Στην ολομέλεια της Βουλής τοποθετήθηκε ο βουλευτής Κιλκίς και υπεύθυνος τομέα υγείας του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής κ. Γιώργος Φραγγίδης, ως ειδικός αγορητής επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «Σύσταση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Ογκολογικό Κέντρο Παίδων ''Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη - ΕΛΠΙΔΑ''», εκσυγχρονισμός του δικαίου για τη δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων, ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημοσίας υγείας και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις».
Αρχικά ο κ. Φραγγίδης αναφέρθηκε στο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, λέγοντας ότι η κυβέρνηση αποδείχθηκε κατώτερη των περιστάσεων, με τον Πρωθυπουργό να προσπαθεί αρχικά να αποδώσει την πλήρη ευθύνη στο ανθρώπινο λάθος και στη συνέχεια να ζητάει μια καθυστερημένη και προσχηματική «συγγνώμη», επιχειρώντας να διαχύσει την ευθύνη σε όλο το πολιτικό σύστημα, σε βάθος χρόνου. Καθυστερημένη ήταν και η παραίτηση του αρμόδιου υπουργού κ. Καραμανλή, ο οποίος περηφανευόταν για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων μόλις μια εβδομάδα πριν την τραγωδία.
Η αλήθεια είναι, ότι μετά από τέσσερα χρόνια στην εξουσία και με δεδομένες τις καταγγελίες των εργαζόμενων στα τρένα, όλοι γνώριζαν αλλά αδράνησαν. Παρόλα αυτά, μέλη της κυβέρνησης και φίλια ΜΜΕ επιδόθηκαν σε αγώνα «ξεπλύματος» της κυβερνητικής ευθύνης και αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης.
Δυστυχώς, βρισκόμαστε στο έλεος μιας ανίκανης, ανεύθυνης και αλαζονικής κυβέρνησης που δεν έχει αίσθηση ευθύνης για τίποτα απ΄όσα συμβαίνουν στη χώρα. Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής απαιτεί να κληθούν ενώπιον της Δικαιοσύνης όλοι οι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση των Τεμπών και επιπλέον κατέθεσε επίκαιρη επερώτηση αναμένοντας απαντήσεις και μέσα στη Βουλή.
Σε σχέση με το νομοσχέδιο, ο βουλευτής κατέκρινε την κυβέρνηση για τον υποτυπώδη χρόνο διαβούλευσης και το «τσουβάλιασμα» δύο ετερόκλητων νομοσχεδίων, που πραγματεύονται τα σοβαρά θέματα του παιδικού καρκίνου και των μεταμοσχεύσεων.
Για τη σύσταση του νέου Ογκολογικού Κέντρου Παίδων με τη μορφή ΝΠΙΔ, επεσήμανε τις αρνητικές αντιδράσεις των επιστημονικών φορέων, των σωματείων εθελοντών και εργαζόμενων αλλά και των κομμάτων. Είπε χαρακτηριστικά, ότι οδηγούμαστε σε κατακερματισμό των δομών του ΕΣΥ και έχουμε για πρώτη φορά την απόσχιση και την αυτονόμηση τμημάτων δύο δημοσίων παιδιατρικών νοσοκομείων του ΕΣΥ, δηλαδή την παραχώρηση της λειτουργίας, της διοικητικής δομής, της χρηματοδότησης και των πόρων του Υπουργείου Υγείας, τμημάτων του ΕΣΥ σε φορέα Ιδιωτικού Δικαίου.
Με τη σύσταση του ΝΠΙΔ δεν προκύπτει ορατό όφελος για τους μικρούς ασθενείς, αφού οι υφιστάμενες ογκολογικές των δύο νοσοκομείων λειτουργούν άριστα και αποτελούν διεθνές κέντρο αναφοράς για την ογκολογική παιδιατρική φροντίδα. Επιπλέον, το Κέντρο θα εξαρτάται πλήρως από το προσωπικό και τον εξοπλισμό των δύο παιδιατρικών νοσοκομείων.
Ο κ. Φραγγίδης έθεσε τις ανησυχίες του για πιθανή διατάραξη της ομαλότητας και απώλεια χρόνου από ενδεχόμενη διακοπή ή επαναπροσδιορισμό διαδικασιών που σχετίζονται με τη συνεργασία με το εξωτερικό και την ισότιμη συμμετοχή μας στα διεθνή θεραπευτικά πρωτόκολλα.
Επεσήμανε, ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί η συμμετοχή των δύο παιδιατρικών νοσοκομείων στους πόρους που διατίθενται για τον καρκίνο της παιδικής ηλικίας και προέρχονται από το κράτος, από χορηγίες και από φαρμακευτικές εταιρείες, εφόσον το Κέντρο θα εξαρτάται λειτουργικά πλήρως από αυτά.
Εξέφρασε απορία για την παραχώρηση στο Ίδρυμα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη μεγάλου μέρους της διοίκησης, και μάλιστα του Προέδρου, εφόσον η χρηματοδότηση του Κέντρου προέρχεται εξ ολοκλήρου από το κράτος και ενώ στο ΔΣ δεν προβλέπεται σαφώς η συμμετοχή εκπροσώπων του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού, εκπροσώπου των γονέων και των συλλόγων που σχετίζονται με τον παιδικό καρκίνο.
Υπογράμμισε τα θέματα που προκύπτουν σε σχέση με το προσωπικό, όπως ότι πρέπει να υπάρξει σαφής διάταξη για εξασφάλιση της εργασίας εκείνων που μεταφέρονται στο Κέντρο, με οποιαδήποτε σχέση εργασίας. Επιπλέον, επεσήμανε ότι δημιουργείται προσωπικό δύο ταχυτήτων, αφού άλλοι θα αμείβονται με μισθούς δημοσίου και άλλοι με μισθούς ΝΠΙΔ.
