Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2021

Ψηφιακός Μετασχηματισμός: Ο πολίτης σε πρώτο πλάνο (Μέρος 1ο)


Επιμέλεια κειμένου: Καραγεωργίου Χαράλαμπος
Ο 21ος αιώνας είναι αναμφισβήτητα ο αιώνας της ψηφιακής μετάβασης με την ευρεία χρήση του Διαδικτύου να «ενώνει» κάθε γωνιά του πλανήτη ,κάνοντας την επικοινωνία ευκολότερη. Η ψηφιακή μετάβαση δεν αφορά προφανώς μόνο την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων, αλλά και τις αμεσότερες και ποιοτικότερες υπηρεσίες του κράτους προς τον πολίτη.

Η ψηφιακή μετάβαση για μία χώρα με τις ιδιαιτερότητες της Ελλάδας δεν είναι μία εύκολη υπόθεση καθώς ένα -σημαντικό- μέρος του πληθυσμού λόγω της μη εξοικείωσης του με την χρήση των Ψηφιακών Μέσων αναζητά τις παραδοσιακές υπηρεσίες του Δημοσίου. Η μάστιγα όμως της βραδυκίνητης ελληνικής γραφειοκρατίας είναι κάτι που πρέπει επιτέλους να πάψει πάντα με γνώμονα το συμφέρον του πολίτη.

Από το Ιούλιο του 2019 έχουν γίνει μεγάλα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση , βήματα που αποδείχτηκαν καθοριστικά κυρίως στην περίοδο της πανδημίας τόσο για τους πολίτες ,όσο και για τις επιχειρήσεις. Η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ,φυσικά και υπό την καθοδήγηση του πρωθυπουργού έχει δείξει ότι αντιλαμβάνεται τις υπάρχουσες ανάγκες και ότι μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά ακόμα και κάτω από δύσκολες και πιεστικές συνθήκες.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των μεγάλων τομών που έχουν γίνει είναι η ενοποίηση ολοένα και περισσότερων υπηρεσιών του Δημοσίου σε μία ενιαία πύλη (Gov.gr) με ήδη περισσότερες από 1140 ψηφιακές υπηρεσίες είναι διαθέσιμες στους πολίτες. Αυτή την δύσκολη περίοδο της πανδημίας η οργάνωση ενός άρτιου συστήματος ψηφιακών ραντεβού απογείωσε το πρόγραμμα εμβολιασμού κατά του Covid-19 και έδειξε ότι το κράτος λειτουργεί σωστά ακόμα και κάτω από αυτές τις συνθήκες.

Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που ο πολίτης επιτέλους βλέπει το κράτος ως αρωγό και όχι ως ένα εμπόδιο που πρέπει να υπερπηδήσει και αυτό σε μία χώρα όπως η Ελλάδα είναι ένα τεράστιο επίτευγμα.

Ο Κυριάκος Πιερρακάκης, ο Γιώργος Γεωργαντάς, ο Θοδωρής Λιβάνιος, οι υφυπουργοί που πέρασαν από το υπουργεί, ο Γρηγόρης Ζαριφόπουλος και ο Γιώργος Στύλιος αλλά και σύσσωμη η ομάδα του υπουργείου έδειξαν ότι αντιλαμβάνονται τις ανάγκες του παρόντος αλλά κυρίως του μέλλοντος.

Την δικές του σκέψεις σχετικά με την ψηφιακή μετάβαση που επιτυγχάνεται μας παρέθεσε μετά από επικοινωνία που είχαμε ο Γιάννης Παπαγεωργίου, Συντονιστής του Μητρώου Στελεχών της ΝΔ στην ‘Α Θεσσαλονίκης:

Ο ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

 Γιάννης Παπαγεωργίου,
Συντονιστής Μητρώου Στελεχών ΝΔ
'Α Θεσσαλονίκης
Τον Ιούλιο του 2019 ξεκίνησε ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας μας, καθώς στόχευση του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ήταν και παραμένει η δημιουργία μιας ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας στην υπηρεσία του πολίτη.

Στα πλαίσια αυτής της προοπτικής το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με τον Κυριάκο Πιερρακάκη, ξεκίνησε μια γιγαντιαία προσπάθεια, επενδύοντας σε δημιουργία εργαλείων που να εξασφαλίσουν την πλήρη αξιοποίηση της ψηφιακής ενιαίας αγοράς από τους Έλληνες πολίτες που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα, όσο και από όσους βρίσκονται στο εξωτερικό.

