Καιρό τώρα σπαζοκεφαλιάζω να βρω τι είναι αυτό που λείπει από την πόλη μας, αυτό που θα την έκανε να ξεχωρίζει από τις άλλες πόλεις, αυτό που θα έκανε τους επισκέπτες να μένουν εκστασιασμένοι και να αναφωνούν «σαν το Κιλκίς δεν έχει», αυτό που θα έκανε τους κατοίκους της ικανοποιημένους για την ποιότητα ζωής που τους προσφέρει και θα δικαιολογούσε το σλόγκαν «Κιλκίς, πόλη να ζεις».
Όσο κι αν βασάνισα το μυαλό μου δεν βρήκα τι είναι αυτό που λείπει, γιατί τελικά ο γενέθλιος τόπος όλα τα έχει.
Έχει κατ’ αρχήν φυσικές ομορφιές, με τις οποίες απλόχερα την έχει προικίσει η φύση. Ε, τώρα αν το ομορφότερο φυσικό αξιοθέατο που διαθέτει, το σπήλαιο, παραμένει κλειστό αυτό είναι παρανυχίδα. Και στο κάτω - κάτω τι θα πάθει που είναι κλειστό; Θα εξαφανιστούν οι σταλαγμίτες, οι σταλακτίτες και οι κοραλλιογενείς σχηματισμοί;
Όταν με χρόνια και καιρούς ξανανοίξει πάλι στη θέση τους θα είναι. Και είναι αναγκαίο οι ξένοι επισκέπτες να δουν και να θαυμάσουν ένα από τα 10 σπουδαιότερα σπήλαια της Ελλάδας; Ας πάνε να δουν κάτι άλλο.
Μήπως δεν έχει αξιόλογο οικιστικό απόθεμα, με εξαίρετα δείγματα αρχιτεκτονικής του παρελθόντος που έχουν διασωθεί από τη φθοροποιό δύναμη του πανδαμάτορα χρόνου; Και αυτά τα εξαιρετικής αισθητικής και ιστορικής αξίας κτήρια, όπως η παλιά Νομαρχία, έχουν όντως αντιμετωπισθεί με τον καλύτερο τρόπο. Αντί να δαπανώνται άπειρα χρήματα για την αποκατάσταση τους έχουν αφεθεί να γερνάνε ασυντήρητα και έτσι δείχνουν ακόμη πιο παλιά. Γιατί τα κτήρια είναι σαν το παλιό κρασί που ο βαθμός παλαιότητας μεγαλώνει την αξία του.
Για το αστικό πράσινο δεν το συζητώ. Πιο πολύ πράσινο δεν είχαν δει ούτε οι φαντάροι που υπηρετούσαν τη θητεία τους την εποχή του ΠΑΣΟΚ: χακί στολές και πράσινες φόρμες παραλλαγής, πράσινες φυλλωσιές με πευκοβελόνες στο στρατόπεδο και μαζί ο πράσινος ήλιος και τα πράσινα άλογα περί σοσιαλισμού.
Να φαντασθείτε ότι προηγούμενες δημοτικές αρχές, προκειμένου να μην πάθει καμιά υπεροξυγόνωση ο εγκέφαλος των δημοτών από το πολύ πράσινο, έφθασαν στο σημείο να κόψουν τα δέντρα του πάρκου και του κήπου για να κατασκευάσουν το τσιμεντόπαρκο. Και μάλιστα ύστερα από μελέτη που πήρε το πρώτο βραβείο σε Πανελλήνιο Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό. Τόσο καλά!
Για τους χώρους πολιτισμού και αθλητισμού δεν το συζητώ. Να φαν κι οι κότες. Γιατί νομίζετε ότι είναι κλειστό το Λαογραφικό Μουσείο; Γιατί σκουριάζουν τα σίδερα των θεμελίων στο κολυμβητήριο που έμεινε γιαπί στο Δημοτικό Αθλητικό Κέντρο; Γιατί δεν θέλουμε άλλους τέτοιους χώρους. Φτάνει με αυτές τις κοινόχρηστες και κοινωφελείς χρήσεις που κοντεύουν να μας πνίξουν.
Κανείτε που λεν κι οι Πόντιοι.
Παρόλο, όμως, που ήταν ηλίου φαεινότερον ότι τίποτε δε λείπει απ’ αυτήν την πόλη κάτι μέσα μου μ’ έτρωγε ότι κάτι υπάρχει, που είναι μπροστά στα μάτια μου αλλά δεν το βλέπω. Έτσι ξανάνοιξα τα πολύχρωμα διαγράμματα ρυμοτομίας με τις πράσινες ρυμοτομικές, τις κόκκινες οικοδομικές γραμμές και τα κίτρινα ράστερ των πεζοδρόμων, ξαναμελέτησα εμβριθώς τους χάρτες και τα κείμενα του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου, ακόμη και τους φακέλους των οικοδομικών τετραγώνων που έχω αποτυπώσει άρχισα να σκαλίζω. Αλλά τίποτε!
Κι ενώ απέτυχα οικτρά να βρω αυτό που λείπει, γιατί λογικά εξαιτίας της επαγγελματικής μου ενασχόλησης και της μακράς εμπειρίας μου επί πολεοδομικών θεμάτων θα έπρεπε να το έχω βρει, ήρθαν άλλοι και μου έβαλαν τα γυαλιά. Ποιοι; Οι δημοτικοί σύμβουλοι της πλειοψηφίας που ανακάλυψαν ότι αυτό που λείπει από την πόλη δεν είναι άλλο από ένα παρεκκλήσι στην πλατεία Ειρήνης!!!
