό με το όνομα Δίκτυς, και φυλασσόταν στις Αιγές, παλιά πρωτεύουσα του Μακεδονικού κράτους.
Αν προχωρήσουμε και πέρα από τον Ελληνικό χώρο, εφημερίδες είχαν και οι βασιλιάδες της Περσίας, της Αιγύπτου και άλλων χωρών της ανατολής. Αργότερα, τέλος, στην αρχαία Ρώμη, με εντολή του Ιούλιου Καίσαρα, εκδίδονταν τα “actadiurna” ή “actasenatus”, που περιείχαν διάφορες ειδήσεις και πληροφορίες.
Σήμερα, πλέον, ζούμε στην εποχή του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών – σε μεγάλο βαθμό – εφημερίδων, που χαρακτηρίζεται από την εύκολη και άμεση πρόσβαση σε ειδήσεις και πληροφορίες, αλλά και από τη δυνατότητα πολύπλευρης ενημέρωσης. Και εκείνη η τόσο σημαντική – αλλά και πρωτότυπη και δύσκολη στη σύλληψή της – περιοδική, γραπτή ενημέρωση, που επινοήθηκε στους αρχαίους χρόνους, έμελλε να αποτελέσει την αρχή αυτού που σήμερα αποκαλούμε Τύπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.