Κυριακή 25 Δεκεμβρίου 2022

Ε. Αγαθοπούλου: Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στηρίζει το δίκαιο αίτημα των οικογενειών θυμάτων έμφυλων εγκλημάτων για οικονομική υποστήριξη από την Πολιτεία

Δελτίο τύπου Ε. Αγαθοπούλου
Στη συζήτηση που έχει ανοίξει από τις οικογένειες των θυμάτων έμφυλης βίας και του δίκαιου αιτήματός τους για οικονομική υποστήριξη από την Πολιτεία, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ απαντά με σημερινή τροπολογία στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων: «Σπίτι μου - στεγαστική πολιτική για τους νέους, αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας για κοινωνική κατοικία, στεγαστική αποκατάσταση πυρόπληκτων στην περιοχή «Μάτι» και άλλες διατάξεις».

Στην τροπολογία προβλέπεται η οικονομική στήριξη ευάλωτων θυμάτων, ανηλίκων, γυναικών και μαρτύρων κατηγορίας κατά δραστών έμφυλων εγκλημάτων (βίας κατά γυναικών, γυναικοκτονίας, γενετήσιες πράξεις κατά ανηλίκων). Η οικονομική στήριξη καλύπτει έξοδα μετακίνησης και διαμονής στην έδρα της αρμόδιας δικαστικής αρχής, απουσίας από την εργασία, κοκ. Η δαπάνη αυτή θα καλυφθεί με πρόβλεψη στον κρατικό προϋπολογισμό και η εκτέλεσή της με την εκκαθάριση των σχετικών ποσών θα ανατεθεί στη συναφή με τα έμφυλα ζητήματα Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων.

Η ψυχική εξουθένωση και η οικονομική αφαίμαξη είναι τεράστια κι έχει επανειλημμένα διατυπωθεί από τις οικογένειες των γυναικών που έχασαν την ζωή τους από χέρι γυναικοκτόνων, ως υποχρέωση της Πολιτείας να υπερασπιστεί θεσμικά και να συνδράμει οικονομικά τις οικογένειες τους.

Με την κατατεθείσα τροπολογία, πρωτοβουλίας της Βουλεύτριας και αν. Τομεάρχισσας Δικαιοσύνης αρμόδιας για θέματα Ισότητας, Ειρήνης Αγαθοπούλου, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ παίρνει άμεσα θέση στον δημόσιο διάλογο που ξεκίνησαν οι οικογένειες των θυμάτων και η μητέρα της Ελένης Τοπαλούδη, η οποία σε πρόσφατη τηλεοπτική εκπομπή χαρακτήρισε εμπαιγμό τις δηλώσεις της Υφυπουργού Μ. Συρεγγέλα, σχετικά με το συγκεκριμένο αίτημα, που έχουν θέσει κατά καιρούς στην κυβέρνηση τόσο η οικογένεια Τοπαλούδη όσο και λοιποί.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τόσο σε με την κατάθεση της τροπολογίας για την νομική αναγνώριση του όρου γυναικοκτονία, την οποία η Κυβέρνηση της ΝΔ απέρριψε επανειλημμένως, όσο και με την παρούσα τροπολογία για την οικονομική στήριξη των οικογενειών, βρίσκεται στο πλευρό των οικογενειών των θυμάτων, στηρίζει το αίτημα τους ως ελάχιστο δείγμα σεβασμού και υποχρέωσης της Πολιτείας να καταδικάσει έμπρακτα κάθε μορφή έμφυλης βίας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τροπολογίας:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ- ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων: «Σπίτι μου - στεγαστική πολιτική για τους νέους, αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας για κοινωνική κατοικία, στεγαστική αποκατάσταση πυρόπληκτων στην περιοχή «Μάτι» και άλλες διατάξεις».

Θέμα: «Οικονομική υποστήριξη θυμάτων και μαρτύρων κατηγορίας εφόσον πρόκειται για ευάλωτα θύματα, ανήλικους και γυναίκες, και μάρτυρες κατηγορίας κατά δραστών έμφυλων εγκλημάτων (βίας κατά γυναικών, γυναικοκτονίας, γενετήσιες πράξεις κατά ανηλίκων κλπ)».

