Act Business Center

Act Business Center

Κυριακή 8 Ιουλίου 2012

Ομιλία Ασημίνας Ξηροτύρη στο Βουλή ως εισηγήτρια της ΔΗΜΑΡ επί των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης

Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι
Εισαγωγικά θα ήθελα να αναφερθώ στον βασικό στόχο που χαρακτηρίζει την πρόταση της Δημοκρατικής Αριστεράς στην ελληνική κοινωνία για την διέξοδο από την κρίση, που είναι η ανάταξη της χώρας και η δημοσιονομική της προσαρμογή με την οικονομία ζωντανή και την κοινωνία όρθια.  Όλο το προηγούμενο διάστημα η Δημοκρατική Αριστερά ως δύναμη ευθύνης αναγνώρισε την ανάγκη η χώρα να ανταποκριθεί στις διεθνείς υποχρεώσεις της, έθεσε με σαφήνεια ως κύριο στόχο την παραμονή στο ευρώ και υποστήριξε τόσο τη διεκδίκηση ενός ευνοϊκού ευρωπαϊκού διακανονισμού για τη διαχείριση του χρέους, όσο και την προώθηση εσωτερικών αλλαγών δημοσιονομικής προσαρμογής, χωρίς αποδόμηση των δημόσιων δομών και του κοινωνικού κράτους.

Γιαυτό και σταθμίζοντας την κρισιμότητα της κατάστασης της χώρας και την ανάγκη η Ελλάδα να αποκτήσει  Κυβέρνηση ισχυρή για να διαπραγματευτεί με την Ευρωπαϊκή Ένωση, Κυβέρνηση ικανή για να εμπνεύσει εμπιστοσύνη στους πολίτες,  εκπονήσαμε ως ΔΗΜΑΡ το Σχέδιο Άμεσης Διακυβέρνησης, με συγκεκριμένες προτεραιότητες, στόχους , ρήτρες και δεσμεύσεις.
Οι  θέσεις του σχεδίου άμεσης διακυβέρνησης της χώρας που παρουσίασε η ΔΗΜΑΡ προεκλογικά δεν ήταν περίληψη του προγράμματος του κόμματος. Ήταν  θέσεις που θα μπορούσαν και μπόρεσαν τελικά να αποτελέσουν κοινό πολιτικό τόπο.
Για αυτό και συμφωνήσαμε στη στήριξη της Κυβέρνησης εθνικής ευθύνης και  μιλάμε έτσι σήμερα για μία προγραμματική  σύγκλιση και προγραμματική συμφωνία των τριών κομμάτων που στηρίζουν την  κυβέρνηση.
Η επιρροή των προγραμματικών  θέσεων της ΔΗΜΑΡ τόσο στο κείμενο  πλαίσιο -συμφωνίας της συγκυβέρνησης όσο και στις προγραμματικές δηλώσεις είναι σημαντική και σε προοδευτική για τον τόπο κατεύθυνση.  Είναι βέβαια αυτονόητο (όπως άφησε να εννοηθεί ο κ. Αντώνης Σαμαράς), ότι το πλαίσιο αυτό δεν εμπεριέχει το σύνολο των πολιτικών πεποιθήσεων των κομμάτων που απαρτίζουν την κυβέρνηση καθώς τα τελευταία διατηρούν την πολιτική τους αυτοτέλεια και  αυτονομία.
Βέβαια εάν και εφόσον κάποιος είχε πεισθεί ότι η χώρα έπρεπε να προβεί σε μονομερείς ενέργειες ή  εάν κάποιος πίστευε πως πρόκειται για προγραμματικές δηλώσεις μιας αμιγώς προοδευτικής κυβέρνησης σε καθεστώς ομαλότητας και οικονομικής ευεξίας  θα απογοητευθεί.
Εάν όμως έχουν εμπεδωθεί όλες οι παράμετροι – εσωτερικοί, εξωτερικοί, οικονομικοί και κοινωνικοί- τότε σίγουρα η αυξημένη επιρροή της Δημοκρατικής Αριστεράς  θα κριθεί θετικά.
Η  κυβέρνηση λοιπόν   στηρίζεται   σε μία συγκεκριμένη προγραμματική συμφωνία. Αυτό είναι το βασικό της  χαρακτηριστικό. Και επειδή αυτό είναι μία βαθιά πολιτική επιλογή και ευθύνη, καινούργιο και προοδευτικό για τον τόπο, εμείς θα  διεκδικούμε επίμονα και συστηματικά ώστε  τα όσα προγραμματικά έχουν συμφωνηθεί να καταγραφούν με ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα, με θετικό, προοδευτικό  αποτύπωμα στην κοινωνία.
Θα αναφέρω, σε σχέση πάντα  με βασικά σημεία   του προγραμματικού λόγου της ΔΗΜΑΡ, μερικά παραδείγματα της προγραμματικής σύγκλισης που άμεσα υιοθετούνται από προγραμματικές δηλώσεις, αλλά και ορισμένες εκκρεμότητες  ή ανάγκη περαιτέρω επεξεργασίας.
1ον. Κάθαρση στο Πολιτικό Σύστημα (Αλλαγή και εξυγίανση  του πολιτικού συστήματος, Διαφάνεια παντού,  Μείωση του κόστους του πολιτικού συστήματος κ,λ.π.) . Προτάσεις που σχεδόν στο σύνολό τους περιλαμβάνονται στην προγραμματική  σύγκλιση και τις προγραμματικές  δηλώσεις, πλην του σημαντικού θέματος  της απλής αναλογικής που δεν έχουμε βέβαια απεμπολήσει το δικαίωμα να τη διεκδικήσουμε.