Ποιοι είναι όμως οι βασικοί πυλώνες του υπουργικού έργου και ποιες οι αλλαγές-σταθμοί που άλλαξαν το τοπίο στην καθημερινότητά μας;

• Επένδυση στα ανοικτά δεδομένα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης υλοποιώντας το πλαίσιο που έθεσε ο νόμος 4305/2014

• Δημιουργία ενός κεντρικού πλαισίου διακυβέρνησης δεδομένων, διασφαλίζοντάς το με το νόμο 4727/2020

• Κυβερνοασφάλεια: μεταφέροντας, με νόμο, την ENISA στην Αθήνα και στελεχώνοντας την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας

• Δημιουργία ψηφιακής Ακαδημίας πολιτών μέσα από το gov.gr για την απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων

• Διαρκής ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών (Cloud computing, Business Intelligence, Artificial Intelligence, Machine Learning κα.)

• Τηλεπικοινωνίες: υλοποιώντας υπηρεσίες έγκαιρης ενημέρωσης των πολιτών. Το 112 για την πολιτική προστασία, το 13033 μια υπηρεσία SMS για την περίοδο των περιοριστικών μέτρων. Εμπορικά δίκτυα 5G.

• Απλουστεύσεις διαδικασιών για Έγγραφα ταυτοποίησης ή Δηλώσεις

Όλα τα παραπάνω και πολλά άλλα δηλώνουν την ευρεία έκταση που έχει πάρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός στη λειτουργία του κράτους, στον επιχειρηματικό χώρο αλλά και στο δημόσιο τομέα, δίνοντας την εντύπωση ότι ζούμε στον κόσμο του μέλλοντος. Κι όμως είναι το παρόν.

Πριν από δύο περίπου χρόνια, ήρθε η πανδημία ξαφνικά στη ζωή μας, σαν από σενάριο επιστημονικής φαντασίας, και ανέτρεψε βεβαιότητες και δεδομένα. Τότε, η αποτελεσματική συνύπαρξη της πολιτικής με την τεχνοκρατική σκέψη αποδείχθηκε η πιο πετυχημένη συνταγή, επιταχύνοντας ρηξικέλευθες ενέργειες και δημιουργώντας ψηφιακά εργαλεία πρωτοπόρα και λειτουργικά για τη διαχείριση κρίσεων. Για δε τις επιχειρήσεις διασφαλίστηκε η συνέχειά τους και η βιωσιμότητά τους, καθώς διαμορφώθηκαν άμεσα λειτουργικά μοντέλα που επέτρεψαν και επιτάχυναν τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό.

Στο χώρο της Παιδείας, η αναστολή της λειτουργίας των εκπαιδευτικών μονάδων για την προστασία των εμπλεκομένων υπήρξε αναγκαία επιλογή. Με τη χρήση των νέων τεχνολογιών κατέστη δυνατή η συνέχιση της διδασκαλίας και της μάθησης σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Και όχι μόνο. Μαθητές, φοιτητές και εκπαιδευτές, ανταποκρινόμενοι στις νέες προκλήσεις, πέτυχαν να ανταπεξέλθουν στην κρίση, γεγονός που οδήγησε στην ψηφιακή εξέλιξή τους στην αξιοποίηση των πλατφορμών εκπαίδευσης και επικοινωνίας.

Τέλος, στον τομέα της Πολιτικής προστασίας έγιναν πολύ σημαντικά πράγματα, καθώς ενεργοποιήθηκε το 112, κάτι που αποτελούσε προσωπική προεκλογική δέσμευση του Πρωθυπουργού, μετά την τραυματική εμπειρία που έζησε η χώρα μας το 2018. Και το 112 απέδειξε την αξία του, σώζοντας τις ζωές των πολιτών.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας μας υλοποιείται με γοργούς ρυθμούς. Στην πραγματικότητα όμως δεν αρκεί, αν δεν αντιληφθούμε όλοι ότι δεν πρόκειται απλά για τις νέες τεχνολογίες. Είναι, επί της ουσίας, ένας διαφορετικός τρόπος σκέψης και κουλτούρας, μια καινούρια νοοτροπία που θα μας κάνει να αμφισβητούμε τα κεκτημένα, να καινοτομούμε και να εξελισσόμαστε διαρκώς. Ευτυχώς, σε αυτό το ταξίδι, έχουμε αρωγό μια σοβαρή, συνετή και αξιόπιστη ηγεσία.

Συνεχίζεται…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.