Α. Αιτιολογική έκθεση

Με την παρούσα τροπολογία αποσκοπείται η οικονομική υποστήριξη των θυμάτων, είτε παρίστανται είτε όχι για την υποστήριξη της κατηγορίας, και των μαρτύρων κατηγορίας, είτε έχουν προταθεί από την εισαγγελική αρχή είτε από τους παριστάμενους για την υποστήριξη της κατηγορίας, σε οποιοδήποτε στάδιο της ποινικής διαδικασίας, εφόσον πρόκειται για ευάλωτα θύματα, ανήλικους και γυναίκες, και μάρτυρες κατηγορίας κατά δραστών έμφυλων εγκλημάτων (βίας κατά γυναικών, γυναικοκτονίας, γενετήσιες πράξεις κατά ανηλίκων κλπ). 

Είναι γνωστό ότι στοιχείο του ευάλωτου χαρακτήρα της θέσης των θυμάτων ενδοοικογενειακής και έμφυλης βίας είναι και η οικονομική τους αδυναμία ή η οικονομική ή εργασιακή τους εξάρτηση από τον δράστη, καθώς και ότι συχνά εξαναγκάζονται να εγκαταλείψουν την οικία τους ή τη θέση εργασίας τους και εν γένει να διακόψουν την καριέρα τους σε ορισμένο επαγγελματικό χώρο και εν γένει υφίστανται ζημία και αναλαμβάνουν έξοδα και δαπάνες που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την ίδια την καταγγελία του εγκλήματος με τρόπο που δεν συμβαίνει σε άλλες περιπτώσεις θυμάτων. 

Το φαινόμενο των καθυστερήσεων και των αναβολών στην εκδίκαση αυτών των υποθέσεων είναι δυνατό να σωρεύει περαιτέρω οικονομικές επιβαρύνσεις κατά όσων υφίστανται αυτού του είδους την εγκληματικότητα και κατά του υποστηρικτικού τους περίγυρου, που προσφεύγει σε υποστήριξή τους συμμετέχοντας στη δικαστική διαδικασία με την ιδιότητα του μάρτυρα. 

Στην περίπτωση αυτή, η οικονομική τους εξάντληση που κατά κανόνα έχει εκκινήσει ήδη με την καταγγελία του εναντίον τους εγκλήματος και εξαιτίας αυτού επιτείνεται προκαλώντας ανισορροπία στη θέση των διάδικων μερών, ιδίως αν υπολογιστεί και η συχνότητα του φαινομένου των αναβολών που προέρχονται από τον τρόπο οργάνωσης των δικαστηρίων (λ.χ. διακοπή ή αναβολή λόγω ωραρίου) ή εν γένει από τις συνθήκες λειτουργίας της δικαιοσύνης (λ.χ. διακοπή ή αναβολή λόγω κωλύματος συνηγόρου υπεράσπισης ή άλλου παράγοντα της δικαιοσύνης, λόγοι υγείας κλπ), δηλ. χωρίς ευθύνη των ιδίων. 

Ενόψει των παραπάνω κρίνεται ως αναγκαία η ελάφρυνση της δαπάνης που προκαλείται σε αυτούς με την προκαταβολή των σχετικών δαπανών. Η δαπάνη αυτή θα καλυφθεί με πρόβλεψη στον κρατικό προϋπολογισμό και η εκτέλεσή της με την εκκαθάριση των σχετικών ποσών θα ανατεθεί στη συναφή με τα έμφυλα ζητήματα Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων.

Άλλωστε, με την παρούσα επικαιροποιείται η πρόβλεψη του ν. 3226/2004 σχετικά με την παροχή της νομικής βοήθειας με τρόπο ώστε να καλύπτονται όλα τα εγκλήματα που στρέφονται κατά ανηλίκων και κατά γυναικών (λ.χ. ενδοοικογενειακή βία, ανθρωποκτονία, η οποία, εν προκειμένω, παρόλο που η πολιτεία έχει ολιγωρήσει να την προβλέψει και τυπικά ως ξεχωριστή επιβαρυντική περίσταση, έχει ουσιαστικά τη μορφή της γυναικοκτονίας).