2ον. Αποδέσμευση από το Μνημόνιο (διαπραγμάτευση για Επιμήκυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής. Πάγωμα των περικοπών του Ιουνίου σε μισθούς και συντάξεις. Κατάργηση της Πράξης για τη μείωση του κατώτατου μισθού, που συμπαρέσυρε προς τα κάτω το σύνολο των αμοιβών. Επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και της μετενέργειας).
Στις προγραμματικές δηλώσεις έγιναν αναφορές σε ενέργειες που δεν θα βαθύνουν την ύφεση, έγιναν αναφορές σε επιμήκυνση του χρόνου εφαρμογής του προγράμματος.
Εκκρεμεί όμως  το ζήτημα του τρόπου της επαναδιαπραγμάτευσης με τους εταίρους για τα εργασιακά κυρίως θέματα.
Μπορεί με μια πρώτη ανάγνωση το ζήτημα να μην τέθηκε και   ίσως αυτό να είναι μία διαπραγματευτική τακτική. Εντάσσεται σε μια γενικότερη αντίληψη για τον τρόπο και το χρόνο της όποιας επαναδιαπραγμάτευσης και στοχεύει στο ευρωπαϊκό ακροατήριο και όχι στο εθνικό.  Διότι η  Ευρώπη αλλάζει, η  κρίση ανέδειξε την ανάγκη να υπάρξουν πολιτικές σε επίπεδο Ε.Ε που θα επηρεάσουν τις εξελίξεις στην οικονομία υπό το πρίσμα των αναπτυξιακών και κοινωνικών προτεραιοτήτων και  θα άρουν τη διαφορά ανάπτυξης Βορρά και Νότου και θα οδηγήσουν  σε σύγκλιση το ευρωπαϊκό βιοτικό επίπεδο.
Η κυβέρνηση εθνικής ευθύνης θα προσέλθει στις αντίστοιχες συναντήσεις με το προγραμματικό πλαίσιο που διαμόρφωσαν τα τρία κόμματα που μετέχουν στην κυβέρνηση. Το πλαίσιο αυτό περιλαμβάνει τα σημεία αναδιαπραγμάτευσης του μνημονίου, μέτρα πολιτικής  για την προστασία των εισοδημάτων των εργαζομένων και την προώθηση των μεταρρυθμίσεων. Και  βέβαια και στην  αναδιαπραγμάτευση της δανειακής σύμβασης πρέπει να ενταχθεί η εφαρμογή της απευθείας ανακεφαλαιοποίησης και των ελληνικών τραπεζών από το μηχανισμό στήριξης, που από ότι φαίνεται ίσως και τη ζητήσουν πρώτοι οι ξένοι και για μας.
 Έχουμε και όλοι πολύ καλή γνώση των πραγμάτων και δεν θα εγκαταλείψουμε τον αγώνα και τη σκληρή διαπραγμάτευση κ.Τσίπρα, στην ΕΕ.
Ένας εύλογος λοιπόν λειτουργικός και διαπραγματευτικής πολιτικής λόγος ενόσω διαρκεί και η διαδικασία αποτύπωσης του ελληνικού προγράμματος από την τρόικα  μπορεί να χρειάζεται, ώστε και η ροή της χρηματοδότησης από του εταίρους να συνεχισθεί και να γίνουν αποδοτικότερες  οι συζητήσεις για την αναδιαπραγμάτευση σε πολιτικό επίπεδο.

2. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση που δεν αφορά απλά χρήση των νέων τεχνολογιών , αλλά για τη Δημοκρατική Αριστερά σημαίνει νέα δημόσια διοίκηση, αποτελεσματικότητα, ταχύτητα, μείωση γραφειοκρατίας, εξάλειψη διαφθοράς, αμεσότητα και εξοικονόμηση πόρων αλλά και νέα φιλοσοφία στη δομή της δημόσιας διοίκησης.  Αποτελεί το βασικό εργαλείο για την υλοποίηση μιας αποτελεσματικής και δίκαιης  φορολογικής μεταρρύθμισης, της  πάταξης της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας. Ιδιαίτερα  με την άμεση σύνταξη του περιουσιολογίου και την ηλεκτρονική διασύνδεση των εφοριών με όλους τους εμπλεκομένους φορείς.

3ον Παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, για να βγούμε από την ύφεση, για να δώσουμε δουλειά σε νέους και άνεργους.
 Αξιοποίηση όλων των πόρων με αιχμή το ΕΣΠΑ και διεκδίκηση νέου Αναπτυξιακού Προγράμματος. Επενδύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας με ενσωμάτωση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Επενδύσεις Έντασης Εργασίας. Ανάπτυξη με όρους προστασίας του περιβάλλοντος και αειφορίας. Παροχή άμεσης ρευστότητας από τις Τράπεζες στις επιχειρήσεις.
Ρυθμίσεις δανείων για ανέργους και φτωχούς
Παράλληλα είναι για όλους μας ζητούμενο να συμβάλουμε στην
Αλλαγή του χαρακτήρα της ανάπτυξης
Η ανάπτυξη για να έχει στοιχεία διατηρησιμότητας και για να διαχυθούν οι ωφέλειες στο σύνολο της κοινωνίας θα πρέπει να απαλλαγεί  από τις παθογένειες του προηγούμενου μοντέλου και να συνδεθεί με τη γενικότερη προσπάθεια ανασυγκρότησης της οικονομίας και του κράτους. Αυτό σημαίνει:Διαχείριση των πόρων με διαφάνεια και δημοκρατία στο σχεδιασμό. Προτεραιότητα σε  υποδομές  και δραστηριότητες με μεγάλο εισοδηματικό πολλαπλασιαστή, που αυξάνουν την παραγωγικότητα, ενισχύουν την εξωστρέφεια και  δημιουργούν μεγάλο αριθμό μόνιμων θέσεων εργασίας. Η επιλογή δημόσιων έργων  θα πρέπει γίνεται με κριτήριο την αναπτυξιακή τους στόχευση, τις εξωτερικές οικονομίες και τη μόχλευση και όχι τα πολιτικοοικονομικά λόμπυ και τις πολιτικές επιρροές των ομάδων της οικονομικής ελίτ που έμαθαν να παράγουν πολλά ίδια κέρδη και λίγα αποτελέσματα προς όφελος της κοινωνίας.  Αναδιοργάνωση όλων των σχετικών συστημάτων του δημοσίου ώστε να υποστηρίζουν αποτελεσματικά αυτές τις κατευθύνσεις.

