Act Business Center

Act Business Center

Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2025

Τα νέα του βουλευτή Κιλκίς Στέφανου Παραστατίδη (5/9/2025)

Ανακοινώσεις Βουλευτή Κιλκίς και υπεύθυνου Κ.Τ.Ε. Παιδείας ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Στέφανου Παραστατίδη
Με επικοινωνιακές πρακτικές δεν αντιμετωπίζονται τα σοβαρά προβλήματα δημόσιας υγείας του Κιλκίς
Με ειλικρινές ενδιαφέρον περιμέναμε την προγραμματισμένη επίσκεψη στο Κιλκίς του υπουργού Υγείας. Το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, οι εργαζόμενοι, που δίνουν καθημερινά άνιση μάχη κάτω από αντίξοες συνθήκες αλλά και όλη η τοπική κοινωνία που αγωνιά για την κατάσταση του Νοσοκομείου μας. Όμως όσο ξαφνικά ανακοίνωσε ο κ. Γεωργιάδης ότι η επίσκεψη του αναβάλλεται, τόσο αιφνιδιαστικά εμφανίστηκε σε μια σχεδόν «καταδρομική» επίσκεψη. 

Αποφεύγοντας την ουσιαστική επαφή και συζήτηση με όσους δίνουν καθημερινά μάχη για να κρατήσουν όρθια τη δημόσια υγεία στον νομό μας, επέλεξε να συναντηθεί με όσους «βόλευε», φωτογραφήθηκε μπροστά στο έργο της ανακατασκευής των ΤΕΠ, επανέλαβε γενικόλογες υποσχέσεις χωρίς συγκεκριμένο σχέδιο ή χρονοδιάγραμμα. Ήλθε, είδε ( αλλά δεν άκουσε) και απήλθε, αφήνοντάς πίσω του προβληματισμό και ανησυχία για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που υποβαθμίζουν συνεχώς την παροχή υπηρεσιών υγείας στο νομό μας.

Αλήθεια, ποιον κοροϊδεύουν;

Η κατάσταση των δημοσίων δομών υγείας στην Π.Ε. Κιλκίς αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες πληγές για τους κατοίκους του τόπου μας και διαρκή πηγή σοβαρότατων κινδύνων για την δημόσια υγεία καταδεικνύοντας τη γενικότερη κρίση του Δημόσιου Συστήματος Υγείας στην περιοχή. Ειδικότερα, τα προβλήματα που διέπουν την λειτουργία του Γενικού Νοσοκομείου Κιλκίς, όχι απλά δεν επιλύονται αλλά εντείνονται και διαιωνίζονται με αποτέλεσμα να είναι ορατή πλέον ακόμα και η αναστολή λειτουργίας μίας ή και περισσότερων κλινικών του.

Κτήρια γερασμένα, 70 και 90 ετών, υποστελέχωση παντού, κλινικές που λειτουργούν οριακά, ειδικότητες που αγνοούνται, και Μονάδες που εξαγγέλθηκαν αλλά ποτέ δεν λειτούργησαν (βλ. Μ.Ε.Θ, Μ.Α.Φ., Μαστογράφος). Οι ιατροί βαίνουν συνεχώς μειούμενοι – 89 οργανικές θέσεις, υπηρετούν 51 - με την Παθολογική Κλινική να έχει τεράστια προβλήματα μένοντας με 4 ιατρούς που κάνουν πραγματικά υπεράνθρωπες προσπάθειες. Το ακτινολογικό, επίσης και το αναισθησιολογικό ανεπαρκώς στελεχωμένα, καθώς έχουν μείνει με 2 ιατρούς το καθένα αντίστοιχα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την σωστή λειτουργία τους. Η μείωση του προϋπολογισμού υπονομεύει την εύρυθμη λειτουργία του και την αντιμετώπιση των μεγάλων ελλείψεων σε εξοπλισμό και τη συντήρησή του.

Αυτή είναι η πραγματικότητα που απέφυγε να αντικρίσει ο κ. Υπουργός.

