Δελτίο τύπου Ε. Αγαθοπούλου
Με τροπολογία που κατέθεσαν 64 βουλευτές και βουλεύτριες του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ανάμεσα τους και η βουλεύτρια Κιλκίς, Ειρήνη Αγαθοπούλου, με πρωτοβουλία της Θεανώς Φωτίου, στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, ζητούν την εξαίρεση του επιδόματος τέκνων από τον υπολογισμό του Ελαχίστου Εγγυημένου Εισοδήματος, το οποίο αποτελεί την μετονομασία του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης, ενός προγράμματος που θεσπίστηκε το 2016 για την καταπολέμηση της ανθρωπιστικής κρίσης και απευθύνεται στα πλέον ακραία φτωχά νοικοκυριά.
Όσον αφορά το επίδομα τέκνων, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην τροπολογία, “το επίδομα παιδιού απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 29 του ν. 3986/2011 (Α΄152) και δεν προσμετράται στο συνολικό, πραγματικό ή τεκμαρτό, οικογενειακό εισόδημα παρά μόνον εάν ρητά προβλέπεται από το νομοθετικό πλαίσιο οικονομικών ενισχύσεων κοινωνικής προστασίας.” Τονίζοντας στη συνέχεια την αντίφαση που “ένα επίδομα κοινωνικής προστασίας να καταργεί ή να ελαχιστοποιεί ένα άλλο επίδομα του ίδιου τύπου και ανάλογου σκοπού.”
Κλείνοντας, κρούουν το καμπανάκι της αναγκαιότητας αποδοχής της τροπολογίας από την Κυβέρνηση λέγοντας ότι “σήμερα, με την ενεργειακή κρίση, την ακρίβεια στα καύσιμα και τον πληθωρισμό, που επιφέρουν ραγδαία αύξηση του κόστους βασικών και λοιπών προϊόντων και υπηρεσιών, οι δαπάνες του κάθε νοικοκυριού έχουν εκτοξευτεί και βρίσκεται επί θύραις μια νέα ανθρωπιστική κρίση για τα νοικοκυριά που βρίσκονται σε ακραία φτώχεια. Η κρίση είναι καταρχάς στεγαστική, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του μηνιαίου εισοδήματος αναλίσκεται σε δαπάνες στέγασης (ενοίκιο ή αποπληρωμή δανείου, ηλεκτρικό, νερό, κοινόχρηστα, τηλεφωνία, θέρμανση-ψύξη). Η στεγαστική κρίση επιφέρει μοιραία στα πιο χαμηλά εισοδηματικά κλιμάκια και επισιτιστική κρίση.”
Ολόκληρο το κείμενο της βουλευτικής τροπολογίας
«Ενσωμάτωση της παρ. 5 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/952 του Συμβουλίου της 29ης Μαΐου 2017 για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1164 όσον αφορά τις ασυμφωνίες στη μεταχείριση υβριδικών μέσων με τρίτες χώρες (L 114), κύρωση της Σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Επιχείρησης Καζίνο Ευρέος Φάσματος Ελληνικού Ανώνυμη Εταιρεία, για την παραχώρηση άδειας λειτουργίας επιχείρησης καζίνο (ΕΚΑΖ) ευρέος φάσματος δραστηριοτήτων στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού - Αγίου Κοσμά, θέσπιση ολοκληρωμένου πλαισίου για την απόδοση βιώσιμης προοπτικής ανάπτυξης και την εκ νέου λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τροποποιήσεις του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων και του Οργανισμού του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών»
Θέμα: «Εξαίρεση του επιδόματος παιδιού από το δηλούμενο εισόδημα για την απονομή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος – Τροποποίηση άρθρου 235 ν. 4386/2016»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Με το άρθρο 235 του ν. 4389/2016 ετέθη σε εφαρμογή πρόγραμμα με την επωνυμία «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης», το οποίο, με το άρθρο 29 του ν. 4659/20 μετονομάσθηκε σε «Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα».
