Παρασκευή 12 Απριλίου 2024

Δ' Κυριακή Νηστειών Αγίου Ιωάννου της Κλίμακος

Του Ηλία Θεοχαράκη
Φθάσαμε στην Τέταρτη Κυριακή των Νηστειών και η Αγία μας Εκκλησία προβάλει τον όσιο Πατέρα μας Ιωάννη τον συγγραφέα της Κλίμακος (δηλαδή της σκάλας).

Όχι τυχαία βέβαια, γιατί θέλει να μας υπενθυμίσει, την ασκητική ζωή που οφείλει να έχει κάθε χριστιανός, που έχει ως βάση την προσεχή,την νηστεία, και την ελεημοσύνη και περισσότερο βέβαια αυτήν την περίοδο τής αυστηρής νηστείας, που διανύουμε, για να αξιωθεί να βιώσει εμπειρικά τις δωρεές τού Αγίου Πνεύματος, κατά το Άγιον Πάσχα.

Ο Άγιος Ιωάννης ήταν γόνος πλούσιας και ευσεβέστατης οικογένειας και είχε πάρει πολύ καλή μόρφωση. Νέος ακόμη, αφοσιώθηκε στην προσευχή, τις μελέτες και την συγγραφική εργασία. Πήγε στο όρος Σινά, κοντά σ' έναν από τους καλύτερους αναχωρητές τον Μαρτύριο, ο οποίος τον καθοδηγούσε πνευματικά και ασκητικά. 

Έγινε μοναχός και η φήμη των αρετών και της σοφίας του διαδόθηκε ευρύτατα. Μετά από επίμονη απαίτηση των αδελφών της Μονής Σινά, δέχτηκε και έγινε για μερικά χρόνια ηγούμενος της Μονής. Η αγάπη του όμως προς την ερημική ζωή και την άσκηση τον οδήγησε να παραιτηθεί και ν' αποσυρθεί, αφιερώνοντας την υπόλοιπη ζωή του στις μελέτες. 

Μεταξύ των πολλών συγγραμμάτων του ήταν κι ένας ΛΟΓΟΣ ΑΣΚΗΤΙΚΟΣ, τον οποίο απέστειλε στον αββά Ιωάννη, καθηγούμενο της Μονής Ραϊ- θού ύστερα από αίτημά του .Το έργο αυτό κατ'ουσία είναι διηρημένο σε τριάντα κεφάλαια, τα οποία σαν βαθμίδες κλίμακας, δηλαδή σκαλοπάτια, ανεβάζουν όσους τα ακολουθούν, από τα χαμηλότερα στα υψηλότερα . 

Γι' αυτό το βιβλίο αυτό ονομάσθηκε ΚΛΙΜΑΞ. Είναι μια κλίμακα θείας ανόδου ,που ξεκινά από τα γήινα και φθάνει στα ουράνια, με τον Χριστό ακουμπισμένο επάνω στην άκρη της περιμένοντας, με το στεφάνι της νίκης ως δώρο. Κάθε βαθμίδα (σκαλοπάτι), είναι η κατάκτηση μιας αρετής, με πρώτη την αποταγή (την φυγή δηλαδή από τον κόσμο) και τελευταία την αγάπη, την ελπίδα και την πίστη. Μας προβάλλει λοιπόν την Κυριακή η Εκκλησία μας την Κλίμακα του Αγίου Ιωάννη και μας προτρέπει κι εμείς να αγωνισθούμε για την κατάκτηση των αρετών, μιας- μιας, για να αξιωθούμε και εμείς της απονομής του στεφάνου της νίκης. 

Για να μην απελπιζόμαστε όμως και δειλιάζουμε μπροστά στην δύσκολη κατάκτηση αυτών ον των αρετών, ας ξεκινήσουμε τον αγώνα μας με την απάντηση που έδωσε ο ίδιος ο ή- Άγιος Ιωάννης σε σχετική ερώτηση κάποιων κοσμικών, που ζούσαν αμελώς, και που ως δικαιολογία πρόβαλαν την συζυγία και τις κοινωνικές υποχρεώσεις. Τους είπε ο Άγιος «Όσα καλά μπορείτε να τα κάνετε, κανέναν να μην περιγελάσετε, κανένα να μην κλέψετε, σε κανέναν να μην πείτε ψέματα, κανένα να μην περιφρονήσετε, κανένα να μην μισήσετε. 

Να μην παραλείπετε τον εκκλησιασμό, να δείχνετε συμπόνια στους πτωχούς, κανέναν να μην σκανδαλίσετε. Σε ξένο πράγμα και σε ξένη γυναίκα να μην πλησιάσετε,Αρκεστείτε στην ιδική σας γυναίκα». Εάν ζείτε έτσι «ου μακράν έστε της βασιλείας των ουρανών». Ας αγωνισθούμε να κατακτήσουμε αυτά που προαναφέρθηκαν. 

Στην συνέχεια θα μπορούμε να επιχειρήσουμε την άνοδο της Κλίμακας, με την χάρη του Χριστού. (Η εικονογραφική παράσταση της Κλί μακας, αγιογραφήθηκε με όμορφο τρόπο από τον Έλληνα ζωγράφο, Εμμανουήλ Τζάνε (1663), στον ιερό ναό του Αγ. Γεωρ γίου Βενετίας, ως μια σκάλα (κλίμακα) φυσική στην οποία ανέρχονται οι μοναχοί και κάθε άνοδος μιας βαθμίδας (σκαλοπάτι) είναι η κατάσταση της αντίστοιχης αρετής, όπως αυτές αναγράφονται στο βιβλίο του Αγίου Ιωάννη. Στην εικόνα αυτή απεικονίζονται οι δαίμονες να επιχειρούν να ρίξουν τους μοναχούς από την σκάλα, στο στόμα του ακοίμητου δράκοντα, δηλαδή της κολάσεως. Όποιος κατορθώσει να ανεβεί όλη την σκάλα στεφανώνεται από τον ίδιο τον Χριστός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.