Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου 2019

Δ. Αγαθόπουλος: Έξυπνες Πόλεις – Έξυπνες Λύσεις

Υπογράφει ο Δημήτριος Αγαθόπουλος
Υποψήφιος Δήμαρχος Κιλκίς
ΣΥΜΜΕΤΕΧΩ - Ο ΔΗΜΟΣ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ 
Ζούμε σε μια εποχή, που η μαζική χρήση ηλεκτρονικών συσκευών (smartphones, tablets, ηλεκτρονικοί υπολογιστές), η ενσωμάτωση νοημοσύνης σε αυτές τις συσκευές καθώς και η εξέλιξη της αναμετάδοσης της πληροφορίας μέσω αυτών, έχουν δώσει μια νέα προοπτική στον τρόπο λειτουργίας των πόλεων: μια πόλη μπορεί να γίνει “έξυπνη”. 

Η τεχνολογική πρόοδος των τελευταίων δεκαετιών συνέβαλε στην αύξηση της ευημερίας, κυρίως στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα, οδηγώντας την Έξυπνη Πόλη να γίνεται γρήγορα η νέα πραγματικότητα.

Μια πόλη χαρακτηρίζεται ως “έξυπνη” όταν ενσωματώνει τεχνολογίες πληροφοριών και επικοινωνιών για την ενίσχυση της ποιότητας και των επιδόσεων των αστικών υπηρεσιών, όπως η ενέργεια, οι μεταφορές και οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, καθώς και η γρήγορη, άμεση και πιο αποτελεσματική ενημέρωση των πολιτών για τα δρώμενα της πόλης. Με τον τρόπο αυτόν μπορεί να μειωθεί το συνολικό κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Μία Έξυπνη Πόλη είναι αυτόνομη από την άποψη της εξέλιξης των υποδομών της τεχνολογίας, της πληροφορικής και των επικοινωνιών. Μία σύγχρονη πόλη προσφέρει έξυπνες λύσεις και βοηθάει στην οργάνωση της καθημερινής ζωής. Η μετατροπή μιας πόλης σε “έξυπνη” μπορεί να καλύψει πολλούς τομείς, κάποιοι από τους οποίους είναι: ο τομέας της εξυπηρέτησης των πολιτών, ο τομέας της ενέργειας, της αγροτικής ανάπτυξης, της υγείας, των μέσων μαζικής μεταφοράς, της αποκομιδής των σκουπιδιών κ.ά.

Ένας Δήμος-πρότυπο για όλα τα παραπάνω είναι ο Δήμος Τρικκαίων. 

Συνομιλώντας με τον Δήμαρχο Τρικκαίων, κ. Δημήτρη Παπαστεργίου, πήραμε πολλές χρήσιμες πληροφορίες για τις Έξυπνες Λύσεις των Έξυπνων Πόλεων και τον ευχαριστώ προσωπικά για τη συνεργασία που είχαμε. Ο κ. Παπαστεργίου μας ενημέρωσε για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης και το πώς αυτή μπορεί να εφαρμοστεί, ανάλογα με το βαθμό ωριμότητας της κάθε πόλης, ώστε να δομηθεί ένα σχέδιο ψηφιακών ευκολιών, τέτοιων που να είναι έτοιμη η κάθε πόλη και οι πολίτες της να τις δεχτούν.

Παρακάτω, παρατίθενται πολλές από τις ψηφιακές εφαρμογές, που χρησιμοποιούν πολλοί Δήμοι, μεταξύ αυτών και ο Δήμος Τρικκαίων, ξεκινώντας από την πιο απλή, αλλά και πιο χρήσιμη, το κέντρο καταγραφής και επίλυσης των καθημερινών προβλημάτων του Δήμου. Για να εφαρμοστούν όλα τα παρακάτω, το πρώτο βήμα είναι η εγκατάσταση ελεύθερου ασύρματου δικτύου στους κοινόχρηστους χώρους, κάτι το οποίο πλέον ισχύει στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις.

