Αντιδημοκρατικό Θεσμικό πλαίσιο
Από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
Δεν υπάρχει Καμιά συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού στον σχεδιασμό και την απορρόφηση των πόρων του Ταμείου. Οι δήμοι είναι επί της ουσίας εκτός προγράμματος, με πρόβλεψη μόνο με 700 εκ. ευρώ για όλη την επικράτεια.
Το ΕΣΠΑ σχεδιάζεται και υλοποιείται χωρίς τη συμμετοχή των Δήμων και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων σχεδιάστηκε σε ό,τι αφορά έργα τοπικής εμβέλειας χωρίς οι Δήμοι να γνωρίζουν τίποτα.
Το σύνολο των Περιφερειών αντιμετωπίζουν μειώσεις ύψους 80% σε σχέση με τα χρήματα που έπαιρναν επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ από το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ.
Πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης: Οι κυβερνητικές παλινωδίες και η προσπάθεια απαξίωσης του Φιλόδημου το μόνο πρακτικό αποτέλεσμα που είχαν είναι η καθυστέρηση για πάνω από 2 έτη των εντάξεων των έργων, διαρκείς καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες.
Στελέχωση των Ο.Τ.Α.
Οι Περιφέρειες και οι Δήμοι παρουσιάζονται μετά την πολύχρονη απαγόρευση προσλήψεων αφυδατωμένοι από έμψυχο δυναμικό, μη διαθέτοντας το απαραίτητο προσωπικό για να ανταποκριθούν στις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί. Η κυβέρνηση όχι μόνο εμφανίζεται απρόθυμη στην πράξη να προβεί σε νέες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, αλλά εσχάτως εκβιάζει μεταξύ άλλων τους Δήμους, συνδέοντας τις απαραίτητες προσλήψεις με τους στόχους μείωσης ενέργειας που καλούνται οι Δήμοι να επιτύχουν τη στιγμή μάλιστα που δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι έφυγαν από τις θέσεις τους λόγω συνταξιοδότησης.
Δράσεις και υπηρεσίες, που μπορεί μόνο το Δημόσιο να υλοποιήσει, μεταφέρθηκαν αντισυνταγματικά, σε νομικά μορφώματα όπως οι αναπτυξιακοί οργανισμοί για την μεταφορά τους στον ιδιωτικό τομέα, με διαδικασίες παράνομες και αδιαφανείς, στην συντριπτική τους πλειοψηφία.
Κάτω από αυτά τα πλαίσια συντάσσονται οι οικονομικοί προϋπολογισμοί των Δήμων αυτό το διάστημα. Προϋπολογισμοί με την λογική του «ενός ανδρός αρχή», δηλ. του Δημάρχου αφού κανείς Δημοτικός Σύμβουλος ή Τοπικό Συμβούλιο δεν μπορεί, σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο, να καταθέσει την οποιαδήποτε αντιπρόταση και να μπει στην δημοκρατική διαδικασία ψηφοφορίας, εάν δεν έχει ολοκληρωμένη και ισοσκελισμένη πρόταση του Προϋπολογισμού. Πράγμα πρακτικά αδύνατο.
Οι όποιες παρατηρήσεις – προτάσεις έχουν κατά καιρούς κατατεθεί σε οποιαδήποτε διαδικασία ή όργανο, μόνο εάν το θέλει Ο Δήμαρχος θα υιοθετηθούν ή η διορισμένη πλειοψηφικά Οικονομική Επιτροπή. Η παράνοια και η διαστρέβλωση του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι δεδομένη και η χειραφέτηση από την πλευρά του Δημάρχου σε όλα τα όργανα του Δήμου είναι πλήρης. Ποτέ στην ιστορία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν υπήρξε τόσο αυταρχικό και αντιδημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο και είναι ντροπή για τον θεσμό. Η επίκληση ότι το αποδέχεται η μεγάλη πλειοψηφία των Δημάρχων είναι μόνο για γέλια αφού είναι οι ίδιοι που δημιουργούν το πρόβλημα εκμεταλλευόμενοι το αντιδημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο.