Ο υπεύθυνος του τομέα υγείας του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, τόνισε ότι η δημιουργία Ογκολογικού Κέντρου με μορφή ΝΠΙΔ ελάχιστη σημασία έχει, αν δεν ενισχυθούν τα παιδιατρικά νοσοκομεία, που μαστίζονται από τις ελλείψεις σε ιατρονοσηλευτικό προσωπικό και εξοπλισμό. Χαρακτήρισε μεγάλη απώλεια την ακύρωση της δωρεάς του Ιδρύματος Σ. Νιάρχος, για τη δημιουργία Παιδιατρικού Νοσοκομείου στη Θεσσαλονίκη, δεδομένης της απουσίας δημόσιας παιδιατρικής υγειονομικής δομής σε ολόκληρη τη Β. Ελλάδα, υπενθυμίζοντας στον υπουργό ότι έχει ζητήσει την ενημέρωση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής επί του θέματος.
Σε σχέση με το τμήμα του νομοσχεδίου που αφορά στη δωρεά και τη μεταμόσχευση οργάνων, είπε ότι «είμαστε θετικοί γιατί στηρίζεται σε μια αξιόλογη επιστημονική μελέτη και συναντά μια μεγάλη ανάγκη της ελληνικής κοινωνίας». Η χώρα μας βρίσκεται πολύ πίσω, ο χρόνος αναμονής για μόσχευμα είναι περίπου τριπλάσιος απ’ ό,τι στην Ευρώπη.
Το νομοσχέδιο προβλέπει σημαντικές βελτιώσεις στο υφιστάμενο πλαίσιο αλλά δεν αντιμετωπίζει επαρκώς το θέμα της δωρεάς από πτωματικούς δότες από τις ΜΕΘ, δεν προβλέπει κατάλληλη χρηματοδότηση, επάρκεια σε υλικούς και ανθρώπινους πόρους, κατάλληλη εκπαίδευση και παροχή κινήτρων για το προσωπικό. Τέλος, χρειάζεται ουσιαστική προσπάθεια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών, ώστε να αποκτηθεί η απαραίτητη κουλτούρα δωρεάς οργάνων.
Σε σχέση με τις ρυθμίσεις για την πανδημία, ο βουλευτής είπε ότι η κυβέρνηση επιμένει να επικαλείται την πανδημία ενώ έχουμε επιστρέψει σε πλήρη κανονικότητα. Εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πρόχειρα τα σοβαρά ζητήματα του ΕΣΥ ενώ η παράταση έκτακτων και κατά παρέκκλιση διαδικασιών είναι εκ του πονηρού. Τίποτα δεν μπορεί να δικαιολογήσει αυτή τη νομοθέτηση, τη στιγμή μάλιστα που η ίδια η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας εισηγήθηκε την άρση των μέτρων που ισχύουν έναντι της Covid-19, με ελάχιστες μόνο εξαιρέσεις.
Η ομιλία
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο που συζητάμε κατατέθηκε στη Βουλή σε μια θλιβερή συγκυρία, αυτή του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, μιας υπόθεσης που κατέδειξε μια Κυβέρνηση κατώτερη των περιστάσεων.
Έχουμε έναν Πρωθυπουργό που ζητάει μια καθυστερημένη και προσχηματική «συγγνώμη», μετά από την κατακραυγή του κόσμου, αφού πρώτα προσπάθησε να αποδώσει την πλήρη ευθύνη για το δυστύχημα στο ανθρώπινο λάθος. Μάλιστα, ζητάει «συγγνώμη», όχι για τον εαυτό του και την Κυβέρνησή του, αλλά εξ ονόματος άλλων. Και μάλιστα ποιων; Των πολιτικών του αντιπάλων.
Η συστηματική αποποίηση της ευθύνης είναι ηθικά αδιανόητη και ενδεικτική της ποιότητας και της ανεπάρκειας της παρούσας Κυβέρνησης. Αν και βρίσκεται στην εξουσία εδώ και τέσσερα χρόνια και προφανώς γνωρίζει τα προβλήματα των σιδηροδρόμων, προσπαθεί να μοιραστεί, αν όχι να μετακυλήσει τις ευθύνες, σε όλο το πολιτικό σύστημα σε βάθος χρόνου.
Μέλη της Κυβέρνησης δεν δίστασαν να αποδώσουν ευθύνες για το τραγικό ατύχημα ακόμα και στον γιατρό, που παρανόμως βεβαίως έδωσε αναρρωτική άδεια είκοσι τέσσερες ώρες μετά στον προϊστάμενο σταθμάρχη. Και φυσικά, οι «πρόθυμες γραφίδες» για άλλη μια φορά επιδόθηκαν ενορχηστρωμένα στον αγώνα «ξεπλύματος» της κυβερνητικής ευθύνης και του αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουμε μια Κυβέρνηση που δεν έχει ευθύνη για τίποτε. Η πανδημία επαφίεται στην ατομική ευθύνη. Για την ακρίβεια φταίει η διεθνής κατάσταση. Για τις πυρκαγιές, τις πλημμύρες και τον εγκλωβισμό στα χιόνια στην Αττική Οδό, φταίει ο κακός μας ο καιρός. Για τις παρακολουθήσεις και τις υποκλοπές, παραιτήθηκε ο ανιψιός. Για την τραγωδία στα Τέμπη, φταίει ο σταθμάρχης.