Κέντρο καταγραφής και επίλυσης καθημερινών προβλημάτων
Μέσα από μια πολύ απλή τεχνολογικά εφαρμογή, οι πολίτες μπορούν ηλεκτρονικά, ανά πάσα στιγμή να κάνουν το αίτημά τους ή να περιγράψουν ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν στην πόλη τους, έχοντας παράλληλα τη δυνατότητα να προτείνουν οι ίδιοι και τη λύση! Το αίτημα στέλνεται στην αρμόδια υπηρεσία του Δήμου και παίρνει το δρόμο της επίλυσης.

Στη συνέχεια, μέσω εφαρμογής στο κινητό, μπορούν οι πολίτες να παρακολουθούν την πορεία των αιτημάτων τους. Επίσης, μέσω της ίδιας εφαρμογής, η οποία μπορεί να λειτουργεί και ως τουριστικός οδηγός, αναδεικνύοντας σημεία ενδιαφέροντος ή παρέχοντας χρήσιμες πληροφορίες (π.χ. εφημερεύοντα φαρμακεία ή βενζινάδικα), οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται και για ανακοινώσεις ή εκδηλώσεις του Δήμου. 

Ακόμη, σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο, τις Βιομηχανικές Περιοχές, το Επιμελητήριο ή με άλλους ενδιαφερόμενους, προωθούνται η επιχειρηματικότητα και η αυξημένη αγοραστική κίνηση, μέσω στοχευμένων προσφορών ή άλλων προωθητικών ενεργειών. Ο καθένας και η καθεμιά από εμάς, με αυτόν τον απλό τρόπο, μπορεί να έχει «φωνή», «γνώμη» αλλά και άμεση «γνώση» για τα ζητήματα της πόλης μας.

e-ΚΕΠ (Αυτοματοποιημένο Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολίτη)
Τα ΚΕΠ είναι ίσως η πιο επιτυχημένη και χρήσιμη για τους πολίτες υπηρεσία, που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια. Ήρθε η ώρα όμως για τα e-ΚΕΠ! Μηχανήματα τύπου ΑΤΜ, που μπορούν να παρέχουν νυχθημερόν τη δυνατότητα στους πολίτες να ζητούν και να εκτυπώνουν δημοτική ενημερότητα, πιστοποιητικά δημοτολογίου και άλλα σχετικά έγγραφα, άμεσα, με εύκολο και απλό τρόπο. 

Στο μέλλον, θα μπορούν να πραγματοποιούνται και πιο πολύπλοκες ηλεκτρονικές διαδικασίες, οι οποίες θα επιτρέπουν στους πολίτες τη λήψη και την κατάθεση δικαιολογητικών που χρειάζεται να γνωστοποιηθούν στον Δήμο, κ.ά.. Οι αιτήσεις και τα σχετικά δικαιολογητικά μπορούν να κοινοποιούνται απευθείας μέσω του ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου στην κατάλληλη Διεύθυνση του Δήμου. Ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να εκτυπώσει μέσω του e-ΚΕΠ την απάντηση της αντίστοιχης Υπηρεσίας στο αίτημά του.

Σύστημα Έξυπνου Φωτισμού
Με το Σύστημα Έξυπνου Φωτισμού, μέσω του οποίου γίνεται διαχείριση του δημοτικού ηλεκτροφωτισμού, επιτυγχάνεται εξοικονόμηση ενέργειας μεγαλύτερη από 60% έναντι των συμβατικών φωτιστικών συστημάτων. Εγκαθίσταται σύστημα ασύρματης διαχείρισης, που παρέχει τη δυνατότητα έγκαιρου εντοπισμού δυσλειτουργιών, «έξυπνου» προγραμματισμού επεμβάσεων, δυναμικής προσαρμογής του φωτισμού όπου, όσο και όταν χρειάζεται, για τη μέγιστη δυνατή ενεργειακή εξοικονόμηση και τη βελτίωση ορατότητας για οδηγούς, ποδηλάτες, πεζούς.

Σύστημα Έξυπνης Στάθμευσης
Με το Σύστημα Έξυπνης Διαχείρισης Στάθμευσης επιτυγχάνεται η εύρεση, η απεικόνιση και ο έλεγχος οριοθετημένων θέσεων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης. Επιπλέον, οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για τη διαθεσιμότητα θέσεων τόσο μέσω εφαρμογής για κινητά όσο και από πινακίδες που μπορούν να εγκατασταθούν σε κομβικά σημεία της πόλης. Ένας «έξυπνος» τρόπος για τη σωστή χρήση των χώρων στάθμευσης και την βελτίωση της κυκλοφορίας στο κέντρο των πόλεων.

