Δευτέρα 17 Απριλίου 2023

Ο Εσπερινός της αφέσιμης λύσης στη Γουμένισσα

Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου

Καθιερωμένη εξ αρχής στο εορτολογικό τυπικό της Μητροπόλεως, τηρήσαμε κι εφέτος τη λιτάνευση της εικόνος της Αναστάσεως από την Ιερά Μονή της Παναγίας Γουμένισσας προς το Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Γεωργίου.

Προσήλθαμε από το Επισκοπείο με τους Διακόνους στο Ναό της Παναγίας, όπου μας ανέμεναν οι ιερομόναχοι και οι ιερείς εν μέσω των πιστών. Προσκυνήσαμε την ιερή εικόνα της Παναγίας και αρχίσαμε με την Εναρκτήρια Ακολουθία. Ψαλλομένου σε αργό μέλος του δοξαστικού “Αναστάσεως ημέρα”, ενδυθήκαμε στο μέσον του Ναού τα αρχιερατικά άμφια και εκκινήσαμε όλοι τη λιτανεία με βασταζόμενη από δύο ιερείς μας την εικόνα της Αναστάσεως.

Με τους ιερείς και τους ιεροψάλτες εναλλάξ ψάλλοντες τις Καταβασίες της εορτής, συνοδευόμενοι κι από πιστούς, διερχόμενοι διά των οδών της πόλεως, αποβλέπουμε να εντυπώσουμε σε περισσότερους την αίσθηση της διακαινήσιμης διάρκειας του Πάσχα. Καθώς διερχόμασταν, μας χαροποιούσε η ευαισθησία των παιδιών κυρίως και των ωριμοτέρων, που σηκώνονταν όρθια, σταυροκοπιούνταν και συμμετείχαν στη δική μας ιερατική (υπέρ απάντων) χαρμόσυνη-λιτανευτική πορεία. 

Η χαρά μας θα ήταν πεπληρωμένη αντικρίζοντας την ευλαβή προσανατένισή τους προς τον Αρχηγό και Τελειωτή της πίστεώς μας, αν και η δική μας προσέγγιση προς αυτούς απ᾽ όπου και αν προέρχονταν ήταν η πλέον ενδεδειγμένη ώστε να είχαμε προβληματιστεί σοβαρά για την δική τους απουσία από την λιτανεία. Το χαροποιό και ενθαρρυντικό εν προκειμένω είναι ότι διατηρούν ακόμη οι νέοι μας πνευματική ικμάδα στις δύσκολες μέρες που ζούμε, όπου η αλλοτρίωση του φρονήματος προερχόμενη από τα διεθνή συστήματα που εστιάζουν στη θεοποίηση–ειδωλοποίηση της παγκόσμιας δήθεν ελευθερίας, αποσκορακίζουν την ιερότητα του προσώπου και την εν γένει αξία του ανθρώπου· την αποιεροποίηση της οικογένειας που συντελείται με γοργούς ρυθμούς και ναρκοθετούν ο,τι υγιές οικοδόμημα υπήρχε με αποκαρδιωτικά αποτελέσματα. 

Οφείλουμε να τονίζουμε στους εγγύς και τους μακράν την ιερότητα της ανθρώπινης φύσεως ως ψυχοσωματικής οντότητος και επομένως να καταδικάζουμε την εικονοκλαστική βεβήλωση της ενοειδούς ανθρώπινης φύσεως από την θεοστυγή σαρκολατρεία, που ανερυθρίαστα υποθάλπεται από την αναίσχυντη ηδονοθηρία της εποχής.

Προσελθόντες στον κατάμεστο Μητροπολιτικό Ναό, προέστημεν του Εσπερινού της Αγάπης, κατά τον οποίο ανεγνώσθη η Ευαγγελική περικοπή (κατά το ειωθός σε ενότητες) στα ελληνικά παρ᾽ ημών, στα λατινικά, ρωσικά, ρουμανικά, τουρκικά, γαλλικά, γερμανικά και αγγλικά παρά των κληρικών μας και ανακεφαλαιωτικά από τον πρωτοδιάκονό μας π. Μιχαήλ.

Αφορμώμενοι εξ αυτού, εξηγήσαμε δι᾽ ολίγων πάλι την οικουμενικότητα του σωτηριολογικού μυστηρίου. Μιλήσαμε για τη δική μας μεγάλη ευλογία να ζούμε λειτουργικά και λατρευτικά τη χαρά της Αναστάσεως του Κυρίου. Εκφράσαμε δημόδια τις ευχαριστίες μας για τον Σεβασμιώτατο Πολυανής & Κιλκισίου κ. Βαρθολομαίο, που παρέσχε πάλι την ευλογία στον εκ των εφημερίων του π. Πολύκαρπο να μετάσχει, ώστε να αναγνώσει το Ευαγγέλιο στα τουρκικά σε μελωδικότατο ύφος.

Εξ αυτού ειδικά ερμηνεύσαμε προς πάντες την φιλάδελφη φροντίδα μας να μεταδώσουμε μιάν αίσθηση αυτής της πνευματικής χαράς σε ανθρώπους όπου γης (και ιδίως σε καταδυναστευτικές συνθήκες επιβίωσης, όπως οι κρυπτοχριστιανοί ή και οι καλοπροαίρετοι που αφήνουν το περιθώριο στο έλεος του Θεού να τους αγγίξει). Μάλιστα, επικαλεσθήκαμε το παράδειγμα του εκατοντάρχου Κορνηλίου των αποστολικών χρόνων, που οι ελεημοσύνες και η σώφρων ζωή προκάλεσαν στην ψυχή του τη λαχτάρα της αναζήτησης του ζώντος Θεού και, έτσι, συντελέσθηκε η κατήχηση, η βάπτιση και η είσοδός του στην Εκκλησία από τον απόστολο Πέτρο με εντολή του Κυρίου.

Επιγραμματικά αναφερθήκαμε στην ιερότητα της εκκλησιαστικής ζωής και των λατρευτικών δεδομένων, όπως το φως των καντηλιών ως προσφορά στο Θεό, όπως το μετακομιζόμενο άγιο φως ως πανίερο δώρο διαμετοχής στους καθαγιασμένους Τόπους της θείας Οικονομίας.

Επικαλεσθήκαμε μάλιστα και τις ρεαλιστικές δηλώσεις της Καθηγήτριας του ΕΜΠ κας Αντωνίας Μοροπούλου, από την αίσθηση της ιερότητος και την αίσθηση του μυστηρίου και της θείας ευλογίας που ένιωσαν προ ολίγων ετών τα ειδικά συνεργεία αποκατάστασης του Παναγίου Τάφου κατά τις εκτελούμενες εκεί εργασίες. Αυτή η επικεφαλής Καθηγήτρια, στα νεανικά της χρόνια, ήταν ένας εξαιρετικά ανήσυχος και αντιρρητικός άνθρωπος, και γι᾽ αυτό η ομολογία της αποκτά εξαιρετική σημασία για όλους.

Καταλήξαμε με την προτροπή της Αναστάσιμης αδολεσχίας που είναι η αρξάμενη προ 20 αιώνων και διαρκής εσχατολογική πορεία της ιστορίας, μέσα στην άχραντη πρόνοια και θεία μακροθυμία του Αναστάντος Κυρίου και Θεού μας.

Τέλος, ανεγνώσθη η Ευχή για την ευλογία των αυγών, έγινε η καθιερωμένη Αναστάσιμη απόλυση του 'Εσπερινού και διανεμήθηκαν τα αυγά σε όλους τους προσελθόντες.


















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.