Β. Τροπολογία - Προσθήκη

Άρθρο …..

1. Στους μάρτυρες κατηγορίας όταν κλητεύονται αυτεπάγγελτα ή σύμφωνα με το άρθρο 326 παρ. 2 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για να εμφανιστούν σε δικαστήρια και όταν κλητεύονται σε προανακριτικές, ανακριτικές και εισαγγελικές αρχές για υποθέσεις εγκληματικών πράξεων που στρέφονται κατά ανηλίκων και κατά γυναικών και προβλέπονται στα άρθρα 299, 304Α, 308, 309, 310, 311, 312, 322, 323Α, 324, 325, 330, 333, 336, 337, 338, 339, 342, 343, 345, 348, 348Α, 348Β, 348Γ, 349, 351Α, 353 του Ποινικού Κώδικα και στα άρθρα 6, 7, 9 και 10 του νόμου 3500/2006, προκαταβάλλονται τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής στην έδρα της αρμόδιας δικαστικής αρχής, αν δεν διαμένουν σε αυτή ή αν διαμένουν σε απόσταση μεγαλύτερη από 30 χιλιόμετρα. 

Στους παραπάνω καταβάλλεται ποσό αποζημίωσης και για την απώλεια του εισοδήματός τους που προκαλείται για κάθε ημέρα που εμφανίζονται στην αρμόδια δικαστική αρχή. Το ύψος και η απόδειξη των εξόδων μετακίνησης και διαμονής εκτός έδρας και της αποζημίωσης ανάλογα με τις ώρες απουσίας από την εργασία και εν γένει για τον προσδιορισμό της απώλειας εισοδήματος λόγω παράστασης σε δικαστήριο ή άλλη δικαστική αρχή, προσδιορίζεται με απόφαση που εκδίδεται σύμφωνα με το άρθρο 576 παρ. 2 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.

2. Για την κάλυψη των δαπανών της προηγούμενης παραγράφου προϋπολογίζεται και εγγράφεται το αναγκαίο ποσό στον ετήσιο προϋπολογισμό εξόδων της Γενικής Γραμματείας Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων, η οποία καθίσταται αρμόδια να προβαίνει στον έλεγχο, στην εκκαθάριση και στις εντολές πληρωμής των εν λόγω δαπανών. Κατά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής της παρούσας είναι δυνατή η εγγραφή ποσού αντίστοιχου με την αναγκαία μεταβίβαση δαπανών με τη μορφή της επιχορήγησης από το Υπουργείο Δικαιοσύνης προς την ανωτέρω Γενική Γραμματεία. Για την πραγματοποίηση του παραπάνω σκοπού πόρους της ανωτέρω Γενικής Γραμματείας μπορούν να αποτελέσουν και προσφορές ή δωρεές ιδιωτών, ευεργεσίες και κληροδοτήματα.

3. Η παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 3226/2004 τροποποιείται ως εξής:

«3. Δικαιούχοι νομικής βοήθειας ως προς τις τυχόν ποινικές και αστικές αξιώσεις τους είναι και τα θύματα των εγκληματικών πράξεων που προβλέπονται στα άρθρα 82Α, 187Α, 187Β, 323Α Π.Κ. και στα άρθρα 29 παρ. 5 και 6 και 30 του ν. 4251/2014, καθώς και οι γυναίκες και τα ανήλικα θύματα των πράξεων που προβλέπονται στα άρθρα 299, 304Α, 308, 309, 310, 311, 312, 322, 324, 325, 330, 333, 336, 337, 338, 339, 342, 343, 345, 348Β, 348Γ, 349, 353 του Ποινικού Κώδικα και στα άρθρα 6, 7, 9 και 10 του νόμου 3500/2006. Στις περιπτώσεις αυτές, το εκάστοτε αρμόδιο όργανο, κατά τις διατάξεις του παρόντος, για παροχή νομικής βοήθειας μπορεί, αν κριθεί αναγκαίο, να διορίσει συνήγορο αυτεπαγγέλτως από τις καταστάσεις των παρ. 2 και 3 του άρθρου 3.».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.