4ον. Υπεράσπιση και Διεύρυνση του Κοινωνικού Κράτους.
με κυρίαρχο στόχο και προτεραιότητα την προώθηση  νομοθετικών ρυθμίσεων που υλοποιούν το δίχτυ κοινωνικής προστασίας ανέργων και φτωχών,  αύξηση και επιμήκυνση των επιδομάτων ανεργίας. Ενεργητικές πολιτικές καταπολέμησης της φτώχειας και της ανεργίας.
 Στις προγραμματικές δηλώσεις έγινε αναφορά εισαγωγικά  από τον κ. Πρωθυπουργό για την ανάγκη για ένα   δίχτυ κοινωνικής προστασίας. Επίσης   αναλυτικά για την επέκταση του επιδόματος ανεργίας για μιαν χρονιά ακόμα, όπως και την  επέκταση του επιδόματος ανεργίας σε αυτοαπασχολούμενους  με κοινοτικούς πόρους. Δεν αρκούν  όμως αυτά, η κρίσιμη συγκυρία για τη χώρα μας οδηγεί στη προσπάθεια στο  να διαμορφώσουμε μια πρόταση για την κοινωνική πολιτική πάνω σε δύο βασικούς άξονες.
ü      Πρώτον, ένα άμεσο πρόγραμμα ανακούφισης των πληγέντων με στόχους και μέτρα που θα προστατεύουν όσους έχουν απόλυτη ανάγκη
ü      Δεύτερον, ένα πλέγμα υποστηρικτικών δημόσιων πολιτικών που με οριζόντιο τρόπο θα ελαφρύνουν τα βάρη των πολιτών,  στα πλαίσια μιας συνολικής προσπάθειας επαναθεμελίωσης και αναδιάρθρωσης του κοινωνικού κράτους.

5ο   Όσον αφορά το Πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.
Βασική μας αρχή είναι η  αξιοποίηση και όχι την εκποίηση του δημόσιου πλούτου
Οι προγραμματικές δηλώσεις άνοιξαν  το μεγάλο θέμα των αποκρατικοποιήσεων . Είναι όμως γεγονός ότι και μεγάλη προσοχή χρειάζεται και σε βάθος επεξεργασία,με την πλήρη ενημέρωση της αξιωματικής και ελάσσονος αντιπολίτευσης για όλα τα στοιχεί που δικαιολογούν τον επείγοντα χαρακτήρα μίας αποκρατικοποίσης και εξασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον 
Διότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων όπως διαμορφώθηκε στη χώρα μας στηρίχθηκε στη λογική ότι η απόσυρση του κράτους από κάθε οικονομική διαδικασία δεν έχει  αρνητικές συνέπειες και ότι επιφέρει μέγιστα οφέλη. Αυτή η λογική οδήγησε στο να ενταχθούν προς αποκρατικοποίηση στο ΤΑΙΠΕΔ μεγάλο μέγεθος περιουσιακών στοιχείων χωρίς κανένα άλλο κριτήριο πέραν της  εισπρακτικής λογικής, με σχεδιασμό που  έχει πολλά  προβληματικά σημεία.
Η Δημοκρατική Αριστερά υποστηρίζει ότι οι αποκρατικοποιήσεις θα πρέπει να γίνουν  με σκοπό όχι μόνο ή κυρίως εισπρακτικό,  αλλά ενταγμένες στη στρατηγική για ένα νέο οικονομικό μοντέλο που θα εμπεριέχει μια νέα σχέση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ώστε οι  επιχειρήσεις με παρουσία του Δημοσίου να μη συνδέονται με ελλείμματα, να ανταπεξέρχονται στο διεθνή ανταγωνισμό, να συμβάλουν στην ανάπτυξη και στη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Στη βάση αυτή θεωρούμε ότι μια νέα διαδικασία πρέπει να έχει τους εξής όρους :     
·         Απαλλαγή από τη λογική  επίτευξης απλώς κάποιων εισπρακτικών στόχων και επανεξέταση της σκοπιμότητας και των όρων κάθε αποκρατικοποίησης,  λαμβάνοντας υπόψη κα τα αποτελέσματα των μελετών που εκπονούνται,  με δυνατότητα τροποποίησης της λίστας  προς αποκρατικοποίηση.
·         Ένταξη σε μια αναπτυξιακή στρατηγική με διατήρηση της κυριότητας του κράτους στα δίκτυα και διασφάλιση του οικονομικού, εποπτικού και ελεγκτικού ρόλου του σε κρίσιμους τομείς του νερού, της ενέργεις, των μεταφορών κ.λ.π..
·         Συγκεκριμένη εξέταση της κάθε περίπτωσης ώστε να ληφθούν υπόψη όλες οι παράμετροι που αφορούν στη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση αλλά και στις επιπτώσεις που θα έχει σε άλλους τομείς, ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος πρόσκαιρων ωφελειών που θα αναιρεθούν από αντίρροπες παρενέργειες ιδιαίτερα σε σημαντικούς τομείς όπως η ενέργεια.
·         Τροποποίηση των σχεδίων αποκρατικοποιήσεων  και διατήρηση από το δημόσιο,  με προτεραιότητα στα λιμάνια και στα αεροδρόμια, πακέτου μετοχών ικανού για το στρατηγικό  έλεγχο των επιχειρήσεων , με ταυτόχρονη αξιοποίηση των συμβάσεων  παραχώρησης σε ιδιώτες εντός αυστηρά καθορισμένου πλαισίου που προστατεύει το δημόσιο συμφέρον. Η μεθοδολογία αυτή έχει αποδειχθεί σε πλείστες περιπτώσεις, διεθνώς, ότι μεσοπρόθεσμα προσφέρει τα ίδια έσοδα  και αποτρέπει και από παρενέργειες διαμόρφωσης καταστάσεων μονοπωλιακού χαρακτήρα.
·         Επίσπευση των διαδικασιών καταγραφής, απαλλαγής από εκκρεμότητες και σταδιακής αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας  με μεθοδολογία που θα  λαμβάνει υπόψη  τόσο το οικονομικό αποτέλεσμα όσο και τις κοινωνικές ανάγκες και τις περιβαλλοντικές παραμέτρους.
·         Προστασία των θέσεων εργασίας με αξιοποίηση της δυνατότητας μετατάξεων και επανεκπαίδευσης των εργαζομένων.

