Την Πέμπτη 10 Απριλίου, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ μεταξύ των οποίων και η βουλευτής Κιλκίς Ειρήνη Αγαθοθπούλου, κατέθεσαν ερώτηση προς τον Υπουργό Υγείας με θέμα: «Ιδιωτικές Κάρτες υγείας»: όταν οι νεοφιλελεύθερες ρυθμίσεις περιορίζουν την πρόσβαση σε δημόσιες παροχές ιατρικής φροντίδας, δημιουργώντας χώρο για την εμπορευματοποίηση της υγείας και την παράνομη προβολή ιατρικών διαφημίσεων.
Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση:
Ερώτηση
Προς τον κ. Υπουργό Υγείας
Θέμα: «Ιδιωτικές Κάρτες υγείας»: όταν οι νεοφιλελεύθερες ρυθμίσεις περιορίζουν την πρόσβαση σε δημόσιες παροχές ιατρικής φροντίδας, δημιουργώντας χώρο για την εμπορευματοποίηση της υγείας και την παράνομη προβολή ιατρικών διαφημίσεων.
Με τη μετατροπή του ΕΟΠΥΥ σε «αποκλειστικό αγοραστή υπηρεσιών» καταργήθηκε ουσιαστικά ο δημόσιος χαρακτήρας της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, συρρικνώθηκαν τα πολυϊατρεία του ΕΟΠΥΥ-ΙΚΑ και οι ασφαλισμένοι έχασαν μια σειρά από δωρεάν παροχές.
Το μοντέλο που προωθεί η κυβέρνηση ευνοεί τις μεγάλες επιχειρήσεις στον χώρο της υγείας. Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα μετατρέπεται σε προνομιακό χώρο επενδυτικής δραστηριότητας για το μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο. Η αλλαγή χαρακτήρα του ΕΟΠΥΥ και η πλήρης απορρύθμιση σε όλο το πεδίο της δημόσιας παροχής ιατρικής φροντίδας με διαθεσιμότητες-κινητικότητες προσωπικού, απαξιωμένο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό, κλείσιμο νοσοκομειακών δομών οδηγεί αναγκαστικά τους/τις ασθενείς στους αποκλειστικούς μεγαλοπαρόχους ιδιωτικής υγείας, για να καλύψουν τις υγειονομικές τους ανάγκες με καταστροφική οικονομική επιβάρυνση ή αναγκάζονται να παραμείνουν χωρίς επαρκή περίθαλψη με ολέθριες επιπτώσεις για την υγεία τους.
Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση:
Ερώτηση
Προς τον κ. Υπουργό Υγείας
Θέμα: «Ιδιωτικές Κάρτες υγείας»: όταν οι νεοφιλελεύθερες ρυθμίσεις περιορίζουν την πρόσβαση σε δημόσιες παροχές ιατρικής φροντίδας, δημιουργώντας χώρο για την εμπορευματοποίηση της υγείας και την παράνομη προβολή ιατρικών διαφημίσεων.
Με τη μετατροπή του ΕΟΠΥΥ σε «αποκλειστικό αγοραστή υπηρεσιών» καταργήθηκε ουσιαστικά ο δημόσιος χαρακτήρας της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, συρρικνώθηκαν τα πολυϊατρεία του ΕΟΠΥΥ-ΙΚΑ και οι ασφαλισμένοι έχασαν μια σειρά από δωρεάν παροχές.
Το μοντέλο που προωθεί η κυβέρνηση ευνοεί τις μεγάλες επιχειρήσεις στον χώρο της υγείας. Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα μετατρέπεται σε προνομιακό χώρο επενδυτικής δραστηριότητας για το μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο. Η αλλαγή χαρακτήρα του ΕΟΠΥΥ και η πλήρης απορρύθμιση σε όλο το πεδίο της δημόσιας παροχής ιατρικής φροντίδας με διαθεσιμότητες-κινητικότητες προσωπικού, απαξιωμένο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό, κλείσιμο νοσοκομειακών δομών οδηγεί αναγκαστικά τους/τις ασθενείς στους αποκλειστικούς μεγαλοπαρόχους ιδιωτικής υγείας, για να καλύψουν τις υγειονομικές τους ανάγκες με καταστροφική οικονομική επιβάρυνση ή αναγκάζονται να παραμείνουν χωρίς επαρκή περίθαλψη με ολέθριες επιπτώσεις για την υγεία τους.
