Παρασκευή 21 Απριλίου 2023

Λαμπροτρίτη στην Ι. Μονή των Νεοφανών Μαρτύρων στη Γρίβα

Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Γουμενίσση
Η τρίτη μέρα του Πάσχα είναι πολλαπλά χαρμόσυνη για την ακριτική Μητρόπολη Γουμενίσσης. Κατ᾽ επικρατήσασα ιερή συνήθεια, όπως και σε πολλά Θεομητορικά προσκυνήματα, έτσι και εδώ, στο Θεομητορικό Μοναστήρι τιμάται (με τη δεύτερη μέσα στο χρόνο εόρτια σύναξη) η θαυματουργός και πολυσέβαστη εικόνα της Παναγίας Γουμένισσας.

Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με την ιστορική ιερή εικόνα της Παναγίας Ρευματοκρατούσης στη Γέφυρα (τη Δευτέρα μετά την Κυριακή του Θωμά, κατ᾽ έθος από της ιστορικής Μητροπόλεως Μετρών & Αθύρων, εξ ης προέρχονταν οι ενορίτες, πρόσφυγες του 1924).

Πολιτειακοί εκπρόσωποι, οι Αρχές της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας και της Π.Ε. Κιλκίς και οι Δημοτικές Αρχές της Παιονίας, με τους επικεφαλής παρόντες, απεγεύθησαν τον πασχαλινό ενθουσιασμό της πόλης.

Και συμμετείχαν ακολούθως στο κυριώνυμο πανηγύρι της Ιεράς Μονής Αγίων Ραφαήλ, Νικολάου & Ειρήνης Γρίβας, ασπαζόμενοι τα τίμια λείψανά τους.

Για άλλη μια χρονιά, στο Μοναστήρι της Γρίβας, τιμήθηκε ευλαβικά και περίλαμπρα η μνήμη των νεοφανών μαρτύρων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης της παιδομάρτυρος από πολλούς κληρικούς και το λαό της Μητροπόλεως Γουμένισσας, αλλά και πολλών προσκυνητών.

Ο Εσπερινός και το κήρυγμα του Σεβασμιωτάτου Δράμας

Προς την λήξη της Διακαινήσιμης Δευτέρας, τελέστηκε ο Αρχιερατικός Εσπερινός της εορτής και το πρωί ο Όρθρος, η θεία Λειτουργία και η λιτανεία των φυλασσομένων ιερών λειψάνων εκ των τριών τιμωμένων Αγίων.

Αφ᾽ εσπέρας και το πρωί στον Όρθρο προεξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος και συμμετείχε συγχοροστατών ο Μητροπολίτης μας κ. Δημήτριος.

Εισηγητικά ο οικείος Ιεράρχης προσφωνώντας κατά τον Εσπερινό μίλησε για τη μοναδικότητα της Αναστάσεως, τόνισε τη σημασία της θαυμαστής φανερώσεως των Αγίων και των λειψάνων τους σε συγκεκριμένα σημεία, αναφέρθηκε στην έκδοση του Β΄ τόμου περί την Αποκάλυψη και τις Εμφανίσεις των Αγίων, εξέφρασε την κοινή χαρά όλων για τον πανηγυρικό εορτασμό, ειδικά για τη συμμετοχή του νέου Μητροπολίτου Δράμας κ. Δωροθέου, για τη συνοδεία του με τον π. Αντώνιο και τον νεοχειροτονημένο διάκονο π. Γεώργιο, ευκλεή καρπό της δικής μας Μητροπόλεως.

Τέλος, κάλεσε να ομιλήσει τον προεξάρχοντα Σεβασμιώτατο Δράμας, ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα:

«Βρισκόμαστε στην καρδιά της Αναστάσιμης περιόδου, στη Διακαινήσιμη εβδομάδα, κατά την οποία εγκαινιάζεται κάθε χρόνο η ανάγνωση του θεολογικού κατά Ιωάννην Ευαγγελίου. Βλέπουμε τον Κύριο στις Αναστάσιμες εμφανίσεις Του, άλλοτε εν ετέρα μορφή, κυρίως όμως με την αυτή μορφή που Τον γνώριζαν οι Μαθητές, αναστημένη πλέον. Η ανθρώπινη φύση Του είναι η αναστημένη άφθαρτη ανθρώπινη φύση Του, που διέρχεται κεκλεισμένων των θυρών, που δεν είναι υποχείρια στους φυσικούς περιορισμούς.