Το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης θεσπίστηκε ως συνέχεια του προγράμματος καταπολέμησης της ανθρωπιστικής κρίσης που υλοποιήθηκε κατά τα έτη 2015-16. Το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, έτσι όπως εφαρμόζεται σήμερα, με την ΚΥΑ του ΦΕΚ 3359 Β΄ του 2021, απευθύνεται στα πλέον ακραία φτωχά νοικοκυριά, δεδομένου ότι έχει διατηρήσει ως εγγυημένο μηνιαίο ποσό, άρα και εισοδηματικό όριο, τα 200 € για το μονοπρόσωπο νοικοκυριό, αυξανόμενο κατά το ½ αυτού του ποσού για κάθε επιπλέον ενήλικο μέλος και κατά ¼ για κάθε επιπλέον ανήλικο μέλος του νοικοκυριού.
Ο νόμος του ΕΕΕ ορίζει τι είναι δηλούμενο εισόδημα και τι εξαιρείται από αυτό. Συγκεκριμένα, στα εδάφια 9 και 10 της παρ. 2 του άρθρου 235 του ν. 4389/16, όπως αυτή τροποποιήθηκε με το άρθρο 4 του ν. 4756/20, αναφέρεται η σύνθεση του δηλούμενου εισοδήματος προκειμένου να υπολογισθεί εάν πληρούνται τα εισοδηματικά κριτήρια για ένταξη αιτούντος στο πρόγραμμα του ΕΕΕ:
«Ως δηλούμενο εισόδημα ορίζεται το δηλούμενο από τους αιτούντες συνολικό εισόδημα από κάθε πηγή ημεδαπής και αλλοδαπής προέλευσης προ φόρων, μετά την αφαίρεση των εισφορών για κοινωνική ασφάλιση που έλαβαν όλα τα μέλη της ωφελούμενης μονάδας τους τελευταίους έξι (6) μήνες πριν την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής στο Πρόγραμμα του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης. Στο συνολικό δηλωθέν εισόδημα συμπεριλαμβάνονται και το σύνολο των επιδομάτων και άλλων ενισχύσεων, καθώς και το απαλλασσόμενο εισόδημα ή το φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημα, με τις εξαιρέσεις, όπως διαλαμβάνονται στο παρακάτω εδάφιο.
Το δηλούμενο εισόδημα δεν περιλαμβάνει το επίδομα αναδοχής του άρθρου 9 του ν. 2082/1992 (Α΄ 158), τα μη ανταποδοτικά επιδόματα αναπηρίας που χορηγούνται από το κράτος, την οικονομική ενίσχυση που χορηγείται κατά την περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν.δ. 57/1973 (Α΄ 149) σε όσους περιέρχονται σε κατάσταση ανάγκης συνεπεία θεομηνίας και λοιπών φυσικών καταστροφών, καθώς και το επίδομα που καταβάλλεται σε ανέργους δυνάμει της παρ. 5 του άρθρου 30 του ν. 4144/2013 (Α΄ 88). Επίσης, στις περιπτώσεις αυτονόμησης φιλοξενούμενων σε ξενώνες μεταβατικής φιλοξενίας, ξενώνες γυναικών θυμάτων βίας και σε υπνωτήρια, λόγω ένταξης στην αγορά εργασίας, το συνολικό δηλούμενο εισόδημα δεν περιλαμβάνει το σύνολο του καθαρού εισοδήματος από μισθωτές υπηρεσίες, προγράμματα κοινωφελούς εργασίας ή από οποιοδήποτε άλλο πρόγραμμα εργασίας για δύο (2) περιόδους ενίσχυσης».
Το Επίδομα Παιδιού όμως, που θεσπίστηκε το 2018, με το ν. 4512/18, δεν αναφέρεται ρητά στις εξαιρέσεις του προηγούμενου άρθρου, με αποτέλεσμα να μην εξαιρείται από το δηλούμενο εισόδημα για τη λήψη του ΕΕΕ. Ωστόσο, στην παρ. 12 του άρ. 214 του ν. 4512/18 ορίζεται ότι: «Το επίδομα παιδιού απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 29 του ν. 3986/2011 (Α΄152) και δεν προσμετράται στο συνολικό, πραγματικό ή τεκμαρτό, οικογενειακό εισόδημα παρά μόνον εάν ρητά προβλέπεται από το νομοθετικό πλαίσιο οικονομικών ενισχύσεων κοινωνικής προστασίας.
Αυτή η αντίφαση έχει ως αποτέλεσμα να θεωρείται εισόδημα το Επίδομα Παιδιού. Αυτό σημαίνει ότι νοικοκυριά με ανήλικα παιδιά που έχουν καθόλου ή ελάχιστο εισόδημα, αποκλείονται ή λαμβάνουν μειωμένο Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα. Αυτό, στις σημερινές συνθήκες, ισοδυναμεί με πλήρη αδυναμία επιβίωσής τους. Δεν είναι δυνατόν ένα επίδομα κοινωνικής προστασίας να καταργεί ή να ελαχιστοποιεί ένα άλλο επίδομα του ίδιου τύπου και ανάλογου σκοπού.
Σήμερα, με την ενεργειακή κρίση, την ακρίβεια στα καύσιμα και τον πληθωρισμό, που επιφέρουν ραγδαία αύξηση του κόστους βασικών και λοιπών προϊόντων και υπηρεσιών, οι δαπάνες του κάθε νοικοκυριού έχουν εκτοξευτεί και βρίσκεται επί θύραις μια νέα ανθρωπιστική κρίση για τα νοικοκυριά που βρίσκονται σε ακραία φτώχεια. Η κρίση είναι καταρχάς στεγαστική, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του μηνιαίου εισοδήματος αναλίσκεται σε δαπάνες στέγασης (ενοίκιο ή αποπληρωμή δανείου, ηλεκτρικό, νερό, κοινόχρηστα, τηλεφωνία, θέρμανση-ψύξη). Η στεγαστική κρίση επιφέρει μοιραία στα πιο χαμηλά εισοδηματικά κλιμάκια και επισιτιστική κρίση.
Πρέπει επομένως να τροποποιηθεί το άρθρο του νόμου θέσπισης του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος ώστε να αναφέρει ρητά το Επίδομα Παιδιού στις εξαιρέσεις από το δηλούμενο εισόδημα για έλεγχο των εισοδηματικών κριτηρίων των αιτούντων για Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα.
Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
΄Αρθρο…
Εξαίρεση Επιδόματος Παιδιού από το δηλούμενο εισόδημα για την απονομή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος. Τροποποίηση άρθρου 235 ν. 4389/2016.
Στο εδάφιο 10 της παρ. 2 του άρθρου 235 του ν. 4389/16 προστίθεται ως εξαιρούμενο από το δηλούμενο εισόδημα το Επίδομα Παιδιού του άρ. 214 του ν. 4512/2018 και το εδάφιο 10 διαμορφώνεται ως εξής:
«Το δηλούμενο εισόδημα δεν περιλαμβάνει το επίδομα αναδοχής του άρθρου 9 του ν. 2082/1992 (Α΄ 158), τα μη ανταποδοτικά επιδόματα αναπηρίας που χορηγούνται από το κράτος, το Επίδομα Παιδιού του άρθρου 214 του ν. 4512/2018, την οικονομική ενίσχυση που χορηγείται κατά την περ. γ της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν.δ. 57/1973 (Α΄ 149) σε όσους περιέρχονται σε κατάσταση ανάγκης συνεπεία θεομηνίας και λοιπών φυσικών καταστροφών, καθώς και το επίδομα που καταβάλλεται σε ανέργους δυνάμει της παρ. 5 του άρθρου 30 του ν. 4144/2013 (Α΄ 88). Επίσης, στις περιπτώσεις αυτονόμησης φιλοξενούμενων σε ξενώνες μεταβατικής φιλοξενίας, ξενώνες γυναικών θυμάτων βίας και σε υπνωτήρια, λόγω ένταξης στην αγορά εργασίας, το συνολικό δηλούμενο εισόδημα δεν περιλαμβάνει το σύνολο του καθαρού εισοδήματος από μισθωτές υπηρεσίες, προγράμματα κοινωφελούς εργασίας ή από οποιοδήποτε άλλο πρόγραμμα εργασίας για δύο (2) περιόδους ενίσχυσης».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.