Σύστημα παρακολούθησης περιβαλλοντικών συνθηκών
Με την χρήση ειδικών συσκευών περιβαλλοντικών μετρήσεων (όπως για συγκέντρωση αέριων ρύπων, αιωρούμενων σωματιδίων και θορύβου), μπορεί να εκτιμηθεί η ποιότητα της ατμόσφαιρας και να αξιολογηθεί πιθανός αντίκτυπος στην δημόσια υγεία. Επίσης, απεικονίζονται σε πραγματικό χρόνο τυποποιημένοι δείκτες ποιότητας του περιβάλλοντος που επιτρέπουν συγκριτική αξιολόγηση, επισημάνσεις και την αναγνώριση τάσεων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην λήψη μέτρων.

Ολοκληρωμένο Σύστημα Γεωγραφικών Πληροφοριών (GIS)
Το Γεωγραφικό Πληροφοριακό Σύστημα περιλαμβάνει ευρείες δυνατότητες Business Intelligence (BI), ώστε να παρέχει διαχείριση όλων των επιπέδων με εργαλεία για λήψη καλά πληροφορημένων αποφάσεων για το Δήμο, αλλά και εύκολη πρόσβαση στα δεδομένα από τους πολίτες. 

Μπορεί να περιλαμβάνει εφαρμογές Πολεοδομικών δεδομένων, Αρχείου Πολεοδομίας, Τεχνικών έργων, Δημοτικής Περιουσίας, Σήμανσης, Φωτεινών σηματοδοτών, Οδοφωτισμού και άλλων σημείων ενδιαφέροντος. Επίσης μπορεί να γίνει πιλοτικά ανάλυση και βελτιστοποίηση των διαδρομών αποκομιδής απορριμμάτων.

Τηλεφροντίδα ευπαθών ομάδων πολιτών
Οι πλατφόρμες αυτές περιλαμβάνουν τη δημιουργία Φακέλου Υγείας για την παροχή υπηρεσιών φροντίδας και πρόνοιας με χρήση σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Βασίζεται στην ανάπτυξη συστημάτων παρακολούθησης δεικτών υγείας. Η υπηρεσία λειτουργεί επικουρικά και παράλληλα με άλλες δράσεις στήριξης ευπαθών κοινωνικών ομάδων, όπως π.χ. το «Βοήθεια στο Σπίτι», με απώτερο στόχο την προσφορά ολοκληρωμένων υπηρεσιών πρωτοβάθμιας υγείας σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες. 

Επίσης, μπορεί να επεκτείνει τις δράσεις του μέσω της ανάπτυξης Κέντρων Προληπτικής Ιατρικής (τα οποία απευθύνονται σε ευρύτερες ομάδες πληθυσμού, όπως νέοι, αθλητές, κ.λπ.), αλλά και της ανάπτυξης συστημάτων ενημέρωσης ομάδων πολιτών για επείγοντα περιστατικά (π.χ. πολίτες με γνώσεις παροχής πρώτων βοηθειών) κ.λπ.

Τα παραπάνω παραδείγματα εφαρμογής τεχνολογικών συστημάτων, δεν είναι τα μόνα, είναι όμως αυτά που θα μπορούσαν να έχουν πλήρη εφαρμογή σε Δήμους όπως ο Δήμος μας, ο Δήμος Κιλκίς.

Η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών των Δήμων είναι ίσως ένα από τα σημαντικότερα βήματα για την άρση των αποκλεισμών από τη συμμετοχή στα κοινά μεγάλου αριθμού συμπολιτών μας. Ειδικά σε έναν Δήμο σαν το Κιλκίς, με πολύ μεγάλη γεωγραφική διασπορά, με αυτόν τον τρόπο μπορεί να δοθεί η δυνατότητα σε όλους τους πολίτες να επικοινωνήσουν με τις υπηρεσίες του Δήμου χωρίς να χρειάζεται να μετακινηθούν, να κλείσουν ραντεβού κλπ.

Είναι επίσης και ένας τρόπος καταπολέμησης της διαπλοκής, της μίζας, της δημιουργίας πελατειακών σχέσεων μεταξύ δημοτικής αρχής και ψηφοφόρων. Όλοι και όλες έχουν δικαίωμα να εκφράσουν τα παράπονά τους ή τις προτάσεις τους στο Δήμο, ανεξάρτητα εάν η πόρτα του εκάστοτε δημάρχου θα είναι κλειστή ή ανοιχτή. Τελικά, είναι θέμα Δημοκρατίας!

Η δημοκρατική πόλη είναι το μοντέλο ανάπτυξης, το οποίο, επικεντρώνεται σε δημοκρατικές πρακτικές και δράσεις, πολιτικές και τεχνολογικές εξελίξεις που βρίσκονται στην υπηρεσία του συνόλου, με σκοπό να κάνουν τις πόλεις μας πιο κατοικήσιμες, ανθρώπινες, δημιουργικές και συναισθηματικές, προσφέροντας εγγυήσεις όσον αφορά τον πλούτο και την κατανομή του πλούτου.

Θα μπορούσε να αναφερθεί συνοπτικά ότι η πρώτη πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι πόλεις στον τομέα της τεχνολογίας και της δημοκρατίας είναι να είναι ικανές να δημιουργήσουν τη δική τους κυρίαρχη, δημοκρατικά ελεγχόμενη τεχνολογική υποδομή, βασισμένη στη δέσμευση για ελεύθερες και ανοιχτές τεχνολογικές λύσεις, με πλήρως συμμετοχικά μοντέλα διακυβέρνησης. 

Στην πραγματικότητα, κάθε τεχνολογική εξέλιξη που χρηματοδοτείται από τον δημόσιο τομέα πρέπει να είναι ανοιχτού κώδικα (open source), ως μορφή κοινωνικής απόδοσης.

Η δεύτερη πρόκληση είναι ότι οι πόλεις πρέπει να γίνουν πραγματικά εργαστήρια αυθεντικής δημοκρατίας, βασισμένα στην ανάπτυξη δημόσιων πολιτικών επικεντρωμένων στην αποκατάσταση των γνώσεων και των πληροφοριών που ενυπάρχουν σε ολόκληρο τον κοινωνικό μας ιστό, ώστε να επιλυθούν τα κυριότερα κοινά προβλήματα. 

Αυτό πρέπει να γίνει με την εγγύηση των βασικών δικαιωμάτων, τον εντοπισμό της δυναμικής των ανισοτήτων και των κέντρων εξουσίας, και χωρίς φόβο να ανοίξουν φόρουμ για την αυτονομία και την κοινωνική αυτοοργάνωση.

Ο συνδυασμός «Συμμετέχω – Ο Δήμος Κιλκίς στα χέρια του Πολίτη» απευθύνει ανοιχτό κάλεσμα, στους συμπολίτες μας, άνδρες και γυναίκες, που έχουν όραμά τους την Έξυπνη Πόλη, να συστρατευθούν μαζί μας για να το υλοποιήσουμε! Θέλουμε το Κιλκίς να γίνει μια σύγχρονη, δημοκρατική, έξυπνη πόλη, ελκυστική για τους νέους και τις νέες μας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Γνώμη Κιλκίς- Παιονίας διευκρινίζει στους αναγνώστες της ότι θεωρεί αυτονόητο το δικαίωμα του σχολιασμού και της κριτικής έκφρασης, όταν αυτό φυσικά δεν στοχεύει στην απαξίωση, στην ύβρη και στην προσβολή ατόμων και θεσμών.

Το αναγνωστικό κοινό θα πρέπει να γνωρίζει ότι η Γνώμη, επιδιώκοντας μια υγιή και αμφίδρομη επικοινωνία, δεν δημοσιεύει ανυπόγραφα σχόλια, αλλά ούτε και σχόλια ρατσιστικού, προσβλητικού και υβριστικού περιεχομένου.

Τα ενυπόγραφα άρθρα τέλος, εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας.