Σάββατο 28 Μαρτίου 2020

Περί «της τηλεκπαίδευσης» ο λόγος...

Ανακοίνωση Προοδευτικής Ενότητας Καθηγητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς
Η πρωτόγνωρη για όλον τον κόσμο κατάσταση που διαμορφώνει η πανδημία του κορωνοϊού έχει σοβαρές συνέπειες στον κοινωνικό και οικονομικό τομέα αλλά και στην εκπαίδευση. Οι επιπτώσεις της διακοπής των εκπαιδευτικών λειτουργιών είναι η όξυνση των ανισοτήτων σε βάρος των μη προνομιούχων μαθητών, η κοινωνική απομόνωση, η οικονομική και ψυχολογική πίεση για τους μαθητές και τις οικογένειές τους. 



Σε αυτό το περιβάλλον πρωτοβουλίες για την υποστήριξη των μαθητών, ειδικά της Γ΄ Λυκείου, είναι αναγκαίες. Η ανακοίνωση της Υπουργού Παιδείας για την έναρξη σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας, ειδικά για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου σε πρώτη φάση και των υπόλοιπων μαθητών σε δεύτερο χρόνο, στο βαθμό που επιδιώκει να περιορίσει τις συνέπειες της διακοπής της επαφής τους με το σχολείο και τη διδασκαλία, είναι ευπρόσδεκτη.

Ο τρόπος όμως με τον οποίο αποφασίστηκε και υλοποιείται η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δημιουργεί ενστάσεις και προβληματισμούς και δημιουργεί την εντύπωση ότι εστιάζει περισσότερο στους επικοινωνιακούς παρά στους διδακτικούς στόχους.

Ειδικότερα:


Δεν έχει γίνει καμία προετοιμασία των εκπαιδευτικών αλλά και των μαθητών σε ανάλογες διαδικασίες. Με ποιον τρόπο πιστεύει το υπουργείο ότι θα μπορέσει το σύνολο των εκπαιδευτικών να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις της σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας, αφού δεν έχει προηγηθεί καμία σχετική επιμόρφωση;

Δεν έχει υπάρξει ανάλογη προετοιμασία για τα εργαλεία που θα στηρίξουν την προσπάθεια, με συνέπεια να χρησιμοποιείται πλατφόρμα ιδιωτικής εταιρείας, γεγονός που θα μπορούσε να θεωρηθεί έμμεση διαφήμιση.


Ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που αναδεικνύεται από αυτήν τη «συνεργασία» με ιδιώτες είναι αυτό των προσωπικών δεδομένων (παρόλο που τονίζεταιμε κάθε τρόπο η εξασφάλιση τους), αφού για να συμμετέχουν στην πλατφόρμα καθηγητές και μαθητές εκχωρούν προσωπικά δεδομένα, όπωςτηλέφωνα και ηλεκτρονικές διευθύνσεις, στην εταιρεία.


Το σημαντικότερο όμως όλων είναι ότι δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα για την ισότιμη πρόσβαση των μαθητών σε αυτές τις μαθησιακές διαδικασίες. Υπάρχουν κάποιοι μαθητές (και όχι μόνο σε απομακρυσμένες περιοχές) που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο ή υπολογιστή ή ακόμη μικρόφωνοκαι κάμερα. Αυτοί οι μαθητές δεν θα έχουν δυνατότητα να συμμετέχουν (πάρα μόνο με τηλέφωνο) με αποτέλεσμα τη ένταση των μαθησιακώνανισοτήτων.

Για να προχωρήσει η διαδικασία, πρέπει:


- να χρησιμοποιηθούν τα site των σχολείων σε συνδυασμό με τα mail των γονέων και των εκπαιδευτικών, ως ένα πολύ ευέλικτο σύστημα επικοινωνίας,όπως πολλά σχολεία έχουν καταρχήν υιοθετήσει.


- να αξιοποιηθεί στη συνέχεια κυρίως η ασύγχρονη εκπαίδευση (π.χ e-class, e-me) με ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού προσαρμοσμένου στις ανάγκεςτων υποψηφίων των Πανελλαδικών εξετάσεων.


- να χρησιμοποιηθεί η σύγχρονη εκπαίδευση αποκλειστικά για τη Γ΄ Λυκείου (πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα)


- να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες της πλατφόρμας του Πανελλήνιου σχολικού δικτύου ή και του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, που προσφέρονται για εξ αποστάσεως διδασκαλία. 


- να εξασφαλιστεί η πρόσβαση όλων των μαθητών στο διαδίκτυο, αλλά και η διάθεση συσκευών για όσους δεν διαθέτουν.


- να υπάρξει σοβαρός και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για την αξιοποίηση των διαδικτυακών εργαλείων και γενικότερα την ένταξη των νέων τεχνολογιών στη διδακτική διαδικασία.

Είχαμε από την πρώτη στιγμή επισημάνει ότι στην μάχη για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται μπροστά από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Πριν ακόμη και από τις ασαφείς εξαγγελίες του υπουργείου για την εξ αποστάσεως διδασκαλία, είχε διαμορφωθεί μία σημαντική δυναμική από τους εκπαιδευτικούς για να κρατήσουν ζωντανές τις εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές λειτουργίες εντός και εκτός σχολείου. 


Οι πλατφόρμες τόσο για τη σύγχρονη όσο και για την ασύγχρονη εκπαίδευση έχουν σημαντική αδυναμία ανταπόκρισης στις πραγματικές ανάγκες κάτι που υπονομεύει το εγχείρημα, αναδεικνύει την προχειρότητα του σχεδίου αλλά και τη βιασύνη της ηγεσίας του υπουργείου να διαχειριστεί επικοινωνιακά την κατάσταση. 

Πρέπει να εξασφαλισθεί ότι τα τεχνικά προβλήματα θα επιλυθούν άμεσα, ώστε το σύνολο των μαθητών να μπορεί να κάνει χρήση των δυνατοτήτων της πλατφόρμας χωρίς εμπόδια που καθιστούν την οποιαδήποτε μαθησιακή διαδικασία προβληματική. 

Το υπουργείο πρέπει επίσης να εξασφαλίσει ότι τα προσωπικά δεδομένα των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία παραγόντων δεν θα αποτελέσουν αντικείμενο χρήσης από ιδιωτικές εταιρείες. 

Κυρίως όμως οφείλει να εγγυηθεί και να εξασφαλίσει την ισότιμη συμμετοχή των μαθητών και των εκπαιδευτικών σε μία διαδικασία που απαιτεί από τις οικογένειες να έχουν ευρυζωνική σύνδεση στο διαδίκτυο και τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό. Η μαζική συμμετοχή των εκπαιδευτικών δείχνει την θέληση αλλά και την ανάγκη των εκπαιδευτικών να προσφέρουν στους μαθητές τους. 

Οι πρωτοβουλίες που πολλές σχολικές μονάδες έχουν λάβει σε τοπικό επίπεδο για να αποτραπεί η αποσύνδεση από την σχολική πραγματικότητα αποδεικνύουν ότι οι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν δράσεις πριν και πέρα από τις όποιες οδηγίες του Υπουργείου. 

Η πολιτική ηγεσία οφείλει να τιμήσει αυτήν την προσπάθεια, αποκαθιστώντας άμεσα τα προβλήματα αλλά και αξιοποιώντας τη σημερινή εμπειρία για ένα σοβαρό, μακροπρόθεσμο και εθνικά χρηματοδοτούμενο προγραμματισμό στο άμεσο μέλλον.

Η άποψή μας για τις πανελλαδικές εξετάσεις είναι ο άμεσος επανακαθορισμός της εξεταστέας ύλης μέχρι το σημείο που έχει φτάσει το τελευταίο λύκειο της χώρας ανεξάρτητα από την ημερομηνία των εξετάσεων, η οποία προφανώς δεν μπορεί να καθοριστεί αυτή τη στιγμή.

Όσο για απαράδεκτες κριτικές που ακούγονται από κάποιους κύκλους (π.χ. δημοσιογράφους), το επιχείρημά μας είναι τα αδιάσειστα στοιχεία που φαίνονται στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο, όπου καταγράφονται οι προσπάθειες ακόμη και μεταμεσονύκτιες των δεκάδων χιλιάδων συναδέλφων οι οποίοι προσπαθούν να δημιουργήσουν τις ψηφιακές τάξεις τους και να αναρτήσουν το υλικό τους. 


Είναι προφανές ότι το εγχείρημα είναι πολύ δύσκολο γιατί ταυτόχρονα καλούνται οι πλατφόρμες της τηλεκπαίδευσης να διαχειριστούν τεράστιο φορτίο. Να μην ξεχνάμε πως το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (στήθηκε το 2011) είναι το Εθνικό δίκτυο και ο πάροχος υπηρεσιών διαδικτύου του Υπουργείου Παιδείας και με το νόμο 3966/άρθρο 32 διοικείται και διαχειρίζεται από το ΙΤΥΕ «Διόφαντος» φορέα του Υπουργείου. 

Το ερώτημα είναι τι κάνανε οι κυβερνήσεις από το 2012 μέχρι σήμερα για να βελτιώσουν τις δυνατότητες του ΠΣΔ, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια τέτοια έκτακτη κατάσταση; Την απάντηση την ξέρουμε αφού ακόμη και υπό φυσιολογικές συνθήκες σε περίοδο βαθμολογιών το σύστημα καταρρέει. 

Αυτός είναι και ο λόγος που πολλοί συνάδελφοι κάνουν χρήση άλλων παρόχων για τα προσωπικά τους mail και τώρα που χρειάστηκαν κωδικούς στο ΠΣΔ δεν μπορούσαν να βγάλουν. Σε κάθε περίπτωση οι εκπαιδευτικοί και της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας κάνουν ότι περνάει από το χέρι τους να στηρίξουν την εθνική αυτή προσπάθεια και κριτικές, που ακούστηκαν και ίσως ακουστούν στη συνέχεια, είναι το λιγότερο άδικες και ανυπόστατες να μη πούμε ότι «ξεχειλίζουν» από εμπάθεια και κακεντρέχεια.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.