Δευτέρα 30 Ιουλίου 2012

«Έφυγε» ο Χρίστος Τσολάκης

Μια μεγάλη μορφή του χώρου της παιδείας, ο ομότιμος καθηγητής της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ Χρίστος Τσολάκης, «έφυγε» σήμερα σε ηλικία 77 χρόνων. Η κηδεία του θα πραγματοποιηθεί αύριο από τον ιερό ναό της Αγίας Σοφίας.
Ο Χρίστος Τσολάκης γεννήθηκε το 1935 στη Μόρνα (Σκοτεινά) της Πιερίας. Μαθήτευσε στο Γυμνάσιο Κατερίνης και αποφοίτησε ως αριστούχος από τη Φιλοσοφική Σχολή του ΑΠΘ. Είχε δασκάλους, μεταξύ άλλων, τους Εμμανουήλ Κριαρά, Απόστολο Βακαλόπουλο, Νικόλαο Ανδριώτη, Ιωάννη Κακριδή και Λίνο Πολίτη. Ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του στα Νέα Εκπαιδευτήρια της Βέροιας και στη συνέχεια διορίστηκε στο Γυμνάσιο Θηλέων της Βέροιας. Το 1963 μετατέθηκε στο Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου παρέμεινε για 20 χρόνια.
Το 1976 συμπεριελήφθη από το υπουργείο Παιδείας στις επιτροπές που σχεδίασαν και πραγμάτωσαν τη γλωσσική μεταρρύθμιση. Έτσι, συμμετέσχε ενεργά στην εφαρμογή των νέων μέτρων για τη μέση εκπαίδευση κατά την καθοριστική περίοδο της μεταρρύθμισης 1976-1978. Τα μέτρα αφορούσαν στη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας και στη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γραμματείας από μετάφραση.
Το 1977 μετέβη στη Στοκχόλμη μετά από πρόσκληση του σουηδικού υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να παραδώσει μαθήματα σε ξένους εκπαιδευτικούς πάνω στη διδασκαλία της μητρικής γλώσσας. Για τα επόμενα δύο χρόνια δίδαξε «Θεωρία της γλώσσας» και «Μεθοδική» στις Παιδαγωγικές Σχολές του Μάλμε και της Στοκχόλμης. Με τις επισκέψεις του στα τοπικά σχολεία, ο Χρίστος Τσολάκης γνώρισε το σουηδικό εκπαιδευτικό σύστημα και τις ιδιαιτερότητές του. Τις γνώσεις αυτές αξιοποίησε οργανώνοντας τη συγγραφή βιβλίων για Έλληνες δασκάλους και μαθητές, με ενίσχυση της Lararhogskolan του Μάλμε και του Πανεπιστημίου Λουντ.
Παρακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Κλασικό Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου Λουντ με τον καθηγητή της Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας Στιγκ Υ. Ρούντμπεργκ. Στη διάρκεια των μεταπτυχιακών του σπουδών ασχολήθηκε με επικούς και λυρικούς ποιητές και με κείμενα της Αττικής περιόδου και της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής εποχής.
Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, ο Χρίστος Τσολάκης διορίστηκε από το υπουργείο Παιδείας ως μέλος της επιτροπής που ρύθμισε το ζήτημα του μονοτονικού συστήματος της νεοελληνικής γλώσσας («Επιτροπή Κριαρά», 1982).
Τον Ιούνιο του 1982 αναγορεύθηκε διδάκτωρ της φιλοσοφίας στο ΑΠΘ με «Αριστα». Το θέμα της διδακτορικής διατριβής του ήταν «Η πολυτυπία στο ρήμα της Κοινής Νεοελληνικής Γλώσσας».
Το 1982 κατέστη από το υπουργείο Παιδείας μέλος της επιτροπής συγγραφής διδακτικών βιβλίων για τη γλωσσική διδασκαλία στο Γυμνάσιο. Ολοκλήρωσε τη σειρά Εκθεση – Εκφραση για τον Οργανισμό Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων – συγγράμματα που άνοιξαν το δρόμο για την εφαρμογή της επικοινωνιακής διδασκαλίας της γλώσσας στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και που αποτέλεσαν τα πρώτα εγχειρίδια στην ελληνική παιδεία για τη διδασκαλία της γραπτής έκφρασης με οργανωμένες διδακτικές ενότητες σε κάθε ποικιλία γραφής.
Ο Χρίστος Τσολάκης δίδαξε «Νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία» στη Σχολή Επιμόρφωσης Λειτουργών Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΣΕΛΔΕ) από το 1982 μέχρι το 1989 και χρημάτισε διευθυντής σπουδών στην ίδια σχολή (1983-1987). Από το 1987 μέχρι το 1989 δίδαξε και στη Σχολή Επιμόρφωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΣΕΛΜΕ).
Τον Ιούνιο του 1986 ο Χρίστος Τσολάκης εξελέγη ομόφωνα επίκουρος καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ. Στη συνέχεια εξελέγη αναπληρωτής καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών και καθηγητής στο τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, όπου υπηρέτησε και ως πρόεδρος. Το 1993 διετέλεσε διευθυντής του Περιφερειακού Επιμορφωτικού Κέντρου (ΠΕΚ) Θεσσαλονίκης και το 1996 αντιπρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και πρόεδρος του Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Από το 2002 ήταν ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ.

1 σχόλιο:

  1. Καλό ταξίδι, Δάσκαλε. Όσοι σε γνωρίσαμε και είχαμε την τύχη να παρακολουθήσουμε τη διδασκαλία σου, δε θα σε ξεχάσουμε ποτέ.
    Σ.Κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.