Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024

Πρόβα σε παλιά σκηνικά ή ο Άμλετ στη μοναξιά των αεροδρομίων...


Του Φώτη Μισόπουλου

action dans une image

.....η ομορφιά και η ειρήνη δεν τον καταπράυναν
ΤΖΑΙΗΜΣ ΤΖΌΥΣ[1]


[ΆΧΡΗΣΤΑ ΣΚΗΝΙΚΑ- ΒΙΝΤΕΟ- TRAILER: ......τα φρύδια του έμοιαζαν ψεύτικα κι ανεβοκατέβαιναν ανεξάρτητα απ' τις κινήσεις που έκανε το υπόλοιπο σώμα, καθώς περπατούσε- η θύελλα προσφέρει καταφύγιο- κάθε ζωή αποτελείται από πολλές μέρες τη μία μετά την άλλη, άνοιξη να κατισχύει στο καλοκαίρι όψιμη άνοιξη στο φυλλωτό φθινόπωρο- σας λέω ότι όλ' αυτά είναι γελοία κι αυτός ο κόσμος έχει μόνο αγνοούμενους Αυτοί ενοικούν τη δική τους αναπαράσταση Πήραν ανηφορικούς δρόμους. Όπου. Άλλοτε μακριά: άλλοτε πολύ κοντά κάποιος αστυνόμος στέκει στην άκρη του πεζοδρομίου ή κάνει βόλτες περιπολώντας. Στο τέλος μιας τυχαίας ζωής επιστρέφει ΑΠΑΝΩΤΆ FLASH Μπαίνει ο ΑΜΛΕΤ, furioso. Δειλινό]:
ΑΜΛΕΤ: ......ένας απ' αυτούς με φουντωτό μουστάκι και το χέρι στη λαβή του σπαθιού που του έχει εμπιστευθεί η πολιτεία, πλησιάζει επειδή του φανήκαμε ύποπτοι Η ζωή του μπορεί να πολιορκείται Δεν του δίνουν ευχαρίστηση ούτε οι γυναίκες ούτε οι άντρες Ερημωμένη η στέγη όπου κάθισε η γάτα Ερημωμένη η σιδερένια ράγα όπου περπάτησα Της γωνιάς ο στύλος απ' όπου χαιρέτησα την Ανατολή! Νομίζω θα ήμουν λιγότερο δυστυχισμένος χωρίς την παράλογη ευτυχία των άλλων
ΕΝΑΣ ΑΣΤΥΦΎΛΑΚΑΣ: .....το κράτος μου προσφέρει τη βοήθειά του, σας το λέω ψιθυριστά στο αυτί σας, κύριοι Ύστερα κάποιος αναχωρεί! Η παράσταση τελείωσε ΤΕΛΕΙΏΝΕΙ [Νεκροθάφτες ενταφιάζουν τους Amlet Padre e Figlio Ο Άμλετ βλέπει σε trailer την ταφή του] Εν τέλει βασιλιάς και πρίγκιπας ενώπιον του θανάτου με μουσική υπόκρουση Ασημένια ράμφη βγαίνουν τη νύχτα Γυρίζοντας το βράδυ σπίτι θα βρίσκω στο τραπέζι την επιστολή που λησμόνησα: δίνοντας αρχικά την εντύπωση,- αν δεν ξέρεις για τι πράγμα μιλούσε,- ότι έδειχνε πώς πέφτει το νερό στο σιντριβάνι! [χειρονομεί]
ΑΜΛΕΤ: .....τι θα γίνει αν μεταφέρω τη δίκη στη δικαιοδοσία της επίσημης νομοθεσίας;[2] Θα μπορούσα να γίνω υπερασπιστής όλων απέναντι στο κράτος, αγαπητέ μου! Και κλαμένος από όλες τις εύθραυστες τρυφερές καρδιές παρ' όλο ότι αυτές τους δολοφόνησαν Τους πρόδωσαν Και τους δύο, φυσικά Πήραν το δρόμο που τους έστειλε η ποιητική δικαιοσύνη Οι πεθαμένοι- ο μοναδικός σύζυγος που δεν δέχονται να αποχωριστούν πλευρά με πλευρά στο ακρωτήρι με τα μάτια προς τη θάλασσα Είμαι αυτός που τελικά δίνει την εντύπωση του αρρώστου Κοσμοθεωρίες που κολακεύουν τα μεσάνυχτα Εκείνοι κινούνται στο ευάρεστο Η νοημοσύνη μου απογυμνώνει την απόλαυση για να βρει το ΑΛΗΘΙΝΟ [παύση- λίγο φως]
Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ: .......μου 'ρχόταν να βάλω τα γέλια με τα καμώματά του Η Οφηλία επωφελήθηκε απ' την αφηρημάδα του ΆΜΛΕΤ, ακούμπησε με τους αγκώνες- επειδή ο ίδιος την κρατούσε σφιχτά απ' τους καρπούς- άρχισε να τον κουνάει ελαφρά Αν σας αρέσει ο επίλογος προσέξτε τον ιδιαίτερα, ο καλομοίρης Prospero[3] ο καλός άνθρωπος ανταμείφθηκε ιδιαίτερα- δεν θα υπάρξουν άλλοι γάμοι θα μείνει ένας ανδρόγυνος άγγελος!
Ο ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: ......σύζυγος του εαυτού του! [μικρή παύση] Σύννεφα γύρω από τ' άνοιγμα του παραθύρου με τα φεγγάρια σα στέρνες από ασήμι στο χώμα στις λίμνες Τα ξωτικά βουτώντας στο κρύσταλλο.....Σε γενικές γραμμές μου φαίνεται ότι ο λεγόμενος οργανισμός μας αμύνεται πολύ περισσότερο από όσο του επιτίθενται: ίσως και να εμπίπτει στην κατηγορία του ψεύδους.......[γελάει][φως][μπαίνει η ΟΦΗΛΊΑ]
ΟΦΗΛΊΑ: ......σκέφτηκα πως τόση ώρα μιλούσε και κατέληγε σε διάφορα συμπεράσματα για μια παραβολή, δίχως να 'χει διαβάσει ούτε λέξη απ' το κείμενο ή τα σχόλια που το συνόδευαν Είχε παρασυρθεί σε μονοπάτια τελείως άγνωστα για τη σκέψη του Αν ο Σωκράτης ανοίξει την πόρτα να βγει θα βρει τον σοφό καθισμένο στα σκαλοπάτια του σπιτιού του Αν ο Ιούδας φύγει απόψε το βράδυ τα βήματά του θα τον οδηγήσουν προς τον Ιούδα Πάντα συναντούμε τους εαυτούς μας
ΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ [άρια]: .......πεύκο κοντά στον μαύρο κορμό της σκιάς του Και πάνω στο λόφο μαύροι κορμοί της σκιάς Τα δέντρα λιώνοντας στον αγέρα[4] ΕΚΦΩΝΗΤΗΣ: ......η γυναίκα μου και τα παιδιά μου ενοικούν στο δικό τους κόσμο- έναν κόσμο που δεν έχει τίποτε κοινό με τον κόσμο όπου ενοικώ εγώ και στον οποίο δεν μπορούν να ενοικήσουν...[σκοτάδι-φως]
Ο ΑΣΤΥΦΥΛΑΚΑΣ: .......απ' ο,τι φαίνεται η ανάκριση διεξάγεται προς το παρόν μόνο με βλέμματα Ας απορήσουμε λίγο ακόμη Πολύ θα ήθελα να ξέρω τι είδους Υπηρεσία είναι αυτή που κάθισε και οργάνωσε χωρίς λόγο- τι περιμένουν άραγε;- μια τέτοια παράσταση [συνεχίζει να περπατάει κουνώντας το κεφάλι μπρος-πίσω, γελάει αμήχανα, σχεδόν χωρίς ήχο] Κι ο υπηρέτης που μετάνοιωσε και τα μαρτύρησε την άλλη μέρα;
Ο ΕΚΦΩΝΗΤΗΣ: [η φωνή είναι του ΆΜΛΕΤ] .......η άμμος εκείνη τη νύχτα σαν ράχη της φώκιας Στίλβοντας κάτω απ' τα φανάρια[5] Αφήστε με! Αφήστε με, λυπηθείτε με! Θέλω να μείνω μόνος Συνεχίστε το γέλιο σας διασκεδάστε σα να μη συμβαίνει τίποτα, σας παρακαλώ.....[συνεχής βόμβος, σφύριγμα][Απότομη ησυχία]
Ο ΑΣΤΥΦΥΛΑΚΑΣ: .....όλ' αυτά μόνο σαν καλοστημένη παράσταση μπορεί να τα δει κανείς Κινητοποιήσανε τρία άτομα έκαναν άνω κάτω δυο γραφεία κι εκεί στο διάδρομο στέκουν ακόμα τρεις νεαροί χαζεύοντας τις φωτογραφίες της ημίγυμνης δεσποινίδος ΟΦΗΛΊΑΣ.....[φως-σκοτάδι-φως]