»Ο Χριστός είναι το φως, και οι άνθρωποι καλούμεθα να ζήσουμε αυτό το φως. Διαφορετικά η ζωή μας θα είναι άνευ νοήματος. Τον Χριστό ως φως ζούσαν οι Άγιοι, και σ᾽ αυτήν τη σχέση κατορθώνεται η αγιότητα. Δεν είναι κάποιος Άγιος, επειδή τον συνέλαβαν και τον βασάνισαν, αλλά μέσα από όλα αυτά και με όλη τη ζωή του ζούσε σε σχέση ζωής με τον Αναστάντα Κύριο. Γι᾽ αυτό και ήταν προθυμος να μαρτυρήσει, όπως τόσο αποκαλυπτικά το ομολογεί στις επιστολές του ο άγιος Ιγνάτιος ο θεοφόρος, αποτρέποντας μάλιστα τους χριστιανούς της Ρώμης από κάθε απόπειρα εξαγοράς των διωκτών και απελευθέρωσής του. Διότι ζούσε το Χριστό.

»Αυτό είναι το δίδαγμα της ζωής και τυ μαρτυρίου και της φανέρωσης του αγίου Ραφαήλ, του αγίου Νικολάου και της αγίας Ειρήνης. Θα σας το εξηγήσω με ένα σύγχρονο παράδειγμα, του οσίου Εφραίμ του Κατουνακιώτου, που εκοιμήθη το 1998. Τόσο πολύ αγαπούσε το Χριστό, ώστε γλυκαινόταν η ψυχή του με τη μονολόγιστη ευχή, την οποία μάλιστα εκφωνούσε αργά και καθαρά: “Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με”. Κάποια στιγμή μέσα στο φως είδε τρεις μορφές και πληροφορήθηκε ότι ήταν ο Χριστός εν μέσω των Αρχαγγέλων. Προσήλθε και εναγκαλίστηκε τη μεσαία μορφή, τον Κύριο, και έκτοτε εισήλθε μέσα στην καρδιά του η θεία χάρη. Η χάρη υποχωρούσε και πάλι επανερχόταν, όμως ο Άγιος ήταν σε κοινωνία με το φως του Χριστού.

»Έτσι ο Θεός καλεί από την κοσμική αφάνεια όλους όσους Τον επιθυμούν και Τον αγαπούν. Και σ᾽ αυτό οφείλουν οι τιμώμενοι τρεις νεοφανείς Μάρτυρες το ότι αγίασαν: στο ότι αγάπησαν υπερβαλλόντως το Χριστό στη ζωή τους. Το λέτε, Σεβασμιώτατε Γέροντά μου, τόσο ωραία στο βιβλίο Σας “Η ζωή εκ τάφων”, μια πληροφορία που έδωσαν οι τρεις Άγιοι: “Ήμασταν άγιοι, πριν μαρτυρήσουμε”. Αυτό σημαίνει ότι ήταν ενωμένοι με το Χριστό, είχαν το φως του Χριστού, ήταν αγιασμένοι.

»Είναι ντροπή μας ότι ζούμε σε μια εποχή με τόση απανθρωπιά, με τόσα ατομικά και μαζικά περιστατικά βασανισμού των άλλων. Είθε ο Κύριος Ιησούς Χριστός να μας βγάλει από αυτό το σκότος και να αγαπήσουμε το Χριστό, την Εκκλησία. Διότι μόνον τότε θα χαιρόμαστε τη ζωή μας, όπως τόσο εκφραστικά το ομολογούσε ο άγιος Σεραφείμ του Σαρώφ προσφωνώντας κάθε προσκυνητή με την χαρακτηριστική φράση “Χριστός ανέστη, χαρά μου”!

»Αυτό διδάσκουν οι τρεις Άγιοι με την παρουσία και τα θαύματά τους. Την Ανάσταση του Κυρίου, το φως του Κυρίου, τη χαρά της Αναστάσεως. Υπάρχουν τόσες θαυμαστές εμπειρίες της χαράς της αναστημένης ζωής».

