Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2019

H Coca Cola έβαλε… την ουρά στα σκέλια στην Θεσσαλονίκη

Κείμενο:
Όμηρος Ταχμαζίδης
Η αμερικανική πολυεθνική εταιρία Coca Cola έκλεισε το Σεπτέμβριο του 2013 το εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης και έκτοτε [sic!] οι απολυμένοι καλούν το καταναλωτικό κοινό της Ελλάδας να μποϊκοτάρει τα προϊόντα της, δηλαδή: Coca Cola, Fanta, Sprite, Amita, Amita morion, Frulite,Fuze Tea, Monster, café LAVAZZA, πατατάκια «Τσακίρης».

Δύο είναι τα κεντρικά συνθήματα των απεργών: «Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο» και «Κόκκινη κάρτα στα προϊόντα της Coca Cola». Και το βασικό επιχείρημα των απεργών και των συνδικαλιστικών οργανώσεων τους είναι ότι η Μακεδονία και ηΘράκη δικαιούνται ένα εργοστάσιο το οποίο θα αντιστοιχεί στον όγκο κατανάλωσης των προϊόντων της αμερικανικής πολυεθνικής.

Η Coca Cola, παρότι έχει χάσει τεράστια μερίδια αγοράς, τα οποία έχουν αποσπάσει ελληνικές εταιρίες (η Green Cola Hellas από τηνΟρεστιάδα, η Λούξ από την Πάτρα, τα αναψυκτικά Βίκος από τα Ιωάννινα, η ΕΨΑ από τον Βόλο, η Frutop από την Αθήνα, τα αναψυκτικάΓεράνι και Φήμη από την Κρήτη, τα αναψυκτικά Νέκταρ από τις Σέρρες, τα αναψυκτικά Κλιάφας από τα Τρίκαλα, τα αναψυκτικά Κρίνος από τοΑίγιο, τα αναψυκτικά Florina-Dinaki από την Φλώρινα, τα αναψυκτικά Γκαλότση από την Αλεξάνδρεια Ημαθίας οι χυμοί Χριστοδούλου από τοΆργος και τα Κουφάλια Θεσσαλονίκης, οι χυμοί Vita από τη Λάρισα, Όλυμπος, Κουκάκη από τους Απόστολους Κιλκίς, Agros από την Αργολίδα, Κάμπος Χίου, χυμοί συνεταιρισμών Λακωνίας, τσάι tuvunu από την Θράκη κ.α.) συνεχίζει να αρνείται να θέσει σε λειτουργία τη μονάδα της Θεσσαλονίκης, την οποία έχει μετατρέψει σε μονάδα διανομής. Από εδώ διανέμει τα προϊόντα που εισάγει από γειτονικές χώρες:Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία …

Από την αρχή των κινητοποιήσεων των εργαζομένων της Θεσσαλονίκης η Coca Cola έκανε διάφορα προγράμματα στην πρωτεύουσα της Μακεδονίας για να παρουσιάσει ένα φιλοτοπικό, φιλελληνικό προφίλ προς το καταναλωτικό κοινό. Τα Χριστούγεννα του 2013, όταν άρχισε να φουντώνει για πρώτη φορά το μποϊκοτάζ και οι απεργοί είχαν προσεγγίσει ακόμη και τον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμο και είχαν αποσπάσει την υπόσχεσή του να βοηθήσει στον αγώνα τους, η Coca Cola αντέδρασε με ένα «χριστουγεννιάτικο τραπέζι σε 300 οικογένειες της Θεσσαλονίκης», το οποίο έκανε «στηρίζοντας το φιλανθρωπικό έργο της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης», όπως υπογραμμιζόταν σε ανακοίνωση της αμερικανικής εταιρίας. Έτσι εξαγοράστηκε η σιωπή του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης στο ζήτημα του κλεισίματος του εργοστασίου και της εισαγωγής προϊόντων από την Βουλγαρία.