Σύμφωνα με τα παραπάνω ορισμένες παρατηρήσεις επί του Προϋπολογισμού του 2023 για τον Δήμο Κιλκίς.
1) Η προβλεπόμενη αύξηση κατά 6.6% του προϋπολογισμού για το 2023, η οποία έρχεται να αντισταθμίσει την αντίστοιχη μείωση των ετών 2021 – 2022, δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες του Δήμου όταν ο πληθωρισμός τρέχει πάνω από το 10% και οι αντίστοιχες τιμές προϊόντων και υπηρεσιών φτάνουν μέχρι και το 30%. Η τακτική της κυβερνητικής πολιτικής υποβάθμισης των υπηρεσιών των Δήμων έχει ως αποτέλεσμα να συντάσσονται μίζεροι προϋπολογισμοί, χωρίς καμία αναπτυξιακή δυνατότητα ως προϊόν των υπηρεσιών του, και εκχώρηση οικονομικών πόρων και αρμοδιοτήτων σε εργολάβους με αδιαφανείς πολλές φορές διαδικασίες και απευθείας αναθέσεις που δημιουργούν πολλά ερωτηματικά.
2) Το ποσοστό για τα προβλεπόμενα έργα, σύμφωνα πάντα με το ανεπαρκέστατο τεχνικό πρόγραμμα, καλύπτει μόλις το 10.44% και μαζί με το ποσοστό για νέες μελέτες ( 1.09%) το 11.54%. Ποσά όχι μόνο ανεπαρκή, είναι ποσά που δείχνουν ότι δεν πρέπει να περιμένουμε να δούμε καμία σοβαρή παρέμβαση όχι μόνο στην πόλη του Κιλκίς αλλά πολύ περισσότερο στους οικισμούς του Δήμου. Το ποσοστό για νέες μελέτες μας προβληματίζει ιδιαίτερα όταν εδώ και δύο χρόνια περιφέρονται υποσχόμενα 22 -25 εκατομμύρια ευρώ για το πρόγραμμα Α. Τρίτσης, για τα οποία δεν υπάρχουν οι αντίστοιχες προτάσεις και φυσικά ούτε ώριμες μελέτες.
3) Έχουμε Μείωση εσόδων από το πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων (Φιλόδημος ΙΙ – ΕΣΠΑ) πάνω από το 30% συγκριτικά με το 2022 όταν ακόμα και τα συνεχιζόμενα έργα της προηγούμενης διοίκησης δεν έχουν ολοκληρωθεί και κάποια δεν έχουν ξεκινήσει. Η ανικανότητα τήρησης των προτεραιοτήτων και ο στρεβλός σχεδιασμός κάποιων έργων εμποδίζουν ακόμη και την έναρξη εργασιών σε ήδη χρηματοδοτούμενα έργα παρελθόντων ετών βλέπε ανάπλαση ιστορικού κέντρου (ΜΟΛ). Η πολυδιαφημιζόμενη με χάρτες και ανακοινώσεις έναρξη εργασιών ανάπλασης του ιστορικού κέντρου, κώλυσε πριν καν ξεκινήσει διότι δεν πρόκειται σε σύντομο χρονικό διάστημα να ολοκληρωθεί το έργο της αντικατάστασης των σωλήνων ύδρευσης και κατ’ επέκταση ούτε η υπογειοποίηση του δικτύου της ΔΕΗ.