Διευρύνοντας το λόγο του και αφορμώμενος από τις καιρικές συνθήκες με τις δυνατές βροχοπτώσεις, περιέγραψε γλαφυρά πως στο Μοναστήρι της Αναλήψεως Σίψας προσήλθε πρόσφατα να λειτουργήσει και να λιτανεύσει τη λάρνακα με τα χαριτόβρυτα λείψανα του οσίου Γεωργίου του Καρσλίδη. Ενώ έβρεχε καταρρακτωδώς στη διάρκεια της θείας λειτουργίας, στο τέλος της λειτουργίας σταμάτησε η βροχή, έγινε η λιτάνευση και, μόλις τελείωσε η προσκύνηση, τότε ξανάρχισε η βροχή. Δείγμα της απόκρισης του ουρανού στη σεμνή ασκητική πολιτεία των μοναζουςών, στην ευλάβεια των προσκυνητών, κυρίως δε στην ευλογία του Αγίου, μέσα στη θεία χάρη του Αναστάντος.

Δευτερολογών ο Σεβ. Ποιμενάρχης μας αναφέρθηκε, προς οικοδομήν των πιστών και εις επίρρωσιν του κηρύγματος, στο εφετινό θαυμαστό σημείο μυροβλυσίας της κάρας του Οσίου, μετά την αγρυπνία, κατά την τρισαρχιερατική θεία λειτουργία, πριν την ενθρόνιση του Αγίου Δράμας. Όλα αυτά τεκμήρια της θείας Αναστάσεως και της ανακαινίσεως του ανθρώπου.

Η θεία Λειτουργία της πανηγύρεως

Στη θεία Λειτουργία, με προεστώτες τους Σεβασμιωτάτους Αρχιερείς, συλλειτούργησαν πολλοί Ιερείς και τέσσερις Διάκονοι, ενώ έψαλε πολυμελής χορός υπό τον πρωτοψάλτη Ιωάννη Χασανίδη και συμμετείχαν πολλοί προσκυνητές, παρ᾽ όλη την κακοκαιρία.

Στο λόγο του, κατά την κυριώνυμη ημέρα, ο Ποιμενάρχης μας κ. Δημήτριος διεζωγράφησε το μεγαλείο του αποκαλυπτικού μυστηρίου της πίστης μας, διά μέσου καιρίων στιγμιοτύπων της φανερώσεως των τριών Μαρτύρων, 500 χρόνια μετά την άθλησή τους, στα δικά μας χρόνια.

Επιπλέον ανέλυσε την ιδιαιτερότητα του κυκλοφορηθέντος δευτέρου τόμου από το περισπούδαστο αγιολογικό του έργο «Η αποκάλυψη και οι εμφανίσεις των αγίων νεοφανών Μαρτύρων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης» (βλ. αυτοτελή δημοσίευση του κηρύγματος).

Στο τέλος της θείας Λειτουργίας, έγινε η λιτάνευση αποτμήματος της τιμίας κεφαλής του αγίου Ραφαήλ και εκ των μαρτυρικών λειψάνων των τριών νεοφανών Μαρτύρων, καθώς και της καταστόλιστης με αφιερώματα εικόνος τους.

Την πανήγυρι μαγνητοσκόπησε και θα την μεταδώσει ανά την Ελλάδα και τον οικουμενικό ελληνισμό το εκκλησιαστικό τηλεοπτικό κανάλι 4Ε με οργανωτική φροντίδα της Ιεράς Μονής, ενώ σε απευθείας μετάδοση την παρουσίαζε το τηλεοπτικό κανάλι DION, χάρη στη φιλοτιμία του κ. Θεόφιλου Τιρεκίδη.

Κατά τη λιτάνευση των ιερών λειψάνων, τιμητικά συνόδευαν τα περίφημα “Χάλκινα” της Γουμένισσας παιανίζοντας θριαμβευτικά και ενθουσιωδώς το “Χριστός Ανέστη”.

Κατά το μέγα έλεος του Θεού, ο έντονα βροχερός καιρός “συνέστειλε” τη δριμύτητα των καιρικών συνθηκών και έτσι τελέσθηκε με άνεση η λιτάνευση των ιερών λειψάνων, η προσκύνηση από μέρους όλων των περιεστώτων και η διανομή των ευλογιών.