ΑΜΛΕΤ: [περιστύλιο, καμάρες a sesto acuto]: ......εδώ παρατηρούσα τα πουλιά για οιωνοσκόπηση Ο Αρχηγός των Πτηνών: Απέρχονται επιστρέφουν Χτες βράδυ πέταξα κι εγώ Εύκολη πτήση Κατάπληκτοι άνθρωποι Ύστερα το σοκάκι με τις πόρνες, η ΟΦΗΛΙΑ προσφέρει δροσερό πεπόνι με κρέας καπνιστό Την είδα.....
ΟΦΗΛΊΑ: [ξαφνικά] ......συνέχισε να μιλάς........πρόσβαλέ με κι άλλο......ακολούθα με συνέχισε συνέχισε......πρόσβαλέ με κι άλλο [παύση] Κανένα πουλί Η διαυγής ατμόσφαιρα ξεκαθαρίζει τις γωνίες των σπιτιών στην οδό ''δεν ξέρω πώς'',- Κανένα πουλί δυο εύθραυστα φτερά καπνού ανεβαίνουν τις στέγες Ξεχείλισμα απαλότητας......πλεγμένος πέτρινος κήπος......όταν σε χτυπούν με βέλος αιχμηρό και ναυαγείς στη Δαλματία κάπου μόνος[6]
[ΣΚΗΝΙΚΟ: ......Ο ΑΜΛΕΤ. ΜΑΝΑΙΑΣΜΈΝΗ ΑΝΑΜΟΝΉ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΦΟΒΕΡΗ ΠΑΝΟΠΛΙΑ[7] Η ΟΦΗΛΙΑ σε αναπηρική πολυθρόνα ΔΥΟ ΑΝΔΡΕΣ με ιατρικές μπλούζες τη δένουν στο αναπηρικό της αμαξίδιο Από κάτω, προς τα πάνω, με επιδέσμους. ΕΠΟΧΗ ΠΑΓΕΤΩΝΩΝ] [7]

ΑΥΛΑΊΑ

τα πρόσωπα

Ο ΑΜΛΕΤ
ΕΝΑΣ ΑΣΤΥΦΥΛΑΚΑΣ
Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ
Ο ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
Η ΟΦΗΛΙΑ
ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
ΕΚΦΩΝΗΤΗΣ
ΔΥΟ ΑΝΔΡΕΣ ΜΕ ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΜΠΛΟΥΖΕΣ

ΑΝΑΦΟΡΕΣ-ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ-ΦΩΤΟ

[1] Τζαίημς Τζόυς, ΟΔΥΣΣΕΑΣ, μτφρ. Σωκρ. Καψάσκης, ΚΕΔΡΟΣ 1992
[2] Φραντς Κάφκα, Η Δίκη, μτφρ. Γιάννης Βαλούρδος, Γράμματα 2006
[3] βλ. Η Τρικυμία του Σαίξπηρ
[4] Έζρα Πάουντ, Επτά και Ένα Κάντος, μτφρ. Στέφανου Ροζάνη, Έρασμος 1981 β' έκδοση
[5] ο.π.
[6] ο.π.
[7] Heiner Müller, ΔΥΣΤΗΝΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ [το θεατρικό ΜΗΧΑΝΉ ΆΜΛΕΤ], εισαγ.-επιλογή-μτφρ. Ελένη Βαροπούλου, ΆΓΡΑ 2001]

1./ https://images.squarespace-cdn.com/content/52f75de8e4b0ec7646d0a50f/1542144227967-2OHZZFSKOZRKUDTW9805/Onegin+_+Stage+Russia+%282%29.jpg?content-type=image%2Fjpeg

2./ https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTYa8q4u_w-scVm1bRpF41D-lO6LtIA4crV1w&usqp=CAU

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.