4) Παρά την μικρή αύξηση στην καθαριότητα και στο πράσινο, τα ποσά είναι ανεπαρκή για να δούμε ουσιαστική διαφορά στην καθαριότητα και στην αποκομιδή των σκουπιδιών. Πέρα από την ανεπάρκεια του αριθμού των κάδων σε όλους τους οικισμούς και στην πόλη, δεν έχουμε καμία προβλεπόμενη μεταβολή στις δομές αποκομιδής των στερεών αποβλήτων. Στο δε πράσινο, με τις υπάρχουσες χρηματοδοτήσεις και το ελλιπές στελεχιακό προσωπικό, καμία μεταβολή δεν μπορούμε να περιμένουμε ούτε στην πόλη πολύ περισσότερο στους οικισμούς. Η άθλια εικόνα των πλατειών αποδεικνύει την ανεπάρκεια της χρηματοδότησης. Το πρόβλημα δεν λύνεται ούτε με τα 8μηνα ούτε με τις επιμέρους εργολαβίες. Οι προσλήψεις προσωπικού όμως είναι κόκκινο πανί για την κυβέρνηση αλλά και για την διοίκηση του Δήμου.
5) Μεγάλο ερωτηματικό υπάρχει για την μείωση της δαπάνης στο 1/5 της προηγούμενης χρονιάς για την λειτουργία του κέντρου κοινότητας από το Υπουργείο Πολιτισμού.
6) Θα υπερθεματίσουμε για την σοβαρή αύξηση της προβλεπόμενης δαπάνης για τον πολιτισμό. Θεωρούμε ότι οι δαπάνες για τις δομές, το προσωπικό, την στήριξη των πολιτιστικών συλλόγων και την υλοποίηση πληθώρας εκδηλώσεων, είναι επένδυση αναντικατάστατη για την βελτίωση του πνευματικού και βιοτικού επιπέδου των συμπολιτών μας.
7) Τόσο όσο αφορά το φτωχό Τεχνικό Πρόγραμμα και από τις προβλεπόμενες πιστώσεις δεν υπάρχει καμία αναφορά για την αξιοποίηση των Δημοτικών ακινήτων, παρά μόνο δημοπρασίες ενοικίασης.
8) Η διοίκηση απεδείχθη ανίκανη να αντιμετωπίσει τον γραφειοκρατικό κυκεώνα για την ολοκλήρωση των κερκίδων του Δημοτικού Σταδίου.
9) Για τα μεγάλα «εμβληματικά έργα» των 22 εκατομμυρίων, παρά τις «νομιμοποιήσεις» από το Ελεγκτικό Συνέδριο, έχουμε να πούμε ότι τα ερωτηματικά τα οποία έχουμε διατυπώσει για εμάς παραμένουν στο ακέραιο. Ερωτηματικά τα οποία μπορεί στο μέλλον να τα βρει μπροστά της. Ο ισχυρισμός δε ότι τα έργα θα ξεκινήσουν στους επόμενους μήνες, αφήνοντας να εννοηθεί ότι σύντομα και θα ολοκληρωθούν, είναι το λιγότερο παραπλανητικός. Είναι γνωστό ότι η κύρια χρηματοδότηση από το ΥΜΕΠΕΡΑ προβλέπεται για την περίοδο 2024 – 2027 και ίσως δοθεί σύντομα ένα πολύ μικρό ποσό για την έναρξη κάποιων εργασιών, έτσι για να ρίξουμε λίγη στάχτη στα μάτια του κόσμου.
10) Για τα υπόλοιπα δε έργα των 25 εκατ. που εξαγγέλλονται κατά διαστήματα και τα οποία δικαιούμαστε από την κατανομή των κονδυλίων του προγράμματος Αντ. Τρίτσης, προϋποθέτουν προτάσεις και ώριμες μελέτες. Εκτός ελαχίστων ούτε τις έχουμε δει ούτε τις γνωρίζουμε και με ποσοστό 1,09 του προϋπολογισμού σε έργα τόσων εκατομμυρίων μελέτες δεν συντάσσονται. Αυτά τα εκατομμύρια όπως δείχνουν τα πράγματα θα τα περιφέρονται από εδώ και από εκεί μέχρι να λήξει η θητεία αυτής της διοίκησης και μετά έχει ο Θεός.
Επί της ουσίας, όπως ειπώθηκε και από άλλους συναδέλφους δεν περιμένουμε κάτι να αλλάξει στις δομές, στο περιβάλλον, στα δημοτικά ακίνητα, στην αισθητική της πόλης και των οικισμών.
