Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017

Σημείωμα για ένα διακείμενο

Του Φώτη Μισόπουλου
....οι ταξιδιώτες των Ινδιών ξέρουνε περισσότερα να σάς πουν απ' τους Βυζαντινούς χρονογράφους
ΝΙΚΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ, ΑΜΟΡΓΟΣ
.....στην ''Αμοργό'' ολοκληρώνεται η περιπέτεια της ερωτικής Ιθάκης. Ο ηδονικός Ελπήνωρ της σεφερικής Κίχλης ανήκει στους ναυαγούς ''που κοιμήθηκαν ήμεροι σαν αγρίμια νεκρά μέσα στων σφουγγαριών τα σεντόνια //αλλά τα μάτια των φυκιών είναι στραμμένα στη θάλασσα'' [Ν.Γκατσος ο.π.].

Η Κίχλη μπορεί και να αποκτά τη σημασιολογία του ερωτικού ναυαγίου πριν την ευλογημένη άφιξη ενός οδυσσάμενου ''οδυσσέα'', ''όταν τα μάτια των γυναικών γίναν κάρβουνα κι έσπασαν οι καρδιές των καστανάδων...'' [Ν.Γκάτσος, ο.π.]. The coral isle του Εζρα Πάουντ, στο Χιού Σέλγουιν Μώμπερλυ, αποκτά την εισβολή ''στον πορσελάνινο ρεμβασμό'' :

Burst is upon the porcelain revery:
Impetuous Ttroubling
Of his imagery [*]

Γίνεται το ίδιο ναυάγιο, ένα κοραλένιο ναυάγιο κι οι νεκροί ναυαγοί ''ακόμα τώρα κατεβαίνουνε λοξά// προς τα χαλίκια του βυθού// οι άσπρες λήκυθοι'' [Γ.Σεφέρης, Κιχλη]. Το κάτασπρο νησί περνάει στη φθορά ενός ανίδεου χρόνου,
όπως ''σ' ένα μεγάλο σπίτι με πολλά παράθυρα ανοιχτά τρέχοντας από κάμαρα σε κάμαρα, δεν ξέροντας από πού να κοιτάξεις πρώτα'' Κάπως έτσι τελειώνει οριστικά η μη εκ-ζητούμενη συντέλεια του έρωτα, το ναυάγιο αποκτά το βάρος της ζέστας του καλοκαιριού ''πώς σταματούν όλα μαζί τα τζιτζίκια'' [Κίχλη] ή ''όπως σωπαίνουν τα κύματα''[Αμοργός].
[*]: Εισέβαλαν στον πορσελάνινο ρεμβασμό
Σφοδρή ταραχή
Των παραστάσεών του
[μεταφρ, Χάρης Βλαβιανός]

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου