Act Business Center

Act Business Center

Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2013

Η Coca Cola,οι απεργοί και το… Κοζλοντούι

«… ψευδής ισχυρισμός ότι οι Έλληνες καταναλώνουν Coca Cola που εισάγεται από τη Βουλγαρία, και ο συσχετισμός του ισχυρισμού αυτού με την αναφορά στο επικίνδυνο για καρκινογενέσεις, λόγω πυρηνικών εκρήξεων και εξ αυτών διαρροών ραδιενεργών υλικών ΚΟΖΛΟΝΤΟΥΙ το οποίο και δεν έχει καμία σχέση με το ΚΟΣΤΙΝΜΠΡΟΝΤ όπου βρίσκεται το εργοστάσιο του ομίλου Coca Cola στην Βουλγαρία!!!»
Απόσπασμα από την «Αγωγή» της Coca Cola
εναντίον των απεργών του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης


Κείμενο: Όμηρος Ταχμαζίδης

Παρασκευή… και 13: Παραβρέθηκα σε μια συγκέντρωση συνδικαλιστικών στελεχών στην αίθουσα «Αβράαμ Μπεναρόγια» του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου – συζητήθηκε και το θέμα της απεργίας στην Κόκα Κόλα που άρχισε την πρώτη Οκτωβρίου και διαρκεί έως τώρα και φυσικά έγιναν αναφορές στο μποϋκοτάζ των προϊόντων της πολυεθνικής εταιρίας που κήρυξε το Ε.Κ.Θ..

Σε κάποια αποστροφή του λόγου του, ηγετικό συνδικαλιστικό στέλεχος, επεσήμανε την «αβλεψία» και το «άστοχο» των εκπροσώπων της πολυεθνικής να αναφερθούν στο ζήτημα του Κοζλοντούι, διότι με την αναφορά και μόνο βλάπτονται τα συμφέροντα της πολυεθνικής: παρέπεμψε μάλιστα σε ένα εδάφιο της «Αγωγής» που αναδημοσιευόταν στην εφημερίδα της Ομοσπονδίας του κλάδου.

Η αναφορά σε «αβλεψία», «αστοχία», «εξυπνάδα» των στελεχών της πολυεθνικής Coca Cola σε αυτή τη συνάφεια είναι επαρκής; Ήταν τόσο αφελείς οι άνθρωποι της πολυεθνικής εταιρίας, το επιτελείο των δικηγόρων της, για να «βγάλουν μόνοι τα μάτια τους»; Γιατί όσο και να θέλει κανείς να πιστέψει ότι ακόμη και τα στελέχη της Coca Cola είναι άνθρωποι και κάνουν λάθη (τέτοιου μεγέθους σε μια τόσο σημαντική επικοινωνιακή αναμέτρηση!), δεν εξηγείται το γεγονός ότι τα λάθη επαναλαμβάνονται διαρκώς στο κείμενο της «Αγωγής».

Η αναδημοσίευση στην εφημερίδα: Στην τελευταία σελίδα του πρόσφατου φύλου της εφημερίδας «Σύγχρονη Συνδικαλιστική Σκέψη» της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Εργατοϋπαλλήλων Εμφιαλωμένων Ποτών (ΠΟΕΕΠ) παρατίθεται το εδάφιο της «Αγωγής» που «εκθέτει» την πολυεθνική Coca Cola – με την «Αγωγή» η Coca Cola ζητάει από τους απεργούς 250 χιλιάδες ευρώ αποζημίωση για ηθική βλάβη.

Το απόσπασμα από το νομικό έγγραφο της Coca Cola που παραθέτει η εφημερίδα είναι το ακόλουθο: «Η αναφορά στη Βουλγαρία και δη στο Κοζλοντούι είναι συνειδητή και σκόπιμη, έχουσα αποκλειστικό σκοπό να προκαλέσει ζημία στην εταιρία μας. Χωρίς καμίαν απολύτως αμφιβολία το μόνο νόημά της είναι ότι η εταιρεία μας ΠΟΥΛΑ ΣΤΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΟ ΚΟΙΝΟ ΚΑΡΚΙΝΟΓΟΝΑ ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ, αυτά δηλαδή που παράγονται στη Βουλγαρία και δη στο Κοζλοντούι, απ΄ όπου και εισάγονται χάριν αυξήσεως της κερδοφορίας μας.

Με αυτόν τον τρόπο, κονιορτοποιώντας το αληθές πρόσωπο της εταιρείας μας και εμφανίζοντάς μας ως αδίστακτους καιροσκόπους που στο βωμό του κέρδους δεν διστάζουμε να πωλήσουμε καρκινογόνα προϊόντα στους Έλληνες υλοποιείται ο στόχος των εναγόμενων, όμοιος άλλωστε με αυτόν που είχαν θέσει και οι απεργοί του 1987: Να πείσουν τον ελληνικό λαό να μποϋκοτάρει τα προϊόντα μας» - είναι προφανές ότι οι απεργοί εξέλαβαν αυτά τα λόγια ως δώρο των στελεχών της πολυεθνικής στον αγώνα που κάνουν να μη μεταφερθούν οι δραστηριότητες του εργοστασίου στην Σόφια της Βουλγαρίας.

Ήταν τόσο αφελείς οι συντάκτες της «Αγωγής» να εκθέσουν την εταιρία σε έναν τέτοιο κίνδυνο δυσφήμισης αναφέροντας όλα αυτά περί καρκινογενέσεων; [Βλ. για τη θέση της εταιρίας και το άρθρο, Όμηρος Ταχμαζίδης, Δεν εισάγεται Coca Cola από το Κοζλοντούι.]

Το τρίγωνο Coca Cola,απεργοί και Κοζλοντούι φαίνεται να παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από ό,τι νομίζει κανείς μετά από μια πρώτη ανάγνωση των δεδομένων.

Απλώς «γκάφα»: Σε ένα σημείο του νομικού κειμένου της Coca Cola όπου οι συντάκτες θέλουν να «αποδείξουν» ότι οι πράξεις των απεργών είναι δυσφημιστικές για την πολυεθνική εταιρία, αναφέρονται και στα περί Βουλγαρίας με τα εξής λόγια: «… εκεί, στη Βουλγαρία, δήθεν, παράγονται, και από εκεί εισάγονται, εδώ και μια 3ετία τα διατιθέμενα προς κατανάλωση στην Ελλάδα προϊόντα της εταιρείας μας. 


Ο παραπάνω ισχυρισμός των αντιδίκων συμπληρώνεται από τα κατασκευασθέντα και αναρτηθέντα από γνωστούς αγνώστους πανό και προκηρύξεις που αναγράφουν ότι τα εισαγόμενα από τη Βουλγαρία προϊόντα μας είναι άκρως επικίνδυνα για την υγεία του καταναλωτικού κοινού, αφού αυτά παράγονται όχι απλώς στην Βουλγαρία αλλά στο γνωστό σε όλους για το πυρηνικό ατύχημα [sic!] Κοζλοντούι» - τελικά θέλουν οι νομικοί της Coca Cola να δυσφημίσουν την εταιρία με αυτά που αναγράφουν στην «Αγωγή» ή τρέχουν να προλάβουν ακόμη χειρότερα ενδεχόμενα από την ενημερωτική εκστρατεία των απεργών, οι οποίοι σημειωτέον πουθενά δεν αναφέρονται σε «καρκινογενέσεις» και «πυρηνικά ατυχήματα». 

Γιατί εκτίθεται η πολυεθνική με τόσο «αφελή» τρόπο; Είναι απλώς ζήτημα «αφέλειας»; Είναι τα στελέχη της Coca Cola τόσο «αφελή» ή είναι «αφελείς» οι εργάτες συνδικαλιστές που θεωρούν ότι το Σύστημα Coca Cola διαθέτει και αφελή στελέχη που στην προκειμένη περίπτωση υπέπεσαν απλώς σε μια μεγάλη γκάφα;

Η επιμονή: Και, όμως, οι συντάκτες φαίνεται να επιμένουν σε αυτό το σημείο και επανέρχονται με ακόμη πιο έντονες περιγραφές: θα μπορούσε κανείς να αναφερθεί για πλήρη αστοχία, για επικοινωνιακή ανοησία του νομικού επιτελείου της Coca Cola – και, όμως, μια τέτοια ερμηνεία του κειμένου θα ήταν εξαιρετικά απλουστευτική. Η Coca Cola που μετράει με το σταγονόμετρο τις δημόσιες τοποθετήσεις των στελεχών της θα διακινδύνευε να εκτεθεί με τέτοιο παιδιάστικο τρόπο στο καταναλωτικό κοινό, μέσω ενός δημοσίου εγγράφου που αργά ή γρήγορα θα έφθανε στη δημοσιότητα;

Η ερμηνεία περί «αβλεψίας» και «ανοησίας» των στελεχών της πολυεθνικής εταιρίας, που έδωσαν κάποιοι συνδικαλιστές, εξηγεί εν μέρει τα πράγματα, αλλά δεν εξηγεί την επιμονή των συντακτών στο συγκεκριμένο ζήτημα: «Σκοπός … είναι να σχηματισθεί στους αναγνώστες και καταναλωτές η απατηλή εικόνα της δήθεν κυκλοφορίας και κατανάλωσης προϊόντων της εταιρίας μας, τα οποία παράγονται όχι στην Ελλάδα, αλλά σε τρίτες χώρες, απ΄ όπου και εισάγονται. 

Με την επίτευξη αυτού του καταρχήν στόχου τους είναι, εν συνεχεία, ευκολότερος ο προς τους έλληνες καταναλωτές απευθυνόμενος ψευδής ισχυρισμός, ότι οι έλληνες καταναλώνουν Coca-Cola που εισάγεται από τη Βουλγαρία και κατά τους κατασκευαστές των πανό και των προκηρύξεων από το Κοζλοντούι, ενώ είναι γνωστό ότι η βουλγαρική παραγωγή των προϊόντων μας και της Coca Cola γίνεται στην πόλη Κόστινμπρoντ όπου και πράγματι βρίσκεται το εργοστάσιο της Coca Cola στην Βουλγαρία, 15 χιλιόμετρα νότια από τη Σόφια και πάντως σε καμία περίπτωση κοντά στο Κοζλοντούι το οποίο βρίσκεται 230 χιλιόμετρα από την Σόφια και δεν έχει οποιαδήποτε σχέση με οποιαδήποτε δραστηριότητα της εταιρείας του ομίλου Coca Cola» - σε τι βοηθάει μια τέτοια αναφορά στην επιχειρηματολογία και περισσότερο στη δημόσια αντιπαράθεση απεργών και εταιρίας για το ζήτημα της επαναλειτουργίας ή μη του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης;

Η χαριστική βολή: Η ερμηνεία περί «αβλεψίας» και «ανοησίας» καταρρέει ολοκληρωτικά, δε δίνει κανένα νόημα και δεν μπορεί να εξηγήσει εδάφια σαν το ακόλουθο, όπου και πάλι πρωταγωνιστεί το Κοζλοντούι: «… ο σκοπός … των εναγομένων είναι να σχηματισθεί στους αναγνώστες η απατηλή εικόνα της κυκλοφορίας και κατανάλωσης μεγάλων ποσοτήτων προϊόντων της εταιρείας μας, τα οποία παράγονται όχι στην Ελλάδα, αλλά σε τρίτες χώρες, απ΄ όπου εισάγονται. 

Με την επίτευξη αυτού του καταρχήν στόχου τους καθίσταται ευκολότερος ο προς τους Έλληνες καταναλωτές απευθυνόμενος στην συνέχεια ψευδής ισχυρισμός ότι οι Έλληνες καταναλώνουν Coca-Cola που εισάγεται από τη Βουλγαρία και ο συσχετισμός αυτού με την αναφορά στο επικίνδυνο για καρκινογενέσεις, λόγω πυρηνικών εκρήξεων και εξ αυτών διαρροών ραδιενεργών υλικών ΚΟΖΛΟΝΤΟΥΙ το οποίο και δεν έχει καμία σχέση με το ΚΟΣΤΙΝΜΠΡΟΝΤ όπου βρίσκεται το εργοστάσιο του ομίλου Coca Cola στην Βουλγαρία!!!» - εδώ ο ερμηνευτής σηκώνει τα χέρια ψηλά, αδυνατεί να αντιληφθεί ποια συμφέροντα εξυπηρετεί «αντικειμενικά» ο συντάκτης του κειμένου.

Ένα τέτοιο κείμενο μπορεί να προκαλέσει ακόμη και διπλωματικό επεισόδιο με τη γειτονική χώρα (εφόσον δυσφημίζει ή δεν δυσφημίζει το πρόγραμμα πυρηνικής ενέργειας και τις προσπάθειες της βουλγαρικής πλευράς για ασφάλεια στο Κοζλοντούι) και να ενεργοποιήσει τα αντανακλαστικά του καταναλωτικού κοινού ακόμη και στην Βουλγαρία, κάτι που δεν θα το ήθελε επ΄ ουδενί η Coca Cola: μπορούμε ακόμη να υποθέσουμε ότι αυτές οι αλλεπάλληλες «αβλεψίες» και «ανοησίες», όπως ανέφεραν οι εργαζόμενοι της Coca Cola Θεσσαλονίκης, είναι απλώς προϊόν της «αφέλειας» των συντακτών του κειμένου ή υπάρχει κάτι άλλο που προσπάθησε να αποφύγει η Coca Cola και αναγκάσθηκε να εκτεθεί με τέτοιο τρόπο – κάτι άλλο που θέλησε να το προλάβει πριν λάβει απρόβλεπτες διαστάσεις. 

Τώρα κινούμαστε στη σφαίρα των υποθέσεων, των υπολογισμών και σε κινούμενο έδαφος και καλό είναι να διακόψουμε: η Coca Cola οφείλει, ωστόσο, να ξεκαθαρίσει δημοσίως κάποια πράγματα – για να μην αιωρούνται διάφορα «σωματίδια» υποψίας για πολύ άσχημα πράγματα στον αέρα…

Σημείωση: Φιλοσοφική νυκτηγορία ( η τελευταία του έτους) με τον Όμηρο Ταχμαζίδη με θέμα: «Κοινή γνώμη – κοινωνική θωράκιση», την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013, ώρα 21.15, καφέ ΓΑΖΙΑ (Καρόλου Ντηλ 22 – Θεσσαλονίκη).

2 σχόλια:

  1. Το θέμα είναι να μην εισάγει όχι από βουλγαρία από πουθενά.Η κατανάλωση εισαγόμενων προϊόντων ίσον κλειστα εργοστάσια και κλειστα εργοστάσια ίσον απολύσεις. Για αυτό λέμε όχι στα εισαγώμενα προϊόντα γενικώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΟΧΙ σε ολα τα εισαγωμενα. Αλλα ειδικα σε αυτα που ειναι και επικινδυνα για την δημοσια υγεια θα επρεπε και το ιδιο το κρατος να επεμβει. Τα παιδια μας τα πινουν αυτα τα προιοντα. Ελεος πια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.