Το φετινό πανηγύρι τίμησαν ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Γεώργιος Γεωργαντάς, ο υποψ. Βουλευτής Κιλκίς κ. Πέτρος Παπάς, ο Αντιπεριφερειάρχης Κιλκίς κ. Ανδρέας Βεργίδης, ο Δήμαρχος Παιονίας κ. Κωνσταντίνος Σιωνίδης με την Πρόεδρο του Δημ. Συμβουλίου κα Γαρυφαλλιά Καρβουνιάρη, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας του Δημ. Συμβουλίου κ. Χρήστος Γκουντενούδης, ο Πρόεδρος του Δ.Δ. Γουμένισσας κ. Αστέριος Τάτσης, ο Πρόεδρος της Δ.Κ. Γρίβας κ. Δημήτριος Μπακάλης, ο Διοικητής της 33ης Μ/Κ Ταξιαρχίας Ταξίαρχος κ. Θεόδωρος Ελευθεριάδης, ο Αστυνομικός Διευθυντής Κιλκίς κ. Δημήτριος Μικρός, ο Διοικητής του Α.Τ. Γουμένισσας Αστ. Υποδιευθυντής κ. Αντώνιος Λιακόπουλος, ο Διοικητής του Α.Τ. Πολυκάστρου Αστυνόμος Α΄ κ. Ιωάννης Στρέζος, ο Υποδιοικητής της Π.Υ. Κιλκίς κ. Χρήστος Γκαντίδης, ο Διοικητής της Π.Υ. Γουμένισσας Πυραγός κ. Ελευθέριος Μελίδης και άλλοι επώνυμοι φορείς, που μετείχαν στην επακολουθήσασα δεξίωση.

Εκ παραλλήλου η Ιερά Μονή προσέφερε σε ατομική συσκευασία ευλογία σε όλους τους πολυπληθείς προσκυνητές, με την εικόνα των Αγίων, πασχαλινό αυγό και τσουρέκι (προσφορά της Ιεράς Μονής), καθώς και εκ των ευλογηθέντων κολλύβων (προσφορά της οικογένειας του μακαριστού π. Κωνσταντίνου Σκαλιστή, ξυλογλύπτη των ξυλίνων πρώτων λειψανοθηκών των τριών Αγίων).

Η απόδοση του εορτασμού των Αγίων

Το απόγευμα τελέστηκε ο Εσπερινός και η Παράκληση κατά τις προβλέψεις του Τυπικού (ήτοι ο Κανόνας των Αγίων με την Θ΄ ωδή του Πάσχα).

Και πάλιν ο Σεβασμιώτατος προσελθών και επευλογήσας, με τον εμπνευσμένο λόγο του και με την προβολή των θαυμασίων της πίστεώς μας, χαροποίησε τις καρδιές των προσκυνητών που είχαν γεμίσει το Καθολικό της Μονής, για να τιμήσουν τους Αγίους του Θεού. Εν μέσω πλήθους προσκυνητών, περιβαλλόμενος από τους πατέρες της Μονής, τέλεσε επίσης Αγιασμόν κατενώπιον των ιερών Λειψάνων με απότμημα τιμίου Ξύλου και τιμίου Ήλου και κατήχησε τους μετέχοντες για την αγιαστική δαψιλία αυτών των αγιασμάτων με απλό θεολογικό λόγο, με την απλή εμπειρική κατηχητική διδαχή του αγίου Λουκά Συμφερουπόλεως του ιατρού και με παραδείγματα ανθρώπων ιαθέντων διά της πίστεως. Ορισμένοι από αυτούς ήταν παρόντες και εξιστόρησαν εν συντομία την περιπέτεια αλλά και την θεραπεία τους μετά και από την πόση του αγιασμού.

Προβλέπεται ότι, όπως κάθε χρόνο, έτσι κι εφέτος, καθ᾽ όλη τη Διακαινήσιμη Εβδομάδα και διαρκώς, θα προσέρχονται οι πιστοί, για να προσκυνήσουν τα φυλασσόμενα τίμια μαρτυρικά λείψανα, ώστε να λάβουν δύναμη ελπίδας για τον προσωπικό αγώνα πίστης και ζωής.

Τα μαρτυρικά λείψανα, όπως έγραφε μια πρωτοχριστιανική λειψανοθήκη, είναι «μέλη Χριστού». Μας μεταδίνουν τη ζωοποιό Χάρη του Θεού. Μας θυμίζουν τη μαρτυρική ανδρεία των Αγίων. Και μας θυμίζουν πως «απ᾽ τα κόκκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά είναι βγαλμένη» και η ελευθερία της πατρίδας μας.

































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.