Του Κώστα Μπούζα
Το όνομα αποδίδεται στο υπέρτατο Ον. Στο άναρχο και αιώνιο Πνεύμα, που δημιούργησε και κυβερνά τον κόσμο. Σαν λέξη προέρχεται, κατά τον Ηρόδοτο, από το ρήμα θέτω, επειδή τα πάντα θέτει σε τάξη. Η αναζήτησή Του υπήρξε, το δίχως άλλο, το κεντρικό νόημα της ανθρώπινης ύπαρξης, από την αρχαιότητα, σε όλη την υφήλιο.
Τα κυριότερα επιχειρήματα που αναπτύχθηκαν, διαχρονικά, σχετικά με την ύπαρξή Του, θεωρούνται τα εξής:
α) Κοσμολογικό: Η ύπαρξη της Δημιουργίας προϋποθέτει, αντίστοιχα, και την ύπαρξη ενός Δημιουργού.
β) Τελεολογικό: Επί πλέον, η τελειότητα της Δημιουργίας, προϋποθέτει και την τελειότητα του Δημιουργού αυτού.
γ) Ηθικό: Σε όλους τους ανθρώπους υπάρχει ένας έμφυτος ηθικός κώδικας, κάτι που συνεπάγεται ότι αυτός έχει δοθεί, συνολικά, από κάποιο ανώτατο Ον.
δ) Οντολογικό: Σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου υπάρχει κοινή συνείδηση για την ύπαρξή Του, κάτι που εκφράζεται με τις διάφορες θρησκείες.
Οι τρόποι, τώρα, με τους οποίους Τον αντιλαμβάνεται και συνεπώς τον προσεγγίζει ο καθένας, εξαρτάται από την προσωπικότητα, την πνευματική του ανάπτυξη, αλλά και τις επιδιώξεις του μέσα στην ζωή. Είναι Προστάτης γι’ αυτόν που μάχεται ή διαφεύγει. Γίνεται Παντοδύναμος για εκείνον που στέκεται έκθαμβος μπροστά στις άπειρες δυνατότητες. Για όποιον έχει κατακτήσει το στάδιο της ήρεμης αντίληψης και της εσωτερικής γαλήνης, έχει τη μορφή του Θεού της ειρήνης. Όποιος, με τη σειρά του, δημιουργεί – στην ανθρώπινη κλίμακα – βρίσκει στο πρόσωπό Του τον Δημιουργό. Αυτός που λυτρώνεται, τον Λυτρωτή. Εκείνος που αξιώνεται να βιώσει θαύματα, ανακαλύπτει τον Θεό των θαυμάτων. Και για όλους όσους παραμένει μια αναμφίβολη ύπαρξη, που καλεί αδιάκοπα κοντά Του τον άνθρωπο, είναι ο Ων.
Οι ιδιότητες, τέλος, του Δημιουργού, όπως αυτές αναδεικνύονται μέσα από την Χριστιανική διδασκαλία, είναι: Άγιος, Απλούς (Ασύνθετος), Αναλλοίωτος, Ακατανόητος και Ακατάληπτος, Αόρατος, Άναρχος, Αθάνατος, Άκτιστος, Άπειρος, Δίκαιος, Ελεήμων, Ισχυρός, Μεγαλόθυμος, Πανταχού Παρών, Παντοδύναμος, Πάνσοφος, Παντογνώστης, Παντοκράτωρ, Πανάγαθος, Ποιητής των πάντων, Τέλειος, Φιλεύσπλαχνος.
Την τομή, όμως, στις σχέσεις ανθρώπου και Θεού, έφερε ο Θεάνθρωπος. Από την έλευσή Του κι έπειτα, έχουμε, πλέον, την απ’ ευθείας αποκάλυψη της αλήθειας, η οποία (προφανώς) υπερβαίνει κάθε λογής γνώμες, θεωρίες, δοξασίες κι εκδοχές. Αυτός, λοιπόν, μας αποκαλύπτει, ότι ο Θεός είναι πρόσωπο και μάλιστα Πατέρας όλων των ανθρώπων – που κατά συνέπεια είναι αδελφοί. Μας μίλησε, μάλιστα, για τα τρία πρόσωπα – υποστάσεις της Θεότητας: Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα.
Με βάση όλα τα παραπάνω, γνωρίζουμε, πλέον, όσα χρειαζόμαστε για την πορεία μας αυτήν, της αναζήτησης του Πατέρα όλων μας. Πάνω απ’ όλα, γνωρίζουμε την ίδια την οδό. Κι αυτή δεν είναι άλλη από τον ίδιο τον Χριστό. Όπως εξάλλου είπε κι ο ίδιος: “Εγώ ειμί η οδός και η αλήθεια και η ζωή”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.