Γιατί αγνοήθηκαν οι κραυγές αγωνίας και οι καταγγελίες των εργαζομένων στα τρένα; Γιατί ο πρώην Υπουργός Μεταφορών κ. Καραμανλής μόλις μία εβδομάδα πριν την τραγωδία επαιρόταν για την ασφάλεια στα τρένα και εγκαλούσε όποιον του ασκούσε κριτική; Σαφώς και γνώριζε την πραγματική κατάσταση, αλλά αδρανούσε. Καθυστερημένη και προσχηματική εξάλλου ήταν και η παραίτησή του. Δυστυχώς βρισκόμαστε στο έλεος μιας ανίκανης, ανεύθυνης και αλαζονικής Κυβέρνησης.
Απαιτούμε να κληθούν ενώπιον της δικαιοσύνης όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτή την υπόθεση. Περιμένουμε απαντήσεις από την Κυβέρνηση μέσα στη Βουλή μετά την επίκαιρη επερώτηση που καταθέσαμε ως κόμμα.
Κύριε Υπουργέ, σε σχέση με το νομοσχέδιο, η Κυβέρνηση εξακολουθεί να δείχνει έλλειψη σεβασμού απέναντι σε βουλευτές, φορείς και πολίτες, συρρικνώνοντας τον χρόνο διαβούλευσης σε λιγότερο από μια εβδομάδα. Το ΠΑΣΟΚ θεσμοθέτησε το 2009 την ανοικτή διαβούλευση τουλάχιστον δύο εβδομάδων, στοχεύοντας στο καλύτερο δυνατό νομοθετικό αποτέλεσμα, στην ευρεία συναίνεση και στη δημοκρατία. Εσείς, σε αντίθεση, έχετε μετατρέψει τη διαβούλευση σε μια διαδικασία υποκριτική και τυπική.
Από τη μέχρι τώρα συζήτηση, δεν έχει προκύψει ο λόγος που σας οδήγησε, όχι μόνο σε υποτυπώδη διαβούλευση, αλλά και σε «τσουβάλιασμα» δύο ετερόκλητων νομοσχεδίων που πραγματεύονται σοβαρά θέματα, όπως ο παιδικός καρκίνος και οι μεταμοσχεύσεις, και που προφανώς απαιτούν ξεχωριστή επεξεργασία.
Μπορώ βέβαια να τολμήσω την εικασία, ότι θέλετε να μας «σύρετε» σε θετική ψήφο, ακολουθώντας την τακτική των τροπολογιών, όπου βάζετε θετικές και αρνητικές διατάξεις μαζί, για να μην μπορούμε να σας δώσουμε μία ξεκάθαρα αρνητική ψήφο.
Γιατί γνωρίζετε τις μεγάλες αντιδράσεις που έχει προκαλέσει σε φορείς επιστημόνων, σωματεία εθελοντών και εργαζομένων το πρώτο μέρος του νομοσχεδίου για τη σύσταση του Ογκολογικού Κέντρου Παίδων. Δημιουργείτε ένα πρωτότυπο και περίεργο σχήμα με την απόσχιση και τη δήθεν αυτονόμηση τμημάτων δύο δημόσιων παιδιατρικών νοσοκομείων του ΕΣΥ, που μαζί με την υφιστάμενη Ογκολογική Μονάδα Παίδων θα ενταχθούν σε ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου.
Για πρώτη φορά, έχουμε την πλήρη παραχώρηση της λειτουργίας της διοικητικής δομής της χρηματοδότησης και των πόρων του Υπουργείου Υγείας τμημάτων του ΕΣΥ σε φορέα ιδιωτικού δικαίου. Και μιλώ για δήθεν αυτονόμηση, γιατί η αυτοτέλεια του Ογκολογικού Κέντρου αφορά μόνο τη διοίκηση και τη χρηματοδότηση. Κατά τα άλλα, θα εξαρτάται πλήρως από το προσωπικό και τον εξοπλισμό των δύο παιδιατρικών νοσοκομείων, καθώς η αντιμετώπιση των ογκολογικών περιστατικών εξαρτάται από τις υπηρεσίες πολλών ειδικοτήτων.
Είναι ακατανόητη η βιασύνη και η έλλειψη διαλόγου με τους άμεσα ενδιαφερόμενους, όπως είναι ο σύλλογος «Φλόγα», οι επιστημονικοί φορείς, οι εργαζόμενοι και άλλοι, οι οποίοι φαίνεται ότι αιφνιδιάστηκαν, όπως και όλοι μας, με την κατάθεση αυτού του νομοσχεδίου. Δεν κατανοούμε τι θα επιτύχει το νέο πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου πλέον όσων ήδη επιτυγχάνονται με την ισχύουσα λειτουργία της ογκολογικής μονάδας και των ογκολογικών κλινικών των δύο νοσοκομείων. Ήδη αυτές οι κλινικές αποτελούν διεθνές κέντρο αναφοράς για την ογκολογική παιδιατρική φροντίδα. Είναι διαπιστευμένα, έχουν συνεργασία με κέντρα του εξωτερικού, ακολουθούν τα πιο σύγχρονα πρωτόκολλα θεραπείας, δεν υπολείπονται σε τίποτα στην έρευνα και στην εκπαίδευση.
Τι βελτιώνει στη φροντίδα των μικρών ασθενών η σύσταση του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, τη στιγμή μάλιστα που δεν θα υπάρξει μετεγκατάσταση των αποσπώμενων κλινικών στο χώρο του κέντρου, αλλά μόνο διοικητική μεταφορά;
Αντίθετα δημιουργούνται αμφιβολίες και ανησυχία από την ασάφεια των διατάξεων του νομοσχεδίου. Οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Εταιρείας Παιδιατρικής Αιματολογία Ογκολογίας αλλά και της «Φλόγας» εξέφρασαν ανάλογη ανησυχία, τονίζοντας ότι ίσως διαταραχθεί η ομαλότητα και χαθεί πολύτιμος χρόνος από την ενδεχόμενη διακοπή ή επαναπροσδιορισμό διαδικασιών που σχετίζονται με συνεργασίες με το εξωτερικό και την ισότιμη συμμετοχή μας στα διεθνή θεραπευτικά πρωτόκολλα.