Μετά από τα παραπάνω τίθεται εύλογα  το ερώτημα , όπως και η πολιτική αμφισβήτηση, αρκεί να μην φθάνει σε ακρότητες και στείρο λαϊκισμό, για το πώς  η ΔΗΜΑΡ  θα εγγυηθεί εντός της κυβέρνησης την εφαρμογή του προγράμματος και κυρίως των μέτρων κοινωνικής προστασίας και εξυγίανσης του πολιτικού συστήματος.
Με τη συνεχή και εξειδικευμένη προγραμματική μας συμβολή, αλλά και τη συνεχή  διεκδικητική παρουσία μας στην άσκηση της κυβερνητικής πολιτικής. Έχουμε αποφασίσει όλοι μας να είμαστε  οι μαχητές και όχι οι <επωφελούμενοι>  της επιτυχίας του κυβερνητικού έργου και σε καμία περίπτωση δεν  αναμένουμε την αποτυχία του. Διεκδικούμε την επιτυχία της κυβέρνησης στη βάση του συμφωνημένου προγράμματος, γιατί θα είναι επιτυχία της κοινωνίας των πολιτών  και της χώρας συνολικότερα.
Οι πολίτες βλέπουν θετικά τη συμμετοχή της ΔΗΜΑΡ στην κυβέρνηση, προσδοκούν και απαιτούν από μας πολύ περισσότερα ίσως και  από τις δυνάμεις μας . Προσδοκούν την  συνέπεια στην εφαρμογή των όσων έχουμε συμφωνήσει και κυρίως να  υπερασπιστούμε τα φιλολαϊκά μέτρα που διεκδικήσαμε να ενταχθούν στο πρόγραμμα της κυβέρνησης. Σε αυτό  θα είμαστε αμετακίνητοι, θα είμαστε διαρκώς παρόντες προκειμένου να προσεγγίσουμε και να πετύχουμε και τον δικό μας στόχο που είναι < η   ανάταξη της χώρας με την οικονομία ζωντανή και το σημαντικότερο με την κοινωνία όρθια, τους εργαζόμενους να δημιουργούν  και τη νέα γενιά να ελπίζει>.
Η Δημοκρατική Αριστερά πιστεύει πως υπάρχει επιλογή για μια άλλη Ελλάδα. Η χώρα έχει τις αντικειμενικές δυνατότητες όχι μόνο να αποφύγει την κατάρρευση, αλλά να κερδίσει μια θέση ανάμεσα στις πιο ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου.
Δεν μας αρμόζει μια κοινωνία διαλυμένη . Δεν μας αρμόζει μια νέα γενιά χωρίς όνειρα. Δεν μας αρμόζει ένας λαός χωρίς αισιοδοξία. Γνωρίζουμε τις ανάγκες της συγκυρίας.
Χρέος μας ο διαρκής αγώνας. Για την Ελλάδα ισότιμα  στην Ευρώπη
Με την οικονομία ζωντανή και την κοινωνία όρθια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.