Βρε τους μπαγάσες και δεν τους τόχα. Όχι μόνο ανακάλυψαν το προφανές αλλά στήριξαν την απόφαση τους στην πεμπτουσία της επιστήμης της πολεοδομίας, που συμπυκνώνεται στη φράση «Πολεοδομία είναι η προβολή της κοινωνίας στο έδαφος». Και τι είναι η ελληνική κοινωνία; Πατρίς, θρησκεία, οικογένεια. Νάτο λοιπόν το τρίπτυχο να αποτυπώνεται με συμβολικό τρόπο στο σώμα της πόλης: Στο ένα άκρο η Πατρίς με τη Λέσχη Αξιωματικών Φρουράς, στο άλλο άκρο η Οικογένεια, με τους οικογενειάρχες που κάθονται στα τραπεζάκια της πλατείας επιτηρώντας τα παιδιά τους που παίζουν και στη μέση η Θρησκεία, με το παρεκκλήσι, σε απόσταση βέβαια από το μνημείο των Ποντίων για να μη βρεθούν κακεντρεχείς και πουν ότι αυτή η επιλογή είναι πιο αστεία κι από ποντιακό ανέκδοτο.
Παρά το μεγαλείο σκέψης που κρύβει μια τέτοια απόφαση βρέθηκαν κάποιοι να την αμφισβητήσουν, διερωτώμενοι τι χρειάζεται ένα παρεκκλήσι στην κεντρική πλατεία της πόλης; Μα αν τα άλλα παρεκκλήσια, ο Άγιος Θεράποντας και ο Προφήτης Ηλίας, είναι τόσο απομακρυσμένα τι πρέπει να κάνουν οι ηλικιωμένοι που θέλουν ν’ ανάψουν ένα κερί; Να ξεποδαριαστούν στις ανηφόρες και στις κατηφόρες; Να στραμπουλίξουν κανένα πόδι και μετά να τους τρέχουν στο νοσοκομείο και να περπατάνε στηριζόμενοι στο πι;
Να αγγαρεύουν τα παιδιά τους να τους πάνε με το αυτοκίνητο και να τα επιβαρύνουν με τη δαπάνη κατανάλωσης βενζίνης, που η τιμή της έχει φτάσει στο Θεό; Και εν τέλει θα παραβλέψουμε τις λατρευτικές ανάγκες των θρησκευόμενων που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις κάποιων δεν αρκούν για να τις καλύψουν οι υπάρχοντες ναοί; Κι αν οι υπάρχοντες ναοί δεν επαρκούν, παρόλο που τα πολεοδομικά σταθερότυπα για τον αναγκαίο κοινωνικό εξοπλισμό δεν συμφωνούν με αυτήν την αυθαίρετη άποψη, γιατί να μην αναρωτηθεί κάποιος: αφού μας λείπουν οι εκκλησίες τότε γιατί σταμάτησε να λειτουργεί η εκκλησία του Αη Γιώργη, η πιο παλιά και η πιο αγαπημένη εκκλησία των Κιλκισιωτών;
Πρόχειρη απάντηση δεν έχω αλλά αφού άγνωσται είναι αι βουλαί του Κυρίου άγνωσται είναι και αυτές των εκπροσώπων του επί της γης. Και στο κάτω - κάτω δε θα μας δώσουν και λογαριασμό ούτε ποιες εκκλησίες θα κλείσουν ούτε ποιες θα ανεγείρουν. Εδώ κοτζάμ εκκλησία αυθαίρετη και με λάθος προσανατολισμό έχτισαν σε χαρακτηρισμένο κοινόχρηστο χώρο στην περιοχή των Εργατικών Κατοικιών και ουδείς ενοχλήθηκε από την τεράστια αυθαιρεσία, ένα παρεκκλήσι στην πλατεία σας πείραξε; Αφού έχουμε καταπιεί την κάμηλο θα διυλίζουμε τώρα τον κώνωπα;
Όσο για τις πομφόλυγες των πολεοδόμων ότι τέτοιες χρήσεις δεν προβλέπονται από το ΓΠΣ και ότι απαιτείται τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου τις θεωρώ προσχηματικές και μεμψίμοιρες, διότι η θρησκευτική πίστη που μετακινεί και βουνά δεν πρέπει να ορρωδεί προ ουδεμίας διατάξεως της κείμενης πολεοδομικής νομοθεσίας.
Αν και μεταξύ μας εκτιμώ ότι κανένα παρεκκλήσι νόμιμο ή παράνομο δεν πρόκειται να ανεγερθεί στην πλατεία Ειρήνης, απλώς οι δημοτικοί άρχοντες προκειμένου να δώσουν τα διαπιστευτήρια τους στο νέο μητροπολίτη έλαβαν μια τέτοια απόφαση, αδιαφορώντας αν εκτίθενται ανεπανόρθωτα. Άλλωστε δημοτικές εκλογές έρχονται και το χριστεπώνυμο πλήρωμα της εκκλησίας δεν αποτελεί ένα αμελητέο μέγεθος προς ψηφοθηρία.
Ελπίζω μόνο να μη μας κλέψει την ιδέα και τη δόξα ο Δήμος Αθηναίων και προλάβει πριν από εμάς να ανεγείρει παρεκκλήσι στην πλατεία Συντάγματος, δίπλα στο μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη…
χλευασμός της πίστης και των αξιών που μάς ενώνουν
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικό κείμενο (ως προς τον τρόπο γραφής, αλλά και ως προς την ουσία), συγχαρητήρια
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ξέρω αν ενοχλείσαι από την "Πατρίς"....αλλά ένα μνημείο για τον Σοβιετικό στρατιώτη,σίγουρα δεν θα σε ενοχλούσε.
ΑπάντησηΔιαγραφή