Πέμπτη 5 Μαΐου 2022

Γ. Φραγγίδης για το Νομοσχέδιο του Υπ. Υγείας: Μεγάλα λόγια, μικρές δυνατότητες, ελάχιστες προσδοκίες

Δελτίο τύπου Γ. Φραγγίδη
Στην πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής κοινωνικών υποθέσεων της Βουλής τοποθετήθηκε ο βουλευτής κ. Γιώργος Φραγγίδης, ως ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας, με τίτλο «Γιατρός για όλους, ισότιμη και ποιοτική πρόσβαση στις υπηρεσίες του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και άλλες διατάξεις».

Ο κ. Φραγγίδης εξαρχής σχολίασε ότι το Υπουργείο Υγείας φέρνει στη Βουλή ένα νομοσχέδιο που χαρακτηρίζει «μεταρρυθμιστικό», αλλά στην πραγματικότητα δεν εισαγάγει κάτι νέο και καινοτόμο. Παράλληλα, αποτελεί «μνημείο προχειρότητας και ανοργανωσιάς», με θεωρητικολογίες, ασάφειες και πληθώρα εξουσιοδοτικών διατάξεων. Όλα αυτά που περιγράφει δεν αποσαφηνίζεται με ποιο τρόπο θα γίνουν, παραπέμπονται στο απροσδιόριστο μέλλον και στην υπουργική βούληση και μάλιστα με αδιαφανή τρόπο.

Το Υπουργείο Υγείας δεν συνεργάστηκε και δεν έκανε διάλογο προηγουμένως με τους ενδιαφερόμενους φορείς και τα πολιτικά κόμματα, αντιμετωπίζοντας προφανώς την υγεία ως κομματικό θέμα. Αντίθετα, κινήθηκε με διαρροές στον Τύπο για αλίευση αντιδράσεων. Η φιλοσοφία του είναι αποκαλυπτική για την παράταξη της Νέας Δημοκρατίας, που απαξιώνει τις δημόσιες δομές, δίνοντας όπου μπορεί την ευκαιρία εισόδου της ιδιωτικής αγοράς για την κάλυψη των ελλείψεων, που η ίδια διαιωνίζει.

Η εμπειρία της πανδημίας και οι σύγχρονοι αυξημένοι υγειονομικοί κίνδυνοι, ανέδειξαν την αξία της Δημόσιας Υγείας, ως στυλοβάτη της υγείας των πολιτών αλλά η κυβέρνηση δεν διδάχθηκε τίποτα.

Στο ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής είμαστε θετικοί στη συνέργεια δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, για την παροχή καλύτερων δωρεάν υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες, διευκρίνισε ο υπεύθυνος του τομέα υγείας του Κινήματος Αλλαγής. Το σύστημα υγείας συμπεριλαμβάνει και τους δύο τομείς. Θα πρέπει όμως να υπάρχει καθορισμένο πλαίσιο συνεργασίας και σαφής οριοθέτηση μεταξύ τους, με τον ιδιωτικό τομέα να λειτουργεί συμπληρωματικά και υπό την καθοδήγηση και τον έλεγχο του δημόσιου τομέα υγείας.

Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας αποτελεί ορόσημο για τη δημόσια υγεία και οι ελλειμματική της ενεργοποίηση στην πανδημία συνέβαλε στη δημιουργία «εμφράγματος» στα νοσοκομεία, στον ελλιπή έλεγχο και παρακολούθηση των περιστατικών, στην απουσία κατάλληλης ενημέρωσης των πολιτών και στην προσκομματική διαδικασία του εμβολιαστικού προγράμματος.

Στη συνέχεια ο Υπεύθυνος του Τομέα Υγείας αναφέρθηκε σε αδυναμίες του νομοσχεδίου, όπως:η απουσία χαρτογράφησης των υγειονομικών αναγκών και πρόβλεψης επαρκούς στελέχωσης,
η προσπάθεια κάλυψης πάγιων και διαρκών αναγκών με συμβάσεις με ιδιώτες αντί για μόνιμες προσλήψεις
η υποχρέωση ιδιωτών να υπηρετήσουν σε θέσεις των δημοσίων δομών που δημοσίου που αδυνατούν να καλυφθούν λόγω και έλλειψης παροχής κινήτρων, όχι μόνο οικονομικών αλλά και επιστημονικής και εργασιακής εξέλιξης και άλλων οικογενειακών παροχών.

Υπογράμμισε ότι ο θεσμός του «προσωπικού» γιατρού δεν πρόκειται να επιτύχει επειδή απλά άλλαξε όνομα και δεν λέγεται «οικογενειακός». Ο οικογενειακός γιατρός δεν λειτούργησε ποτέ, λόγω διοικητικών παραλείψεων, έλλειψης πολιτικής βούλησης και απαξιωτικών αποζημιώσεων. Δυστυχώς, στο νομοσχέδιο δεν ορίζονται η αμοιβή των γιατρών και τα κίνητρα προς τους πολίτες για εγγραφή σε προσωπικό γιατρό.

Επίσης, δεν γίνεται πουθενά λόγος για:αξιολόγηση ποιότητας γιατρών και δομών,
ποιοτικά κριτήρια επιλογής και λειτουργίας τόσο για τους ιδιώτες όσο και για τους γιατρούς των δημοσίων δομών, συμβολαιακή πρακτική και τρόπο αξιολόγησης των υπηρεσιών που προσφέρονται, ύπαρξη παρατηρητηρίων για τον έλεγχο της ποιότητας παροχής υπηρεσιών υγείας πρόβλεψη συνεχούς εκπαίδευσης του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού και καθιέρωση υποδομών ανάπτυξης ιατρικού δυναμικού, που θαπροετοιμάζονται για την ένταξη στην ΠΦΥ.

Ο κ. Φραγγίδης στη συνέχεια υπογράμμισε την ανάγκη αλλαγής της επικρατούσας αντίληψης και κουλτούρας των επαγγελματιών υγείας, των σχεδιαστών των υπηρεσιών υγείας και των πολιτών, μέσω εκπαίδευσης.

Χαρακτήρισε αναχρονισμό την ύπαρξη κλειστού αριθμού συμβεβλημένων γιατρών του ΕΟΠΥΥ και αντιφατικό το γεγονός ότι οι άδειες του Ιδιωτικού Τομέα δίδονται από επιτροπές της Περιφέρειας, με απουσία εκπροσώπησης του ΕΟΠΥΥ και των ΥΠΕ, τη στιγμή που κάνει τον ΕΟΠΥΥ «βασικό παίχτη» του σχεδιασμού υπηρεσιών.

Επεσήμανε την έλλειψη δημοκρατικότητας της κυβέρνησης με την εκπαραθύρωση των κοινωνικών φορέων και άλλων θεσμικών φορέων έξοδο από τη σύνθεση του ΔΣ του ΕΟΠΥΥ. Κάλεσε τον υπουργό να απαντήσει για την σκοπιμότητα της κατάργησης της ΥΠΕΔΥΦΚΑ και την παράδοση της ελεγκτικής διαδικασίας σε ιδιώτες ελεγκτές. Τέλος, υπογράμμισε ότι με τα απογευματινά χειρουργεία θα αναγκάζεται ο πολίτης να βάζει το χέρι στην τσέπη, αφού θα πληρώνει για να νοσηλευτεί στα νοσοκομειακά ιδρύματα. Και βέβαια, μια τέτοια διαδικασία κάθε άλλο παρά ενισχύει τη διαφάνεια και αποδυναμώνει τα φαινόμενα χρηματισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.