Μετά από αυτούς τους προβληματισμούς και αυτές τις παρατηρήσεις δεν μπορούμε να αποδεχθούμε ούτε τον τρόπο σύνταξης του Προϋπολογισμού ούτε και να τον υπερψηφίσουμε.
Το βασικό θεσμικό αποτύπωμα της κυβέρνησης είναι η απόλυτη χειραγώγηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε πολιτικό, κοινωνικό και διαχειριστικό επίπεδο, μέσω των κομματικών απόλυτα στρατευμένων στελεχών της, στην πλειοψηφία των ΟΤΑ.
Η θεσμοθέτηση του νέου εκλογικού νόμου, χαρακτηρίζεται από την κατάργηση της πολιτικής αντίληψης συνεργασίας του αυτοδιοικητικού δυναμικού, μέσω της κατάργησης της απλής αναλογικής την οποία και υπερασπιζόμαστε και της εφαρμογής ενός νέου υπερπλειοψηφικού συστήματος, που βασίζεται στον υπερσυγκεντρωτισμό και στην ακύρωση κάθε απόπειρας ενδοδημοτικής αποκέντρωσης.
Χάριν της δήθεν κυβερνησιμότητας και της δήθεν αποτελεσματικότητας, ο Ν. 4804/2021 καθιερώνει την αντίληψη του ανεξέλεγκτου Δημάρχου, του «επιτελικού» Δήμου, που λειτουργεί στο πλαίσιο «του ενός ανδρός αρχή», στα χνάρια του αντιδημοκρατικού «Επιτελικού κράτους Μητσοτάκη». Λογικές τις οποίες αποδέχεται και υπερθεματίζει ο κ. Κυριακίδης και η διοίκηση του Δήμου Κιλκίς με μία άνευ προηγουμένου αυταρέσκεια που δημιουργεί κλίμα αντιπαλότητας, φόβου και μισαλλοδοξίας ακόμη και στο υπηρεσιακό προσωπικό. Κάτω από αυτές τις συνθήκες συντάχθηκε και αυτός ο προϋπολογισμός.
Στο πλαίσιο λειτουργίας του «Επιτελικού κράτους » και του σύγχρονου μηχανισμού ολιστικής χειραγώγησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων και την συνέχιση της παλαιοκομματικής τακτικής, συστηματοποιήθηκαν κατά παρέκκλιση των διαδικασιών, οι αδιαφανείς απευθείας αναθέσεις με πρόσχημα τον covid, οι παραχωρήσεις υπηρεσιών των δήμων σε ιδιωτικά συμφέροντα και την εκχώρηση υπηρεσιών, αρμοδιοτήτων και ρουσφετολογικών προσλήψεων στους αναπτυξιακούς οργανισμούς (Ν.4674/2020).
Είναι χαρακτηριστικό πως, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ), η κυβέρνηση έκανε μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια απευθείας αναθέσεις ύψους άνω των 7,5 δις ευρώ, με το 90% των συμβάσεων αυτών να έχουν υπογραφεί με τη γενική διαδικασία απευθείας αναθέσεων και όχι με την έκτακτη λόγω κορωνοϊού.
Οι κατευθυνόμενες αναθέσεις σε συγκεκριμένους αναδόχους και προμηθευτές και η στήριξη τοπικών μέσων μαζικής ενημέρωσης και των μετόχων τους, στο πρότυπο των λιστών Πέτσα κυρίως από τις Περιφέρειες αποδεικνύουν τον κεντρικό έλεγχο και συντονισμό ενός καθεστώτος και την υποταγή της αυτοδιοίκησης και των αυτοδιοικητικών δυνάμεων, στις πολιτικές και διαχειριστικές σκοπιμότητες του.