Στην ίδια ανακοίνωση η Coca Cola ανέφερε: «Η ενέργεια εντάσσεται στο πρόγραμμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της εταιρείας που τα τελευταία χρόνια έχει εστιαστεί στη στήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων που έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση». Φυσικά, αυτός ο ισχυρισμός ήταν ψευδής, εφόσον η Coca Cola μέχρι τότε, αλλά ούτε και τα επόμενα χρόνια, συμμετείχε σε κάποιο πρόγραμμα στήριξης ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Η σύνδεση του προϊόντος με την φτώχεια και τη δυστυχία, αποκλείεται συστηματικά από την επικοινωνιακή πολιτική της Coca Cola. Δεν υπάρχουν αντίστοιχες δράσεις, δεν υπάρχουν αντίστοιχες διαφημίσεις. Ούτε και τα επόμενα χρόνια η Coca Cola συνεργάστηκε με την Ιερά Μητρόπολη κατά την περίοδο των Χριστουγέννων. Η δουλειά τους είχε γίνει…

Σειρά είχε η δημοτική αρχή της Θεσσαλονίκης, υπό τον κ. Γιάννη Μπουτάρη, η οποία έγινε αποδέκτης μια χρονιά μιας προσφοράς για το στολισμό με ψεύτικα χριστουγεννιάτικα δένδρα του προαυλίου του δημοτικού μεγάρου από την Coca Cola. Όπως και έγινε, αλλά με μια διαφορά: μπροστά στο χώρο του δημαρχείου συγκεντρώθηκαν οι απεργοί και ομάδες πολιτών διαμαρτυρόμενοι για το ξεπούλημα στις «χορηγίες» της αμερικανικής πολυεθνικής. Το σκηνικό έλαβε χώρα μια φορά και δεν επαναλήφθηκε άλλη χρονιά. Τα στελέχη της πολυεθνικής πήραν και εδώ το μάθημά τους.

Τα επόμενα χρόνια η Coca Cola άρχισε να κάνει «επισκευές» σε διάφορα σχολικά συγκροτήματα της Θεσσαλονίκης, για να δείξει την ευαισθησία της απέναντι στα προβλήματα της σχολικής στέγασης. Προσπάθησε να εμπλέξει μαθητές και συλλόγους γονέων, σε μια-δύο περιπτώσεις το κατάφερε, αλλά σε γενικές γραμμές προκάλεσε πάλι τη γενική κατακραυγή στην Θεσσαλονίκη και μετά δύο τρεις απόπειρες εγκατάλειψε και αυτού του είδους τις «αγαθοεργίες». Στο μεταξύ οι απεργοί συνέχιζαν να μοιράζουν στην Θεσσαλονίκη, τις πόλεις της Μακεδονίας και στοΛεκανοπέδιο της Αττικής, ενημερωτικά φυλλάδια, συνέχισαν να κυκλοφορούν και να ενημερώνουν με μεγάφωνα πάνω στα αυτοκίνητά τους για το κλείσιμο του εργοστασίου και το αίτημα για επαναλειτουργία του, καλώντας σε μποϊκοτάζ των προϊόντων της αμερικανικής εταιρίας.

Παρά το μεγάλο χρονικό διάστημα του αγώνα και την λυσσαλέα δικαστική τρομοκρατία της Coca Cola (έχει κάνει αλλεπάλληλες μηνύσεις και αγωγές κατά των απεργών ζητώντας αποζημιώσεις, οι οποίες αγγίζουν συνολικώς τα 1,5 εκατομμύρια ευρώ περίπου) οι εργαζόμενοι συνεχίζουν να καλούν τους καταναλωτές σε μποϊκοτάζ με το σύνθημα «Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο».

