Παρασκευή 7 Απριλίου 2023

Ενόψει της Μεγ. Εβδομάδος μουσική-αφηγηματική παρουσίαση στο Πολύκαστρο

† Ο Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου Δημήτριος
Μια χορωδία με συναυλίες στο Πανελλήνιο, στην Κύπρο και στη Γαλλία, η αναγνωρισμένη Χορωδία Ιεροψαλτών Ν. Κιλκίς “Πέτρος ο Γλυκύς” (http://syllogosimpgkilkis.blogspot.com/p/blog-page.html) παρουσίασε και στον Ενοριακό Ναό Αγίας Τριάδος Πολυκάστρου, την Τετάρτη 5 Απριλίου το βράδυ, μουσική συναυλία με ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδος. Στη χορωδία συμμετέχουν ιεροψάλτες από τις δύο Μητροπόλεις του Νομού-Π.Ε. Κιλκίς, από τότε που ιδρύθηκε, με συμμετοχική ανανέωση μέχρι σήμερα.

Η μελισματική και ψαλμωδική αρτιότητα του συνόλου της βασικής Χορωδίας (όπως και των επιμέρους ψαλμωδών σε μονωδικά παρένθετα), η λυρική και μυσταγωγική αφηγηματική ερμηνεία των λατρευτικών ύμνων από Κιλκισιώτισσα συνεργάτιδα, η συμμετοχή τέλος της Γυναικείας χορωδίας του Ενοριακού Ναού Αγίου Δημητρίου Κιλκίς με την παραδοσιακή συλλογική “μονοφώνηση” των Εγκωμίων, όλα απετέλεσαν κυριολεκτικά μια κατανυκτική και συναρπαστική εισόδευση για τους συμπαρόντες στο μυσταγωγικό και λατρευτικό κλίμα της ερχόμενης Μεγάλης Εβδομάδος.

Μετά την εισαγωγική παρουσίαση του ιεροψάλτη και συγγραφέα κ. Ευάγγελου Μαυρογόνατου, παρακλήθηκε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Δημήτριος να απευθύνει χαιρετισμό.

Παραβρέθηκαν εκπρόσωπος της γειτονικής Μητροπόλεως Πολυανής & Κιλκισίου ο Πρωτοσυγκελλεύων αρχιμ. Επιφάνιος Θεοδωρίδης, ο Δήμαρχος Παιονίας κ. Κωνσταντίνος Σιωνίδης, η Πρόεδρος του Δημ. Συμβουλίου κα Γαρυφαλλιά Καρβουνιάρη, στελέχη του Δημοτικού Συμβουλίου, κληρικοί και λαικοί.

Με το πέρας της συναυλίας, ο Σεβασμιώτατος συνεχάρη και ευχαρίστησε τις χορωδίες και προσέφερε αναμνηστικά στους χοράρχες, στον πρόεδρο του Συλλόγου και στην αφηγήτρια.

Ακολούθως προσφέρθηκε δεξίωση στην παρακείμενη Ενοριακή αίθουσα.

Λόγος του Σεβασμιωτάτου στους κυρίως βοηθούς της θείας λατρείας

“Ευθυμεί τις; Ψαλλέτω» συμβουλεύει ο μέγας απόστολος Παύλος.

Είναι εκείνος που αναγκάζεται να εξομολογηθεί στους Κορινθίους (στη Β΄ επιστολή του) ότι ανήλθε “μέχρι τρίτου ουρανού” και άκουσε “άρρητα ρήματα” (αποκαλύψεις του Αγίου Πνεύματος).