Είναι γεγονός, ότι η έρευνα για τον παιδικό καρκίνο επιδοτείται από το κράτος από χορηγίες και από φαρμακευτικές εταιρείες. Εφόσον η φροντίδα των μικρών ογκολογικών ασθενών θα συνεχίσει να στηρίζεται στα δύο παιδιατρικά νοσοκομεία, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι αυτά θα συμμετέχουν στους πόρους που διατίθενται για τον καρκίνο της παιδικής ηλικίας για τον εξοπλισμό, την έρευνα και την ιατρική εξειδίκευση.
Είναι απορίας άξιο, αφού η χρηματοδότηση προέρχεται εξ ολοκλήρου από το κράτος, γιατί παραχωρείται στο ίδρυμα μεγάλο μέρος της διοίκησης και η επιλογή προέδρου, όταν μάλιστα στο ΔΣ δεν προβλέπεται σαφώς η συμμετοχή άμεσα εμπλεκομένων, όπως εκπροσώπων του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, εκπροσώπου των γονέων και των συλλόγων που σχετίζονται με τον παιδικό καρκίνο.
Σχετικά με το προσωπικό των τμημάτων που μεταφέρονται στο Κέντρο, ο Υπουργός διευκρίνισε ότι διατηρούνται οι οργανικές θέσεις τους. Χρειάζεται ωστόσο να υπάρξει σαφής διάταξη για όλο το προσωπικό, τακτικό και επικουρικό, με ειδική σχέση εργασίας και προσωρινό με σύμβαση ορισμένου χρόνου.
Ένα άλλο ερώτημα που δεν έχει απαντηθεί, είναι τι θα γίνει με το προσωπικό που δεν θα αιτηθεί τη μεταφορά του από την Ογκολογική Μονάδα Παίδων «Αγία Σοφία» στο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Επίσης, δεν αναφέρεται πουθενά στο νομοσχέδιο τι γίνεται με το προσωπικό του ογκολογικού που ανήκει στο «Αγλαΐα Κυριακού». Πάντως μέσα στο ίδιο Κέντρο θα έχουμε προσωπικό «δύο ταχυτήτων», αφού θα υπάρχουν εκείνοι που θα αμείβονται με μισθούς δημοσίου και εκείνοι που θα αμείβονται με μισθό νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις δικές μας αρχές και αξίες σε σχέση με το Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Προβλέπεται στο νομοσχέδιο, ότι το κράτος εγγυάται την κάλυψη του Κέντρου με τους αναγκαίους πόρους και αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου τις αμοιβές του πάσης φύσεως προσωπικού. Δεν γνωρίζουμε ούτε το ύψος των αμοιβών αυτών, ούτε το συνολικό ύψος της χρηματοδότησης που προφανώς δεν θα είναι σταθερή κάθε χρόνο. Για μας, πιο σημαντική είναι η ενίσχυση των παιδιατρικών νοσοκομείων που μαστίζονται από τις ελλείψεις σε ιατρικό, νοσηλευτικό προσωπικό και εξοπλισμό.
Τι σημασία έχει η δημιουργία ογκολογικού κέντρου με μορφή νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, όταν τα νοσοκομεία Παίδων από τα οποία θα εξαρτάται πλήρως λειτουργικά, πάσχουν από τραγική υποστελέχωση, πολύωρες αναμονές στα επείγοντα, μεγάλες λίστες χειρουργείων, ελλείψεις σε κρίσιμες ειδικότητες; Η βελτίωση της κατάστασης επιτυγχάνεται μόνο μέσα από την ενδυνάμωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας σε όλα τα επίπεδα και όχι μόνο στο κέντρο, αλλά και στην περιφέρεια, όπου οι ανισότητες είναι μεγάλες.
Αγωνιούμε για την ακύρωση της υλοποίησης της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, που προέβλεπε τη δημιουργία παιδιατρικού νοσοκομείου στη Θεσσαλονίκη. Δεδομένης της απουσίας δημόσιας παιδιατρικής υγειονομικής δομής σε ολόκληρη τη βόρεια Ελλάδα, πρόκειται σαφώς για μια μεγάλη απώλεια. Δεν ξεχνάμε τους θανάτους παιδιών, που ενδεχομένως να είχαν αποφευχθεί αν υπήρχε ΜΕΘ σε λογική απόσταση.
Έχουμε ζητήσει, κύριε Υπουργέ, να υπάρξει ενημέρωση της αρμόδιας επιτροπής επ’ αυτού του θέματος. Συμπερασματικά, δεν μπορούμε να είμαστε θετικοί και γι’ αυτό θα καταψηφίσουμε αυτό το μέρος του νομοσχεδίου, αφού η σύσταση του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου και η απόσπαση κλινικών από τα δύο δημόσια παιδιατρικά νοσοκομεία δεν συνεπάγεται ορατό όφελος, αλλά αντίθετα οδηγεί σε κατακερματισμό των δομών του ΕΣΥ, δημιουργία ανισοτήτων μεταξύ των εργαζομένων και μεταξύ των δομών του κέντρου και της περιφέρειας.
Σε σχέση με το τμήμα του νομοσχεδίου που αφορά στη δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων είμαστε θετικοί, γιατί στηρίζεται σε μια αξιόλογη επιστημονική μελέτη και συναντά μια μεγάλη ανάγκη της ελληνικής κοινωνίας. Είναι σημαντικό ότι επανέρχεται η συζήτηση σε ένα σοβαρό θέμα στο οποίο η χώρα μας δυστυχώς βρίσκεται πολύ πίσω. Ο χρόνος αναμονής για μόσχευμα είναι περίπου τριπλάσιος από ότι στην Ευρώπη, ενώ αξιοποιούμε μόνο πέντε δότες ανά εκατομμύριο πληθυσμού, τη στιγμή που στην Ευρώπη αξιοποιούνται είκοσι δότες ανά εκατομμύριο. Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε αναμονή για μόσχευμα περίπου χίλιοι τριακόσιοι ασθενείς.
Το νομοσχέδιο προβλέπει σημαντικές βελτιώσεις στο υφιστάμενο πλαίσιο για τη δωρεά και τη μεταμόσχευση οργάνων, όπως την εισαγωγή της έννοιας του καρδιακού θανάτου, την αναβάθμιση της επιτροπής «Ζώντα Δότη», την παρακολούθηση του δότη από τις μονάδες μεταμόσχευσης τουλάχιστον μια φορά κάθε έτος και εφ’ όρου ζωής, τη δημιουργία ενός ενιαίου πληροφοριακού συστήματος μεταμοσχεύσεων, το πλαίσιο λειτουργίας μεταναστευτικών κέντρων και άλλα.
Επίσης, αντιμετωπίζεται ικανοποιητικά το ζήτημα της προσφοράς οργάνων από ζώντες δότες. Δεν αντιμετωπίζεται, ωστόσο, επαρκώς το ζήτημα της δωρεάς από πτωματικούς δότες από τις ΜΕΘ, απ’ όπου προέρχεται η πλειονότητα των μοσχευμάτων στην Ελλάδα.
Με δεδομένη την υποστελέχωση των ΜΕΘ, έχουμε ένα ακόμα ανάχωμα στην υλοποίηση των διατάξεων αυτού του νομοσχεδίου. Κυρίως, δεν εξασφαλίζεται η επάρκεια υλικών και ανθρώπινων πόρων για την υποστήριξη όλης της προσπάθειας. Η χρηματοδότηση δεν είναι επαρκής. Το κατάλληλα εκπαιδευμένο ιατρονοσηλευτικό προσωπικό είναι ελλιπές και απουσιάζουν τα κίνητρα για ενασχόληση με αυτόν τον τομέα. Ο υφιστάμενος προϋπολογισμός δεν μπορεί να υποστηρίξει τη βιωσιμότητα του ΕΟΜ, ενώ επίσης δεν περιγράφεται η κάλυψη των εξόδων των μεταμοσχεύσεων και των επεμβάσεων των δοτών. Αν δεν υπάρξει πρόβλεψη τώρα για τη χρηματοδότηση ύψους ενάμισι με δύο εκατομμύρια ευρώ, η εφαρμογή του νόμου θα είναι «κενό γράμμα».
Τέλος, χρειάζεται ουσιαστική προσπάθεια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών, ώστε να αποκτηθεί η απαραίτητη κουλτούρα δωρεάς οργάνων.
Και βέβαια, βάλατε στην τροπολογία που καταθέσατε, για τους τοπικούς συντονιστές μεταμοσχεύσεων. Πρέπει η εισήγηση της επιτροπής να γίνει αποδεκτή και όχι αυτό που φέρνετε με την τροπολογία.
Κύριε Υπουργέ, φέρνετε για άλλη μια φορά το γνωστό πακέτο ρυθμίσεων για την πανδημία, μια πανδημία που επιμένετε να επικαλείστε, ενώ έχουμε επιστρέψει σε πλήρη κανονική κανονικότητα. Εξακολουθείτε να αντιμετωπίζετε πρόχειρα τα σοβαρά ζητήματα του ΕΣΥ, ενώ η παράταση έκτακτων και κατά παρέκκλιση διαδικασιών είναι σίγουρα εκ του πονηρού. Τίποτα δεν μπορεί να δικαιολογήσει αυτήν τη νομοθέτηση τη στιγμή μάλιστα που η ίδια η επιτροπή εμπειρογνωμόνων και εσείς, κύριε Υπουργέ, το Υπουργείο Υγείας, εισηγήθηκε την άρση των μέτρων που ισχύουν έναντι του covid 19, με εξαίρεση τις δημόσιες και ιδιωτικές υγειονομικές δομές και τις μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων.
Σας ευχαριστώ.
Έχουμε έναν Πρωθυπουργό που ζητάει μια καθυστερημένη και προσχηματική «συγγνώμη», μετά από την κατακραυγή του κόσμου, αφού πρώτα προσπάθησε να αποδώσει την πλήρη ευθύνη για το δυστύχημα στο ανθρώπινο λάθος. Μάλιστα, ζητάει «συγγνώμη», όχι για τον εαυτό του και την Κυβέρνησή του, αλλά εξ ονόματος άλλων. Και μάλιστα ποιων; Των πολιτικών του αντιπάλων.
Η συστηματική αποποίηση της ευθύνης είναι ηθικά αδιανόητη και ενδεικτική της ποιότητας και της ανεπάρκειας της παρούσας Κυβέρνησης. Αν και βρίσκεται στην εξουσία εδώ και τέσσερα χρόνια και προφανώς γνωρίζει τα προβλήματα των σιδηροδρόμων, προσπαθεί να μοιραστεί, αν όχι να μετακυλήσει τις ευθύνες, σε όλο το πολιτικό σύστημα σε βάθος χρόνου.
