Act Business Center

Act Business Center

Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2016

Το μποϋκοτάζ στην Coca Cola φέρνει ανάπτυξη και θέσεις εργασίας

Κείμενο: Όμηρος Ταχμαζίδης
Η εκστρατεία ενημέρωσης των απεργών της Coca Cola και η διαρκής έκκληση για μποϊκοτάζ των προϊόντων της πολυεθνικής εταιρίας έχει επιφέρει ισχυρά πλήγματα στη δημόσια εικόνα της αμερικανικής εταιρίας.

Πέρα από την αγωνιστικότητα και την επιμονή των απεργών στο αίτημα για επαναλειτουργία του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζουν τα λεγόμενα κοινωνικά μέσα και το Διαδίκτυο. Πρόκειται για την αχίλλειο πτέρνα του αμερικανικού πολυεθνικού κολοσσού, τα στελέχη του οποίου έχουν μεν τη δυνατότητα να παρεμβαίνουν στους ευρείας ακροαματικότητας και θεαματικότητας ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, λόγω των διαφημιστικών δαπανών της Coca Cola,αλλά αδυνατούν να χειραγωγήσουν τα social media και τα blogs.

Από τις απεργιακές συγκρούσεις των τελευταίων ετών έχει γίνει φανερό, ότι τα golden boys της πολυεθνικής Coca Cola, πασχίζουν να βρουν τρόπους για να ελέγξουν την πολυφωνία των blogs και να “παροχετεύσουν” τη συζήτηση σε άλλες κατευθύνσεις. Αλλά δεν έχουν επιτυχία.

Η συγγραφή του συγκεκριμένου άρθρου οφείλεται στην εμφάνιση τελευταίως κάποιων άρθρων που διοχετεύουν ανωνύμως στελέχη της Coca Cola σε blog, τα οποία φιλοξένησαν και φιλοξενούν πληροφορίες για το κίνημα “Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο”. Η εμφάνιση των άρθρων αυτών που επαναλαμβάνουν στερεοτυπικώς τις απόψεις της πολυεθνικής εταιρίας, περί επενδύσεων στην Ελλάδα, εξαγωγών [sic!] προϊόντων και άλλα φληναφήματα των ακριβοπληρωμένων golden boys, γίνονται σε μια περίοδο, που οι απεργοί ενημερώνουν διαρκώς το λαό του Λεκανοπεδίου και τον καλούν να μποϊκοτάρει τα προϊόντα της Coca Cola και συγκεκριμένα: την ίδια την Coca Cola, το Sprite, την Fanta, την Amita, το νερό ΑΥΡΑ.

Όπως ενημερώθηκα από τους απεργούς στους δρόμους της Αττικής εμφανίζονται συνεργεία τα οποία ξεκολλάνε τις αφίσες που αναρτούν οι ίδιοι: οι απεργοί θεωρούν ότι η Coca Cola έχει μισθώσει ειδικά για αυτό το λόγο συνεργεία που περιφέρονται σε περιοχές του Λεκανοπεδίου για να ξεκολλούν τις αφίσες που αυτοί αναρτούν. Επίσης έχουν αναφερθεί περιστατικά όπου τα αυτοκίνητα των απεργών με τα μεγάφωνα που ενημερώνουν τους καταναλωτές για το μποϊκοτάζ παρακολουθούνται συστηματικά από ιδιωτικές εταιρίες ασφαλείας σε μια προσπάθεια εκφοβισμού των εργαζομένων.

Ο αγώνας των απεργών της Coca Cola πλησιάζει τις 900 ημέρες και τα πλήγματα που δέχεται η πολυεθνική από το μποϊκοτάζ είναι τεράστια. Ήδη στον κλάδο των Εμφιαλωμένων Ποτών άρχισε να αποκαθίσταται η ομαλότητα στον επιχειρηματικό ανταγωνισμό, τον οποίον παντοιοτρόπως είχε ακυρώσει η Coca Cola με τις αθέμιτες, ενίοτε και παράνομες, πρακτικές της.

Από τη διαμάχη εργαζομένων και πολυεθνικής εταιρίας, οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις και η ελληνική οικονομία, εφόσον με βάση την ελληνική αγορά οι νέοι ντόπιοι “παίκτες” επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους και στο εξωτερικό. Εταιρίες όπως η Green Cola με έδρα την Ορεστιάδα του Έβρου και μια μεγάλη γκάμα προϊόντων, από το πρωτοποριακό ομώνυμο αναψυκτικό με στέβια, την Great Cola, την πορτοκαλάδα “μπλε”, όπως η Loux από την Πάτρα και αυτή με όλη την γκάμα προϊόντων από πορτοκαλάδα μέχρι την ονομαστή βυσσινάδα, όπως η βολιώτικη ΕΨΑ, η οποία αναμένεται να αυξήσει τις πωλήσεις της ακόμη περισσότερο μετά το κλείσιμο του εργοστασίου της Κόκα Κόλα στον Βόλο, όπως η εταιρία “Βίκος”, η οποία έκανε το άλμα και πρόσθεσε κατά τη διάρκεια του μποϊκοτάζ δίπλα στο νερό και μια πλήρη γκάμα αναψυκτικών από προϊόντα τύπου cola μέχρι πορτοκαλάδα και λεμονάδα, αλματώδη αύξηση έχουν και οι χυμοί διαφόρων συνεταιρισμών εις βάρος των αντίστοιχων προϊόντων της πολυεθνικής.

Για αυτούς τους λόγους η πολυεθνική προσπαθεί εναγωνίως με διάφορα προγράμματα προσφορών να διασώσει από την εξαφάνιση προϊόντα όπως η Fanta, το Sprite, το νερό ΑΥΡΑ ή η Amita (ενδεικτικό στοιχείο της φυγής προς τα εμπρός, που έχουν επιλέξει τα στελέχη της πολυεθνικής, είναι το λανσάρισμα νέων παραπλήσιων με την amita προϊόντων για να δημιουργηθεί η εντύπωση της βιωσιμότητας του προϊόντος, αλλά η αποτυχία του όλου εγχειρήματος είναι προδιαγεγραμμένη: δεν μπορείς να προπαγανδίζεις ταυτόχρονα υγιεινή διατροφή με προσφορές πιτόγυρων!).

Σημειώνουμε ότι η Coca Cola, ένας από τους μεγάλους κερδισμένους των Ολυμπιακών Αγώνων και του δανεισμού της χώρας, έχει κλείσει όλα τα εργοστάσιά της στην Ελλάδα (Κέρκυρα, Μεσολόγγι, Πάτρα, Αθήνα, Ρόδος, Βόλος και Θεσσαλονίκη), εισάγει τώρα κάποια προϊόντα της από γειτονικές χώρες και παράγει κάποια στο μοναδικό εν Ελλάδι πλέον εργοστάσιο της στο Σχηματάρι της Βοιωτίας. Εκτός από το κλείσιμο των εργοστασίων, η Κόκα Κόλα εδώ και χρόνια έχει πάψει να “δίνει” δουλειά στην ελληνική αλουμινοβιομηχανία, όπως π.χ. έκανε παλαιότερα με την Hellas Can της Θεσσαλονίκης, η οποία κατασκεύαζε τα γνωστά κουτάκια αλουμινίου για την αμερικανική πολυεθνική. Κάτι αντίστοιχο γίνεται με το γυάλινο μπουκάλι το οποίο εισάγεται και αυτό από τρίτες χώρες και, φυσικά, παρόμοια είναι η κατάσταση με τις συσκευασίες “τετραπάκ”.

Η σύγκρουση της πολυεθνικής με τους εργαζόμενους και το κίνημα “Ούτε γουλιά Κόκα Κόλα” είχε και ένα πολύ θετικό για την χώρα μας παραποτέλεσμα: την αναπτυξιακή εκτίναξη των ελληνικών επιχειρήσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στην ελληνική περιφέρεια – ενδεικτική είναι η περίπτωση της Green Cola, όπου το εργοστάσιο στην Νέα Ορεστιάδα έχει γίνει η βάση για την επέκταση των δραστηριοτήτων και στο εξωτερικό, ενώ μέρος της δουλειάς έχει μεταφερθεί σε συνεταιρισμό της Αργολίδος διασφαλίζοντας και εκεί θέσεις εργασίας.

Στα θετικά των ελληνικών επιχειρήσεων θα πρέπει να προστεθεί ότι αυτές χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό ελληνικές πρώτες ύλες σε αντίθεση με την πολυεθνική Κόκα Κόλα, η οποία για χρόνια ολόκληρα έφερνε “χυμό” πορτοκάλι σε παγοκολώνες από τροπικές χώρες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.