Το αίτημα για τη δημιουργία νέου νοσοκομείου είναι απολύτως ώριμο και αναγκαίο, όχι μόνο για την αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας στην περιοχή. Η κυβέρνηση οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες της και να καταρτίσει έναν σαφή και άμεσο σχέδιο δράσης για την ενίσχυση των δημόσιων δομών υγείας, στο Κιλκίς. Οι πολίτες του Κιλκίς δεν είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Αξίζουν ασφαλείς και ποιοτικές παροχές δημόσιας υγείας και προσβάλλονται από επισκέψεις – αστραπή χωρίς ουσία και αποτέλεσμα.

Γιατί η υγεία δεν είναι προνόμιο – είναι δικαίωμα. Και θα το διεκδικήσουμε με κάθε τρόπο.

Η υπεραριθμία των νομικών σχολών και ο κίνδυνος να κλείσουν πανεπιστήμια της περιφέρειας

Το 2019, επί του αιτήματος ίδρυσης τέταρτης Νομικής σχολής στην Πάτρα, η τότε Υπουργός Παιδείας της ΝΔ κ. Κεραμέως δήλωσε κατηγορηματικά ότι «Η Νομική στην Πάτρα με την ΝΔ δεν θα ιδρυθεί» και τεκμηρίωσε ως εξής: «Για τη Νέα Δημοκρατία, έχει σημασία η εκπαίδευση να συμβαδίζει με την αγορά εργασίας, πράγμα που εν προκειμένω δεν μπορεί να συμβεί, καθώς η Ελλάδα μετρά χιλιάδες άνεργους δικηγόρους».

Το 2021, σε συνέντευξή της επί του ίδιου θέματος, η κ. Κεραμέως επανέλαβε: «Είναι πολύ σημαντικό η εκπαίδευση να είναι κοντά στις ανάγκες της αγοράς. Το τελευταίο που χρειαζόμαστε είναι μια νέα νομική σχολή. Δεν είναι θέμα αν χρειάζεται η Πάτρα Νομική, αλλά η χώρα. Είναι ευρύτερη η συζήτηση για την αναδιάταξη του πανεπιστημιακού χάρτη. Ποια τμήματα εξυπηρετούν τις εθνικές και αναπτυξιακές ανάγκες, ποια ανταποκρίνονται στις ανάγκες της χώρας».

Τα επιχειρήματα που χρησιμοποίησε η κ. Κεραμέως εκφράζουν ένα σωστό προβληματισμό. Διότι η σύνδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την αγορά εργασίες απαιτεί σοβαρό ρυθμιστικό πλαίσιο που θα αξιοποιεί όλα τα δεδομένα και θα αναδιατάσσει τον ακαδημαϊκό χάρτη λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες ή τον κορεσμό της αγοράς ανά επάγγελμα.

Σήμερα, η ΝΔ αδειοδοτεί 4 ιδιωτικά πανεπιστημιακά παραρτήματα εκ των οποίων τα 3 διαθέτουν νομικές σχολές· και προφανώς έπεται συνέχεια καθώς στον περίφημο νόμο Πιερρακάκη δεν υφίσταται κανένα κριτήριο που θα συνδέει την άδεια με τις εθνικές και αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας.

Προσέξτε: η ίδια η κυβέρνηση η οποία διαπιστώνει υπερπληθωρισμό των δικηγόρων ως βασική παθογένεια του δικηγορικού σώματος στην Ελλάδα και μάλιστα διαρρέει ότι χρειάζονται αυστηρές εξετάσεις για να μειωθεί ο αριθμός των δικηγόρων, ταυτόχρονα αδειοδοτεί 3 επιπλέον ιδιωτικές νομικές σχολές (σύνολο 6) και βεβαίως με δυνατότητα να ανοίξουν κι άλλες! Εν ολίγοις, πριν 6 χρόνια η ΝΔ μετρούσε άνεργους δικηγόρους και σήμερα αδειοδοτεί 3 νέα τμήματα νομικής.

Δυστυχώς, όμως, τα προβλήματα δεν τελειώνουν εδώ. Από τις τρεις ιδιωτικές νομικές σχολές, οι δύο βρίσκονται στην Αθήνα και η μία στην Θεσσαλονίκη. Αντιστοίχως, τα 13 παραρτήματα που κατέθεσαν αίτημα αδειοδότησης έχουν την εξής κατανομή: 10 στην Αθήνα, 2 στην Θεσσαλονίκη και 1 στον Πειραιά. Κατά συνέπεια, ένα ακόμη μεγάλο λάθος του νόμου Πιερρακάκη είναι ότι δεν προβλέπει γεωγραφικά κριτήρια ούτως ώστε να διασφαλίσει τη σύνδεση της περιφέρειας με τη γνώση, όπως συμβαίνει σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες. Και δυστυχώς, αυτό θα οδηγήσει μαθηματικά σε κλείσιμο σειράς πανεπιστημίων στην περιφέρεια ακόμα και σχολών υψηλής ζήτησης.