Η πολιτική της Κυβέρνησης στην ενέργεια, καθώς και η διαρκής όσο και εκρηκτική ακρίβεια έχουν εκτροχιάσει τα ταμεία των δήμων καθιστώντας ορατό, σύμφωνα με πολλούς δημάρχους, τον κίνδυνο πτώχευσης ακόμα και εύρωστων μέχρι πρότινος οικονομικά δήμων.
Οι ΚΑΠ για τους ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού, παρά την αύξηση των φορολογικών εσόδων από ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος, εμφανίστηκαν μειωμένοι στους τρεις ετήσιους προϋπολογισμούς, καθώς η κυβέρνηση δεν διέθεσε στην Αυτοδιοίκηση ούτε την αναλογική αύξηση στους ΚΑΠ με βάση τις εισηγητικές εκθέσεις που η ίδια συνέταξε.
Στο πλαίσιο λειτουργίας του «Επιτελικού κράτους » και του σύγχρονου μηχανισμού ολιστικής χειραγώγησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων και την συνέχιση της παλαιοκομματικής τακτικής, συστηματοποιήθηκαν κατά παρέκκλιση των διαδικασιών, οι αδιαφανείς απευθείας αναθέσεις με πρόσχημα τον covid, οι παραχωρήσεις υπηρεσιών των δήμων σε ιδιωτικά συμφέροντα και την εκχώρηση υπηρεσιών, αρμοδιοτήτων και ρουσφετολογικών προσλήψεων στους αναπτυξιακούς οργανισμούς (Ν.4674/2020).
Είναι χαρακτηριστικό πως, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ), η κυβέρνηση έκανε μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια απευθείας αναθέσεις ύψους άνω των 7,5 δις ευρώ, με το 90% των συμβάσεων αυτών να έχουν υπογραφεί με τη γενική διαδικασία απευθείας αναθέσεων και όχι με την έκτακτη λόγω κορωνοϊού.
Οι κατευθυνόμενες αναθέσεις σε συγκεκριμένους αναδόχους και προμηθευτές και η στήριξη τοπικών μέσων μαζικής ενημέρωσης και των μετόχων τους, στο πρότυπο των λιστών Πέτσα κυρίως από τις Περιφέρειες αποδεικνύουν τον κεντρικό έλεγχο και συντονισμό ενός καθεστώτος και την υποταγή της αυτοδιοίκησης και των αυτοδιοικητικών δυνάμεων, στις πολιτικές και διαχειριστικές σκοπιμότητες του.
Η πολιτική της Κυβέρνησης στην ενέργεια, καθώς και η διαρκής όσο και εκρηκτική ακρίβεια έχουν εκτροχιάσει τα ταμεία των δήμων καθιστώντας ορατό, σύμφωνα με πολλούς δημάρχους, τον κίνδυνο πτώχευσης ακόμα και εύρωστων μέχρι πρότινος οικονομικά δήμων.
Οι ΚΑΠ για τους ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού, παρά την αύξηση των φορολογικών εσόδων από ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος, εμφανίστηκαν μειωμένοι στους τρεις ετήσιους προϋπολογισμούς, καθώς η κυβέρνηση δεν διέθεσε στην Αυτοδιοίκηση ούτε την αναλογική αύξηση στους ΚΑΠ με βάση τις εισηγητικές εκθέσεις που η ίδια συνέταξε.
Από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
Δεν υπάρχει Καμιά συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού στον σχεδιασμό και την απορρόφηση των πόρων του Ταμείου. Οι δήμοι είναι επί της ουσίας εκτός προγράμματος, με πρόβλεψη μόνο με 700 εκ. ευρώ για όλη την επικράτεια.
Το ΕΣΠΑ σχεδιάζεται και υλοποιείται χωρίς τη συμμετοχή των Δήμων και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων σχεδιάστηκε σε ό,τι αφορά έργα τοπικής εμβέλειας χωρίς οι Δήμοι να γνωρίζουν τίποτα.
Το σύνολο των Περιφερειών αντιμετωπίζουν μειώσεις ύψους 80% σε σχέση με τα χρήματα που έπαιρναν επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ από το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ.
Πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης: Οι κυβερνητικές παλινωδίες και η προσπάθεια απαξίωσης του Φιλόδημου το μόνο πρακτικό αποτέλεσμα που είχαν είναι η καθυστέρηση για πάνω από 2 έτη των εντάξεων των έργων, διαρκείς καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες.
Στελέχωση των Ο.Τ.Α.
Οι Περιφέρειες και οι Δήμοι παρουσιάζονται μετά την πολύχρονη απαγόρευση προσλήψεων αφυδατωμένοι από έμψυχο δυναμικό, μη διαθέτοντας το απαραίτητο προσωπικό για να ανταποκριθούν στις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί. Η κυβέρνηση όχι μόνο εμφανίζεται απρόθυμη στην πράξη να προβεί σε νέες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, αλλά εσχάτως εκβιάζει μεταξύ άλλων τους Δήμους, συνδέοντας τις απαραίτητες προσλήψεις με τους στόχους μείωσης ενέργειας που καλούνται οι Δήμοι να επιτύχουν τη στιγμή μάλιστα που δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι έφυγαν από τις θέσεις τους λόγω συνταξιοδότησης.
Οι τεχνικές υπηρεσίες, τα πολεοδομικά γραφεία, οι υπηρεσίες καθαριότητας, οι κοινωνικές υπηρεσίες, οι υγειονομικές υπηρεσίες έχουν τεθεί σκόπιμα και απολύτως συνειδητά σε καθεστώς πλήρους απαξίωσης, προχωρώντας σταδιακά σε ιδιωτικοποίηση τους.
Δράσεις και υπηρεσίες, που μπορεί μόνο το Δημόσιο να υλοποιήσει, μεταφέρθηκαν αντισυνταγματικά, σε νομικά μορφώματα όπως οι αναπτυξιακοί οργανισμοί για την μεταφορά τους στον ιδιωτικό τομέα, με διαδικασίες παράνομες και αδιαφανείς, στην συντριπτική τους πλειοψηφία.
Κάτω από αυτά τα πλαίσια συντάσσονται οι οικονομικοί προϋπολογισμοί των Δήμων αυτό το διάστημα. Προϋπολογισμοί με την λογική του «ενός ανδρός αρχή», δηλ. του Δημάρχου αφού κανείς Δημοτικός Σύμβουλος ή Τοπικό Συμβούλιο δεν μπορεί, σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο, να καταθέσει την οποιαδήποτε αντιπρόταση και να μπει στην δημοκρατική διαδικασία ψηφοφορίας, εάν δεν έχει ολοκληρωμένη και ισοσκελισμένη πρόταση του Προϋπολογισμού. Πράγμα πρακτικά αδύνατο.
Οι όποιες παρατηρήσεις – προτάσεις έχουν κατά καιρούς κατατεθεί σε οποιαδήποτε διαδικασία ή όργανο, μόνο εάν το θέλει Ο Δήμαρχος θα υιοθετηθούν ή η διορισμένη πλειοψηφικά Οικονομική Επιτροπή. Η παράνοια και η διαστρέβλωση του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι δεδομένη και η χειραφέτηση από την πλευρά του Δημάρχου σε όλα τα όργανα του Δήμου είναι πλήρης. Ποτέ στην ιστορία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν υπήρξε τόσο αυταρχικό και αντιδημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο και είναι ντροπή για τον θεσμό. Η επίκληση ότι το αποδέχεται η μεγάλη πλειοψηφία των Δημάρχων είναι μόνο για γέλια αφού είναι οι ίδιοι που δημιουργούν το πρόβλημα εκμεταλλευόμενοι το αντιδημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο.
Σύμφωνα με τα παραπάνω ορισμένες παρατηρήσεις επί του Προϋπολογισμού του 2023 για τον Δήμο Κιλκίς.
1) Η προβλεπόμενη αύξηση κατά 6.6% του προϋπολογισμού για το 2023, η οποία έρχεται να αντισταθμίσει την αντίστοιχη μείωση των ετών 2021 – 2022, δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες του Δήμου όταν ο πληθωρισμός τρέχει πάνω από το 10% και οι αντίστοιχες τιμές προϊόντων και υπηρεσιών φτάνουν μέχρι και το 30%. Η τακτική της κυβερνητικής πολιτικής υποβάθμισης των υπηρεσιών των Δήμων έχει ως αποτέλεσμα να συντάσσονται μίζεροι προϋπολογισμοί, χωρίς καμία αναπτυξιακή δυνατότητα ως προϊόν των υπηρεσιών του, και εκχώρηση οικονομικών πόρων και αρμοδιοτήτων σε εργολάβους με αδιαφανείς πολλές φορές διαδικασίες και απευθείας αναθέσεις που δημιουργούν πολλά ερωτηματικά.
2) Το ποσοστό για τα προβλεπόμενα έργα, σύμφωνα πάντα με το ανεπαρκέστατο τεχνικό πρόγραμμα, καλύπτει μόλις το 10.44% και μαζί με το ποσοστό για νέες μελέτες ( 1.09%) το 11.54%. Ποσά όχι μόνο ανεπαρκή, είναι ποσά που δείχνουν ότι δεν πρέπει να περιμένουμε να δούμε καμία σοβαρή παρέμβαση όχι μόνο στην πόλη του Κιλκίς αλλά πολύ περισσότερο στους οικισμούς του Δήμου. Το ποσοστό για νέες μελέτες μας προβληματίζει ιδιαίτερα όταν εδώ και δύο χρόνια περιφέρονται υποσχόμενα 22 -25 εκατομμύρια ευρώ για το πρόγραμμα Α. Τρίτσης, για τα οποία δεν υπάρχουν οι αντίστοιχες προτάσεις και φυσικά ούτε ώριμες μελέτες.
3) Έχουμε Μείωση εσόδων από το πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων (Φιλόδημος ΙΙ – ΕΣΠΑ) πάνω από το 30% συγκριτικά με το 2022 όταν ακόμα και τα συνεχιζόμενα έργα της προηγούμενης διοίκησης δεν έχουν ολοκληρωθεί και κάποια δεν έχουν ξεκινήσει. Η ανικανότητα τήρησης των προτεραιοτήτων και ο στρεβλός σχεδιασμός κάποιων έργων εμποδίζουν ακόμη και την έναρξη εργασιών σε ήδη χρηματοδοτούμενα έργα παρελθόντων ετών βλέπε ανάπλαση ιστορικού κέντρου (ΜΟΛ). Η πολυδιαφημιζόμενη με χάρτες και ανακοινώσεις έναρξη εργασιών ανάπλασης του ιστορικού κέντρου, κώλυσε πριν καν ξεκινήσει διότι δεν πρόκειται σε σύντομο χρονικό διάστημα να ολοκληρωθεί το έργο της αντικατάστασης των σωλήνων ύδρευσης και κατ’ επέκταση ούτε η υπογειοποίηση του δικτύου της ΔΕΗ.
4) Παρά την μικρή αύξηση στην καθαριότητα και στο πράσινο, τα ποσά είναι ανεπαρκή για να δούμε ουσιαστική διαφορά στην καθαριότητα και στην αποκομιδή των σκουπιδιών. Πέρα από την ανεπάρκεια του αριθμού των κάδων σε όλους τους οικισμούς και στην πόλη, δεν έχουμε καμία προβλεπόμενη μεταβολή στις δομές αποκομιδής των στερεών αποβλήτων. Στο δε πράσινο, με τις υπάρχουσες χρηματοδοτήσεις και το ελλιπές στελεχιακό προσωπικό, καμία μεταβολή δεν μπορούμε να περιμένουμε ούτε στην πόλη πολύ περισσότερο στους οικισμούς. Η άθλια εικόνα των πλατειών αποδεικνύει την ανεπάρκεια της χρηματοδότησης. Το πρόβλημα δεν λύνεται ούτε με τα 8μηνα ούτε με τις επιμέρους εργολαβίες. Οι προσλήψεις προσωπικού όμως είναι κόκκινο πανί για την κυβέρνηση αλλά και για την διοίκηση του Δήμου.
5) Μεγάλο ερωτηματικό υπάρχει για την μείωση της δαπάνης στο 1/5 της προηγούμενης χρονιάς για την λειτουργία του κέντρου κοινότητας από το Υπουργείο Πολιτισμού.
6) Θα υπερθεματίσουμε για την σοβαρή αύξηση της προβλεπόμενης δαπάνης για τον πολιτισμό. Θεωρούμε ότι οι δαπάνες για τις δομές, το προσωπικό, την στήριξη των πολιτιστικών συλλόγων και την υλοποίηση πληθώρας εκδηλώσεων, είναι επένδυση αναντικατάστατη για την βελτίωση του πνευματικού και βιοτικού επιπέδου των συμπολιτών μας.
7) Τόσο όσο αφορά το φτωχό Τεχνικό Πρόγραμμα και από τις προβλεπόμενες πιστώσεις δεν υπάρχει καμία αναφορά για την αξιοποίηση των Δημοτικών ακινήτων, παρά μόνο δημοπρασίες ενοικίασης.
8) Η διοίκηση απεδείχθη ανίκανη να αντιμετωπίσει τον γραφειοκρατικό κυκεώνα για την ολοκλήρωση των κερκίδων του Δημοτικού Σταδίου.
9) Για τα μεγάλα «εμβληματικά έργα» των 22 εκατομμυρίων, παρά τις «νομιμοποιήσεις» από το Ελεγκτικό Συνέδριο, έχουμε να πούμε ότι τα ερωτηματικά τα οποία έχουμε διατυπώσει για εμάς παραμένουν στο ακέραιο. Ερωτηματικά τα οποία μπορεί στο μέλλον να τα βρει μπροστά της. Ο ισχυρισμός δε ότι τα έργα θα ξεκινήσουν στους επόμενους μήνες, αφήνοντας να εννοηθεί ότι σύντομα και θα ολοκληρωθούν, είναι το λιγότερο παραπλανητικός. Είναι γνωστό ότι η κύρια χρηματοδότηση από το ΥΜΕΠΕΡΑ προβλέπεται για την περίοδο 2024 – 2027 και ίσως δοθεί σύντομα ένα πολύ μικρό ποσό για την έναρξη κάποιων εργασιών, έτσι για να ρίξουμε λίγη στάχτη στα μάτια του κόσμου.
10) Για τα υπόλοιπα δε έργα των 25 εκατ. που εξαγγέλλονται κατά διαστήματα και τα οποία δικαιούμαστε από την κατανομή των κονδυλίων του προγράμματος Αντ. Τρίτσης, προϋποθέτουν προτάσεις και ώριμες μελέτες. Εκτός ελαχίστων ούτε τις έχουμε δει ούτε τις γνωρίζουμε και με ποσοστό 1,09 του προϋπολογισμού σε έργα τόσων εκατομμυρίων μελέτες δεν συντάσσονται. Αυτά τα εκατομμύρια όπως δείχνουν τα πράγματα θα τα περιφέρονται από εδώ και από εκεί μέχρι να λήξει η θητεία αυτής της διοίκησης και μετά έχει ο Θεός.
Επί της ουσίας, όπως ειπώθηκε και από άλλους συναδέλφους δεν περιμένουμε κάτι να αλλάξει στις δομές, στο περιβάλλον, στα δημοτικά ακίνητα, στην αισθητική της πόλης και των οικισμών.
Μετά από αυτούς τους προβληματισμούς και αυτές τις παρατηρήσεις δεν μπορούμε να αποδεχθούμε ούτε τον τρόπο σύνταξης του Προϋπολογισμού ούτε και να τον υπερψηφίσουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.