Βεβαίως, αυτό το “μέχρι τρίτου ουρανού” απηχεί την εβραική (και όχι μόνο) αίσθηση: περί πρώτου ουρανού (η ατμόσφαιρα της γης, τα σύννεφα κ.λπ., ένα ημισφαίριο γύρω από τη γη, όπως νόμιζαν τότε)· περί δευτέρου ουρανού (όπου είναι τα ουράνια σώματα, ήλιος, σελήνη, άστρα)· όσο για τον “τρίτο ουρανό” είναι ο χώρος της Χάριτος, ο χώρος των Αγγέλων και των Δικαίων, όπου επαναπαύεται ο άκτιστος Θεός, όπου είναι ο θρόνος του Θεού. Αυτή η αρίθμηση και η κατανομή δεν έχει αληθινό θεολογικό αντίκρισμα. Η άκτιστη βασιλεία του Θεού δεν έχει “πατώματα” ούτε “ορόφους”. Οι αριθμήσεις είναι μια “γλωσσική διατύπωση” για μας, αυτό που μπορούμε να καταλάβουμε εμείς.

Ο μέγας Απόστολος των εθνών ήθελε να μιλήσει για τις θείες εμπειρίες του. Και το πράττει αυτό, μιλώντας τη γλώσσα που μπορούσαν να καταλάβουν οι εξ Ιουδαίων Χριστιανοί. Έκανε “μετάφραση ποιμαντική” στα μέτρα της κοσμολογίας και της θεολογίας των ανθρώπων της εποχής του.

Αργότερα, οι Πατέρες θα αναλύσουν τη σημασία όλων αυτών των εκφράσεων. Οι Καππαδόκες Πατέρες (Βασίλειος, Γρηγόριος ο Θεολόγος και Γρηγόριος Νύσσης), ο άγιος Μάξιμος ο ομολογητής, ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς… και άλλοι Άγιοι… θα μιλήσουν για τον άκτιστο και απερινόητο και απερίληπτο “χώρο” της θείας βασιλείας (που δεν είναι “χώρος”, αλλά είναι η άκτιστη παρουσία, η άκτιστη βασιλεία του Θεού).

Ας επανέλθουμε όμως στον απόστολο Παύλο. Μιλώντας ο απόστολος Παύλος για τις θεοπτικές εμπειρίες του, για “τα άρρητα ρήματα” (για τις θείες αποκαλύψεις, για τη θεωρία του Θεού, για τη μέθεξη του Θεού)… “εκαυχάτο” όχι για τον εαυτό του, αλλά για το Θεό, για αυτό που του χάρισε ο Θεός. “Υπέρ τούτου καυχήσομαι, υπέρ εμαυτού δε ου καυχήσομαι”.

“Υπέρ τούτου” είναι ο Παύλος του Χριστού, ο Απόστολος της Εκκλησίας, ο Κεκλημένος του Θεού, ένα “μέγεθος” ανθρώπου που ενώθηκε με τον Θεάνθρωπο και έλεγε «Ζω δε ουκέτι εγώ, ζη δε εν εμοί (ο) Χριστός».

Σ᾽ αυτό το “μέγεθος” ανθρώπου μας συγκαλεί όλους η θεία λατρεία του ζώντος Θεού. Γι᾽ αυτό λειτουργούμε. Γι᾽ αυτό ψέλνουμε. Γι᾽ αυτό ακούμε τους ύμνους. Γι᾽ αυτό ζούμε εκκλησιαστικά.

Για να προσφέρουμε εκκλησιαστικά τον εαυτό μας στο Χριστό.

Για να γίνουμε αυτό που έγινε ο Χριστός για μας, όπως θεολογεί τόσο τολμηρά ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος: «Γίνωμεν θεοί δι᾽ Αυτόν, όπως έγινε Αυτός για μας άνθρωπος» (που σημαίνει να επιλέξουμε την κοινωνία Του, τη χαρίτωση και τη θέωση που μας χαρίζει με την εκκλησιαστική ταυτότητα και την εκκλησιαστική λατρεία και ζωή).

Ο θεοπτικός Άγιος της εποχής μας, ο άγιος Πορφύριος, ζούσε με τους ύμνους, χαιρόταν τους ύμνους, ανοιγόταν με τους ύμνους στον “τρίτο ουρανό” του Θεού (στην άκτιστη βασιλεία Του) και στη γη του Θεού (στην εκκλησιαστική μέθεξη του Θεού).

Όταν λέει ο απόστολος Παύλος «Ευθυμεί τις; Ψαλλέτω», αυτό εννοεί για τα χρόνια του.