Ακόμη και η εκ των υστέρων διορθωτική νομοθέτηση κριτηρίων που θα λαμβάνουν υπόψη την αγορά εργασίας και την ισόρροπη σχέση κέντρου-περιφέρειας ως προς τη σύνδεσή τους με την ανώτατη εκπαίδευση, δεν θα είναι αρκετή να διορθώσει το κακό.

Αντιθέτως με την κυβέρνηση, το ΠΑΣΟΚ στη δική του κατατεθειμένη πρόταση περιγράφει ένα ισχυρό ρυθμιστικό πλαίσιο με ακαδημαϊκά και γεωγραφικά κριτήρια για πραγματικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, λαμβάνοντας πρωτίστως υπόψη την ισχυροποίηση του Δημοσίου Πανεπιστημίου και την υποστήριξη της περιφέρειας.

Θυμίζουμε δε, ότι σε καμία ανεπτυγμένη δημοκρατική χώρα του κόσμου η ανώτατη παιδεία δεν στηρίζεται σε παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων. Τα συναντάμε κυρίως σε χώρες όπως η Μαλαισία, η Υεμένη, η Κίνα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Αντιθέτως, όλες οι ευρωπαϊκές χώρες λειτουργούν με ισχυρά δημόσια πανεπιστήμια και συμπληρωματικά πραγματικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια.

Δεν πρέπει να επιτρέψουμε στην κυβέρνηση να μετατρέψει την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας σε Ελ Ντοράντο.

Σοβαρά ερωτήματα για τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητα του έργου «Ενίσχυση του Ψηφιακού Σχολείου»

Με ερώτησή του προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ο Βουλευτής Κιλκίς του ΠΑΣΟΚ–ΚΙΝΑΛ, Στέφανος Παραστατίδης, φέρνει στη Βουλή τις σοβαρές ενστάσεις που έχουν προκύψει γύρω από το έργο «Ενίσχυση του Ψηφιακού Σχολείου μέσω Ψηφιακών Υπηρεσιών και Καινοτόμων Εκπαιδευτικών Εργαλείων», συνολικού προϋπολογισμού 73,6 εκατομμυρίων ευρώ, με διάρκεια υλοποίησης μόλις 12 μηνών.

Το έργο, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προβλέπει την εισαγωγή εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Παραστατίδη, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για την έλλειψη παιδαγωγικής τεκμηρίωσης, διαβούλευσης με την εκπαιδευτική κοινότητα, θεσμικών εγγυήσεων και συμβατότητας με το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο (AI Act).

Ο κ. Παραστατίδης τονίζει ότι η προκήρυξη:

Δεν είναι αποτέλεσμα παιδαγωγικού σχεδιασμού και δεν στηρίζεται σε αξιολόγηση αναγκών.

Αγνοεί το Εθνικό Σχέδιο για την ΤΝ, το οποίο προβλέπει πιλοτική και σταδιακή υιοθέτηση.

Δεν εξασφαλίζει προστασία προσωπικών δεδομένων ανηλίκων, ούτε διασφαλίζει τη συμμόρφωση με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1680, που κατατάσσει την ΤΝ στην εκπαίδευση ως «υψηλού κινδύνου».

Δεν περιλαμβάνει σχέδιο βιωσιμότητας και μακροπρόθεσμης υποστήριξης πέραν της μονοετούς διάρκειας.

Παρακάμπτει τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας και ουσιαστικά συνιστά τεχνοκρατική «άνωθεν επιβολή».

Επίσης, υπογραμμίζει ότι «η εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης στα σχολεία δεν μπορεί να γίνει πρόχειρα, χωρίς θεσμικές εγγυήσεις, χωρίς ηθικά φίλτρα και χωρίς διάλογο με την κοινωνία. Η Παιδεία δεν μπορεί να μετατρέπεται σε πεδίο πειραματισμών ή εργαλείο εξυπηρέτησης εταιρικών συμφερόντων».