Αυτό επιβεβαιώνεται μέσα και από τα ετήσια στοιχεία της «Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας» (Ε.Α.Ε.Ε.), από τα οποία προκύπτουν «θετικά» σημεία ανάπτυξης κερδών στο τομέα των ασφαλίσεων υγείας. Συγκεκριμένα, τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι το 2013, την ίδια στιγμή που μέσω νεοφιλελεύθερων πολιτικών ρυθμίσεων ολοένα και περιοριζόταν η πρόσβαση των ασθενών σε παροχές ιατροφαρμακευτικής φροντίδας, οι ιδιωτικές ασφαλίσεις υγείας αυξήθηκαν κατά 22,3% έναντι του 2012, ενώ η συνολική παραγωγή τους ανέρχεται στα 76,6 εκατ. ευρώ. Στην ίδια τροχιά, η “Interamerican”, μια από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, καταγράφει με ενθουσιασμό κέρδη σε ασφάλειες ζωής και υγείας της τάξεως των 15.1 εκ ευρώ για το 2013, έναντι του 2012.
Δεδομένου ότι η υγειονομική φτωχοποίηση της ελληνικής κοινωνίας είναι ένα από τα οξύτερα προβλήματα, συνέπεια της κρίσης και των νεοφιλελεύθερων μνημονιακών πολιτικών που εφαρμόζονται στην χώρα μας καθώς και ότι ο αριθμός των ανασφάλιστων συμπολιτών μας ξεπερνά τα 3,5 εκατομμύρια, ενώ πάνω από το 30% αυτών αντιμετωπίζει την πλήρη έλλειψη υγειονομικής κάλυψης και το 60% του πληθυσμού αντιμετωπίζει οικονομικούς φραγμούς στην πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, οι παραπάνω ιδιωτικές πρωτοβουλίες βρίσκουν, χάρη στο κενό που δημιουργείται, πρόσφορο έδαφος για να καλύψουν με κερδοσκοπικό όφελος αυτές τις αυξημένες ανάγκες.
Δείγμα των πιο ακραίων συνεπειών πολιτικής της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της υγείας είναι το φαινόμενων των «καρτών υγείας», που έχει εμφανιστεί σχετικά πρόσφατα. Οι κάρτες αυτές διαφημίζονται συστηματικά και επίμονα (με ιδιαίτερη ένταση μάλιστα στην περιοχή της Θεσσαλονίκης), κυρίως από ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες συνεργάζονται με ισχυρούς ομίλους στον ιδιωτικό τομέα υγείας, προκειμένου να προωθήσουν τα «ιατρικά προϊόντα» τους σε νοσοκομειακή αλλά και εξωνοσοκομειακή περίθαλψη.
Δεδομένου ότι η υγειονομική φτωχοποίηση της ελληνικής κοινωνίας είναι ένα από τα οξύτερα προβλήματα, συνέπεια της κρίσης και των νεοφιλελεύθερων μνημονιακών πολιτικών που εφαρμόζονται στην χώρα μας καθώς και ότι ο αριθμός των ανασφάλιστων συμπολιτών μας ξεπερνά τα 3,5 εκατομμύρια, ενώ πάνω από το 30% αυτών αντιμετωπίζει την πλήρη έλλειψη υγειονομικής κάλυψης και το 60% του πληθυσμού αντιμετωπίζει οικονομικούς φραγμούς στην πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, οι παραπάνω ιδιωτικές πρωτοβουλίες βρίσκουν, χάρη στο κενό που δημιουργείται, πρόσφορο έδαφος για να καλύψουν με κερδοσκοπικό όφελος αυτές τις αυξημένες ανάγκες.
Δείγμα των πιο ακραίων συνεπειών πολιτικής της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της υγείας είναι το φαινόμενων των «καρτών υγείας», που έχει εμφανιστεί σχετικά πρόσφατα. Οι κάρτες αυτές διαφημίζονται συστηματικά και επίμονα (με ιδιαίτερη ένταση μάλιστα στην περιοχή της Θεσσαλονίκης), κυρίως από ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες συνεργάζονται με ισχυρούς ομίλους στον ιδιωτικό τομέα υγείας, προκειμένου να προωθήσουν τα «ιατρικά προϊόντα» τους σε νοσοκομειακή αλλά και εξωνοσοκομειακή περίθαλψη.