Μην κλείνεστε στον εαυτό σας. Ανοιχθήτε στο Θεό, ψέλνοντας. Πιάσετε “τη γραμμή” του τρίτου ουρανού, “τη γραμμή” των Αγγέλων, που χαίρονται μέσα στη χάρη του Θεού και γι᾽ αυτό συνεχώς υμνολογούν το Θεό.

Κι εμείς θα λέγαμε σήμερα: Είναι κάποιος χριστιανός χαρούμενος; Να ψέλνει στο Θεό, στην Παναγία, στους Αγίους. Να πιάνει “γραμμή” με το Θεό. Αυτό ήλθαν να μας χαρίσουν οι ιεροψάλτες μας από όλο το Ν. Κιλκίς, από τη Μητρόπολη Κιλκισίου κι από τη δική μας Μητρόπολη, όσοι συμμετέχουν στη χορωδία ιεροψαλτών “Πέτρος ο Γλυκύς”.

Να μεταφέρετε, π. Επιφάνιε, την φιλαδελφία μας στο Σεβασμιώτατο άγιο Κιλκισίου κ. Βαρθολομαίο, με την ευχή του οποίου συμμετέχουν οι ιεροψάλτες στο “γεγονός” και στο “μυστήριο” της Εκκλησίας.

Δεν είναι μόνο η τέλεια και όμορφη και σπουδαία μουσική τους απόδοση. Πιο πολύ από την μουσική απόδοση είναι η καρδιά τους, που τόσα χρόνια ψέλνει το Θεό. Η καρδιά τους, που τόσα χρόνια γίνεται “ανθρώπινη αγγελική χορωδία” και υμνολογεί το Θεό.

Ο καθένας τους είναι ιεροψάλτης, υπηρετεί τη λατρεία του Θεού σε κάποιο Ναό. Οπότε σήμερα ο καθένας τους “μεταφέρει” εδώ σε μας “το λατρευτικό ήθος” μιάς Ενορίας, κληρικών και λαικών. Και όλοι μαζί μας βοηθούν να σκεφθούμε πόσο όμορφα είναι στη βασιλεία του Θεού. Αφού είναι τόσο όμορφη αυτή η υμνωδία της βασιλείας του Θεού επί γης.

Εσείς όμως τα ζήτε. Σας ευχαριστούμε γι᾽ αυτήν την πνευματική-μυσταγωγική αναψυχή που θα μας χαρίσετε. Ο Θεός να σας ευλογεί για τη μελωδία των καρδιών σας. Για την προσευχή των καρδιών σας. Για την λατρευτική έμπνευση των καρδιών σας. Για τον αδελφικό σας κόπο, να τα μοιρασθήτε όλα αυτά με μας. Όπως τα μοιράζεσθε ―για χρόνια― με τόσους αδελφούς μας, κληρικούς και λαικούς.

Η ψαλμωδία (όταν συνεπαίρνει τον ψάλτη και τους πιστούς, όταν γεννά κατάνυξη ή όταν γεννιέται από την κατάνυξη) ενώνει τους ψάλλοντες και τους ακούοντες σε μια “διάρκεια” θείας λατρείας, που γίνεται κοινωνία Θεού.

Ενθυμούμαι τη μακαριστή μητέρα μου Ιωάννα. Άνθρωπος με λατρευτική φλόγα για το Χριστό μας. Μελετούσε από το πρωτότυπο την Αγία Γραφή, τους Πατέρες, τα λειτουργικά κείμενα. Και μου έλεγε πως οι ψάλτες που ζούν τα ψαλλόμενα είναι οι πιο ευλογημένοι του πληρώματος, ενώ εκείνοι που ναρκισσεύονται με τη μελωδία είναι οι πιο δυστυχισμένοι…

Για την πνευματική αναψυχή ενόψει της Μεγάλης Εβδομάδος, πάντα ευλογημένοι να είστε.

Η χάρη του υμνουμένου και λατρευομένου Κυρίου μας είη μετά πάντων υμών. Καλήν Ανάσταση.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.