Μέλη της Κυβέρνησης δεν δίστασαν να αποδώσουν ευθύνες για το τραγικό ατύχημα ακόμα και στον γιατρό, που παρανόμως βεβαίως έδωσε αναρρωτική άδεια είκοσι τέσσερες ώρες μετά στον προϊστάμενο σταθμάρχη. Και φυσικά, οι «πρόθυμες γραφίδες» για άλλη μια φορά επιδόθηκαν ενορχηστρωμένα στον αγώνα «ξεπλύματος» της κυβερνητικής ευθύνης και του αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουμε μια Κυβέρνηση που δεν έχει ευθύνη για τίποτε. Η πανδημία επαφίεται στην ατομική ευθύνη. Για την ακρίβεια φταίει η διεθνής κατάσταση. Για τις πυρκαγιές, τις πλημμύρες και τον εγκλωβισμό στα χιόνια στην Αττική Οδό, φταίει ο κακός μας ο καιρός. Για τις παρακολουθήσεις και τις υποκλοπές, παραιτήθηκε ο ανιψιός. Για την τραγωδία στα Τέμπη, φταίει ο σταθμάρχης.
Γιατί αγνοήθηκαν οι κραυγές αγωνίας και οι καταγγελίες των εργαζομένων στα τρένα; Γιατί ο πρώην Υπουργός Μεταφορών κ. Καραμανλής μόλις μία εβδομάδα πριν την τραγωδία επαιρόταν για την ασφάλεια στα τρένα και εγκαλούσε όποιον του ασκούσε κριτική; Σαφώς και γνώριζε την πραγματική κατάσταση, αλλά αδρανούσε. Καθυστερημένη και προσχηματική εξάλλου ήταν και η παραίτησή του. Δυστυχώς βρισκόμαστε στο έλεος μιας ανίκανης, ανεύθυνης και αλαζονικής Κυβέρνησης.
Απαιτούμε να κληθούν ενώπιον της δικαιοσύνης όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτή την υπόθεση. Περιμένουμε απαντήσεις από την Κυβέρνηση μέσα στη Βουλή μετά την επίκαιρη επερώτηση που καταθέσαμε ως κόμμα.
Κύριε Υπουργέ, σε σχέση με το νομοσχέδιο, η Κυβέρνηση εξακολουθεί να δείχνει έλλειψη σεβασμού απέναντι σε βουλευτές, φορείς και πολίτες, συρρικνώνοντας τον χρόνο διαβούλευσης σε λιγότερο από μια εβδομάδα. Το ΠΑΣΟΚ θεσμοθέτησε το 2009 την ανοικτή διαβούλευση τουλάχιστον δύο εβδομάδων, στοχεύοντας στο καλύτερο δυνατό νομοθετικό αποτέλεσμα, στην ευρεία συναίνεση και στη δημοκρατία. Εσείς, σε αντίθεση, έχετε μετατρέψει τη διαβούλευση σε μια διαδικασία υποκριτική και τυπική.
Από τη μέχρι τώρα συζήτηση, δεν έχει προκύψει ο λόγος που σας οδήγησε, όχι μόνο σε υποτυπώδη διαβούλευση, αλλά και σε «τσουβάλιασμα» δύο ετερόκλητων νομοσχεδίων που πραγματεύονται σοβαρά θέματα, όπως ο παιδικός καρκίνος και οι μεταμοσχεύσεις, και που προφανώς απαιτούν ξεχωριστή επεξεργασία.
Μπορώ βέβαια να τολμήσω την εικασία, ότι θέλετε να μας «σύρετε» σε θετική ψήφο, ακολουθώντας την τακτική των τροπολογιών, όπου βάζετε θετικές και αρνητικές διατάξεις μαζί, για να μην μπορούμε να σας δώσουμε μία ξεκάθαρα αρνητική ψήφο.
Γιατί γνωρίζετε τις μεγάλες αντιδράσεις που έχει προκαλέσει σε φορείς επιστημόνων, σωματεία εθελοντών και εργαζομένων το πρώτο μέρος του νομοσχεδίου για τη σύσταση του Ογκολογικού Κέντρου Παίδων. Δημιουργείτε ένα πρωτότυπο και περίεργο σχήμα με την απόσχιση και τη δήθεν αυτονόμηση τμημάτων δύο δημόσιων παιδιατρικών νοσοκομείων του ΕΣΥ, που μαζί με την υφιστάμενη Ογκολογική Μονάδα Παίδων θα ενταχθούν σε ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου.
Για πρώτη φορά, έχουμε την πλήρη παραχώρηση της λειτουργίας της διοικητικής δομής της χρηματοδότησης και των πόρων του Υπουργείου Υγείας τμημάτων του ΕΣΥ σε φορέα ιδιωτικού δικαίου. Και μιλώ για δήθεν αυτονόμηση, γιατί η αυτοτέλεια του Ογκολογικού Κέντρου αφορά μόνο τη διοίκηση και τη χρηματοδότηση. Κατά τα άλλα, θα εξαρτάται πλήρως από το προσωπικό και τον εξοπλισμό των δύο παιδιατρικών νοσοκομείων, καθώς η αντιμετώπιση των ογκολογικών περιστατικών εξαρτάται από τις υπηρεσίες πολλών ειδικοτήτων.
