Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου 2024

Αναμενόμενα πετυχημένο το Κουρμπάνι του Πολιτιστικού Συλλόγου ΑΓΙΟΣ ΤΡΥΦΩΝ Γουμένισσας

Δελτίο τύπου Πολιτιστικού Συλλόγου ΑΓΙΟΣ ΤΡΥΦΩΝ Γουμένισσας
Ο πολιτισμός αφήνει ένα δυναμικό στίγμα στο πέρασμά του. Έναν άκρατο αντίλαλο... Αυτός ο αντίλαλος αντηχεί ακόμα από την Ιερά Πανήγυρη του Αγίου Τρύφωνα στη Γουμένισσα, που πραγματοποιήθηκε την 1η Φεβρουαρίου 2024.

Είναι ένα έθιμο πολύ διαφορετικό από άλλα, που αναβιώνει στη Γουμένισσα από το 1924 και χωρίς διακοπή στο πέρασμα των χρόνων, από τους Ανατολικορωμυλιώτες που τηρούν πιστά την παράδοση των προγόνων τους, οι οποίοι κατάγονταν από τα Άνω Βοδενά Στενημάχου της Ανατολικής Ρωμυλίας.

Το 1924 οι ελληνικοί πληθυσμοί της Ανατολικής Ρωμυλίας αναγκάστηκαν να αφήσουν τις κατάφυτες από αμπέλια περιοχές τους και να εγκατασταθούν στις καινούριες πατρίδες τους, φέρνοντας μαζί τους την «τέχνη» της καλλιέργειας του αμπελιού, αλλά και τις λατρευτικές τους συνήθειες και παραδόσεις.

Ξεχωριστή θέση στη λατρεία των χριστιανικών πληθυσμών της βαλκανικής χερσονήσου είχε ο Άγιος προστάτης των αμπελουργών, η μνήμη του οποίου γιορτάζεται με εξαιρετική λαμπρότητα. 

Παράλληλα με τις διάφορες άλλες εθιμικές πρακτικές (αγιασμοί και τελετουργικά κλαδέματα αμπελώνων, διατήρηση σταφυλιών από τον τρύγο και διανομή τους), ο Σύλλογος Άγιος Τρύφων Γουμένισσας διοργανώνει το κουρμπάνι προς τιμήν του Αγίου. Νωρίς το πρωί της πρώτης Φεβρουαρίου αρσενικό μοσχάρι βράζεται σε μεγάλα χάλκινα καζάνια, ενώ ο παπάς διαβάζει το βρασμένο κρέας, που διανέμεται “για το καλό” σε πιστούς μαζί με ζωμό.

Ο καθαρά αμπελουργικός χαρακτήρας του τόπου, η έντονη δραστηριοποίηση του Συλλόγου που διατρανώνει κάθε χρόνο την ιδιαιτερότητά του αλλά και την ενότητα του με τους υπόλοιπους κατοίκους, δίνουν στο κουρμπάνι του Αγίου Τρύφωνος τον τόσο γενικευμένο, καθολικά αποδεκτό χαρακτήρα του.

Η γιορτή του Αγίου Τρύφωνος στη Γουμένισσα διατηρεί ζωντανά πολλά παραδοσιακά στοιχεία. Όσοι αντέξουν να ακολουθήσουν μετά το γλέντι κάποιον γέρο αμπελουργό, θα τον δουν να ραντίζει με αγιασμό το αμπέλι του, να κλαδεύει τελετουργικά τέσσερα κλήματα και να παραχώνει στη γη τα κόκαλα και άλλα υπολείμματα του κουρμπανιού.

Η γιορτή σημαίνει για κείνον μια ετήσια ανανεούμενη συμφωνία με τον προστάτη των αμπελιών Άγιο Τρύφων.

Το τελευταίο μέρος της ημέρας του εορτασμού είναι η παρουσίαση των χορευτικών του συλλόγου και άλλων χορευτικών συγκροτημάτων και αμέσως μετά γλέντι των παρευρισκομένων με άφθονο κρασί.

Έτσι και φέτος το παρεκκλήσι του Αγίου Τρύφωνα πλημμύρισε με παραδοσιακά χρώματα, μουσικές και χορούς.

Τα χορευτικά τμήματα του συλλόγου, ως οικοδεσπότες, ανέλαβαν το ρόλο να προθερμάνουν το κοινό, παρουσιάζοντας Θρακιώτικους χορούς και καταφέρνοντας να ξεσηκώσουν τον κόσμο. Ακολούθησε ο Αθλητικός Χορευτικός Πολιτιστικός Σύλλογος "Διόνυσος" Σταυρούπολης Θεσσαλονίκης.

Η μεγάλη προσέλευση του κόσμου από διάφορα μέρη της Ελλάδας, τίμησε με την παρουσία του την προσπάθεια του συλλόγου και εμψύχωσε με το ζεστό του χειροκρότημα τους χορευτές.

Ιδιαίτερο σημείο της ημέρας ήταν η δημοπρασία της κεφαλής του μόσχου.
Προσφέρθηκαν αναμνηστικά, καλάθι με τοπικά προϊόντα, κρασιά και μια εικόνα στον φιλοξενούμενο σύλλογο ενώ στους χοροδιδασκάλους ανθοδέσμες κρασιά και εικόνες.

Στην επιτυχία της εκδήλωσης συνέβαλλαν τα μέγιστα οι χορηγοί τους οποίους ευχαριστεί το Δ.Σ του Συλλόγου.

Επίσης ευχαριστεί τους χορευτές, τη χοροδιδάσκαλο, τους μάγειρες, τους σερβιτόρους, τις κυρίες- μέλη του συλλόγου, τους εθελοντές και όλο τον κόσμο που ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα τους.

Την εκδήλωση χαιρέτισαν, ο βουλευτής κ. Παπάς, ο αντιπεριφερειάρχης κ. Βεργίδης και ο δήμαρχος κ. Σιωνίδης.

Στην λαχειοφόρο αγορά που πραγματοποιήθηκε κληρώθηκαν οι εξής λαχνοί:
Σβανάς: 910
Πριόνι χειρός: 1494
Ψαλίδι κλαδέματος: 757
Χαλί: 727



















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.