Τη φετινή γιορτινή περίοδο, ωστόσο, η αμερικανική πολυεθνική δεν «ενόχλησε» την Θεσσαλονίκη με το κοινωνικό ψευδοενδιαφέρον της. Αυτό οφείλεται σε δύο λόγους: α) διότι όλα τα «προγράμματά» της με τα οποία προσπαθούσε να κάμψει τη συμμετοχή των καταναλωτών της πρωτεύουσας της Μακεδονίας στο μποϊκοτάζ δεν έφερναν αποτέλεσμα (τελευταία εγκατέλειψε άδοξα και στα μουλωχτά το πρόγραμμα zero waste, με το οποίο υποτίθεται ότι θα έκανε την Θεσσαλονίκη πρώτη πόλη της Ευρώπης χωρίς πλαστικό!!!) και β), εξαιτίας του πλήγματος που δέχτηκε από τις καταγγελίες και την προσφυγή στη δικαιοσύνη των ελληνικών εταιριών Λουξ (Πάτρα) , Βίκος (Ιωάννινα) και ΕΨΑ (Βόλος) για παράνομη εκμετάλλευση των συμβόλων του ελληνικού πολιτισμού και, κυρίως, της Ακρόπολης και του Παρθενώνα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να πληγεί η δημόσια εικόνα της και αυτός είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο φέτος τα Χριστούγεννα η Coca Cola «ενισχύει» τον δήμο Αθηναίων στον χριστουγεννιάτικο στολισμό της πόλης. Στην Θεσσαλονίκη η αμερικανική πολυεθνική έχει βάλει αυτά τα χρόνια των εργατικών κινητοποιήσεων την ουρά στα σκέλια, έχει… χώσει και χώνει βαθειά το χέρι στην τσέπη και, τώρα, φαίνεται ότι δημιουργείται ζήτημα και με την Αθήνα, εξαιτίας του σφετερισμού της Ακρόπολης και του Παρθενώνα.

Αυτό δεν είναι τυχαίο: στη διαμάχη με τις ελληνικές εταιρίες Λούξ, ΕΨΑ, Βίκος, για τη χρήση των συμβόλων του ελληνικού πολιτισμού η Coca Cola βρήκε έναν πολύ καλό σύμμαχο, την υπουργό Πολιτισμού κ. Μενδώνη. Αυτή έφτασε ακόμη και να μηνύσει –προφανώς για λογαριασμό της Coca Cola – ακόμη και φιλοκυβερνητική εφημερίδα, διότι θίχτηκε λέει από τα δημοσιεύματα της για τη στάση που τηρούσε στην περίπτωση της εκμετάλλευσης των συμβόλων του ελληνικού πολιτισμού. Την κ. Μενδώνη, ακλούθησε ο κ. Μπακογιάννης, ενώ σε αυτή την πρακτική της έμμεσης εξαγοράς είχαν υποκύψει παλαιότερα διάφοροι αντιδήμαρχοι της διοίκησης Μπουτάρη και ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης… στη χορεία των «χορηγούμενων» από την Coca Cola να συμπεριλάβουμε και τον «άπαξ ευεργετηθέντα» από την πολυεθνική «Νεοδημοκράτη» περιφερειάρχη Θεσσαλίας…

Αλλά στην Coca Cola ανησυχούν περισσότερο για το ντέρμπι της Κυριακής μεταξύ ΠΑΟΚ και Ολυμπιακού (για τους αθλητικούς φόβους των στελεχών της αμερικανικής πολυεθνικής, τα οποία επένδυσαν όλα τα χρόνια σε ένα μονοπωλιακό ποδοσφαιρικο-αθλητικό μοντέλο, σ ε συνάρτηση με την επιδιωκόμενη μονοπωλιακή θέση της Coca Cola στην ελληνική αγορά θα αναφερθούμε άλλη φορά) και τη διαφαινόμενη εξυγίανση του πρωταθλήματος ποδοσφαίρου που προτείνει η ομάδα της Θεσσαλονίκης. Στην Coca Cola ποτέ δεν έκρυψαν ότι πριμοδοτούν τον Ολυμπιακό και πριμοδοτούνται από αυτόν…

Ο Όμηρος Ταχμαζίδης είναι μέλος του Ε.Γ. της «Σοσιαλιστικής Προοπτικής»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.