Επιμέλεια άρθρου: Νικηφόρος Χ. Χριστοφοριδης, Msc in Advanced Computer Networks, Διαχειριστής των τμημάτων εκμάθησης Η/Υ του ΚΕΔΙΒΙΜ2 Επιμορφωτική Κιλκίς
«Κύριε-κύριε, με ακούτε;» μια φράση που ακούστηκε πολύ το τελευταίο διάστημα κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (λόγω της πανδημίας Covid) όχι μόνο από τους μικρούς μαθητές αλλά και από τους ενήλικες.
Είναι βέβαιο ότι οι καταστάσεις, σε συνδυασμό με τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και των ευκαιριών που προσφέρονται μας ωθούν σε νέες… εκπαιδευτικές εμπειρίες! Η μέθοδος της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έγινε περισσότερο γνωστή στο ευρύ κοινό αλλά και αναγκαία σε ότι αφορά τη συνέχιση των σπουδών και την απόκτηση πιστοποιήσεων για επαγγελματική αποκατάσταση ή ανέλιξη.
Τι είναι όμως αυτό που μας κάνει να ζητάμε επιβεβαίωση αν ακουγόμαστε κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης; ποιες είναι οι χρήσιμες μέθοδοι της τηλεκατάρτισης και πώς μπορούν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες των ενηλίκων επαγγελματικά; Διαβάζοντας το άρθρο θα ανακαλύψετε τις απαντήσεις!
Αρχικά, αυτό που μας κάνει να αναρωτιόμαστε αν ακουγόμαστε είναι το ίδιο το αίσθημα που βιώνουμε από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση δηλ. ο εκπαιδευτής δεν είναι δίπλα μας με φυσική παρουσία -γεγονός που δεν είναι απαραίτητα «κακό». Είναι λογικό να θέλουμε την επιβεβαίωση του ήχου όταν η εκπαίδευση γίνεται online ακόμη κι αν διαπιστώνεται πως δεν χρειάζεται από τεχνικής άποψης.
Πριν αναφερθώ όμως στις χρήσιμες μεθόδους της τηλεκατάρτισης για την επαγγελματική εκπαίδευση, θεωρώ χρήσιμο να εξηγήσω τι είναι η τηλεκατάρτιση:
· Η εκπαίδευση από απόσταση είναι ένας τρόπος παροχής ευκαιριών για μαθητευόμενους προκειμένου αυτοί να αποκτήσουν μια επιπλέον εκπαίδευση χωρίς να υπάρχει ανάγκη φυσικής παρακολούθησης της τάξης σε ένα ορισμένο μέρος, μία ορισμένη χρονική στιγμή.
Η εκπαίδευση από απόσταση ορίστηκε από τον θεωρητικό της εκπαίδευσης Michael Moore ως:
«η οικογένεια των διδακτικών μεθόδων στις οποίες οι εκπαιδευτικές συμπεριφορές
πραγματοποιούνται ξεχωριστά από τις μαθησιακές συμπεριφορές...έτσι ώστε η επικοινωνία μεταξύ του εκπαιδευόμενου και του εκπαιδευτή να διευκολύνεται από εκτυπωτικές, ηλεκτρονικές, μηχανικές ή οποιεσδήποτε άλλες συσκευές».
Ποιες είναι λοιπόν, οι χρήσιμες μέθοδοι της τηλεκατάρτισης;
Η τηλεκπαίδευση/τηλεκατάρτιση διαχωρίζεται σε 2 κατηγορίες : τη σύγχρονη και την ασύγχρονη.
Στη σύγχρονη τηλεκπαίδευση /τηλεκατάρτιση η εκπαίδευση γίνεται online (ζωντανά) μέσω Η/Υ και με τη χρήση των απαραίτητων προγραμμάτων επικοινωνίας (Cisco Webex , Ms.Teams , Zoom) καθώς και του απαραίτητου εξοπλισμού πέραν του Η/Υ (όπως Web Camera,Μικρόφωνο,ηχεία). Η εκπαίδευση, η οποία γίνεται σε συγκεκριμένο χρόνο, προσομοιώνει ως ένα βαθμό την δια ζώσης εκπαίδευση ώστε οι εκπαιδευόμενοι μαζί με τον εκπαιδευτή/καθηγητή να συμμετέχουν ενεργά κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης.