Είναι ακατανόητη η βιασύνη και η έλλειψη διαλόγου με τους άμεσα ενδιαφερόμενους, όπως είναι ο σύλλογος «Φλόγα», οι επιστημονικοί φορείς, οι εργαζόμενοι και άλλοι, οι οποίοι φαίνεται ότι αιφνιδιάστηκαν, όπως και όλοι μας, με την κατάθεση αυτού του νομοσχεδίου. Δεν κατανοούμε τι θα επιτύχει το νέο πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου πλέον όσων ήδη επιτυγχάνονται με την ισχύουσα λειτουργία της ογκολογικής μονάδας και των ογκολογικών κλινικών των δύο νοσοκομείων. Ήδη αυτές οι κλινικές αποτελούν διεθνές κέντρο αναφοράς για την ογκολογική παιδιατρική φροντίδα. Είναι διαπιστευμένα, έχουν συνεργασία με κέντρα του εξωτερικού, ακολουθούν τα πιο σύγχρονα πρωτόκολλα θεραπείας, δεν υπολείπονται σε τίποτα στην έρευνα και στην εκπαίδευση.
Τι βελτιώνει στη φροντίδα των μικρών ασθενών η σύσταση του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, τη στιγμή μάλιστα που δεν θα υπάρξει μετεγκατάσταση των αποσπώμενων κλινικών στο χώρο του κέντρου, αλλά μόνο διοικητική μεταφορά;
Αντίθετα δημιουργούνται αμφιβολίες και ανησυχία από την ασάφεια των διατάξεων του νομοσχεδίου. Οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Εταιρείας Παιδιατρικής Αιματολογία Ογκολογίας αλλά και της «Φλόγας» εξέφρασαν ανάλογη ανησυχία, τονίζοντας ότι ίσως διαταραχθεί η ομαλότητα και χαθεί πολύτιμος χρόνος από την ενδεχόμενη διακοπή ή επαναπροσδιορισμό διαδικασιών που σχετίζονται με συνεργασίες με το εξωτερικό και την ισότιμη συμμετοχή μας στα διεθνή θεραπευτικά πρωτόκολλα.
Είναι γεγονός, ότι η έρευνα για τον παιδικό καρκίνο επιδοτείται από το κράτος από χορηγίες και από φαρμακευτικές εταιρείες. Εφόσον η φροντίδα των μικρών ογκολογικών ασθενών θα συνεχίσει να στηρίζεται στα δύο παιδιατρικά νοσοκομεία, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι αυτά θα συμμετέχουν στους πόρους που διατίθενται για τον καρκίνο της παιδικής ηλικίας για τον εξοπλισμό, την έρευνα και την ιατρική εξειδίκευση.
Είναι απορίας άξιο, αφού η χρηματοδότηση προέρχεται εξ ολοκλήρου από το κράτος, γιατί παραχωρείται στο ίδρυμα μεγάλο μέρος της διοίκησης και η επιλογή προέδρου, όταν μάλιστα στο ΔΣ δεν προβλέπεται σαφώς η συμμετοχή άμεσα εμπλεκομένων, όπως εκπροσώπων του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, εκπροσώπου των γονέων και των συλλόγων που σχετίζονται με τον παιδικό καρκίνο.
Σχετικά με το προσωπικό των τμημάτων που μεταφέρονται στο Κέντρο, ο Υπουργός διευκρίνισε ότι διατηρούνται οι οργανικές θέσεις τους. Χρειάζεται ωστόσο να υπάρξει σαφής διάταξη για όλο το προσωπικό, τακτικό και επικουρικό, με ειδική σχέση εργασίας και προσωρινό με σύμβαση ορισμένου χρόνου.
Ένα άλλο ερώτημα που δεν έχει απαντηθεί, είναι τι θα γίνει με το προσωπικό που δεν θα αιτηθεί τη μεταφορά του από την Ογκολογική Μονάδα Παίδων «Αγία Σοφία» στο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Επίσης, δεν αναφέρεται πουθενά στο νομοσχέδιο τι γίνεται με το προσωπικό του ογκολογικού που ανήκει στο «Αγλαΐα Κυριακού». Πάντως μέσα στο ίδιο Κέντρο θα έχουμε προσωπικό «δύο ταχυτήτων», αφού θα υπάρχουν εκείνοι που θα αμείβονται με μισθούς δημοσίου και εκείνοι που θα αμείβονται με μισθό νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις δικές μας αρχές και αξίες σε σχέση με το Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Προβλέπεται στο νομοσχέδιο, ότι το κράτος εγγυάται την κάλυψη του Κέντρου με τους αναγκαίους πόρους και αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου τις αμοιβές του πάσης φύσεως προσωπικού. Δεν γνωρίζουμε ούτε το ύψος των αμοιβών αυτών, ούτε το συνολικό ύψος της χρηματοδότησης που προφανώς δεν θα είναι σταθερή κάθε χρόνο. Για μας, πιο σημαντική είναι η ενίσχυση των παιδιατρικών νοσοκομείων που μαστίζονται από τις ελλείψεις σε ιατρικό, νοσηλευτικό προσωπικό και εξοπλισμό.
Τι σημασία έχει η δημιουργία ογκολογικού κέντρου με μορφή νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, όταν τα νοσοκομεία Παίδων από τα οποία θα εξαρτάται πλήρως λειτουργικά, πάσχουν από τραγική υποστελέχωση, πολύωρες αναμονές στα επείγοντα, μεγάλες λίστες χειρουργείων, ελλείψεις σε κρίσιμες ειδικότητες; Η βελτίωση της κατάστασης επιτυγχάνεται μόνο μέσα από την ενδυνάμωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας σε όλα τα επίπεδα και όχι μόνο στο κέντρο, αλλά και στην περιφέρεια, όπου οι ανισότητες είναι μεγάλες.
Αγωνιούμε για την ακύρωση της υλοποίησης της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, που προέβλεπε τη δημιουργία παιδιατρικού νοσοκομείου στη Θεσσαλονίκη. Δεδομένης της απουσίας δημόσιας παιδιατρικής υγειονομικής δομής σε ολόκληρη τη βόρεια Ελλάδα, πρόκειται σαφώς για μια μεγάλη απώλεια. Δεν ξεχνάμε τους θανάτους παιδιών, που ενδεχομένως να είχαν αποφευχθεί αν υπήρχε ΜΕΘ σε λογική απόσταση.
