Δελτίο τύπου Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης Κιλκίς
Την Παρασκευή 10 Μαρτίου 2017, αναβίωσε στο σχολείο μας, το ποντιακό έθιμο της περιοχής του Καρς «Κουκαράς», με τη συμμετοχή ομάδας μαθητών/τριών και των υπεύθυνων καθηγητών κ. Σάκη Ντάνη και Ελένης Μαντρατζή.
Το συγκεκριμένο έθιμο είχε απώτερο στόχο, να μάθουν τα παιδιά από μικρή ηλικία να νηστεύουν.
Ο «Κουκαράς» ήταν το αντίστοιχο της κυρά- Σαρακοστής. Κατασκευάζονταν από την «Καλομάνα» (γιαγιά), και τα παιδιά. Ήταν ένα μεγάλο κρεμμύδι ή μια μεγάλη πατάτα «Καρτόφ», πάνω στην οποία κάρφωναν σε ημικύκλιο εφτά φτερά κόκορα ή κότας. Εφτά φτερά όσες και οι εβδομάδες της νηστείας. Το κρεμούσαν ξημέρωμα Καθαρά Δευτέρας στο ταβάνι, σαν φόβητρο – έθιμο των μικρών παιδιών για να κρατήσουν την νηστεία.
Ο «Κουκαράς», καθώς περιστρέφονταν, αποτελούσε μεγάλο φόβητρο για τα μικρά παιδιά, που δεν συμμορφώνονταν με το κράτημα της νηστείας.
Στο τέλος κάθε εβδομάδας, αφαιρούσαν ένα φτερό, μέχρι το τελείωμα της νηστείας και έλεγαν «Ο Κουκαράς έφυγεν και α έρται του χρόνου» ( ο Κουκαράς έφυγε και θα έρθει του χρόνου).
Το συγκεκριμένο έθιμο είχε απώτερο στόχο, να μάθουν τα παιδιά από μικρή ηλικία να νηστεύουν.
Ο «Κουκαράς» ήταν το αντίστοιχο της κυρά- Σαρακοστής. Κατασκευάζονταν από την «Καλομάνα» (γιαγιά), και τα παιδιά. Ήταν ένα μεγάλο κρεμμύδι ή μια μεγάλη πατάτα «Καρτόφ», πάνω στην οποία κάρφωναν σε ημικύκλιο εφτά φτερά κόκορα ή κότας. Εφτά φτερά όσες και οι εβδομάδες της νηστείας. Το κρεμούσαν ξημέρωμα Καθαρά Δευτέρας στο ταβάνι, σαν φόβητρο – έθιμο των μικρών παιδιών για να κρατήσουν την νηστεία.
Ο «Κουκαράς», καθώς περιστρέφονταν, αποτελούσε μεγάλο φόβητρο για τα μικρά παιδιά, που δεν συμμορφώνονταν με το κράτημα της νηστείας.
Στο τέλος κάθε εβδομάδας, αφαιρούσαν ένα φτερό, μέχρι το τελείωμα της νηστείας και έλεγαν «Ο Κουκαράς έφυγεν και α έρται του χρόνου» ( ο Κουκαράς έφυγε και θα έρθει του χρόνου).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.
Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.
Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.