Με την ερώτησή του, καλεί την Υπουργό να απαντήσει, μεταξύ άλλων:

Ποια μελέτη σκοπιμότητας ή διαδικασία διαβούλευσης προηγήθηκε;

Πώς διασφαλίζεται η συμβατότητα με τον ευρωπαϊκό Κανονισμό για την ΤΝ;

Πώς προστατεύονται τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών;

Ποιος θα αξιολογήσει ανεξάρτητα την παιδαγωγική και κοινωνική αποτελεσματικότητα του έργου;

Πώς θα στηριχθούν οι εκπαιδευτικοί στην ενσωμάτωση των νέων εργαλείων;

Ποια στρατηγική υλοποίησης και βιωσιμότητας υπάρχει για μετά την ολοκλήρωση του έργου;

Κλείνοντας, ο Στέφανος Παραστατίδης επισημαίνει:

«Η εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση είναι ένα κρίσιμο βήμα που μπορεί να φέρει μεγάλες αλλαγές. Όμως, για να είναι πραγματικά ωφέλιμο, πρέπει να γίνει με διαφάνεια, θεσμικές εγγυήσεις, επιστημονική τεκμηρίωση και συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας. Το μέλλον της Παιδείας δεν μπορεί να καθορίζεται με πρόχειρες ή προσχηματικές διαδικασίες».

Δείτε την ερώτηση εδώ

«Οριστικό κλείσιμο της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και απώλεια εποπτικού ρόλου στην παραχώρηση»

Με ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, που συνυπογράφει ο Βουλευτής Κιλκίς Στέφανος Παραστατίδης μαζί με τους βουλευτές ΠΑΣΟΚ, με θέμα "Οριστικό κλείσιμο της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και απώλεια εποπτικού ρόλου στην παραχώρηση" τέθηκε το ζήτημα του κλεισίματος της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», των ενεργειών του Υπουργείου, της υπηρεσίας που θα αναλάβει, του σχεδιασμού υλοποίησης μεγάλων έργων υποδομών για τις Περιφέρειες Ηπείρου, Δυτικής, Ανατολικής και Κεντρικής Μακεδονίας, με αναφορά και στο τμήμα Χαλάστρα - Εύζωνοι της ΠΑΘΕ, κάθετου άξονα της Εγνατίας, μήκους 60χμ. και στην υποχρέωση αναβάθμισής της για να διαθέτει τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής :

Κύριε Υπουργέ,

Από πρόσφατη συνάντηση του Υφυπουργού Υποδομών με το Δ.Σ. του σωματείου των εργαζομένων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» στα γραφεία της εταιρείας, ειπώθηκε ότι το Υπουργείο έχει αποφασίσει το οριστικό κλείσιμο της εταιρείας στις 31/12/2025 και μετάβαση αυτής σε καθεστώς οικονομικής εκκαθάρισης, λόγω της επικείμενης παραχώρησης της Εγνατίας οδού σε ιδιώτη επενδυτή για τα επόμενα 35 έτη. Με την εξέλιξη αυτή φαίνεται ότι το ενδεχόμενο η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» να αναλάβει την εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης – υπηρεσία που θα επέφερε και οικονομικό όφελος μέσω των διοδίων στην εταιρεία– δεν αποτελεί κυβερνητική επιλογή.

Είναι γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια η εταιρεία παραμένει σε διαχειριστική αδράνεια, ως συνέπεια πολιτικών επιλογών, χωρίς καν να της δίνεται η δυνατότητα να συμμετάσχει στην απορρόφηση κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης για νέα έργα. Την ίδια στιγμή, στο Ταμείο Ανάκαμψης παρατηρείται έλλειψη διαχειριστικής επάρκειας, με αποτέλεσμα τα ποσοστά απορρόφησης να παραμένουν εξαιρετικά χαμηλά.

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ως εταιρεία του Δημοσίου διαχειρίστηκε και ολοκλήρωσε τον άξονα και τους καθέτους της οδού, ένα έργο ύψους περίπου 8 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα προχώρησε με επιτυχία στον σχεδιασμό και την υλοποίηση νέων έργων υποδομής πέραν του κύριου άξονα, τόσο σε όλη τη χώρα όσο και στο εξωτερικό, καθώς και σε έργα αποκατάστασης μετά από φυσικές καταστροφές.

Το οριστικό κλείσιμο της εταιρείας χωρίς ολοκληρωμένο πλάνο για τη διαχείριση του σχεδιασμού και της υλοποίησης έργων υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα αναδεικνύει ξανά την απουσία ουσιαστικής αποκέντρωσης και περιφερειακού σχεδιασμού. Ακόμη και στελέχη του κόμματός σας έχουν επισημάνει το σοβαρό έλλειμμα κεντρικής δομής και διαχείρισης έργων υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης, όπου κρίσιμα έργα υποδομής (ThessIntec, Στρατόπεδο Γκόνου, Ανάπλαση ΔΕΘ, Μαρίνα Καλαμαριάς, Δυτικός Προαστιακός, Flyover) σχεδιάζονται και υλοποιούνται από κεντρικές υπηρεσίες της πρωτεύουσας, γεγονός που καταδεικνύει μια συγκεντρωτική διαχείριση, χαρακτηριστικό γνώρισμα της κυβερνητικής σας πολιτικής.

Δεδομένου ότι η πολύ σύντομη περίοδος που απομένει μέχρι την οριστική παύση της εταιρείας δημιουργεί εύλογη ανησυχία και αμφιβολίες για το κατά πόσο το υπουργείο έχει προετοιμαστεί να διαχειριστεί τον όγκο έργων, μελετών, συμβάσεων και οικονομικών υποχρεώσεων που εκκρεμούν.

Δεδομένου ότι τα έργα αυτά αφορούν κρίσιμες υποδομές για τις Περιφέρειες Ηπείρου, Δυτικής, Ανατολικής και Κεντρικής Μακεδονίας. Ενδεικτικά αναφέρονται η διασυνοριακή γέφυρα Ελλάδας – Τουρκίας, το τμήμα Χαλάστρα–Εύζωνοι 60 χλμ. (σύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία μέσω του μεθοριακού σταθμού Ευζώνων - αποτελεί τμήμα του «κεντρικού διευρωπαϊκού οδικού δικτύου» διαθέτει τρεις ανισόπεδους κόμβους και περιλαμβάνει υποχρεώσεις αναβάθμισης καθέτων αξόνων από τον παραχωρησιούχο) και τμήματα του οδικού δικτύου (Κοζάνη – Γέφυρα Ρύμνιο, Κρηνίδες – Σταυρός, Καστοριά – Πτολεμαΐδα, Ξυνό Νερό – Αμμοχώρι, Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα, Περιμετρική Καβάλας).

Δεδομένου ότι η εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης για τα επόμενα 35 έτη δεν είναι απλή γραφειοκρατική διαδικασία, αλλά απαιτητική αρμοδιότητα που προϋποθέτει συνεχή παρακολούθηση και αυστηρό έλεγχο. Η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία ώστε, με την ανάθεση της εποπτείας, να ενισχυθεί θεσμικά και να παραμείνει βασικός πυλώνας ανάπτυξης έργων στη Βόρεια Ελλάδα και συνολικά στη χώρα.

Δεδομένου ότι η κατάσταση αυτή αναδεικνύει σαφώς την πολιτική ευθύνη της κυβέρνησης και την ανάγκη ουσιαστικής αποκέντρωσης στη διαχείριση των έργων υποδομής.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Γιατί δεν ανατέθηκε στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.» η εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας οδού; Ποια υπηρεσία θα την αναλάβει;

2. Ποιο ποσοστό των εισπράξεων από τα διόδια θα αποδίδεται στο Δημόσιο ως αντιστάθμισμα για την εποπτεία;

3. Σκοπεύει η κυβέρνηση να αξιοποιήσει κάποιον φορέα/υπηρεσία για το σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων για τη Βόρεια Ελλάδα; Έχει εξεταστεί η συγχώνευση της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» με άλλες εταιρείες της Θεσσαλονίκης;

4. Πώς θα διασφαλιστεί η υλοποίηση των υποχρεώσεων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» σε μελέτες, δημοπρατήσεις και έργα στη Βόρεια Ελλάδα;

5. Ποιο θα είναι το καθεστώς διαχείρισης του στελεχιακού δυναμικού της εταιρείας;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.