Εκμεταλλευόμενοι το «κενό» που δημιουργείται, αφού απορρυθμίζονται συστηματικά οι δημόσιες δομές σε προσωπικό και υλικά, κερδοσκοπούν σε βάρος της αγωνίας των ασθενών (ασφαλισμένων, ανασφάλιστων) που δεν έχουν πρόσβαση σε ένα πλήθος παροχών ιατροφαρμακευτικής φροντίδας. Προσπορίζονται, έτσι, μεγάλα κέρδη πουλώντας «αέρα» τόσο στους ιατρούς όσο και στους πολίτες υποσχόμενοι «ιδιαίτερες» υπηρεσίες και παροχές, οι οποίες στην πραγματικότητα είναι κοινές για όλους και δεν αποτελούν ιδιαίτερο προνόμιο των κατόχων των καρτών αυτών.
Για να επιτύχουν το σκοπό τους κατακλύζουν με παραπλανητικές διαφημίσεις μικρούς αλλά και μεγάλους τηλεοπτικούς σταθμούς, γεγονός που από μόνο του καταδεικνύει την πολύ μεγάλη δυνατότητα κερδοφορίας τους που εξασφαλίζεται από το ότι δεν προσφέρουν ουδεμία πραγματική υπηρεσία αλλά λειτουργούν απλώς ως μεσίτες με ελάχιστο κόστος.
Επιπρόσθετα, ισχυρίζονται ότι παρέχουν και μεγάλες εκπτώσεις χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα επιβεβαίωσης αυτού του ισχυρισμού καθόσον δεν υπάρχουν δημόσιοι πίνακες αρχικών τιμών για σύγκριση. Δηλαδή, συνιστούν την απόλυτη απάτη, η οποία εξακολουθεί να υφίσταται χάρη στην αδράνεια κάθε αρμόδιου αλλά και χάρις σε νομικές ακροβασίες των εμπόρων ψεύτικων ελπίδων. Συνιστούν την απόλυτη απάτη διότι προσφέρουν ένα βασικό πακέτο ιατρικών υπηρεσιών σε μια σχετικά χαμηλή τιμή, ενώ αποκρύπτεται η επιπρόσθετη συμμετοχή των ασθενών σε αυτές και ότι τα κριτήρια επιλογής για να αποκτήσουν μια τέτοια κάρτα είναι βάσει της κατάστασης υγείας τους (αν είναι χρονίως πάσχοντες ή όχι), της ηλικίας, του φύλου.
Τέλος, στο α. 6 του Ν.2194/1994 (ΦΕΚ 34/Α/1994), αναφέρεται ρητά ότι απαγορεύεται κάθε είδους ιατρικής διαφήμισης, εκ μέρους ιδιωτικών κλινικών, πολυιατρείων, διαγνωστικών κέντρων κτλ. Η διάταξη, όμως, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο διαφήμισης εκ μέρους ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών, που διαφημίζουν εμμέσως το τελευταίο διάστημα πολύ έντονα αντίστοιχα «ιατρικά προϊόντα» αφού είναι συμβεβλημένες με μεγάλους ομίλους ιδιωτικών κλινικών. Ενώ, στο Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας του Υπουργείου Υγείας, η αρμόδια «Επιτροπή Ιατρικής Διαφήμισης», της οποίας έργο είναι να επιβάλλει ποινές σε περιπτώσεις παραβάσεων, είναι ανενεργή τα τελευταία χρόνια.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί η αρμόδια επιτροπή του Κε.Σ.Υ. για την παρεμπόδιση διαφημίσεων ιατρικών παροχών από τον ιδιωτικό τομέα; Πότε πρόκειται να συσταθεί;
2. Δεδομένου ότι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο δεν αναφέρεται στην πειθαρχική δίωξη ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών που διαφημίζουν ιατρικές υπηρεσίες ισχυρών ιατρικών ομίλων του ιδιωτικού τομέα, σε ποιες ενέργειες θα προβεί, προκειμένου να εμποδίσει άμεσα την ηλεκτρονική και τηλεοπτική προώθηση αυτών των υπηρεσιών;
3. Ποια μέτρα θα πάρει για να μπει άμεσα τέλος στο εμπόριο ψεύτικων ελπίδων της πώλησης-διαφήμισης των περίφημων «καρτών υγείας» και στην παρεμπόδιση κάθε δραστηριότητας που εμπορευματοποιεί-ιδιωτικοποιεί περαιτέρω (και συχνά παράνομα) ένα από τα πιο ευαίσθητα κοινωνικά αγαθά όπως είναι η υγεία;
4. Ποια άμεσα μέτρα θα λάβει για την πρωτοβάθμια υγειονομική κάλυψη όλων των πολιτών;
Οι ερωτώντες βουλευτέςΧαραλαμπίδου Δέσποινα
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Ζαχαριάς Κώστας
Μιχαλάκης Νίκος
Ξανθός Ανδρέας
Γαϊτάνη Ιωάννα
Για να επιτύχουν το σκοπό τους κατακλύζουν με παραπλανητικές διαφημίσεις μικρούς αλλά και μεγάλους τηλεοπτικούς σταθμούς, γεγονός που από μόνο του καταδεικνύει την πολύ μεγάλη δυνατότητα κερδοφορίας τους που εξασφαλίζεται από το ότι δεν προσφέρουν ουδεμία πραγματική υπηρεσία αλλά λειτουργούν απλώς ως μεσίτες με ελάχιστο κόστος.
Επιπρόσθετα, ισχυρίζονται ότι παρέχουν και μεγάλες εκπτώσεις χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα επιβεβαίωσης αυτού του ισχυρισμού καθόσον δεν υπάρχουν δημόσιοι πίνακες αρχικών τιμών για σύγκριση. Δηλαδή, συνιστούν την απόλυτη απάτη, η οποία εξακολουθεί να υφίσταται χάρη στην αδράνεια κάθε αρμόδιου αλλά και χάρις σε νομικές ακροβασίες των εμπόρων ψεύτικων ελπίδων. Συνιστούν την απόλυτη απάτη διότι προσφέρουν ένα βασικό πακέτο ιατρικών υπηρεσιών σε μια σχετικά χαμηλή τιμή, ενώ αποκρύπτεται η επιπρόσθετη συμμετοχή των ασθενών σε αυτές και ότι τα κριτήρια επιλογής για να αποκτήσουν μια τέτοια κάρτα είναι βάσει της κατάστασης υγείας τους (αν είναι χρονίως πάσχοντες ή όχι), της ηλικίας, του φύλου.
Τέλος, στο α. 6 του Ν.2194/1994 (ΦΕΚ 34/Α/1994), αναφέρεται ρητά ότι απαγορεύεται κάθε είδους ιατρικής διαφήμισης, εκ μέρους ιδιωτικών κλινικών, πολυιατρείων, διαγνωστικών κέντρων κτλ. Η διάταξη, όμως, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο διαφήμισης εκ μέρους ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών, που διαφημίζουν εμμέσως το τελευταίο διάστημα πολύ έντονα αντίστοιχα «ιατρικά προϊόντα» αφού είναι συμβεβλημένες με μεγάλους ομίλους ιδιωτικών κλινικών. Ενώ, στο Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας του Υπουργείου Υγείας, η αρμόδια «Επιτροπή Ιατρικής Διαφήμισης», της οποίας έργο είναι να επιβάλλει ποινές σε περιπτώσεις παραβάσεων, είναι ανενεργή τα τελευταία χρόνια.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί η αρμόδια επιτροπή του Κε.Σ.Υ. για την παρεμπόδιση διαφημίσεων ιατρικών παροχών από τον ιδιωτικό τομέα; Πότε πρόκειται να συσταθεί;
2. Δεδομένου ότι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο δεν αναφέρεται στην πειθαρχική δίωξη ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών που διαφημίζουν ιατρικές υπηρεσίες ισχυρών ιατρικών ομίλων του ιδιωτικού τομέα, σε ποιες ενέργειες θα προβεί, προκειμένου να εμποδίσει άμεσα την ηλεκτρονική και τηλεοπτική προώθηση αυτών των υπηρεσιών;
3. Ποια μέτρα θα πάρει για να μπει άμεσα τέλος στο εμπόριο ψεύτικων ελπίδων της πώλησης-διαφήμισης των περίφημων «καρτών υγείας» και στην παρεμπόδιση κάθε δραστηριότητας που εμπορευματοποιεί-ιδιωτικοποιεί περαιτέρω (και συχνά παράνομα) ένα από τα πιο ευαίσθητα κοινωνικά αγαθά όπως είναι η υγεία;
4. Ποια άμεσα μέτρα θα λάβει για την πρωτοβάθμια υγειονομική κάλυψη όλων των πολιτών;
Οι ερωτώντες βουλευτέςΧαραλαμπίδου Δέσποινα
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Ζαχαριάς Κώστας
Μιχαλάκης Νίκος
Ξανθός Ανδρέας
Γαϊτάνη Ιωάννα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.