Του Παύλου Πασσαλίδη
Τα χερσαία και θαλάσσια σύνορά μας έχουν τη μεγαλύτερη ίσως έκταση στην Ευρώπη. Η ποικιλομορφία και οι ιδιαιτερότητές τους δίνουν ισχυρή βάση επιχειρημάτων για δημιουργία νέων ή διαφοροποίηση πολιτικών και μέτρων.
Για μεν τα παραμεθόρια νησιά ισχύουν κοινοτικές οδηγίες αλλά και εθνικοί νόμοι που διευκολύνουν τη ζωή των κατοίκων τους. Όπως ο ν. 3852/2010 της αυτοδιοίκησης (Καλλικράτης) με ιδιαίτερη αναφορά στα άρθρα 204 – 209. Προσδιορίζεται η ιδιαιτερότητά τους με τον περιεκτικό όρο νησιωτικότητα. Δίνει σειρά από επί πλέον αρμοδιότητες σε σχέση με άλλες περιοχές, ορίζει έως και ίδρυση Ερευνητικοί Ινστιτούτου Νησιώτικης Πολιτικής. Ακόμη, είναι γνωστή η ανοδική πορεία του τουρισμού στα νησιά, οι διευκολύνσεις στις μεταφορές, τη ΔΕΗ, τον ΦΠΑ κ.α.
Αντίθετα, φθίνουσα είναι η κατάσταση στα χερσαία σύνορά μας, όπου τα προβλήματα διαρκώς οξύνονται με εμφανή τα γνωστά παρακμιακά φαινόμενα. Η ίδια εξ άλλου η Ε.Ε., σε σχετική αξιολόγηση, αποφαίνεται ότι οι ηπειρωτικές παραμεθόριες της Ελλάδας αντιμετωπίζουν μακράν τη δυσκολότερη κατάσταση όσον αφορά το εισόδημα, τη δυναμική, την αγορά εργασίας, τις υποδομές και το ανθρώπινο δυναμικό (EUR-LEX-52001DC0437-EL). Επιβάλλεται λοιπόν, αν μη τι άλλο, για λόγους ισοτιμίας και φρονηματισμού η ύπαρξη ενεργού και μόνιμου κρατικού ενδιαφέροντος, με μείγμα πολιτικών που θα αναβαθμίζει διαρκώς το επίπεδο ζωής των κατοίκων της μεθορίου μας. Και δεν εννοούμε φυσικά τα πρόσκαιρα οικονομικά κίνητρα υπέρ των κατοίκων, εργαζομένων, επιχειρήσεων, τα οποία εξ άλλου σταδιακά έχουν καταργηθεί, ούτε τις υποδομές των μεθοριακών σταθμών.
Είναι αδιανόητο μια περιοχή, εξ ορισμού μειονεκτική και προβληματική (παραμεθόριος) να τίθεται σε ίσους όρους ανταγωνιστικότητας με νορμάλ Ελληνικές και Ευρωπαϊκές περιοχές.
Αναγκαίοι οι ίσοι όροι σε περιοχές με εμφανώς άνισες δυνατότητες ανάπτυξης απλά διευρύνουν το μεταξύ τους χάσμα.
Η πρότασή μας:
Η βελτίωση των όρων ζωής των ανθρώπων που ζουν στην χερσαία Ελληνική μεθόριο αποτελεί ένα στοίχημα πολλαπλής σημασίας. Να αισθανθούν ισότιμοι πολίτες, να ανυψωθεί το φρόνημά τους, να ενταχθούν με ισότιμους όρους στον κοινωνικό και οικονομικό ιστό της χώρας. Απαιτούνται ολοκληρωμένες παρεμβάσεις με προεξάρχοντα τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Πόροι και προγράμματα υπάρχουν. Όπως επίσης έμπειροι και αξιόπιστοι τοπικοί φορείς. Χρειάζεται όμως και η θεσμική θωράκιση με νόμους και διατάξεις αλλά και ο συντονισμός κράτους - αυτοδιοίκησης - φορέων - πολιτών (νέα κυβερνησιμότητα). Κλειδί πάντως αποτελεί η παραδοχή της μεθοριακότητας που περικλείει μια σειρά από παραδοχές, σχεδιασμό και πολιτικές.
Ο ρόλος του Υ.ΜΑ.Θ. μπορεί και πρέπει να είναι καταλυτικός. Αφού και ικανό – έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό και τεχνικά μέσα διαθέτει και εγγύτερα προς τη μεθόριο, γιατί αναφερόμαστε στους νομούς ‘Εβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Δράμας, Σερρών, Κιλκίς, Πέλλας, Φλώρινας και Καστοριάς.
Το νησιώτικο LOBBY είναι ισχυρό. Μάχεται διαχρονικά για τα συμφέροντα των νησιωτών, με την πολιτεία να εναρμονίζεται πλήρως.
Κάτι ανάλογο – σχετικά πρέπει να γίνει και για τη χερσαία Ελληνική μεθόριο. Είναι μαχητή η αναβάθμισή της. Αρκεί να υπάρξει πολιτική βούληση που να διαπερνά όλα τα επίπεδα διοίκησης (κεντρικό, περιφερειακό, τοπικό). Η οικονομική κρίση δεν αποτελεί για την περίπτωση ισχυρό άλλοθι.
Η δική μας προσπάθεια για ανάδειξη της παραμεθόριας αναβάθμισης με δημοσιοποίηση των απόψεων – προτάσεών μας συνεχίζεται (www.pavlospassalidis.gr).
Για μεν τα παραμεθόρια νησιά ισχύουν κοινοτικές οδηγίες αλλά και εθνικοί νόμοι που διευκολύνουν τη ζωή των κατοίκων τους. Όπως ο ν. 3852/2010 της αυτοδιοίκησης (Καλλικράτης) με ιδιαίτερη αναφορά στα άρθρα 204 – 209. Προσδιορίζεται η ιδιαιτερότητά τους με τον περιεκτικό όρο νησιωτικότητα. Δίνει σειρά από επί πλέον αρμοδιότητες σε σχέση με άλλες περιοχές, ορίζει έως και ίδρυση Ερευνητικοί Ινστιτούτου Νησιώτικης Πολιτικής. Ακόμη, είναι γνωστή η ανοδική πορεία του τουρισμού στα νησιά, οι διευκολύνσεις στις μεταφορές, τη ΔΕΗ, τον ΦΠΑ κ.α.
Αντίθετα, φθίνουσα είναι η κατάσταση στα χερσαία σύνορά μας, όπου τα προβλήματα διαρκώς οξύνονται με εμφανή τα γνωστά παρακμιακά φαινόμενα. Η ίδια εξ άλλου η Ε.Ε., σε σχετική αξιολόγηση, αποφαίνεται ότι οι ηπειρωτικές παραμεθόριες της Ελλάδας αντιμετωπίζουν μακράν τη δυσκολότερη κατάσταση όσον αφορά το εισόδημα, τη δυναμική, την αγορά εργασίας, τις υποδομές και το ανθρώπινο δυναμικό (EUR-LEX-52001DC0437-EL). Επιβάλλεται λοιπόν, αν μη τι άλλο, για λόγους ισοτιμίας και φρονηματισμού η ύπαρξη ενεργού και μόνιμου κρατικού ενδιαφέροντος, με μείγμα πολιτικών που θα αναβαθμίζει διαρκώς το επίπεδο ζωής των κατοίκων της μεθορίου μας. Και δεν εννοούμε φυσικά τα πρόσκαιρα οικονομικά κίνητρα υπέρ των κατοίκων, εργαζομένων, επιχειρήσεων, τα οποία εξ άλλου σταδιακά έχουν καταργηθεί, ούτε τις υποδομές των μεθοριακών σταθμών.
Είναι αδιανόητο μια περιοχή, εξ ορισμού μειονεκτική και προβληματική (παραμεθόριος) να τίθεται σε ίσους όρους ανταγωνιστικότητας με νορμάλ Ελληνικές και Ευρωπαϊκές περιοχές.
Αναγκαίοι οι ίσοι όροι σε περιοχές με εμφανώς άνισες δυνατότητες ανάπτυξης απλά διευρύνουν το μεταξύ τους χάσμα.
Η πρότασή μας:
Η βελτίωση των όρων ζωής των ανθρώπων που ζουν στην χερσαία Ελληνική μεθόριο αποτελεί ένα στοίχημα πολλαπλής σημασίας. Να αισθανθούν ισότιμοι πολίτες, να ανυψωθεί το φρόνημά τους, να ενταχθούν με ισότιμους όρους στον κοινωνικό και οικονομικό ιστό της χώρας. Απαιτούνται ολοκληρωμένες παρεμβάσεις με προεξάρχοντα τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Πόροι και προγράμματα υπάρχουν. Όπως επίσης έμπειροι και αξιόπιστοι τοπικοί φορείς. Χρειάζεται όμως και η θεσμική θωράκιση με νόμους και διατάξεις αλλά και ο συντονισμός κράτους - αυτοδιοίκησης - φορέων - πολιτών (νέα κυβερνησιμότητα). Κλειδί πάντως αποτελεί η παραδοχή της μεθοριακότητας που περικλείει μια σειρά από παραδοχές, σχεδιασμό και πολιτικές.
Ο ρόλος του Υ.ΜΑ.Θ. μπορεί και πρέπει να είναι καταλυτικός. Αφού και ικανό – έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό και τεχνικά μέσα διαθέτει και εγγύτερα προς τη μεθόριο, γιατί αναφερόμαστε στους νομούς ‘Εβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Δράμας, Σερρών, Κιλκίς, Πέλλας, Φλώρινας και Καστοριάς.
Το νησιώτικο LOBBY είναι ισχυρό. Μάχεται διαχρονικά για τα συμφέροντα των νησιωτών, με την πολιτεία να εναρμονίζεται πλήρως.
Κάτι ανάλογο – σχετικά πρέπει να γίνει και για τη χερσαία Ελληνική μεθόριο. Είναι μαχητή η αναβάθμισή της. Αρκεί να υπάρξει πολιτική βούληση που να διαπερνά όλα τα επίπεδα διοίκησης (κεντρικό, περιφερειακό, τοπικό). Η οικονομική κρίση δεν αποτελεί για την περίπτωση ισχυρό άλλοθι.
Η δική μας προσπάθεια για ανάδειξη της παραμεθόριας αναβάθμισης με δημοσιοποίηση των απόψεων – προτάσεών μας συνεχίζεται (www.pavlospassalidis.gr).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.