Στην ασύγχρονη τηλεκπαίδευση/τηλεκατάρτιση η εκπαίδευση γίνεται μέσω ειδικών software πλατφορμών (Moodle) στις οποίες συνδέονται οι εκπαιδευόμενοι για να μελετήσουν καθώς και να εξεταστούν. Οι εκπαιδευόμενοι έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα σε ώρες/ημέρες που τους βολεύουν καθώς και να στείλουν e-mails καθώς και να υποβάλουν ερωτήματα στους εκπαιδευτές/καθηγητές τους.
Στο σημείο αυτό επισημαίνω πως η εκπαίδευση από απόσταση δεν είναι κάτι νέο-ίχνη της μπορούν να βρεθούν πολύ πίσω στο χρόνο και συγκεκριμένα στον 1ο Μ.Χ. αιώνα. Δεν ήταν άλλος από τον Απόστολο Παύλο (εδώ όπως τον είδε ο Rembrandt) ο οποίος έγραφε στις πρώτες Χριστιανικές Εκκλησίες, διδάσκοντας για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας από απόσταση (ακόμα και από το κελί της φυλακής!).
Αρχικά, αυτό που μας κάνει να αναρωτιόμαστε αν ακουγόμαστε είναι το ίδιο το αίσθημα που βιώνουμε από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση δηλ. ο εκπαιδευτής δεν είναι δίπλα μας με φυσική παρουσία -γεγονός που δεν είναι απαραίτητα «κακό». Είναι λογικό να θέλουμε την επιβεβαίωση του ήχου όταν η εκπαίδευση γίνεται online ακόμη κι αν διαπιστώνεται πως δεν χρειάζεται από τεχνικής άποψης.
Πριν αναφερθώ όμως στις χρήσιμες μεθόδους της τηλεκατάρτισης για την επαγγελματική εκπαίδευση, θεωρώ χρήσιμο να εξηγήσω τι είναι η τηλεκατάρτιση:
· Η εκπαίδευση από απόσταση είναι ένας τρόπος παροχής ευκαιριών για μαθητευόμενους προκειμένου αυτοί να αποκτήσουν μια επιπλέον εκπαίδευση χωρίς να υπάρχει ανάγκη φυσικής παρακολούθησης της τάξης σε ένα ορισμένο μέρος, μία ορισμένη χρονική στιγμή.
Η εκπαίδευση από απόσταση ορίστηκε από τον θεωρητικό της εκπαίδευσης Michael Moore ως:
«η οικογένεια των διδακτικών μεθόδων στις οποίες οι εκπαιδευτικές συμπεριφορές
πραγματοποιούνται ξεχωριστά από τις μαθησιακές συμπεριφορές...έτσι ώστε η επικοινωνία μεταξύ του εκπαιδευόμενου και του εκπαιδευτή να διευκολύνεται από εκτυπωτικές, ηλεκτρονικές, μηχανικές ή οποιεσδήποτε άλλες συσκευές».
Ποιες είναι λοιπόν, οι χρήσιμες μέθοδοι της τηλεκατάρτισης;
Η τηλεκπαίδευση/τηλεκατάρτιση διαχωρίζεται σε 2 κατηγορίες : τη σύγχρονη και την ασύγχρονη.
Στη σύγχρονη τηλεκπαίδευση /τηλεκατάρτιση η εκπαίδευση γίνεται online (ζωντανά) μέσω Η/Υ και με τη χρήση των απαραίτητων προγραμμάτων επικοινωνίας (Cisco Webex , Ms.Teams , Zoom) καθώς και του απαραίτητου εξοπλισμού πέραν του Η/Υ (όπως Web Camera,Μικρόφωνο,ηχεία). Η εκπαίδευση, η οποία γίνεται σε συγκεκριμένο χρόνο, προσομοιώνει ως ένα βαθμό την δια ζώσης εκπαίδευση ώστε οι εκπαιδευόμενοι μαζί με τον εκπαιδευτή/καθηγητή να συμμετέχουν ενεργά κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης.
Στην ασύγχρονη τηλεκπαίδευση/τηλεκατάρτιση η εκπαίδευση γίνεται μέσω ειδικών software πλατφορμών (Moodle) στις οποίες συνδέονται οι εκπαιδευόμενοι για να μελετήσουν καθώς και να εξεταστούν. Οι εκπαιδευόμενοι έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα σε ώρες/ημέρες που τους βολεύουν καθώς και να στείλουν e-mails καθώς και να υποβάλουν ερωτήματα στους εκπαιδευτές/καθηγητές τους.
Στο σημείο αυτό επισημαίνω πως η εκπαίδευση από απόσταση δεν είναι κάτι νέο-ίχνη της μπορούν να βρεθούν πολύ πίσω στο χρόνο και συγκεκριμένα στον 1ο Μ.Χ. αιώνα. Δεν ήταν άλλος από τον Απόστολο Παύλο (εδώ όπως τον είδε ο Rembrandt) ο οποίος έγραφε στις πρώτες Χριστιανικές Εκκλησίες, διδάσκοντας για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας από απόσταση (ακόμα και από το κελί της φυλακής!).
Αυτή ήταν και η πρώτη μορφή των ‘’σπουδών δια αλληλογραφίας‘’, η οποία παρέμεινε και η μόνη μέθοδος της μάθησης από απόσταση μέχρι την έλευση του τηλεφώνου. Παρόλο όμως που ο Απ. Παύλος ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε τις σπουδές δια αλληλογραφίας προκειμένου να «προσεγγίσει» τους μαθητές του, η χρήση της εκπαίδευσης από απόσταση πρωτοπαρουσιάστηκε σε οργανωμένη μορφή μόλις τον 19ο αιώνα.
Η εξέλιξη της τηλεκατάρτισης οφείλεται στη ραγδαία αύξηση της χρήσης των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση και στη σημαντική ανάπτυξη της τεχνολογίας των υπολογιστών, η οποία οδήγησε στην αύξηση της διαθεσιμότητας των υπολογιστών και στη μείωση του κόστους τους. Το γεγονός αυτό δίνει τη δυνατότητα σε κάθε χρήστη να κατέχει ένα υψηλής απόδοσης υπολογιστή σε χαμηλό κόστος.
Η εξέλιξη της τηλεκατάρτισης οφείλεται στη ραγδαία αύξηση της χρήσης των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση και στη σημαντική ανάπτυξη της τεχνολογίας των υπολογιστών, η οποία οδήγησε στην αύξηση της διαθεσιμότητας των υπολογιστών και στη μείωση του κόστους τους. Το γεγονός αυτό δίνει τη δυνατότητα σε κάθε χρήστη να κατέχει ένα υψηλής απόδοσης υπολογιστή σε χαμηλό κόστος.
Εξάλλου, η πρόοδος στο χώρο του λογισμικού έχει ως αποτέλεσμα την υλοποίηση φιλικών προς το χρήστη, εύκολων στη χρήση και παράλληλα αποδοτικών εφαρμογών. Οι εφαρμογές αυτές περιλαμβάνουν γενικές εφαρμογές (word processor), καθώς και ειδικά προγράμματα (εργαλεία πολυμέσων και εικονικών κόσμων).
Στις μέρες μας, είναι πλέον ευκολότερο από παλιότερα να εξοπλιστεί ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα (πρωτοβάθμιας/δευτεροβάθμιας ή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης) ή κέντρο δια βίου μάθησης με ένα εργαστήριο υπολογιστών και το απαραίτητο λογισμικό. Για το λόγο αυτό, οι περισσότερες χώρες προσανατολίζονται προς αυτή τη δυνατότητα.
Ένας ακόμη παράγοντας που συνετέλεσε στην ανάπτυξη των νέων δυνατοτήτων εκπαίδευσης είναι οι πρόσφατες εξελίξεις στους τομείς των πολυμέσων και των εφαρμογών τηλεματικής, που αποτελούν άλλωστε και τον πυρήνα της τηλεκπαίδευσης/τηλεκατάρτισης. Ως πολυμέσα μπορούμε να θεωρήσουμε οποιοδήποτε συνδυασμό δύο ή περισσοτέρων μορφών media (text, graphic, images, audio, video).
Στις μέρες μας, είναι πλέον ευκολότερο από παλιότερα να εξοπλιστεί ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα (πρωτοβάθμιας/δευτεροβάθμιας ή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης) ή κέντρο δια βίου μάθησης με ένα εργαστήριο υπολογιστών και το απαραίτητο λογισμικό. Για το λόγο αυτό, οι περισσότερες χώρες προσανατολίζονται προς αυτή τη δυνατότητα.
Ένας ακόμη παράγοντας που συνετέλεσε στην ανάπτυξη των νέων δυνατοτήτων εκπαίδευσης είναι οι πρόσφατες εξελίξεις στους τομείς των πολυμέσων και των εφαρμογών τηλεματικής, που αποτελούν άλλωστε και τον πυρήνα της τηλεκπαίδευσης/τηλεκατάρτισης. Ως πολυμέσα μπορούμε να θεωρήσουμε οποιοδήποτε συνδυασμό δύο ή περισσοτέρων μορφών media (text, graphic, images, audio, video).
Οι σύγχρονοι υπολογιστές πολυμέσων έχουν να επιδείξουν σημαντικές προοπτικές για εμπλουτισμένη επικοινωνία, παρέχοντας άμεσα στο χρήστη εικόνα και ήχο. Εκτός αυτού, η τεχνολογία υπερκειμένου και υπερμέσων χρησιμοποιεί υπερσυνδέσμους προκειμένου να παρουσιαστεί σε δομημένη μορφή πληροφορία που μπορεί να βρίσκεται σε διαφορετικούς τύπους media. Η τεχνολογία αυτή δίνει τη δυνατότητα στο χρήστη να αναζητήσει την πληροφορία σε μια μη γραμμική μορφή, που προσαρμόζεται δυναμικά ανάλογα με τις απαιτήσεις του χρήστη.
Με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα της τεχνολογίας αλλά και την επαγγελματική μου εμπειρία ως εκπαιδευτής ενηλίκων και διαχειριστής των τμημάτων εκμάθησης Η/Υ του ΚΕΔΙΒΙΜ2 Επιμορφωτική Κιλκίς, θα τολμήσω να πω πως η τηλεκατάρτιση είναι εύκολη και προσβάσιμη για όλους! Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η σύνδεση στο διαδίκτυο, τα βασικά τεχνολογικά μέσα και οι στοιχειώδης τεχνικές γνώσεις. Πώς όμως η τηλεκατάρτιση μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των ενηλίκων σε επαγγελματικό επίπεδο;
Συνήθως δεν είναι εύκολο να επιστρέφουμε στα θρανία, ως ενήλικες. Όμως οι περιστάσεις (βλέπε ανταγωνισμό, μεγάλη ανεργία κ.λ.π.) αποδεικνύουν πως αυτό κρίνεται απαραίτητο. Δεν πρέπει να το αντιμετωπίζουμε ως καταναγκασμό ή τιμωρία. Το αντιμετωπίζουμε ως μια αφορμή ή και ευκαιρία για να κάνουμε «reset» στον εαυτό μας, σαν έναν επαναπροσδιορισμό των στόχων και της πορείας που θέλουμε να θέσουμε στο επάγγελμα που ασκούμε.
Η τηλεκατάρτιση εξυπηρετεί τις ανάγκες των ενηλίκων τόσο στην περίπτωση των ανέργων όσο και στους εργαζόμενους. Οι άνεργοι ενήλικες μπορούν να εκπαιδευτούν από τον χώρο τους σε προγραμματισμένο χρόνο που τους βολεύει και να αποκτήσουν γνώσεις, δεξιότητες και πιστοποιήσεις (π.χ. πληροφορικής, αγγλικών, προσωπικού ασφαλείας-security και άλλων ποικίλων εξειδικευμένων αντικειμένων) που θα συμβάλλουν στο προβάδισμά τους σε διαγωνισμούς στο δημόσιο τομέα ή και στην εύρεση θέσης εργασίας στον ιδιωτικό τομέα.
Με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα της τεχνολογίας αλλά και την επαγγελματική μου εμπειρία ως εκπαιδευτής ενηλίκων και διαχειριστής των τμημάτων εκμάθησης Η/Υ του ΚΕΔΙΒΙΜ2 Επιμορφωτική Κιλκίς, θα τολμήσω να πω πως η τηλεκατάρτιση είναι εύκολη και προσβάσιμη για όλους! Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η σύνδεση στο διαδίκτυο, τα βασικά τεχνολογικά μέσα και οι στοιχειώδης τεχνικές γνώσεις. Πώς όμως η τηλεκατάρτιση μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των ενηλίκων σε επαγγελματικό επίπεδο;
Συνήθως δεν είναι εύκολο να επιστρέφουμε στα θρανία, ως ενήλικες. Όμως οι περιστάσεις (βλέπε ανταγωνισμό, μεγάλη ανεργία κ.λ.π.) αποδεικνύουν πως αυτό κρίνεται απαραίτητο. Δεν πρέπει να το αντιμετωπίζουμε ως καταναγκασμό ή τιμωρία. Το αντιμετωπίζουμε ως μια αφορμή ή και ευκαιρία για να κάνουμε «reset» στον εαυτό μας, σαν έναν επαναπροσδιορισμό των στόχων και της πορείας που θέλουμε να θέσουμε στο επάγγελμα που ασκούμε.
Η τηλεκατάρτιση εξυπηρετεί τις ανάγκες των ενηλίκων τόσο στην περίπτωση των ανέργων όσο και στους εργαζόμενους. Οι άνεργοι ενήλικες μπορούν να εκπαιδευτούν από τον χώρο τους σε προγραμματισμένο χρόνο που τους βολεύει και να αποκτήσουν γνώσεις, δεξιότητες και πιστοποιήσεις (π.χ. πληροφορικής, αγγλικών, προσωπικού ασφαλείας-security και άλλων ποικίλων εξειδικευμένων αντικειμένων) που θα συμβάλλουν στο προβάδισμά τους σε διαγωνισμούς στο δημόσιο τομέα ή και στην εύρεση θέσης εργασίας στον ιδιωτικό τομέα.
Οι εργαζόμενοι ενήλικες, έχουν σαφώς το ίδιο πλεονέκτημα με το χώρο και το χρόνο, αλλά μπορούν να αξιοποιήσουν την τηλεκατάρτιση για να ανελιχθούν στην εργασία τους ή να κερδίσουν μια μετάθεση ή απλώς να… διατηρήσουν «ασφαλή» τη θέση τους στην επιχείρηση.
Στην «κατηγορία» αυτή εντάσσονται και οι αυτοαπασχολούμενοι οι οποίοι μπορούν να εκπαιδευτούν σε θέματα που είναι απαραίτητα βάση της ισχύουσας ελληνικής νομοθεσίας για την επιχείρησή τους (π.χ. σεμινάρια ΕΦΕΤ, τεχνικού ασφαλείας). Σε κάθε περίπτωση, η τηλεκατάρτιση είναι ένα νέο ταξίδι, μια νέα περιπέτεια, σε λευκό καμβά. Έχουμε τα χρώματα, έχουμε και το πινέλο. Μπορούμε να κάνουμε αυτό το καράβι να φύγει πολύ μακριά παρέα με την Επιμορφωτική η οποία είναι αρωγός σε αυτήν την προσπάθεια.
Μείνετε συντονισμένοι στις σελίδες της Επιμορφωτικής
Μείνετε συντονισμένοι στις σελίδες της Επιμορφωτικής
Αν θεωρείτε ότι το άρθρο σας βοήθησε, μοιραστείτε τις πληροφορίες άφοβα!
Επιμέλεια άρθρου: Νικηφόρος Χ. Χριστοφοριδης, Msc in Advanced Computer Networks
Διαχειριστής των τμημάτων εκμάθησης Η/Υ του ΚΕΔΙΒΙΜ2 Επιμορφωτική Κιλκίς
Επιμέλεια άρθρου: Νικηφόρος Χ. Χριστοφοριδης, Msc in Advanced Computer Networks
Διαχειριστής των τμημάτων εκμάθησης Η/Υ του ΚΕΔΙΒΙΜ2 Επιμορφωτική Κιλκίς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.