Έχουμε ζητήσει, κύριε Υπουργέ, να υπάρξει ενημέρωση της αρμόδιας επιτροπής επ’ αυτού του θέματος. Συμπερασματικά, δεν μπορούμε να είμαστε θετικοί και γι’ αυτό θα καταψηφίσουμε αυτό το μέρος του νομοσχεδίου, αφού η σύσταση του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου και η απόσπαση κλινικών από τα δύο δημόσια παιδιατρικά νοσοκομεία δεν συνεπάγεται ορατό όφελος, αλλά αντίθετα οδηγεί σε κατακερματισμό των δομών του ΕΣΥ, δημιουργία ανισοτήτων μεταξύ των εργαζομένων και μεταξύ των δομών του κέντρου και της περιφέρειας.
Σε σχέση με το τμήμα του νομοσχεδίου που αφορά στη δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων είμαστε θετικοί, γιατί στηρίζεται σε μια αξιόλογη επιστημονική μελέτη και συναντά μια μεγάλη ανάγκη της ελληνικής κοινωνίας. Είναι σημαντικό ότι επανέρχεται η συζήτηση σε ένα σοβαρό θέμα στο οποίο η χώρα μας δυστυχώς βρίσκεται πολύ πίσω. Ο χρόνος αναμονής για μόσχευμα είναι περίπου τριπλάσιος από ότι στην Ευρώπη, ενώ αξιοποιούμε μόνο πέντε δότες ανά εκατομμύριο πληθυσμού, τη στιγμή που στην Ευρώπη αξιοποιούνται είκοσι δότες ανά εκατομμύριο. Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε αναμονή για μόσχευμα περίπου χίλιοι τριακόσιοι ασθενείς.
Το νομοσχέδιο προβλέπει σημαντικές βελτιώσεις στο υφιστάμενο πλαίσιο για τη δωρεά και τη μεταμόσχευση οργάνων, όπως την εισαγωγή της έννοιας του καρδιακού θανάτου, την αναβάθμιση της επιτροπής «Ζώντα Δότη», την παρακολούθηση του δότη από τις μονάδες μεταμόσχευσης τουλάχιστον μια φορά κάθε έτος και εφ’ όρου ζωής, τη δημιουργία ενός ενιαίου πληροφοριακού συστήματος μεταμοσχεύσεων, το πλαίσιο λειτουργίας μεταναστευτικών κέντρων και άλλα.
Επίσης, αντιμετωπίζεται ικανοποιητικά το ζήτημα της προσφοράς οργάνων από ζώντες δότες. Δεν αντιμετωπίζεται, ωστόσο, επαρκώς το ζήτημα της δωρεάς από πτωματικούς δότες από τις ΜΕΘ, απ’ όπου προέρχεται η πλειονότητα των μοσχευμάτων στην Ελλάδα.
Με δεδομένη την υποστελέχωση των ΜΕΘ, έχουμε ένα ακόμα ανάχωμα στην υλοποίηση των διατάξεων αυτού του νομοσχεδίου. Κυρίως, δεν εξασφαλίζεται η επάρκεια υλικών και ανθρώπινων πόρων για την υποστήριξη όλης της προσπάθειας. Η χρηματοδότηση δεν είναι επαρκής. Το κατάλληλα εκπαιδευμένο ιατρονοσηλευτικό προσωπικό είναι ελλιπές και απουσιάζουν τα κίνητρα για ενασχόληση με αυτόν τον τομέα. Ο υφιστάμενος προϋπολογισμός δεν μπορεί να υποστηρίξει τη βιωσιμότητα του ΕΟΜ, ενώ επίσης δεν περιγράφεται η κάλυψη των εξόδων των μεταμοσχεύσεων και των επεμβάσεων των δοτών. Αν δεν υπάρξει πρόβλεψη τώρα για τη χρηματοδότηση ύψους ενάμισι με δύο εκατομμύρια ευρώ, η εφαρμογή του νόμου θα είναι «κενό γράμμα».
Τέλος, χρειάζεται ουσιαστική προσπάθεια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών, ώστε να αποκτηθεί η απαραίτητη κουλτούρα δωρεάς οργάνων.
Και βέβαια, βάλατε στην τροπολογία που καταθέσατε, για τους τοπικούς συντονιστές μεταμοσχεύσεων. Πρέπει η εισήγηση της επιτροπής να γίνει αποδεκτή και όχι αυτό που φέρνετε με την τροπολογία.
Κύριε Υπουργέ, φέρνετε για άλλη μια φορά το γνωστό πακέτο ρυθμίσεων για την πανδημία, μια πανδημία που επιμένετε να επικαλείστε, ενώ έχουμε επιστρέψει σε πλήρη κανονική κανονικότητα. Εξακολουθείτε να αντιμετωπίζετε πρόχειρα τα σοβαρά ζητήματα του ΕΣΥ, ενώ η παράταση έκτακτων και κατά παρέκκλιση διαδικασιών είναι σίγουρα εκ του πονηρού. Τίποτα δεν μπορεί να δικαιολογήσει αυτήν τη νομοθέτηση τη στιγμή μάλιστα που η ίδια η επιτροπή εμπειρογνωμόνων και εσείς, κύριε Υπουργέ, το Υπουργείο Υγείας, εισηγήθηκε την άρση των μέτρων που ισχύουν έναντι του covid 19, με εξαίρεση τις δημόσιες και ιδιωτικές υγειονομικές δομές και τις μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων.
Σας ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.